לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

אשכנזים לא יודעים לשמוח?!


 

אני רוצה להזהיר שאני הולך לדבר כאן על נושא טעון. אבל אנא בבקשה קראו את כל הפוסט והקישור בסופו, לפני שאתם מתנפלים עלי.

 

שלשום הלך לעולמו המלחין והמעבד גיל אלדמע בגיל 86.  תרומתו לשירת ארץ ישראל היפה תסולא בפז ואכן הוא הוכתר כחתן פרס ישראל לזמר העברי. אבל כפי ששירי ארץ ישראל היפה ירדו מגדולתם, כך הלך ונשכח אלדמע שבשנותיו האחרונות עסק בעיקר בעיבודים. למשל הוא זה שעיבד את ירושלים של זהב, של נעמי שמר. יהי זכרו ברוך.

 

לא הכרתי אישית את אלדמע אלא את המורה שלי למוזיקה גרשון אצבעוני, שהיה חבר בחבורת הזמר רננים הידועה דאז, שיסד גיל אלדמע. חבורת רננים שרה שירי ארץ ישראל הישנה והיפה ולא רק מהרפרטואר של אלדמע. עם גרשון אצבעוני למדתי שעורי מוזיקה ארבע שנים מכיתה דלת עד חית. שרנו משירונים ומשירים שגרשון אצבעוני רשם בלוח והעתקנו לפנקס עבה עם כריכה עבה, כשהוא מלווה אותנו באקורדיאון או בחלילית. שירי אלדמע וזעירא היו אהובים עליו במיוחד. ובכלל גרשון אצבעוני השקיע בנו הרבה. הוא לימד אותנו סולפג' (שירה מתווים), היה מדי פעם סוחב לכיתה פטיפון ומשמיע לנו יצירות מוזיקה קלאסית כדי להרגיל את אוזנינו הצבריות לסוג המוזיקה הזאת. הוא אף הביא ואירח בכיתה אישים ידועים מעולם המוזיקה ישראלית, כמו למשל את יורם טהר לב ואת שלושת האחים אדלר - נגני מפוחיות פה מוכשרים. הוא גם צירף אותי למקהלת בית הספר, לאחר שבחן בקפדנות את קול הזמיר שהיה לי, חוזר ללא זיוף על צלילי תווים וסולמות שהשמיע בחלילית .






 

בראיון לפני ארבע שנים אמר אלדמע: "המנגינות החדשות רוצות כביכול להיות מזרחיות, אבל תוספת סלסולים לשיר רגיל לא עושה אותו יותר מזרחי. אמנם יש בין השירים המזרחיים שירים יפים מאוד, אבל הם לא רבים מדי". ואני נוטה להסכים ששירים עם מילים כמו "אתה תותח" לא נותנים כבוד גדול לזמר המזרחי. אבל לא נכנס לזה כאן כי זה לא נושא הפוסט, רק אזכיר שגם יהורם גאון התבטא בסגנון דומה ואותו אי אפשר להאשים באשכנזיות.

 

אינני רוצה להתייחס למוזיקה המזרחית עצמה ולא רוצה לפתוח כאן מלחמת עולם. אלא אני רוצה להתייחס כאן לגישה המזרחית המתנשאת והפלצנית שאני נתקל ביחס למוזיקה אחרת. באחרונה התרבו השמחות בהן השתתפתי ושבהן שלטה מוזיקה מזרחית, גם כאשר שני בני הזוג שנישאים הם ממוצא אשכנזי. כששאלתי את אחיין שלי האם בחתונה שלו לא היה לו נאה גם השמעה וריקודים של מוזיקה ישראלית רגילה ומוסיקה מערבית  - הוא ענה לי שיש לו חברים מזרחיים וזו המוזיקה שהם והוא אוהבים. נו, ומה איתי וכל המשפחה והחברים האשכנזים שהיו שם? מה כבר בושה להיות אשכנזי במדינה שלנו?


בחתונה של דוקטורנטית שלי, היא - ממוצא רומני והוא ממוצא מעורב כורדי- מרוקאי, השמיעו בקול מחריש אוזניים במרבית הערב את המוזיקה המזרחית הרגילה המושמעת באירועים כאלה. והייתה שם גם מוזיקה אתנית כורדית ומרוקאית בליווי כל מיני כלי נגינה אוטנטיים, שזה היה דווקא נחמד. אבל מה איתה ? לאשכנזים אין מוזיקה אתנית? אני מרבה לשמוע אנשים אומרים  "רק עם מוזיקה מזרחית אפשר לשמוח". שטות גדולה מזו עוד לא שמעתי. הנה אומר לכם שבחתונה של אחיין אחר שלי לא הייתה בכלל מוזיקה מזרחית וכולם  מאוד שמחו ולא פסקו לרקוד לרגע.

 

ולאלה האומרים בהתנשאות שרק עם מוזיקה מזרחית אפשר לשמוח, שיצפו בבקשה בסרטון הבא ויראו מוזיקה אתנית אשכנזית מהי. מקווה שיגיעו למסקנה שגם אשכנזים יודעים לשמוח.


 


 

 

ובלי קשר לנאמר בפוסט , אני מתעב את הקלות הבלתי נסבלת הרווחת  של השמצת אשכנזים ולגלוג על תרבותם מתוך התנשאות - במוזיקה, באוכל ובשאר דברים. וכיום אפילו מביעים זאת חופשי חופשי באמצעי התקשורת (בראיונות בחדשות, באח הגדול, באימא מחליפה... ולמרות שלפעמים זה נאמר כאילו בבדיחות - זה נשמע רע!). אבל אבוי אם מישהו מעז לומר משהו על מזרחיים - יואשם מיד בגזענות ותתהפך כל הארץ. תגידו, לא הגיע הזמן להפסיק עם זה? על תופעת השד הנצחי הזה כבר כתבתי  כאן.

 

תוספת עריכה:

 

גם גרשון אצבעוני, איש רב פעלים, והמורה למוזיקה שלי, הלך לעולמו לפני כחודשיים. יהי זכרו ברוך.

 

***


המבדיל בין קודש לחול.


הבחנתי בלוח העריכה בהרבה כניסות יחסית דרך הפעילים וכשנכסתי לרשימה ראיתי שככל שאני כותב יותר פוסטים, המקום ברשימה יורד. אז אולי אני צריך לכתוב פחות? אולי


נכתב על ידי קנקן התה , 30/9/2014 11:04   בקטגוריות גיל אלדמע, שירי ארץ ישראל הישנה, זמר עברי, מוזיקה מזרחית, מוזיקה אשכנזית, מוזיקה אתנית, השד העדתי, מלחמת תרבויות  
42 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-3/10/2014 14:34
 



124,013
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)