לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2011    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
11/2011

השומן שלכם שווה כסף!


 

 

לא פעם חשבתי מחשבות פילוסופיות עמוקות על דברים שעולים לנו כסף, עולים לנו כסף להפטר מהם ומישהו אחר עושה מהם כסף. נכון שזה נשמע מוזר? נשמע, נשמע אבל קורה גם קורה.

 

 

מי מכם לא שילם טבין ותקילין עבור משאת חייו, בין אם זו מערכת הישיבה בסלון, או בין אם זה מקרר, מכונת כביסה, או מדיח כלים.... עד שלבסוף הם מתיישנים ומוחלפים בפריטים חדשים. וכשזה קורה, אנחנו משלמים פעמיים – קודם על הקנייה, ההובלה וההתקנה ואחר כך לסבלים, שמפנים מקום בבית עבור הרכישה החדשה. והם הסבלים, בדרך כלל מרוויחים פעמיים - כי הם מוכרים ליד שניה.

 

 

לפני שנים אחדות כשהייתי בוועד הבית, עמד לו עץ זקן ענק, שנשען על  גדר האבן כשהוא חורג אל המדרכה והכביש, מסכן את העוברים ושבים. לא הייתה ברירה, אלא לגדוע אותו. הזמנתי מספר חברות המתמחות בגדיעה או עקירה של עצים, כדי לקבל הצעת מחיר ולגדום את העץ במהרה. להפתעתי גיליתי כי לא ניתן לעקור עצים בארצנו, ללא קבלת רשיון מהעיריה. ראשית היה צורך למלא טופס בקשה רשמי, לשלם אגרה של כמה מאות שקלים ולהמתין לפקח שיגיע כדי לאשר או שלא לאשר את העקירה. לכשהגיע  ההיתר הנכסף, שילמנו עוד מספר מאות שקלים עבור גדום  העץ. החברה שביצעה את העבודה, גדמה את העץ וניסרה אותו לפיסות שנארזו בחבילות. מסתבר  שהם מרוויחים פעמיים, ראשית מאיתנו עבור העקירה והסילוק ופעם שנייה עבור מכירת העץ למטרות הסקה או אחרות.

 


 

לא הייתי מבלבל לכם את המוח בסיפורים  האלה, לולא  היה הדבר דומה לעסקי  השומן. השומן שאנו צוברים בגופנו עולה לנו בעגמת נפש אך גם בכסף רב ואז יש כאלה שנשברים ופונים לרופא פלסטי, לשאיבת שומן. כלומר, עולה לנו כסף רב להפטר מהשומן שעלה לנו כסף רב לצבור אותו. כך היה עד לאחרונה, כשעודפי השומן השאוב היו נזרקים לאשפה והיו משמשים מאכל תאווה לחתולים (אנא אל תתקפו בחילה מתאוריי, הרי אתם וודאי יודעים מה עושים החתולים בפחי זבל).

 

 

לא עוד גבירותיי ורבותיי, היום השומן שלכם שווה כסף. כן, כן – מישהו עושה ממנו כסף. אני כבר מדמיין אתכם מרימים גבה ואומרים שאין סיכוי  כי  מישהו בכלל ירצה את הדבר המגעיל והנאלח הזה. אז זהו שכן – השומן שלכם שווה כסף כי הוא מכיל  תאי גזע! - אותם תאים פרימיטיביים שנמצאים ברקמות של גופנו ומחדשים אותן בעת הצורך.  

 



 

תאי הגזע יודעים לחדש את עצמם על ידי חלוקה.  אך אלה תאים רבי  יכולת, כי הם מסוגלים לשוב ולהתרבות או להתמיין לסוגי תאים שונים. בהתמיינות של תאי הגזע האלה, ניתן לקבל  רקמת עצם, סחוס, שריר ,עצב ושומן כמובן. הכול בהתאם להרכבי חומרים שונים, שבהם מזינים את תאי הגזע, כאשר מגלים אותם בצלחות מעבדה. הרכב מסוים של תוספים לנוזל הגידול של תאי גזע, יגרום להם להפוך לתאי עצם והרכב אחר יגרום להם להפוך לתאי עצב.

 







 

מכאן אתם  וודאי  מבינים שניתן לעשות שימוש אדיר בתאי גזע, כדי לשקם רקמות ואברים פגומים. אלה ישמשו ברפואת העתיד לשיקום איברים לאחר תאונות, פציעות וחבלות , החל מריפוי שברים מורכבים ועד להחזרת תנועה ותחושה של אברים משותקים. הן לשחזור רקמת לבלב יוצרת אינסולין בחולי סוכרת והן לבניית לב ביולוגי חי ופועם אשר יחליף את ליבם הכושל של חולי לב קשים. כל אלה נמצאים כבר היום בשלבי פיתוח ויישום שונים, שעליהם ארחיב את הדיבור בפוסט נוסף בעתיד.

 



 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 30/11/2011 20:16   בקטגוריות הנדסת תאים, חברה, חיים, מדע, פילוסופיה, רפואה, תאי גזע, שומן, ניתוחים פלסטים  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-1/12/2011 08:47
 



מתושלח מחפש שידוך


 

בפוסט הזה התכוונתי להמשיך את נושא ההנדסה גנטית בצמחים. אולם, דחיתי את הכתיבה לטובת הנושא האקטואלי על מתושלח. אז המשך הפוסט הקודם יגיע.

 

 

ביום חמישי האחרון, בקיבוץ קטורה שבדרום, נערך טקס נטיעה למתושלח העץ. וודאי אתם שואלים מה כל כך מיוחד בטקס כזה. ובכן, מתושלח הוא מין עץ שנכחד מהעולם והוחזר לחיים. לא רק שהטקס המרגש נובע מהצלחה להחיות מין נכחד, אלא כאן, בארצנו הקטנטונת נקבע שיא חדש - מדענית ישראלית הצליחה להנביט זרע מתקופת בית שני. זרע כבן 2000 שנים!

 



 

 

אז מיהו מתושלח? סיפור שהיה כך היה. לפני 48 שנים , מצא פרופסור יגאל ידין בחפירות מצדה כד ובו גלעיני תמרים בני אלפים שנה. הגלעינים (זרעים) האלה היו של עץ דקל מזן עתיק אשר נכחד לאחר כשלון מרד בר כוכבא. זן נדיר זה, המכונה  תמר יהודה, היה ידוע כבעל סגולות רפואיות רבות. בימי קדם שימשו פירותיו לטפול במחלות לב, הפרעות נשימה, קשיי זכרון  ובדיכאון.

 

הזרעים העתיקים האלה נשמרו באוניברסיטת בר אילן,  עד אשר לפני כשבע שנים נרכשו שלושה זרעים על ידי ד''ר שרה סלון (מנהלת המרכז לחקר רפואה טבעית במרכז הרפואי הדסה), כדי לנסות להנביט  את הגלעינים.

 

לזרעי עצים יש יכולת נביטה מוגבלת, שהיא בדרך כלל לא יותר משנים אחדות ועד מספר עשרות שנים, בהתאם למין העץ. סופרו גוזמאות על נביטת זרעי דגנים מתקופת הפרעונים, או על נביטת גרעיני תירס שנמצאו בקברים עתיקים באמריקה. אך למעשה לסיפורים המפוקפקים האלה אין בסיס מדעי. השיא הידוע במדע ליכולת נביטה היה של זרעים של צמח המכונה Canna compacta , שנמצאו בארגנטינה כלואים ברעשן מקליפת אגוז (קסטנייטה). במקרה זה מקצת הזרעים הכלואים באגוז שמרו עדיין על חיוניותם ונבטו. לפי תיארוך על פי שיטת פחמן 14, גילם היה 600 שנה. זה היה השיא העולמי.

 

למרות זאת, ד"ר סלון סברה שזרעי התמר בני האלפיים שנה שנמצאו במצדה עשויים לנבוט, כי הם נשמרו בסביבה חמה ויבשה עד למציאתם. לכן היא מסרה את גלעיני תמר יהודה האלה להנבטה אצל  ד''ר איליין סולוואי - מומחית לחקלאות מדברית במכון ערבה לחקר הסביבה, בקיבוץ קטורה שבערבה. מבין הזרעים שקיבלה, רק אחד נבט וכשהשתיל היה בן 15 חדשים, נבדק גילו באמצעות בדיקת פחמן 14 , שהראתה כי הגלעין הוא מתקופת המצור הרומאי על מצדה, לפני כ- 2000 שנה. זהו כנראה הזרע העתיק ביותר שאי פעם נבט. בדיקות גנטיות הראו כי קיימים הבדלים משמעותיים בין תמר יהודה העתיק לבין זני תמרים מודרניים.

 

עץ התמר נמנה על משפחת הדקליים. זהו עץ דו ביתי, כלומר יש עצים זכרים שבהם פורחים פרחים זכריים ועצי נקבה שבהם פורחים פרחים נקביים. הפרחים הזכריים גדלים על עץ אחד והפרחים הנקביים על עץ אחר. הפרחים הזכריים מכילים רק אבקנים. הרוח מעבירה את האבקה שלהם  לפרחים הנקביים  שבעץ הנקבי ומהם מתפתח הפרי. לשתיל תמר שנובט לוקח כ-7 שנים עד שהוא פורח לראשונה. כשנבט הזרע של תמר יהודה, עדיין לא ידעו את מינו.  קיוו שהשתיל יהיה עץ נקבי, כי אז אפשר יהיה לבחון אם פירותיו הינם בעלי סגולות רפואיות. מאחורי כך עמדה המחשבה שאולי תרופות עתיקות יומין יהיו התרופות של מחר. אולם רק לאחרונה משפרח, גילו שהוא דווקא זכר.

 

בשבוע שעבר נטעו את העץ, שעד כה גדל בעציץ בתנאים מבוקרים, באדמת הקיבוץ בקטורה - ובטקס מכובד ניתן לעץ השם מתושלח (בהשראת מתושלח המקראי, שעליו נאמר שחי קרוב לאלף שנה) . 

 

אז השמחה רבה - הצליחו להחיות את מתושלח העץ. אך להמשך קיום הזן, מתושלח זקוק לשידוך.

 

יש לכם רעיון?

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 28/11/2011 13:50   בקטגוריות חיים, מדע, אקטואליה, חקלאות, מינים נכחדים, זרעים, תמר יהודה, ארכיאולוגיה  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של PK ב-17/11/2014 13:15
 



האם אייל שני יהיה מאוהב בעגבניה הזו?


 

השף אייל שני ידוע באהבתו הבלתי מתפשרת לעגבניה, עד שזו הפכה כמעט לסמלו המסחרי. למי ששכח, הרי תזכורת:

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=sHMxDtQEsuM 

 

 

 אם היו מביאים לאייל שני עגבנייה יפיפיה, טעימה ועסיסית שיוצרה בעזרת הנדסה גנטית, עגבניה שלא "נוזלת" ועוד כהנה וכהנה תכונות משובחות לרוב - האם היה מתאהב בה?

 

  

את השאלה הזו תפנו לאייל שני עצמו, אך האם אתם הייתם מוכנים לאכול אותה? האם אתם בכלל יודעים שמה שאתם אוכלים עשוי להיות מוצר שהונדס גנטית? האם השימוש במוצרים כאלה בטוח? ואם אתם מאלה שרק המחשבה לאכול עגבניה מהונדסת גורמת לכם חלחלה, האם הייתם מוכנים לשנות את דעתכם ולקבלה בשקל לקילו, כאשר מחיר עגבניה מסורתית אצלנו היה כ-10 שקלים לקילו?

    
 

 

 בשנת 1994 החלו לשווק לצרכנים בארה"ב זן עגבניות חדש בשם המסחרי Flavr-Savr . למעשה היה זה המוצר החקלאי הראשון שהונדס גנטית ואשר הגיע אל הצרכנים. לעגבניה הזו הקנו תכונות עמידות לריקבון ובהתאם להארכת חיי המדף שלה. למרות שהעגבניה הזו נמצאה בטוחה לשימוש ע"י רשות המזון והתרופות האמריקאי (הסטנדרט העולמי לאישור מזון ותרופות), לא אושר שימושה בגרמניה. גידול הזן הזה הופסק 3 שנים מאוחר יותר, בגלל קשיים כלכליים של החברה החקלאית ששיווקה אותו.  

                                                                                                        העגבניה המהונדסת הראשונה: Flavr-Savr

 

 

המהפכה הביוטכנולוגית שמאפשרת לשנות באופן מלאכותי את המטען הגנטי של תאים חיים למיניהם (מהצומח ומהחי) החלה למעשה בשנות השבעים של המאה הקודמת. לפני כן, במשך אלפי שנים, האמצעי היחיד שהיה לאנושות לקבל צמחים ובעלי חיים בעלי תכונות רצויות היה עשיית הכלאות וברירת הצאצאים בעלי התכונות הרצויות. אולם, שיטת ההשבחה הקלאסית הזו להשבחת מינים מוגבלת בהיותה מבוססת על מאגר תכונות גנטיות נתון שמצוי בין הפרטים שניתן להכליא במין המסוים. בשיטת ההכלאות החקלאית הקלאסית לא ניתן ליצור תכונות יש מאין וגם לא ניתן לדעת מראש מה תהיינה התוצאות הסופיות. לעומת זאת, בעזרת ההנדסה הגנטית, ניתן "לשתול" גנים של מינים אחרים (מין = פרטים שיכולים להזדווג ביניהם ולהעמיד צאצאים פוריים) והתוצאה יכולה להיות כזאת:



 

                                                                                          עגבניה בחוץ וקיווי בפנים

 

 

 

באמצעות ההנדסה הגנטית ניתן לשפר מיני צמחים (ובעלי חיים) על ידי עיצובם לפי דרישות השוק. להנדסה הגנטית יש פוטנציאל עצום בתחום המזון, החקלאות והסביבה. בעזרתה ניתן לייצר מזון טוב יותר, טעים יותר ובריא יותר.

 

 

 
 

 

 

 

 

 לא פחות חשובה היא היכולת להקנות לצמח יכולת עמידות בפני מחלות.

 

 

 

 

 

בתמונה משמאל למעלה, ניתן לראות עלים של בוטן רגיל, מול עלי הצמח המהונדס גנטית לעמידות לזחל מזיק (משמאל למטה). שניהם לאחר תקיפת הזחלים.

 

 

 

 

   

 

 

 

בעזרת ההנדסה הגנטית ניתן להאריך את חיי המדף של המוצר החקלאי.  ניתן גם להקטין את צריכת המים לצורך הגידול על ידי פיתוח זנים עמידים ליובש. לכל האפשרויות האלה שציינתי להשבחת המינים יש חשיבות כלכלית בפני עצמה, אך זה עדיין לא הכול. בעזרת ההנדסה הגנטית ניתן גם לקבל צמחים שמשמשים מפעל לייצור תרופות. כן, יש היום צמחים מהונדסים שמייצרים אינסולין לחולי סוכרת. יש גם צמחים שמייצרים נוגדנים אנושיים למטרות חיסון. יש צמחים שמייצרים הורמונים אנושיים ועוד כהנה וכהנה.

 

 

למוצרים החקלאיים המפותחים היום בהנדסה גנטית יש ערך שוק עצום של עשרות מיליארדי דולרים וצפוי שבשנים הבאות ישופרו או יוחלפו מאות מוצרים בשוק החקלאי בתוצרי הנדסה גנטית, שיתחרו בשווקים עם המוצרים החקלאיים המיוצרים כיום בדרכים המסורתיות.  

 

 

 

 

 

 

 

 

  
 

  מגוון עגבניות מהונדסות

   

 צמחים מהונדסים המייצרים תוצרים אנושיים לצרכים רפואיים

  

 

להנדסה הגנטית יש גם תרומה כלכלית-חברתית: למשל, בשוק מגדלי הטבק בארה"ב - רבות המשפחות של מגדלי הטבק שנפגעו עקב הקמפיין נגד עישון, עליית המיסוי והירידה הדרסטית במספר המעשנים. עקב כך, ממשלת ארה"ב יצאה בתוכנית "הסבה מקצועית" אשר בה עודדו את מגדלי הטבק להמיר את גידול צמחי הטבק המסורתיים, בצמחי טבק שהונדסו גנטית לייצור תרופות וחיסונים אנושיים.  

 

 


 

 גם בישראל עוסקים מדענים בהנדסה גנטית

במסגרת מחקר ופיתוח ביוטכנולוגי מאז תחילת

שנות השמונים. בשנים האחרונות מגדלים בארץ

במסגרות מחקר שונות צמחים מהונדסים שהוחדרו להם גנים שונים למטרות חקלאיות ורפואיות.

 

 

 

 

 

מדוע אינכם רואים עדיין את המוצרים המהונדסים במרכולים?

  

 

 

 

   

 כי:

   

למשל, את מבחר עגבניות מקיבוץ בערבה (ששמו הושמט מטעמים מובנים) ניתן להשיג רק באירופה

או אצל השף אייל שני.

   

מדוע?  כי פשוט הם מוכנים לשלם עליהן הרבה יותר.

 

 

 

 

בפוסט הבא אמשיך לכתוב על נושא ההנדסה הגנטית בצמחים:

 

אתאר מעט את שיטות יצירת הצמחים המהונדסים.

נדון האם יש סיכון ביצירת צמחים כאלה.

נדון מדוע יש אנשים שמפחדים לאכול צמחים מהונדסים.

וכן נדון אם יש לכך הצדקה. 

 



 

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 27/11/2011 05:14   בקטגוריות הנדסה גנטית, חיים, מדע, צמחים מהונדסים, חקלאות, רפואה  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-29/11/2011 12:22
 



שיכפול אדם - מדע בדיוני או מציאות?


ספרות המדע הבידיוני צפתה את טכנולוגית השיבוט שנים רבות לפני שזו הפכה למציאות. אמנם שיבוט אדם בישראל אסור, אך כשם שנישואים אזרחיים אפשריים בקפריסין או בלאס וגאס, מי יוכל למנוע מישראלים להשתבט במקומות רבים בעולם שהחוק אינו אוסר זאת? לקטע המלא...
נכתב על ידי קנקן התה , 23/11/2011 13:53   בקטגוריות מדע, רפואה, פילוסופיה, מוסר, חברה, שיבוט, מדע בדיוני, הנדסת תאים, אתיקה, חוק ומשפט  
60 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   4 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-28/11/2011 22:20
 



האם מוסר ומצפון קשורים למדע?


 

פרידריך דירנמאט אמר: " תוכנה של הפיסיקה הוא עסקם של הפיסיקאים בלבד. תוצאותיה - של האנושות כולה."

  




 

השבוע עלה לכותרות שמו של המדען הסובייטי ויצ'סלב דנילנקו, כמי שסייע באופן משמעותי לפיתוח תוכנית הגרעין המלחמתית של איראן. לטענת הוושינגטון פוסט, דנילנקו שעבד חמש שנים באיראן בשנות ה-90, סייע לתוכנית הגרעין שלה, בתחום החשוב ביותר לשלב האחרון בהרכבת הפצצה. דנילנקו עצמו הכחיש את ההאשמות נגדו וטען שהוא אינו מדען גרעין ואינו המייסד של תוכנית הגרעין האיראנית.

 

בראש פצצה גרעינית יש חומר נפץ קונבנציונאלי ומנגנון נפצים שדוחס באופן אחיד את גלי הפיצוץ שלו, כדי שתתחיל שרשרת הביקוע הגרעיני בליבת ראש הנפץ.

 

 



 

דנילנקו פיתח סיב אופטי מיוחד, המאפשר מדידת מעבר אחיד של גל הדף על פני אלפי נקודות שונות בשטח מסוים. דנילנקו טוען שפיתח את הסיב שלו במיוחד למנגנון הנועד לפיצוץ יהלומים לרסיסים. דנילנקו אכן נחשב למומחה בתהליכים שבהם נעשה שימוש בחומרי נפץ כדי ליצור ביקוע של יהלומים זעירים למטרות תעשייתיות. אולם, העיתון הרוסי קומרסנט מגלה כי בראשית שנות החמישים ועד לפרישתו, דנילנקו עבד באחד מהמרכזים הסודיים של ברית המועצות לפיתוח נשק גרעיני. נשאלת השאלה מה עשה המדען הזה באיראן במשך 5 שנים? לאיראנים תעשיית היהלומים חשובה כקליפת השום. אולם מנגנון הפיצוץ שפיתח דנילנקו הוא בדיוק מה שהם צריכים לפיצוץ ליבת האורניום בפצצה גרעינית. למעשה, לסיבים של דנילנקו אין כמעט שימוש, למעט בפיתוח ראשי נפץ גרעיניים.  בדו"ח שפורסם לאחרונה ע"י הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מצוין שאיראן מפתחת נשק גרעיני וכי נעזרו בידע של מומחים זרים. אז האם דנילנקו שהה באיראן מספר שנים כדי לפוצץ יהלומים? לשיפוטכם.

 

 

 

פרנסואה ראבלה  אמר: "מדע בלי מצפון הוא מותה של הנפש". האם דנילנקו הוא מדען ללא מצפון? האם הוא דוגמה למדענים שמוכנים לעשות כמעט הכול בשל בצע כסף ? אולי בשל אידיאולוגיה? ובכן, אולי אחדים מכם אינם זוכרים, אבל גם לנו בישראל היה מדען, לא סתם מדען אלא מדען בכיר מאד, שעשה מה שעשה, לטענתו בשל אידיאולוגיה. המדען הזה הוא ד"ר מרקוס קלינברג, מי שהיה בין מייסדי המכון הביולוגי בנס ציונה, שעסק בפיתוח נשק כימי וביולוגי ושימש סגן מנהל המכון. ב-1983 הוא נעצר באשמה שפעל במשך 18 שנה כמרגל מטעם ברית המועצות והעביר לסובייטים כמות עצומה של מידע על הפעילות במכון, בתחומי הלוחמה הכימית והביולוגית. למעשה, בשל פעילות הריגול שלו, הסודות של ישראל בתחומים אלו נחשפו לחלוטין בפני ברית המועצות. קלינגברג הורשע, ונידון לעשרים שנות מאסר בפועל.

 



ד"ר מרקוס קלינברג

 

קלינגברג טען כי הוא לא הסכים לקבל כסף מן הסובייטים ופעילותו הייתה מוּנעת ממטרות אידיאולוגיות בלבד. הוא טען שמעשיו היו מתוך הכרת תודה לברית המועצות שלחמה בפאשיזם ובאופן אישי הצילה אותו מידי הנאצים. הוא הוסיף והסביר כי ריגל בשל רצון לשמור על האיזון בין הגושים במלחמה הקרה. הוא משוכנע שהוא לא בגד במדינת ישראל, ולטענתו הקפיד שלא לחשוף סודות שהיו יכולים לפגוע בישראל. הגרסה שרווחה בשב"כ, הייתה שקלינברג נסחט על כך שלא סיים את לימודי הרפואה שלו. חסרה לו שנה אחת להשלמת התואר והוא פחד שעובדה זו תתגלה ותגרום לסילוקו מהמכון. אותי מזעזעת העובדה שקלינגברג מעולם לא הביע חרטה על מעשיו. יותר מכך, הוא טען כי הוא מתבייש בכך שנשבר והודה במעשיו ביום הרביעי לחקירתו.

 

יש גם שתגליות והמצאות של מדענים, שנעשו בתום לב , מנוצלות ע"י אחרים למטרות רעות. כך למשל במקרה של אלברט איינשטיין. לגביו פאבלו פיקאסו אמר: "גאוניותו של איינשטיין היא שהביאה להירושימה". אלברט איינשטיין עצמו אמר: "אילו הייתי יודע שזו [פצצת האטום] תהיה התוצאה, הייתי נעשה שען". אבל אין זה מדויק, אולי לא רבים יודעים כי איינשטיין עצמו ישב בוועדה מצומצמת של מדענים, שמונתה ע"י ממשלת ארה"ב בזמן מלחמת העולם השנייה, במטרה לנצח את הגרמנים במרוץ לפיתוח פצצת אטום.

 



 

 

את התוצאות המרות של הטלת פצצות אטום על הירושימה ועל נגסאקי כולנו יודעים.  את הויכוח אם להטלת הפצצות היה גם היבט חיובי, בכך שהן גרמו לסיום המלחמה המרה בין יפן לבין ארה"ב ומנעו המשך הרג מאסיבי של בני אדם משני הצדדים – נשאיר להיסטוריונים. ואולי לא, כי אלה שאלות שצריכות להטריד את כולנו וכפי שאמרה מארי קירי: "המדע ביסודו של דבר בינלאומי. רק העדר חוש להיסטוריה הביא לידי כך שמייחסים לו תכונות לאומיות."

 

יש תחומים נוספים רבים במדע שהביאו אותנו לאחרונה לקפיצת מדרגה, שאין כמוה בהיסטוריה האנושית. למשל פיתוח ההנדסה הגנטית והתאית למטרות רפואה שיקומית. בשקט יחסי, הטכנולוגיה בתחום זה מתקדמת בצעדי ענק לעבר מימוש נבואות של ספרות המדע הבדיוני, לטוב ובתקווה שלא לרע. הטכנולוגיה הזו שתוכל ליצור איברים באיונים, תוכל גם לשבט (לשכפל) בני אדם. היא תוכל לסייע לריפוי מחלות גנטיות וסרטן - מחד, אך יכולה גם להביא להשמדת הגזע האנושי – מאידך. למעשה, היא יכולה להיות מסוכנת לא פחות משואה גרעינית. על האפשרות לשיבוט בני אדם אכתוב בפוסט הבא.

 



אז מה אנחנו צריכים לקחת מכאן, לתשומת ליבנו?

 

ראשית המדע אינו מפלצת. המדע תרם ויתרום רבות לאנושות ולחברה. המדענים עצמם אינם שונים מכלל האדם. יש גם מדענים רעים. כשאני אומר "רעים", איני מתכוון ליכולתם המדעית, אלא למניעים שלהם. ככל האדם גם למדענים עשויים להיות מצוקות (כמו קשיים למצוא מקום תעסוקה) וכן הרבה יצרים ואגו. אך, הרבה יותר מסוכנים הם אלה שמממנים את פעילותם המדעית למטרות לא רצויות ואפילו מסוכנות לחברה. הגרוע מכל הוא שהם מנוצלים ע"י מדינות ומדינאים למטרות מלחמתיות זדוניות. מדוע יש מדענים שמוכנים להיגרר לכך? זוהי כבר שאלה שצריך להפנות לפסיכולוגים. 

נכתב על ידי קנקן התה , 19/11/2011 08:42   בקטגוריות חיים, מדע, אקטואליה, ביקורת, מוסר, פצצת גרעין, הנדסה גנטית, מדענים משת"פים, מדענים מרגלים, חברה  
14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-10/2/2012 14:02
 



לדף הבא
דפים:  

122,072
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)