לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
3/2012

האם אתם יכולים לנצח את השימפנזה?


בפוסט כך יעשה לבוטן כתבתי על חוכמת הקופים ושבחלקים ממבחני אינטיליגנציה, הם טובים הרבה יותר מאשר אנחנו.

 

אז הנה עוד דוגמה. נתנו לשימפנזה לשחק משחק במחשב. המחשב מציג לשימפנזה סידרת ספרות מ-1 עד 8 ,שממוקמות בנקודות שונות במסך, באופן אקראי.

לאחר זמן קצר מאוד (כשנייה), הספרות מתחלפות לריבועים. על המשחֵק לגעת בריבועים, אחד לאחר השני, לפי סדר עולה של הספרות.

 

בני אדם בקושי יכולים לזכור את סדר הריבועים של הספרות 1-5 (וגם זה, לא כולם!). האם אתם יכולים לזכור כמו שהשימפנזה זוכרת?

 

ראו את זה בסירטון: 

 

 

 

 

 

 

המקור: http://www.metacafe.com/watch/2107042/are_you_smarter_than_a_chimp/

 

 

המסקנה: השימפנזה אינה יכולה לבנות את מגדל אייפל, אך יש לה יכולות חשיבה מסוימות גבוהות יותר משל האדם וגם יכולות תגובה מהירות יותר.

 

אנתרפולוגים משערים שיכולות אלה של השימפנזים מאפשרות להם יכולת לאמוד את כוחו של האויב.

 

חומר למחשבה!

 

 

 

תוספת עריכה:

 

 

מומלץ לראות את הסרטון המתורגם לעברית: "על קופים שכותבים"

 

הסרטון מתאר את  העבודה של סאווג-ראמבו עם קופי בונובו שמבינים שפה מדוברת, יוצרים כלים מאבן ועץ ולומדים משימות תוך התבוננות גורמים לצופה לחשוב מחדש ולהעריך כמה מהיכולות ביצוע תלויות בביולוגיה וכמה תלוי בחשיפה חברתית.

 

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 31/3/2012 08:44   בקטגוריות ביולוגיה, בעלי חיים, החלטות, התנהגות בעלי חיים, זואולוגיה, חוכמה, חומר למחשבה, כישורים, לוגיקה, מדע, מחשבה, פילוסופיה, פסיכו-ביולוגיה, תרבות, אינטיליגנציה, שימפנזים  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-9/4/2012 00:52
 



חשמל זול - הצעה לשטייניץ


עידן האוטופיה של החשמל

 

 בפוסט הקודם דנתי באפשרויות הוזלת מחיר החשמל על ידי ייצור ירוק (נקי לסביבה) ועל ידי מיחזור. בפוסט ההוא ציינתי שהממשלה מעלה לנו את מחירי החשמל בעשרות אחוזים, כתוצאה מעליה במחיר יבוא הגז והדלק. בפוסט הזה תראו שחלק נכבד מעליית מחירי החשמל נובע ממיסוי גלוי ונסתר של הממשלה. בפוסט הקודם שאלתי האם מחירי החשמל יוזלו כאשר ישראל תתחיל לקבל תמלוגים משדות הגז החדשים שהתגלו בישראל. בפוסט זה תראו שלממשלת ישראל יש כנראה דווקא תוכניות אחרות. אתאר כאן המצאה של הטכניון, היכולה להחליף חלק ניכר מהחשמל שייצורו מזהם את הסביבה, בחשמל ירוק, בעזרת אנרגיה טבעית, בחינם. האמת שבבניית מתקנים כאלה, ניתן לייצר את כל תצרוכת החשמל הדרושה למדינת ישראל וללא צורך בגז או דלק לשם ייצורו. מאין תיקח המדינה את הכסף לבניית תשתית המתקנים הזו? התשובה פשוטה למדי - מהתמלוגים שהמדינה תקבל משדות הגז שהתגלו לאחרונה בישראל. 

 

 במקום כוונתו של שטייניץ להשקיע את כספי התגמלוגים בהשקעות בפרוייקטים עולמיים, אני מציע לו להשקיע כספים אלה בתשתית לאנרגית חשמל ירוקה זולה כאן בארץ. בנוסף לחשמל נקבל גם מים מותפלים לכל תושבי המדינה ואת הגז שלנו נמכור לארצות העולם - שיזהמו הם את האוויר שהם נושמים.  

 

 

ראש ממשלתנו מגלה אמפתיה לציבור ואומר שלמרות העלייה במחיר יבוא הגז והדלק, המדינה למעשה ממתנת את העליה במחיר החשמל ומסבסדת אותו. האמנם? כולכם בוודאי יודעים שחלק ניכר ממחיר החשמל נובע ממיסים גלויים שהמדינה מטילה בנוסף לתעריף החשמל. אך, בנוסף למיסים גלויים כמו המע"מ, מסתבר שהממשלה מטילה גם מיסים פחות גלויים: למשל, כתבה שפורסמה בגלובס מגלה שמס בלו על הפחם מייצר למדינה הכנסות של מיליארד שקל בשנה. חשבון החשמל שלנו מתייקר ב-4% רק בזכות המס הזה, שבכלל לא ידענו על קיומו. אבל אתם לא לבד: גם חברי הכנסת שאישרו אותו לא ממש הבינו על מה הם חותמים. כותרת הכתבה בגלובס: "נתניהו-שטייניץ ממשיכים בעושק המיסים".

 

 

לדברי גלובס, מס הבלו על הפחם הוא מס מצטיין באיכותו בשביל האוצר. מדוע?    

 

א. המס הזה מייצר הכנסה קבועה ומשמעותית, שניתן לבנות עליה בתחזית הגבייה; ב. למס הזה מינימום עלויות לאוצר; ג. המס הזה לא מותיר לנישום (לנו) מרחב להתחמקות או העלמה; ד.  והחשוב מכול: את המס הזה אפשר יהיה להעלות בשקט, מבלי לעורר התנגדות מצד הנישומים.   

 

בראיון ל- Ynet מציין שר האוצר שטייניץ חד-משמעית: 

לא נקצץ עוד מס כדי להוזיל חשמל

.

 

 

כלומר מחיר החשמל ימשיך לעלות, שטייניץ יהנה ממיסים מוגדלים ושלא יתפלא אם יקבל אינפלציה ומיליון זועם שיגיע לכיכר רבין.

 

 

ולגבי השאלה שהעלתי בפוסט הקודם: האם בעתיד, כשהמדינה תקבל תמלוגים על הגז שהתגלה באחרונה בישראל, ירד מחיר החשמל? בראיון, עונה שר האוצר בקצרה שכן. אבל מצד שני שטייניץ מפרט: בעקבות מכירת הגז לחברת החשמל ולחברות בחו"ל, יעמדו הכנסות המדינה ממסים ומתמלוגים על בין 400 ל-500 מיליארד שקל. שר האוצר ציין כי 40-50% מהסכום הזה יופנה לתקציב המדינה וישמש להשקעה בתשתיות תחבורה ובחינוך. יתרת הסכום תעבור לקרן ריבונית שתשקיע ברחבי העולם (כלומר, המדינה תשחק עם התגמולים השייכים לנו האזרחים, כמו שמשחקים עם קרנות הפנסיה שלנו? - הערה שלי). הרווחים שתשיא קרן זו ישמשו, כדברי שטייניץ, לחינוך ולהשקעה בביטחון, והקרן עצמה תישאר כעתודה למקרי חירום כמו מלחמה או אסון טבע. "הקרן תישמר כתעודת ביטוח לכל מקרה ולכל צרה שלא תבוא", אמר השר.     

 

רגע , רגע, רגע..... בכלכלה אני לא כל כך מבין, אך אני מבין עברית וחשבון: מחצית ממכירת הגז לחברת החשמל (כולל מיסים) יתווספו לתקציב המדינה ושאר מחצית ההכנסות יושקעו בקרן עלומה, שתשקיע את הכסף בפרוייקטים שונים בעולם, שעשויים חלילה להתמוטט בעתיד (כמו למשל הבנקים ופרוייקטי נדל"ן, לאחרונה  בארה"ב).  אז מדוע שהמדינה תמכור את הגז בזול לחברת החשמל? שאלה זו לא מעניינת את חברת החשמל, כי מי משלם את החשבון? נכון, אנחנו הצרכנים.

 

 

שטייניץ היקר, למרות שסביר להניח שאתה לא קורא בלוג זה, אני הולך להציע לך כאן הצעה. הצעה להשקיע את הכסף הזה בבניית תשתית לייצירת חשמל ירוק, מאנרגיה טבעית חינם. תשתית שתוכל לספק את כל תצרוכת החשמל של מדינת ישראל ושתוכל להחליף את מרבית תחנות הכוח שלנו כיום, אשר מזהמות את האוויר. שטייניץ היקר, במקום להשקיע כסף בפרוייקטים עלוּמים בעולם, תשקיע אותו כאן בארצנו. פרוייקט כזה בטוח שיוזיל לנו התושבים את מחיר החשמל, ננשום אוויר נקי יותר, ונקבל מי שתייה זכים למכביר, לתושבי ארץ ישראל הצמאים.  

 

 

מהו הפרוייקט הזה? הנה, אציג לכם אותו בקצרה. מדובר בארובות שרב.

 

 ארובת שרב מבוססת על רעיון הפקת אנרגיית רוח מלאכותית בתוך מבנה סגור, תוך ניצול אנרגיית השמש. ארובת השרב נצבת במקום חם, יבש, וקרוב לים. את הרעיון הגה פיליפ קרלסון  והוא פותח ונחקר בטכניון על ידי פרופסור דן זסלבסקי, נציב המים לשעבר. טכנולוגיית ארובות השרב מאפשרת ייצור של אנרגיה מתחדשת 24 שעות ביממה, בלי צורך בקליטת קרני השמש. הטכנולוגיה הזו מבוססת על העיקרון הפיסיקלי שאוויר חם ויבש נהפך לכבד ושוקע כלפי מטה, בשעה שהוא סופג לחות ומתקרר; אם לוכדים אוויר כזה במבנה סגור, הוא ישקע מהירות הולכת וגוברת וייצר רוח חזקה שתניע טורבינות שייצרו חשמל - בלי תלות בדלק ובלי פליטת מזהמים לאוויר. בתהליך יצור החשמל מקבלים תועלת נוספת והיא התפלת מים מלוחים. מגדל אחד כזה יכול להתפיל מי ים ולספק מי שתיה למיליון תושבים.      

 

 

ארובת שרב. מקור: אתר הטכניון

  

הנה כיצד זה עובד (גירסה צרה מוסיקלית - כ-3 דקות):

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=0tWlP0knKQU&feature=related

 

 

  

 

 

 למי שמעוניין הרי גירסת הסבר מרתקת של כ-5.5 דקות:

 

http://www.youtube.com/watch?v=2japP5d0qCI&feature=related 

 

 

 

 

 

 

 כפי שראיתם בסירטון, החשמל שיתקבל בטכנולוגיה הזו הוא הזול ביותר. צריך להקים כמה ארובות כאלה ליד אילת וליד ים המלח, ומדינת ישראל תהייה מסודרת מבחינת אספקת חשמל נקי ומים מותפלים. ומה עם שדות הגז שגילינו? פשוט נמכור את הגז לעולם ומהרווחים נבנה תשתיות לחשמל חינם נקי.  

 

 יבואו ויאמרו המתנגדים, מה יקרה אם תפרוץ בישראל רעידת אדמה כמו בפקושימה, אשר אולי תהרוס את ארובות הרוח? להם אומר, שרעידת אדמה כזו תהרוס לא עלינו רבים מהמבנים בארצנו. אך בניגוד לפוקושימה, לא יחול עלינו אסון גרעיני בגלל הפקת חשמל בכורים גרעיניים.   

  

לידיעתכם!

  

ישראל דנה עם ממשלת הודו על בניית ארובת שרב להודים.

 

הצחיקו אותי - הסנדלר עצמו הולך יחף.

 

 

***  

 

 

פינת הידעתם?

 

 מדוע הציפורים לא מתחשמלות?

 

 

 ציפורים קטנות עומדות על חוטי חשמל ולא מתחשמלות. מדוע?    

 

 

 

 

 

 

כי הן נוגעות רק בחוט אחד. אם הן היו עומדות על שני חוטים: רגל אחת על חוט אחד והשנייה על חוט שני, אז היו סוגרים מעגל חשמלי ומתחשמלות. עופות קטנים לא ניזוקים בדרך כלל, כי אינם נוגעים בחוטים המרוחקים זה מזה, אך עופות גדולים כמו נשרים, שנוחתים על עמודי חשמל ופורשים כנפיהם הגדולות - אם נוגעים בו זמנית בשני חוטי מתח גבוה - הם מתפחמים מיד. דבר זה פוגע כמובן גם במערכת החשמל, בגלל קצרים והפסקות מתח. לכן, חברת החשמל והחברה להגנת הטבע משתפים פעולה כדי להגן על העופות ועל מערכת החשמל. 

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 28/3/2012 22:13   בקטגוריות איכות הסביבה, אנרגיה, אקולוגיה, בריאות, חברה, חומר למחשבה, חשמל, כלכלה, מדע, לוגיקה, מיסים, סגנון חיים, עליית מחירי החשמל, עתיד כדור הארץ, פילוסופיה, תרבות, אקטואליה, ביקורת, ארובת שרב, שר האוצר, יובל שטייניץ  
14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-3/4/2012 18:17
 



פרפטואום מובילה - חשמל זול?


  

 

 את הפוסט הזה אני כותב בהשראת הגזרה הכלכלית, שהממשלה מעניקה לנו כמתנה לקראת החגים. עלייה של 9% (ובמצטבר 25% בחצי השנה האחרונה) במחיר החשמל וזה כנראה לא הסוף (צפויה התייקרות של עוד עשרות אחוזים בשנה הקרובה). בפוסט לא אעסוק בהשלכות הכלכליות והחברתיות וגם לא במחדלי הממשלה בנושא. בזה עוסקת ותעסוק העיתונות בימים אלה למכביר. בפוסט אעסוק בהיבטים מדעיים המראים שניתן לייצר חשמל זול ונקי הרבה  יותר, בעזרת ניצול משאבים טבעיים, כמו אנרגיית השמש, הרוח והמים. כמו כן אתאר לכם מיזם פרטי של הוזלת מחירי החשמל. המיזם הזה מבוסס על הרעיון של "פרפטאום מובילה" כלכלי. זהו רעיון נפלא, שחבל מאוד שאינו מיזם המיושם על ידי המדינה וחברת החשמל, אלא מיזם פרטי למטרות רווח עצמי.    

 

מושג הפרפטואום מובילהלטינית: Perpetuum Mobile) פירושו תנועה נצחית או תנועה מתמדת. החל מימי הביניים המוקדמים, ממציאים מנסים להמציא באופן מעשי מכונה היפוטתית, שתפיק אנרגיה שימושית (למשל חשמל) על ידי עבודה יעילה, מבלי לצרוך אנרגיה חיצונית ללא הפסק. אבל למעשה הרעיון של מכונה כזו הוא בניגוד לחוקי הפיזיקה (החוק הראשון והשני של תחום הנקרא תרמודינמיקה).

 



שרטוט מכונת תנועה מתמדת של villard de honnecourt מסביבות שנת 1230. מקור: ויקיפדיה
  

 

הובא לידיעתי שיזם ישראלי מפתח אמצעי להפקת חשמל ברעיון, שכביכול מזכיר פרפטואום מובילה. הרעיון שלו הוא להפיק חשמל בעזרת חשמל ושהחשמל שיופק יהיה אפילו זול יותר מהחשמל שנוצל (שהיה דרוש ליצירתו). כלומר, לא רק שחשמל יצור חשמל, אלא שהחשמל שיווצר יהיה זול יותר, לכן חברה שתייצר חשמל כזה אפילו תרוויח הרבה כסף. נשמע לכם מעשה כשפים? הפרה של חוקי הפיזיקה? ובכן מדובר כאן רק בפרפטואום מובילה כלכלי.  

 

לפני שאתאר בפניכם את "הפרפטואום מובילה" הפילאי הזה, אקדים ואומר לכם שחשמל שמיוצר על ידי חברת החשמל, אינו ניתן לאגירה ומה שלא מנוצל, למעשה מבוזבז על ידי פליטה של חום בלתי מנוצל. חברת החשמל מתקשה לספק את תצרוכת החשמל של המדינה בימי ושעות העומס, לכן רשות החשמל מעודדת ייצור פרטי של חשמל על ידי גורמים פרטיים, שיספק את התצרוכת הפרטית שלהם עצמם ולמעשה חברת החשמל קונה את עודפי החשמל שהם מייצרים. מדובר בעיקר על ייצור חשמל בעזרת אנרגיה סולארית (אנרגיית השמש) או אנרגיית הרוח.  

 

השימוש באנרגיה סולארית, אנרגית הרוח ואנרגית תנועת מים הן דרכים טבעיות, שהן זולות ונקיות לסביבה מאשר השימוש בדלק או גז. הדרכים האלו דורשות אמנם השקעה ראשונית בבניית התשתית, אך ההשקעה תחזיר עצמה בגדול, לאחר זמן מה.  

 

כאמור, אחת מהדרכים הטבעיות לייצור חשמל, עושות שימוש בניצול אנרגיית השמש (אנרגיה סולארית). למשל, לרוב תושבי המדינה יש דודי שמש המחממים מים בעזרת אנרגיית השמש הנקלטת על ידי קולטי שמש. אולם ניתן גם לייצר חשמל זול, על ידי ניצול אור השמש שמצוי בארצנו בשפע ושל שטח הגגות הבלתי מנוצל.

 


מגדל שמש "סולאר טו" המייצר 10 מגהוואט חשמל לשעה במדבר מוהבי בארצות הברית.  מקור: ויקיפדיה
  

 

גם ניצול אנרגיית הרוח (על ידי טורבינות המוּנעוֹת על ידי הרוח כְּשַׁבְשָׁבוֹת, שכמוהן ניתן לראות ברמת הגולן, היא אחת הדרכים לייצור חשמל זול.  

 


טורבינות רוח ממירות את אנרגיה הרוח לתנועה סיבובית המפעילה גנרטור שמפיק חשמל. מקור: ויקיפדיה

 

דרך טבעית נוספת לייצור חשמל היא הנעת טורבינות חשמליות בעזרת כוח של מפל מיים (אנרגיה הידרואלקטרית). בעולם, רבות הן תחנות כוח המוצבות בתחתית מפלי מים טבעיים ומלאכותיים (סכרים, למשל) המייצרות חשמל זול.  

 


סכר אסואן במצריים המפיק 2.1 ג'יגה וואט חשמל. מקור: ויקיפדיה  

 

בארץ דובר רבות על ייצור חשמל כזה בפרוייקט תעלת הימים. בפרוייקט הזה מדובר על הזרמת מים המבוססת על הפרשי גבהים בין ים סוף לים התיכון. נפילת המים בכוח הכובד תניע טורבינות שייצרו חשמל, ללא צורך בדלק או גז להפעלתן. יתכן שההכרעה הסופית לגבי הפרוייקט הזה, שההשקעה הראשונית לבנייתו יקרה מאוד, תושפע כתוצאה מגילוי שדות הגז (תמר ולוויתן)  החדשים של מדינת ישראל והפרוייקט יגנז סופית.  

 

נחזור אל רעיון המיזם הפרטי של ייצור חשמל זול על ידי "פרפטאום מובילה". למעשה את הרעיון הזה הגה הצייר אֶשֶר כפי שנראה בציורו הבא:



 

אמנם ציור הפרפטואום מובילה הזה של אשר מבוסס על אשליית חוש הראייה, אך הוא מהווה את הבסיס לרעיון של המיזם הפרטי שעליו אני מדבר. הרעיון של המיזם הוא פשוט למדי: מעלים מים למאגר גבוה על ידי שאיבתם בעזרת שימוש בחשמל זול יחסית. כלומר, שאיבת מים בשעות הלילה, כאשר תעריף החשמל זול יותר, ושחרור המים שיזרמו במפל, שיניע טורבינות לייצור חשמל בשעות העומס ביום. רעיון פשוט וגאוני. לא? חשמל "זול" ייצר חשמל "יקר". המיזם הזה יצריך השקעה ראשונית בבנייתו, אך תחשיב שנעשה מורה שההשקעה לא רק תחזיר את עצמה, אלא שתהווה מקור לרווח - היזם ירכוש חשמל זול מחברת החשמל וחברת החשמל תקנה ממנו חשמל יקר בשעות העומס. נשאלת רק השאלה, האם פרוייקט כזה יוזיל את מחיר החשמל לנו כצרכנים? או שֶׁמָּא היזם יגזור קופון וימלא את כיסיו? נחשו את התשובה.  

 

העליה המכאיבה הקרובה במחירי החשמל נובעת לכאורה מעליית מחיר הגז, עקב השיבוש באספקת הגז ממצריים. השאלה אם העלייה הזו במחיר החשמל נובעת ממחדל של הממשלה וכתוצאה מחוסר התייעלות ומונופול של חברת החשמל, נתונה לדיון ציבורי. מן הראוי שתעשה בדיקה בנושא זה על ידי מבקר המדינה, אך הוא עדיין עסוק באסון הכרמל.  

 

הריב על נושא התמלוגים משדות הגז החדשים ומסקנות ועדת שישינסקי, מעכבים את התחלת השימוש במקורות הגז האלה, לעוד 4 שנים לפחות. אך אשאל אתכם את השאלה: האם ההכנסה של המדינה משדות הגז האלה תוזיל את מחיר החשמל, או לפחות תבטל את עליית מחיר החשמל שנובעת מהפסקת הזרמת הגז המיצרי?

 

אתם הציבור תחליטו אם זאת תהייה מחאת הצדק החברתי הבאה. על הממשלות וחברת החשמל לדעת שגם לציבור יש כוח!   

 

***

 

אם נהינתם מפוסט זה וברצונכם לקבל במייל שלכם הודעות על פוסטים מעניינים בעתיד, הנכם מוזמנים להצטרף כמנויים. לשם כך עליכם לבצע פעולה פשוטה  ולמלא את כתובת המייל בתיבה הלבנה, הנמצאת למעלה בצד ימין. לא לשכוח לאשר את המייל שישלח כתגובה.

לידיעה - ההצטרפות כמנוי היא אנונימית ורשימת המנויים מכילה כתובות מייל בלבד, ללא שייכות לשם או לכינוי.

 

נכתב על ידי קנקן התה , 24/3/2012 06:16   בקטגוריות איכות הסביבה, אקולוגיה, חברה, חברות מסחריות, חומר למחשבה, כלכלה, מדע, עתיד כדור הארץ, פילוסופיה, אקטואליה, חשמל, חברת החשמל, אנרגיה, אנרגיה סולארית, אנרגית הרוח, אנרגיה הידרואלקטרית, פרוייקט תעלת הימים, עליית מחירי החשמל, אֶשֶר, פרפטאום מובילה  
63 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-2/4/2012 09:09
 



מעשים טובים - מדוע דווקא היום?


  

 

ראו כמה ימי מועד יש לנו:

 

יש לנו יום הכיפורים - יום שבו אנו מבקשים סליחה על 364 ימים של חטא.

לשם מה אנחנו צריכים יום כזה, כאשר אנו יהודים אדוקים ושומרי מצוות? הרי החשובה שבתרי"ג מצוות היא "ואהבת לרעך כמוך". 

 

יש לנו יום השואה - יום שבו אנחנו מתייחדים  עם ניצולי השואה על אובדן שישה מליוני יהודים ואילו ניצולי השואה אינם יכולים לשכוח את הזוועה 365 יום בשנה.

 

יש לנו יום זיכרון - יום שבו אנו מתייחדים עם משפחות חללי צה"ל על אובדן  יקיריהם והם כואבים את אובדנם 365 יום בשנה.

 

 

יש לנו יום אהבה ( טוב אולי שניים- האחד ישראלי והשני בינלאומי) - שבו צריך להזכיר לנו לאהוב בשאר 364 הימים?

 

 

יש לנו יום האם (ששודרג לאחרונה ליום המשפחה) שבו  אנחנו  נזכרים  באמא ובחיי המשפחה הנפלאים ליום אחד, כי בשאר הימים אנחנו אולי שוכחים?

 

 

יש לנו יום ללא עישון- שבו אנחנו לא מעשנים כי בשאר 364 הימים מותר לעשן.

 

 

ועוד כהנה וכהנה ימים, שמרוב ימים כאלה זיכרוני כבר בוגד בי.

 

 

ובשנים האחרונות, ממש לא מזמן, הוספנו לרשימה יום חדש: יום המעשים הטובים - שבו אנחנו צריכים לעשות לפחות מעשה טוב אחד, כדי לכפר על 364 ימים שלא כל כך איכפת לנו מהזולת?

 

 

וכן שכחתי: יש יום הקש בדלת ויום תרומה לאילן ויום תרומה ל- ועוד יום ל...... ,

כי  אנו צריכים לדאוג לכול אחד, יום אחד בשנה.

 

והרשימה הולכת ומתארכת, וכיצד נשלים את כולה? הרי יש לנו רק 365 ימים בשנה. 

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 20/3/2012 22:24   בקטגוריות חברה, חומר למחשבה, חינוך, מנהגים, מיתוסים, סגנון חיים, פילוסופיה, תרבות, אהבה ויחסים, ביקורת  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-23/3/2012 19:32
 



חזון האדם החדש


 

 

בפוסט קודם דנו בתהליכי האבולוציה שעיצבו את המין האנושי שלנו ובסימנים שתהליכים אלה לא הסתיימו - האדם מפתח שונות אשר בתנאים סביבתיים, חברתיים ותרבותיים מסוימים, יפרוץ מין אדם חדש. כיום, כמו בעידן הקדום בו חיו מיני אדם אחרים, קיימת שונות משמעותית בין אנשים שונים   באוכלוסיה,  בהרכב הגנים המשפיעים על רמת האינטיליגנציה והיכולת להמציא טכנולוגיות חדשות. קיימת כמובן שונות באוכלוסיות האדם גם בתכונות אחרות, כמו עמידויות למחלות ועוד שגם הם עשויים לקבוע את עתיד האדם בתנאים משתנים. כפי שציינתי בפוסט הקודם, שינויים מצטברים עשויים להוביל לייצירת אוכלוסיות שיכולת העמדת צאצאים משותפת ביניהם, תחלש ולאחר מכן תיעלם. אז יווצרו למעשה תתי- מינים, או מינים שונים של האדם, שיתקיימו בתחילה במקביל - אלא אם כן יווצרו תנאים סביבתיים בהם יהייה יתרון משמעותי ליכולת העמדת צאצאים של מין אחד על מישנהו. במקרה כזה, מין האדם העתידי עשוי להיות שונה מאוד מהאדם כיום.

בפוסט הזה, נדון בשאלה האם מין האדם החדש יהיה חכם או טיפש יותר.

 

 

ראשית אני רוצה לחדד את השאלה, האם האבולוציה היא אקראית? אם נסתכל על התהליכים הגנטיים הגורמים לשונות - כלומר למוטציות - השונות שנוצרת היא אקראית לחלוטין. המוטציות שנוצרות יכולות להיות מזיקות, ניטראליות, או מועילות. 

 

המוטציות המזיקות יכולות להיות קטלניות (כלומר לא יהיה דור המשך) ולכן מחסלות את המשך קיומן.  המוטציות הניטראליות לא משפיעות על המשך יכולת הקיום והרבייה,לפחות בתחילה. אבל מאוחר יותר, אם נוצרים תנאי סביבה שונים מסויימים, הן עשויות להיות לרועץ (כלומר להקטין את יכולת ההישרדות של האנשים הנושאים אותן בחומר הגנטי שלהם). לעומת זאת, אם יווצרו תנאים מסויימים אחרים, המוטציות הניטראליות יכולות להפוך למועילות - כי הן תשפרנה את יכולת ההישרדות של האנשים הנושאים אותן. יצירת מוטציות מועילות   (שהסיכוי הסטטיסטי להיווצרותן קטן), נותנות יתרון, כבר היום, אם הן מגבירות את יכולת הצאצאים לשרוד או אם הן מגבירות את הפוריות של האנשים הנושאים את המוטציות האלה ולכן מעלות את מספר הצאצאים שלהם. העלייה במספר האנשים המכילים מטען גנטי אשר משפר את יכולת ההישרדות שלהם, נובעת מתהליך הברירה הטבעית (הסלקציה). 

 

בניגוד לתהליך יצירת המוטציות שהוא אקראי, תהליך הברירה הטבעית (הסלקציה) אינו אקראי לגמרי. למשל, תהליך הברירה הטבעית יכול להיות מושפע מתנאים סביבתיים (ואפילו חברתיים ותרבותיים), שמשתנים בעיקבות מעשיו של האדם עצמו (ביעור יערות, אפקט החממה, זיהום הסביבה, מלחמות וכדומה). כל זאת בהנחה שהאדם לא יתערב במטען הגנטי שלו על ידי הנדסה גנטית ו- שיבוט - שאת תוצאותיהם על המין האנושי, בלתי ניתן לחזות מראש.

  

  

מעניינת במיוחד וריאציה (מוטציה) שהתפתחה בגן הקשור להתפתחות המוח האנושי. הגן הזה נחקר ע"י גנטיקאים בשל מעורבותו בתסמין גנטי העובר בתורשה (נפוץ במשפחות מסוימות בהודו) – תסמין ילדי "ראש הציפור". השם המדעי של התסמין הוא Seckel syndrome והוא נגרם בגלל פגם בגן המכונה SCKL1 . בין שאר התופעות של הילדים האלה, אופייניים ראש ומוח קטנים במיוחד ורמת משכל שאינה גבוהה מ- 50 (רמת משכל ממוצעת באוכלוסיה היא 100).

 

 

 

 ילד ראש ציפור

 

מסתבר שמאוחר יחסית בתולדות המין האנושי, התפתחה בעקבות מוטציה וריאציה חדשה (נורמאלית) נוספת בגן הנורמאלי SCKL1. לפיכך קיימת שונות בגירסאות של הגן הזה בין בני אדם שונים (בלשון מדעית, מכנים שונות נורמלית בגן בשם פולימורפיזם).

 

 

כל אדם נושא שני עותקים של כל גן. אחד מהם ירש מאימו והשני מאביו. על פי חוק גנטי המכונה חוק הארדי ויינברג, כאשר נוצרות שתי גרסאות של אותו גן, אם אין יתרון או חסרון המשפיעים על הרבייה, אזי לאחר מספר דורות יחס עותקי הגנים (הישן והחדש) באוכלוסיה הוא 1:2:1 , בקירוב. כלומר 25% מהאנשים מכילים שני עותקים מהגרסה הישנה, 25% מהאנשים מכילים שני עותקים מהגרסה החדשה ו- 50% מכילים עותק אחד ישן ועותק אחד חדש.

 

מסתבר שנמצא מתאם בין רמת האינטליגנציה ומורכבות המחשבה לבין מספר העותקים של הגירסה החדשה, לטובת אלה שנושאים שני עותקים של הגירסה החדשה. קיים מתאם, אולם יש לציין שהאינטליגנציה נובעת ממכלול של מספר גנים ולא אחד בלבד. למרות שכביכול יש יתרון תרבותי לחוכמה, היחס של נושאי שני עותקים של הגירסה החדשה באוכלוסיה הכללית יציב ואינו עולה. זאת משום שלנושאי שני הגנים "החכמים" אין יתרון רבייתי (כלומר, אין ברירה טבעית). נהפוך הוא - לאנשים חריפי שכל, סקרנים, בעלי רעיונות חדשניים, יש במקרים רבים פחות ילדים מהממוצע באוכלוסייה. כך למשל סטודנטים דוחים את ההתרבות בשעה שרבים מבני כיתתם בתיכון, שציוניהם היו נמוכים מדי, מתחילים להביא תינוקות לעולם מיד בתום לימודיהם. אם להורים פחות אינטליגנטים יש יותר צאצאים, הרי שבימינו האינטליגנציה היא מעמסה דרוויניסטית ולכן האינטליגנציה הממוצעת של האדם עשויה לעבור אבולוציה כלפי מטה.

 

כלומר, לפי גישה מדעית זו, במצב כיום, כאשר האנשים נושאי הגנים המקנים להם רמת משכל גבוהה, דוחים משיקולי קריירה או שיקולים אחרים את גיל העמדת צאצאים ו/או את מספרם, יש להם חסרון אבולוציוני – הפחתת מספר צאצאים מסוגם. לעומת זאת, כאשר אנשים נושאי גנים בעלי רמת משכל נמוכה נישאים מוקדם בשיא גיל הפוריות, יש להם יתרון אבולוציוני – הגדלת מספר הצאצאים מסוגם. בחברת השפע כיום, אין לאנשים בעלי רמת משכל נמוכה יחסית חסרון בהישרדות, כפי שהיה בעבר. לפיכך, כן צפויה נסיגה במספר האנשים בעלי רמת משכל גבוהה ואיתה הקטנה במאגר הגנים "החכמים". האם ידעתם שגודל המוח הממוצע של ההומו ספיינס (אנחנו) היום קטן יותר מההומו ספיינס הקדום? היום נפח המוח הממוצע הוא 1,350 סמ"ק ובתקופת האבן נפחו הממוצע היה 1,450 סמ"ק. 

 

ציינתי שכיום ישנו שיווי משקל באוכלוסיה בין גירסת הגן החכמה לבין הפחות חכמה. אם כך, מתי כן עשויה להיווצר התפלגות באוכלוסיה?  הדבר יוכל להיווצר אם מבחינה חברתית,  יימשכו למשל "החכמים" אל בני מינם. עם היבדלות  גיאוגרפית או חברתית מרצון, עשויים הגנים שלהם לעבור שינויים עד כדי יצירת מין חדש.

  

תארו לכם מצב של"חכמים" ימאס לחיות בין האחרים והם יחליטו לפרוש מהאחרים ולהתבודד ביבשת אנטארקטיקה. החוכמה שלהם תאפשר להם לפתח אמצעי מחייה בסביבה הקפואה הזו. כבאוכלוסיות מבודדות, במשך הדורות הבאים יחולו בהם מוטציות שיביאו לשינויים נוספים, שחלקם יתאימו אותם עוד יותר לסביבה. לאחר דורות רבים שינויים האלה יובילו לכך שהאנשים החכמים מאנטארטיקה כבר יהיו כל כך שונים מהמין המקורי שלנו, עד שלא יכולו להעמיד יותר צאצאים פוריים בזיווג בין שתי האוכלוסיות. הם יהיו על כן כבר מין אדם חדש.

  

במצב כזה יחיו במקביל שני מיני אדם - מין האדם שלנו ומין האדם החכם יותר, המותאם לחיים בקור. כמה זמן יחיו שני מיני האדם במקביל? הדבר תלוי אם ילחמו זה בזה בתנאי סביבה משתנים שיתנו יתרון למי מהם. למשל אם תחול התקררות של כדור הארץ וכניסה לתקופת קרח חדשה, יהיה יתרון הישרדותי למין האדם החדש, שיפלוש לשטחים הקפואים החדשים.

 

לעומת זאת, אם תחול התחממות של כדור הארץ ויופשרו הקרחונים  באנטארקטיקה,  מין האדם "החכם פחות" יפלוש לאנטארקטיקה וינסה להשמיד את המין המקומי, כדי להשתלט על מחצבים וטכנולוגיות של המין החדש.

 

כלומר, במצב שקיימים שני מיני אדם,תנאי סביבה קיצוניים משתנים בכדור הארץ יכריעו  מי משני המינים ישרוד ומי יוכחד. בכל מיקרה המין שישרוד יהיה שונה מאיתנו - חכם יותר או חכם פחות.

 

***

 

גישה אחרת טוענת את ההיפך: שגם אם תהליכים אבולוציוניים של הגדלת המוח ושיפור כישוריו פעלו רק לפני דורות ספורים, וגם אם הושפעו מהופעת הגירסה החדשה של הגן SCKL1, הרי שכיום, בחלק ניכר מאוכלוסיות האדם, הם פסקו.

 

מדוע? על פי טענה זו, חברת השפע ומדיניות הרווחה, כמו גם אמצעים יעילים למניעת הריון, שינו באחת תהליכים אבולוציוניים באדם. לפיכך, קיימת גישה שגם בעתיד הרחוק, המוחות של צאצאי צאצאינו לא יהיו גדולים יותר ולא מתוחכמים יותר מאלה שלנו.

 

המצדדים בגישה הזו טוענים שלמעשה האבולוציה של האדם תמה. כי הבידוד הגיאוגרפי של קבוצות שונות, נעלם כמעט כליל עם התפתחות אמצעי התחבורה ועם פריצת המחסומים החברתיים ששמרו בעבר על ההפרדה בין גזעים. טורפים טבעיים אינם משפיעים עוד על כללי ההישרדות. לכן מאגר הגנים האנושי מתערבב בימינו בהיקף שלא היה כמוהו בכל תולדות המין. נטען גם שהיום אנחנו בעצם מונעים ברירה טבעית באמצעות הטכנולוגיה והרפואה. במרבית המקומות בעולם  ירדה מאוד תמותת התינוקות. אנשים הלוקים בפגמים גנטים שהיו קטלניים בעבר, ממשיכים לחיות ולהעמיד צאצאים בגלל התפתחות הרפואה.

 

 עוד טוענים המצדדים בגישה זו שכמעט לכל אחד בארצות המפותחות, יש הזדמנות להגיע לגיל הפוריות ושלעשירים ולעניים יש סיכויים שווים להוליד ילדים.  התפתחות עמידות תורשתית למחלות כמו לאיידס, עדיין עשויה להקנות יתרון הישרדותי. אבל לטענתם  תרבות, ולא תורשה גנטית, היא הגורם המכריע כעת אם אנשים יחיו או ימותו. כלומר האבולוציה היום היא ממטית – התפתחות של רעיונות – ולא גנטית.

 

 

לעומת זאת יש הטוענים שאבולוציה גנטית מתרחשת גם כיום, אבל בכיוון ההפוך. דווקא הקידמה ומאפיינים של החיים  המודרנים עשויים להניע לשינויים שיורידו את סיכויינו לשרוד, בתנאי סביבה משתנים בעתיד.

   

  

*** 

 

  

קיימת אפשרות סבירה שדור העתיד לא ירצה להיות מכוון על ידי האבולוציה הטבעית, אלא יכוון בעצמו את האבולוציה. בני האדם כיוונו ומכוונים את האבולוציה של מינים רבים של בעלי חיים וצמחים. לכן לא מן הנמנע שדורות ההמשך ישאלו מדוע לחכות שהברירה הטבעית תעשה את העבודה, כשאנו יכולים לעשות אותה מהר יותר בעזרת הנדסה גנטית, באופן שיעזור לנו?

  

המכשול העיקרי הניצב בפני ההנדסה הגנטית בבני אדם הוא המורכבות האדירה של המטען הגנטי. כל גן אחראי, בדרך כלל, ליותר מפעולה אחת, ולכל פעולה אחראים, בדרך כלל, כמה וכמה גנים. ולכן כל שינוי בגן אחד עשוי לגרום תוצאות בלתי צפויות.

 

אולם, למרות המורכבות, הלחץ לשנות גנים יבוא, כנראה, מהורים שירצו להבטיח לעצמם בן או בת; להקנות לילדיהם יופי, אינטליגנציה, אופי נוח וכישרונות שונים. זה עשוי להיות גם כוח מניע עצום כדי למנוע הולדת בני אדם דיכאוניים, היפראקטיביים או אלימים.  לחץ חברתי דומה יופעל גם כדי להילחם בהזדקנות. 

 

אם אמנם יתאפשר לנו ביום מן הימים לשנות את הגנים שלנו, כיצד ישפיע הדבר על האבולוציה העתידית של המין האנושי? מן הסתם במידה רבה. נניח שהורים ישנו את ילדיהם טרם לידתם לבעלי IQ של 150 ומשך חיים של 150 שנה. ילדים כאלה יוכלו להעמיד יותר צאצאים ולצבור יותר עושר מן האחרים. מבחינה חברתית, הם יימשכו, קרוב לוודאי, אל בני מינם. עם היבדלות כזו מרצון (גיאוגרפית או חברתית), הגנים שלהם עשויים לעבור שינויים עד כדי יצירת מין אדם חדש. ההחלטה אם ללכת בנתיב מלאכותי זה של יצירת אדם חדש  תהיה בידי צאצאינו.

 

 

לסיום אצטט מכתבה שפורסמה  בעיתון Scientific American : "אם אין מצפים לנו מוחות ענק, מה כן צפוי לנו? האם ניעשה גדולים יותר או קטנים יותר, חכמים יותר או טיפשים יותר? איך יעצבו אותנו הופעתן של מחלות חדשות והתחממות כדור הארץ? האם יקום יום אחד מין אנושי חדש? או שמא תחול האבולוציה העתידית של האנושות לא בגנים שלנו כי אם בטכנולוגיה שלנו, שתאפשר לנו לחשל את גופנו בסיליקון ובפלדה? האם איננו אלא בוני התבונה השלטת הבאה – המכונות?"

 

 

 

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 19/3/2012 15:04   בקטגוריות אבולוציה, איכות הסביבה, אקולוגיה, ביולוגיה, גנטיקה, הנדסה גנטית, חברה, חומר למחשבה, חיים, מדע, מוסר, עתיד כדור הארץ, פילוסופיה, קידמה, שיבוט, תרבות  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-20/3/2012 12:15
 



לדף הבא
דפים:  

122,072
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)