- לילה בהונג קונג.
אחת ההדלפות שפורסמה בתקשורת מימי "אחורי הקלעים" של דיוני תקציב משרד הביטחון, העידה כי לפיד צעק מול ראשי המשרד הזה כי אם הוא לא יוריד את מחירי הדיור תוך שנה, הוא הולך הביתה והוא יכול להוריד רק אם יקצץ בתקציב הביטחון. אבד הכלח על הפרשנות של משפט סתום זה, מים רבים עברו בירקון הסטטוסים מאז, ומחירי הדירות ממשיכים לעלות. תשעה חודשים עברו מאז כינונה של ממשלת ביבי השלישית, חמש שנים רצופות על כס המלוכה. כל הגרפים מראים בבירור כי שנות העלייה המטורפות של מחירי הדיור והשכר דירה עלו בתקופתו של ביבי, והוא האחראי הישיר לחידלון הלאומי הזה. זה שוב רק ביבי.
גם כאן בשביל להבין את אפסותה הפרגמטית של ממשלת ישראל בתחום הדיור, צריך לחזור לכלל הבסיסי ביותר של חבורת ההון-שלטון וזה Follow the money. ביבי לא רוצה להוריד את מחירי הדיור ולסגור מרפסות. אין לו עניין להסתכסך עם בנקים שמרוויחים הון עתק ממשכנתאות מטורפות בריבית נהדרת, עבורם. גם לא עם חבריו הטייקונים בעסקי הקרקעות והבנייה שתורמים ביד רחבה, ובעיקר הוא לא רוצה לטפל בבעיות פנים ארציות, בשביל קיימת הממשלה, וזה מסיט אותו מהכיף של CNN וטיולים בעולם בצווחות איראן-איראן. תנו לשוק להסתדר לבד, לעושר לחלחל מטה. זו המנטרה, זו הדת הכלכלית של ביבי. היא נכשלה, ולפיד בתפקידו כשר האוצר, אפילו הצהיר שהיא נכשלה רק עדיין מפחד לומר מי הוא אבי הכישלון.
מחירי הדירות בארץ לא ירדו כי ככה הממשלה פועלת מאז ממשלת הליכוד של שמיר בשנת 1991. נקודה. שחורה ורבתית. ממשלת שמיר החליטה דאז כי על מנהל מקרקעי ישראל למצות את מקסימום המחיר האפשרי בכל מכירת קרקע. זה מצליח למנהל מעל ומעבר למצופה ואני יכול להעיד על הפסדים רבים בקרקעות לבנייה פרטית במכרזי המנהל שניסיתי להתמודד בהם, והגשתי פי שלוש ופי ארבע ממחיר המינימום. מי שניצח הגיש כפול ממני בממוצע. מצד שני מתרבות העדויות על מכרזים שנפסלים (בעיקר בפריפריה) בהם מחיר הקרקע שהוגש היה נמוך מהערכת המנהל, וזה לכשעצמו מעיד כי אין לממשלה אינטרס להוריד את מחירי הדיור.
כיום, בחישוב של מחיר דירה רגילה, אפשר למצוא כי בערך ל-60% ממחיר הדירה זה מס למדינה. עד מחצית המחיר זה עלות הקרקע של הקבלן למדינה, על זה יש מע"מ והיטלי שבח ומיסויים נוספים, שהלכה למעשה, אלו הם מס על מס, אשר לא ממש מפתיע את ריקי כהן מחדרה (כמו שמשלמים מע"מ על מים או מע"מ על מס הבלו לדלק). המדינה מרוויחה הון מספסור הקרקעות לאזרחיה המדינה. למעשה, אנחנו לוקחים משכנתאות ואת החסכונות של ההורים "כמתנה לדירה", בשביל לשלם מיסים למדינה מהנטו שאנחנו מקבלים בתלוש המשכורת, לאחר ששילמנו מיסים למדינה.
מצב המשק כל כך רע, עד כי האוצר לא יכול לוותר על מיליארדי שקלים הכנסה מנדל"ן, אפילו שלפיד טוען שזו אגדה ואין "החלטה כזו". לא ישנו עוד עשרות נאומים רדודים וחסרי תוכן של השרים ובראשם שר האוצר, על משימה לאומית ואגרסיבית להילחם במחירי הדירות, כאשר אין כל תוכנית מאחורי המילים. מאז שנת הבחירות ועד היום, לא שמענו מהי התוכנית של לפיד וקבינט הדיור שלו, להורדת מחירי הדירות. לא נחשפנו לשלבי ביצוע, ללוחות זמנים, לחוקים תומכים ובעיקר החלטות מעשיות. אנחנו פשוט לא יודעים איך הוא מתכוון להוריד את מחירי הדיור, בזהירות אני מנחש שאין לו תוכנית כזו (אין לו, לא צריך לנחש). אנחנו רק יודעים שהחבר הקרוב אורי שני וקופת השרצים שלו, קיבל גישה חופשית למנגנון חדש מרופד היטב בעשרות מיליוני שקלים לשנה. למנגנון, לא לדירות.
אם לא ברור אז שיהיה ברור, שקל אחד לא ירד ממחיר דירה בשנה הקרובה או בחומש הקרוב. בשביל להוריד את מחירי הדירות הממשלה צריכה לקבל החלטה חדשה, בניגוד להשקפת עולמה הכלכלי הכושל מאז 1996, עלייתו של שמש העמים. לממשלה (הליכוד), אינטרס מובהק, שאינו מתקיים, וזה לפעול למען אזרחי המדינה, לרווחתם, לחייהם האזרחיים, מה שלא עשה הליכוד מאז בגין. היא צריכה להחליט שהאזרחים הם לא הכספומט שלהם, אלא הנכס שלה. היא צריכה להחליט שדירות זה נכס לאומי, ביטחון כלכלי, וזו אחת מחובותיה הבסיסיות לספק לתושבי המדינה. הממשלה צריכה להחליט שהיא לא צריכה את המס על הקרקעות, היא צריכה אזרחים שנהנים מזכות קיום בסיסית. הממשלה צריכה להחליט על שינוי מדיניות כלכלית, גם זה בוודאות לא יקרה. תכלס, הממשלה פשוט צריכה לבצע, החלטות יש יותר מוועדות.
הורדת מחירי הדירות באופן מיידי זה די פשוט, ואל תפלו בפח הדמגוגי שבטענה כי אי אפשר להפיל את שוק מחירי הדירות כי זה יפגע באלו שכבר קנו. זה ייפגע רק במי שיש לו דירות להשכרה או דירות לרווח נדל"ני. מה עושים? כמה החלטות מהירות כמו ביטול מיסים לדירה יחידה, עד מחיר מוסכם, בטח ובטח ביטול המע"מ, והיטלים והגבלת מחיר העו"ד של הקבלן שהקונה צריך לשלם. הכרה של המדינה בריבית המשכנתאות להחזרי מס, רק תעזור למשק להתאושש מהר מהצפוי.
רצוי, אפילו חובה, להגביל את מחיר הקרקע שבו המנהל מוכר, והתניה לזכייה במכרזים על פי גודל הדירות, מחיר, רמת גימור, זמן וכו'. הכל יחד כחבילה אחת. אפשר ורצוי למסות דירה שנייה להשקעה, ולייצר רגולציה לפיקוח על מחירי השכרת הדירות. אם זה טוב במדינות המערביות החזקות, זה טוב גם לנו. אלו טובים לפתרון העכשווי למלאי הקרקעות שנמכר עכשיו, ולא יפתור את החוסר העצום בדירות בעשורים הבאים. הפתרון לעתיד הוא רחוק טווח ותלוי בגורם אחר לגמרי.
- אנדרגראונד לונדון. מי לא מכיר?
אז למה הממשלה לא יכולה להוריד את מחירי הדירות? בגלל סיבה אחת עיקרית, שכנראה שתפתיע אתכם. לפני כן, בואו נסכים כי מרבית תושבי המדינה ימשיכו ויעדיפו לגור במרכז הארץ וזה גוש דן רבתי, עם לוויינים של נתניה-רחובות. גדרה-חדרה במעגל השני, ורק לפי קרבת מקום העבודה, ואני מדגיש שמרבית האזרחים, לא כולם. האם יש מקום לעוד מיליון דירות באזור המרכז בעשרים השנים הבאות? כנראה שיש, אפילו יותר. יש קרקעות, יש בנייה לגובה ואפשר גם פינוי-בינוי מאסיבי. מדינת ישראל לא רוצה את כולם באזור המרכז הגדול, ולא מטעמי ציונות מובהקים של יישוב הארץ והפרחת השממה, בן גוריון כבר מת מזמן, 40 שנה. הממשלה לא רוצה אתכם במרכז כי הממשלה יודעת שאין יותר מקום בכבישים לעוד מאות אלפי כלי רכב, היא פשוט לא רוצה להתמודד עומס התנועה.
מי לא חוֹוֶה על בשרו את הכבישים הפקוקים כל שעות היום עד השעות המאוחרות של הלילה? עומסים עצומים, בלתי מוסברים, ובלתי נסבלים. לפעמים קל יותר לטוס לחופשה ברומא מאשר להגיע מכפר סבא להרצליה. מה יקרה בעוד 10 שנים עם מאות אלפי דירות חדשות במרכז? יש תוכנית כבישים לאומית לנושא? תחבורת המונים? העיקר שיש רכבת לאילת במחיר צנוע של 100 מיליארד ₪.
תחבורה להמונים הינה הפתרון היחיד לבעיית מחירי הדיור, אני אנסה להסביר את ההיגיון. קודם כל תחבורה להמונים במטרופולין גוש דן, הינה רכבת תחתית, אין אחרת. ככה זה בכל העולם, בערים עצומות יחסית לגוש דן (גם הכרה בגוש דן בעיר אחת, כמטרופולין אחד ישנה את כל כללי המשחק של תכנון לטווח ארוך, בנייה נכונה, בתי ספר, מרכזי רפואה, חיסכון עצום בפקידי עירייה מיותרים, וכו'). רכבת תחתית היא עסק יקר ואולי לא כלכלי גרידא, קרי - אי אפשר להרוויח ממנו, אבל זה סיפור שמתייקר משנה לשנה גם אם נשאר על הנייר.
הכלל כאן פשוט, לא נתחיל, לא נגמור. נחיצותה של רכבת תחתית לא מוטלת בספק. רכבת תחתית היא אירוע אנטי ממשלתי-פיננסי. הממשלה "תפסיד" הכנסות עתק מירידה במכירת כלי רכב חדשים, בירידה בצריכת הדלק, וכל הנגזרות שאתם יכולים לחשוב עליהן, כולל תחזוקה שנתית יקרה. במשק חולה וגוסס כמו שלנו, שאין בו תכנון מעבר למחר, הממשלה מפחדת לקבל החלטות לאומיות שכאלו, היא לא רואה את העתיד, וביבי לא ייתן לראש ממשלה אחר לגזור את הסרט. אל תחשבו שהממשלה לא יודעת את כל אלו. בשנת 1996 ביבי צילם עצמו בעליצות קודח את החור הראשון בבניית הרכבת התחתית בגוש דן. החור כנראה נסתם מאז.
מה עושה רכבת תחתית? היא מייצרת פתרון קל, זמין, נוח ומהיר לנסיעה במטרופולין גדול, לעבודה, לבילויים, לקניות והביתה. היא מייצרת אלטרנטיבה לרכב שני בבית, או נחיצות של רכב למקום העבודה כל יום. רכבת תחתית מורידה משמעותית את העומס בכבישים, ואז החיסכון הגדול של תחזוקת הכבישים, בניית חדשים והרחבתם השוטפת יכולה לממן את עלויות התחזוקה של התחתית. זה די קל להבין אפילו לממשלה. לא נשכח את ביטול מקומות החנייה העצומים הדרושים לכל אותן כלי רכב שנעים בין הבית לעבודה.
סודה הגדול של הרכבת התחתית מצוי בבניה לגובה ובצפיפות ממש כמו בניו יורק, הונג קונג, טוקיו, ומקומות רבים אחרים בעולם עם מטרופולין קטן גיאוגרפית כמו גוש דן. אם אין בעיות תחבורה אימתניות, אזי שאין בעיה לבנות לגבוה, ממש לגובה, כפול מעזריאלי. מה נרוויח מבנייה לגובה? דירות גדולות יותר באותו המחיר ואולי זולות יותר בבניה *כי ככה יקבעו במכרזים של המנהל*. אין בעיה של צפיפות תחבורתית, דרכי יציאה וכניסה נוספים לכל עיר, ופשוט נוכל לבנות יותר דירות בשכונות מגורים. ננצל את הקרקע עשרות מונים טוב יותר. לא תתכן בנייה לגובה בצפיפות הנדרשת במדינה קטנה כמו שלנו מבלי רכבת תחתית, וזו דרישה למחשבה לטווח ארוך, ארוך מאוד, ממש לעתיד המדינה.
הולנד דנה לפני כמה ימים בפתרונות לתחלופה לגז הטבעי המדלדל שלה שייגמר עוד 20 שנה. רק דוגמה.
*****
שיתוף יוצר תודעה :) הרישום במייל חינמי לגמרי, ככה לא תפספסו…