הפעם החלק הראשון, המסכם את חצי הגמר הראשון מיום חמישי, נמצא כאן. סיכום חצי הגמר השני נמצא אצל תום, שם. כרגיל, החלוקה שרירותית, שני החלקים נכתבו במשותף ובלה בלה בלה. תעשו חיים.
צביקה הדר הגיע לחצי הגמר הראשון של "כוכב נולד" כשהוא לבוש ללוויה (ר' תמונה 1), ועד מהרה התברר שאכן היה זה ערב קבורת החמור של התוכנית הזו ואולי של המוסיקה העברית בכלל. בתוכנית התגאו בנוכחותה של תזמורה סימפונט רעננה, על כל 40 נגניה, אבל מבט אחד על הפנים של כל אחד מהנגנים האלה גילה שאם היו מספרים להם שיום אחד הם יהוו את להקת הליווי של רפאל מלריה הם היו מעדיפים לאפסן את הנֵבֶל במחסן ולחזור לגולאג שממנו ברחו.
תמונה 1: צביקה הדר מספיד
הערב נפתח ברגע שסימן את העתיד לבוא כשצביקה הדר הציג את המתמודדים, ואלה ירדו לבמה בהתרגשות גדולה, חוץ ממירילא שהיה עסוק מדי בלמחוא כפיים לעצמו (ר' תמונה 2).
תמונה 2: מירילא מוחא (והקהל מוחה)
הצגת השופטים לוותה בתגלית המצמררת שריקי גל הוחזרה לצוות כחברת כבוד, מושג שדרדר את כבוד המושגים "שופט" ו"כבוד" עוד יותר משמשה קצב מדרדר את מוסד הנשיאות. ריקי שחזרה מארצות הקור הביאה איתה כנראה קצת שלג ורעדה כל השידור כעלה נידף ומסומם (ר' תמונה 3).
תמונה 3: שייקינג ריקי
בעונה הראשונה של "כוכב" היה קטע קבוע שבו שמעו שני מצביעים מחו"ל שהתקשרו ודיווחו למי הם מצביעים. הקטע הזה עורר חשד כבר אז כי תמיד היה נשמע שאותה אישה בדיוק מודיעה שהיא הצביעה גם לשי רביזדה וגם לטל לופסקו. החשדות האלה הוכחו כנכונים בחצי הגמר הנוכחי כשצביקה הדר הודיע שזו הפעם הראשונה בתולדות התוכנית שבה מי שגר מעבר לים יכול להצביע, אז רביזדה מתבקש בנימוס להחזיר את הקולות שזכה בהם שלא ביושר (ובאותה הזדמנות, גם את אלה שלא היו מחו"ל).
בפרויקט האוטיסטי של השבוע התבקש כל מתמודד לקחת את צביקה הדר ל"מקום המיוחד שלי", וזה היה סוטה בדיוק כמו שזה נשמע. המקום המיוחד של מירילא היה חוף ים עתיר זפת בפאתי אשדוד שבו הוא כותב שירים מול השקיעה. השיר שלו "מחשבות" הוא ללא ספק סיבה מספקת לבטל את כל השקיעות. מירילא ניצל את הביקור כדי להפטיר בלי שום מודעות עצמית את המשפט החכם ביותר שיצא מפיו לאורך העונה, כשהתבקש לחוות את דעתו על ביצועיו עד כה: "חתיכת מטומטם, איך עשית דבר כזה?". על המשפט הזה כבר לא נצליח להתעלות, אז נעבור ישר לביקורות:
רפאל מירילא
א. "אחרי הכל את שיר", שלמה ארצי
ב. "כשהלב בוכה", שריד חדד
תום: מירילא פתח עם המעשה החכם השני שלו בערב, שיא חדש שספק אם יישבר לעולם, כשבחר לבצע עם תזמורת הסימפונות שיר של שלמה ארצי ובכך מנע אותו מג'קו שלבו נשבר (אבל לא נורא, הוא כבר רגיל וזה תורשתי). לביצוע השני, עם התזמורת הרגילה, הוא המשיך את הקו הבנאלי עם שרית חדד אלמנטרי.
הייתי יכול להעביר ביקורת על הביצועים של מירילא, אבל אני מעדיף להכריז מראש על כניעה. יש דברים נסתרים, לא אבין, לא אדע. תורת הקוונטים, מוות בעריסה, אנשים שקונים כפתורים לקרוקס, אנשים שמצביעים לרפאל מירילא. משווים כל הזמן את מירילא לסקעת, אבל למרות שמעולם לא אהבתי את סקעת ההשוואה הזאת מעליבה. סקעת נראה בסדר, שר סביר ובוחר שירים מצוין. מירילא נראה כמו דחליל מעופש וחסר שליטה על בלוטות הזיעה, שר כאילו התפתחות המוסיקה העולמית נעצרה בשנת 1952, ובוחר שירים דביקים ומאוסים (או, וזה הרבה יותר גרוע, כותב אותם בעצמו). ההגשה שלו כל כך שמאלצית, והנוכחות שלו כל כך שמנונית, שהסינגל שלו שייצא בשבוע הבא כבר יחליק בעצמו החוצה מהקופסה. "אחרי הכל את שיר" היה משעמם נורא, ובסיום השיר מירילא התחיל עם המניפולציות הדוחות שלו כשזייף התרגשות ובכי באופן כל כך מביך שהדבר היחידי שהיה עוד יותר מביך זה שהקהל קנה את זה. בשיר השני הוא הגזים עם המניפולציה לגמרי, וברגע נדיר של צדק פואטי זה עלה לו גם בבלבול מוחלט, כשהוא היה עסוק כל כך בייצור דמעות מלאכותיות ששכח לשיר חלק מהמילים. אבל אל דאגה, תוך שנייה מירילא תרגם גם את הפאשלה הזו למניפולציה זולה (ר' תמונה 4), בסיועו הפתטי של צביקה הדר שלחש לו "יהיה בסדר" ואז קשקש משהו על זה ש"היה מאוד מרגש, איך התחלת לבכות כשהקהל שר איתך".
האמת צריכה להיאמר ובמפורש: אם בעונה הנחשבת לטובה ביותר בתולדותיה של "כוכב נולד" מירילא עולה לגמר, כנראה הגיע הזמן לסגור את הבאסטה. אולי גם את המדינה. ושאסף אשתר יסגור את האור.
תמונה 4: מירילא מזייף
ש. כהן: אני לא אהבתי את סימפונט רעננה. אני חושבת שהביצועים יצאו בומבסטיים ומעצבנים מדי, ובהתחשב בעובדה שמירילא בעצמו הוא יצור בומבסטי ומעצבן גם ככה, וממינוס ומינוס לא באמת יוצא פלוס, ראיתי בביצועיו כישלון קולוסלי. בדקה השנייה (על השעון) מירילא התחיל לעצבן עוד יותר ופתח בסדרת זיופים ו\או צרחות. הייתי מבודדת את זה במדויק אבל הכינורות חרכו לי את עור התוף.
אה, וכבר הזכרתי שאני שונאת את שלמה ארצי? אז זה.
"כשהלב בוכה" היה מתאים יותר, כי הלב בוכה כשמירילא עולה לגמר. אני חושבת שזה שיר מאוד יפה. אמנם של ערסים, אבל יפה. הביצוע היה מעצבן ובכייני, וזה היה עוד לפני ההשתנקות הפוטוגנית בסוף, שהייתה ספונטנית בערך כמו שיגור מעבורת חלל. כשג'קו נחנק ב"הייתי יכול" ועמיר חדד עשה עמיר חדד ראינו שזה בא מהבטן, מהקרביים. אצל מירילא זאת הייתה התפרצות לא אמינה שכל כולה מנסה להביע חמידות.
***
ביקורת השופטים על מירילא המשיכה את ההתבזות שהוא עצמו התחיל בה. לאף אחד לא היו הביצים לומר לו שהוא פישל בענק, ובמקום זה כולם התלהבו והתפתלו והסכימו שהוא היה לחוץ ומתרגש וכמובן תרבותי ושזה "השפיע על הביצוע שלו". אוחובסקי לא הבין מה זה תרבותי אבל החמיא למירילא בדרכים אחרות, אמינות באותה מידה. ריקי לעומתו הייתה חרמנית אש על מירילא וליהגה ללא הרף, כשהיא מקבלת הרבה יותר זמן מסך משאר השופטים, אבל זמן מיותר באותה מידה. ריקי גם הודיעה ש"אתם לא צריכים אותי בכלל", מה שלגמרי נכון. מרגול לעומתה איימה עוד פעם בהתפטרות. זאב, זאב.
מישל גוריאלשוילי
א. "בדד", זהר ארגוב
ב. "חוזה לך ברח", אושיק לוי
המקום המיוחד של מישל היה אולם חתונות של גרוזינים שבו הוא הופיע מאז גיל שלוש בערך, משווה את עצמו לאמנית הקונספטואלית מוג'דה. ראינו תמונות ארכיון מזעזעות שבהן מישל רוקד ושר בגרוזינית (ר' תמונה 5). מישל היה מאוד חמוד בתור ילד והוא מאוד חמוד עכשיו, אבל הוא היה צריך להישאר באולם החתונות.
תמונה 5: מישל הקטן מרקד
ש. כהן: בראיון ל-Ynet מישל אמר למירב קריסטל "אני בן אדם עממי". וואלה, כי לשנייה כולנו התבלבלנו עם בית ווינדזור. אחרי זה מירב קריסטל אמרה על מישל בפיוטיות "הקול המחוספס הזה, שצבעו קפה שחור עם הל". ובכן, הקול המחוספס הזה הוא יותר יציר כלאיים בין צביקה פיק לאלי לוזון, אבל הצביקה לוזון הזה הגיע לחצי גמר. ב"בדד" מישל הצליח לגבור אפילו על שאגות התזמורת. מה זה 42 נגנים לעומתי, הוא חייך בזחיחות בזמן שעוד חלון התפוצץ מההדף.
הבחירת הנינטית ב"בדד" שיקפה את חלומותיו של מישל להגיע לגמר. "לפעמים חלומות מתגשמים", כתב צביקה, ולפעמים לא.
"חוזה לך ברח" כבר היה אופרה מסדר גודל אחר לגמרי. הגמדים מוצאים מקלט באגדות, לי לא היה מקלט מהווליום שמישל העלה בביצוע הזה וגרם לי להאמין שלא העלו אותו לגמר בעיקר מסיבות ביטחוניות. תכלס, היה ברור שמישל לא יעלה. זה שככה העלו לו את הציפיות היה דבר מרושע למדי.
תום טען פעם בצדק – פעמיים ב-24 שעות גם שעון מקולקל וכו' – שגם מישל וגם ג'קו הם זמרים של שטאנץ אחד. ההבדל הוא שאת השטאנץ של ג'קו אני אוהבת, ושל מישל סתם מעצבן אותי. למישל יש את הקטע שלו – הוא זמר נישה. מי שיאהב אותו זה אנשי חתונות או פלצנים כמו אוחובסקי, שרוצים להיות נישה.
תום: מישל הוא באמת זמר של שטאנץ אחד. אפשר לאהוב אותו ואפשר שלא לאהוב. אני אישית די מתנדנד, אבל לפחות מעריך את הכנות של הביצוע שלו, שהיא בדיוק ההפך ממירילא. מישל מביא את כל הלב שלו לשירה, והתוצאה נשמעת קצת כמו תזמורת מכבי האש: לפעמים זו הגירסה המוסיקלית שלה, עם אבא של שלמה גרוניך והכל, ולפעמים זה נשמע יותר כמו הסירנות של הכבאיות בדרך לאסון התאומים, ועם לא פחות קורבנות בנפש. "בדד" היה דוגמה של הגירסה האסונית, ו"חוזה לך ברח" (ד"ש לרועי חיים זינר) היווה את הגירסה המוסיקלית, שבה מישל הפגין אינטנסיביות אותנטית ומרגשת בביצוע יציב ומלא כוח.
***
הצעקות של מישל כנראה עשו משהו למיקרופונים כי כשמרגול ניסתה לדבר לא שמעו אותה. למרבה הצער המיקרופון תוקן במהרה ואז היא השפריצה מחמאות על מישל. את המיקרופון של גל, שכנראה היה תקוע בתחת של פיניה יותר מדי זמן, לא הצליחו לתקן והוא נאלץ לקבל אחד אחר. אוחובסקי טען שאין במדינה עוד מישהו ששר כמו מישל, "אולי מאז עוזי פוקס" (וצדי רצה להוסיף: וכולנו זוכרים את מוטי פליישר). לא בטוח שזה רע, כי גם מישל אחד עלול להתגלות לאורך זמן כיותר מדי. ריקי הביאה עוד יציאה בלתי מובנת על זה שמישל הוא מהאנשים ש"כנראה נולדו זמרים עוד לפני שהם נולדו". שיהיה, אבל אם ככה, ריקי היא כנראה מהאנשים שנולדו טיפשים עוד לפני שהם נולדו.
מאיה רוטמן
א. "שלל שרב", גידי גוב
ב. "גשם כבד עומד ליפול", בוב דילן
המקום המיוחד של מאיה היה הפיג'ויה, שם שעשה לאוחובסקי זיכרונות מלהקת פינג פונג, אבל התגלה כחדר החזרות של ההרכב של מאיה שנקרא, כמה נוח, "מאיה רוטמן". זה לא רק מאוד בון ג'ובי מצידה, זה גם מעיד על שאיפותיה המוסיקליות הסולואיסטיות ומראה לכולם טוב טוב מי מנהל את העניינים. מאיה הודיעה שכשהיא הגיעה לעונה היא פחדה שתצטרך לעשות טלנובלה, אז ההפקה בהתקף מקוריות שגרתי עשתה לה טלנובלה. אנחנו, לעומת זאת, חשבנו עד יום שישי שנצטרך לעשות לה רקוויאם.
ש. כהן: מאיה בשני הביצועים הייתה לחוצה כמו טמפון של פילה במחזור. זה לא היה נורא מדי, אבל גם לא ממש הועיל לחצי הגמר הבינוני הזה.
מאוד אהבתי את הבחירות שלה. "שלל שרב" הוא שיר נהדר, ואני מסכימה עם אוחובסקי כשהוא אומר שמאיה מבינה על מה היא שרה. זה אחד הדברים שמעלים אותה בכמה רמות מעל שאר המתמודדים. כמו ריקי, גם אני מיד אמרתי שהביצוע עם התזמורת לקח את "שלל שרב" למקום לא נכון שאני פחות אוהבת, אבל עדיין אם מאיה הייתה פחות לחוצה זה יכול היה להיות ביצוע מעולה. וכן, הקול של מאיה זה אחד הדברים הכי יפים שהיו ב"כוכב".
היה חכם לשמור את ההצלחה הגדולה של מאיה, "גשם כבד", לחצי הגמר, בתוכנית זה לא ממש עזר לה, אבל למחרת דווקא יכול להיות שכן. אני מוכרחה להודות, גם אם זה מעט מרושע, שאהבתי את השיר יותר כשהוא היה חצוי, באודישן. באורך מלא השיר קצת מעיק ומשעמם. מאיה אמנם מצוינת, אבל גם כאן הלחץ השפיע על איכות הביצוע, כמעט לקחתי כמה טיפות של רסקיו בשבילה. אני מקווה שבגמר היא תמצא דרכים להרגיע את עצמה או ששח"ל יצטרכו להביא עוד ניידת, חוץ מזו שכבר שם בהיכון בשביל ג'קו.
תום: "שלל שרב" הוא אחד השירים הגדולים ביותר שנכתבו כאן אי פעם, והעיבוד האופראי והגרנדיוזי הותיר ממנו מעט מאוד יופי למרות שמאיה מאוד התאמצה. אולי אפילו יותר מדי: הנפות היד שלה שוב נראו מפחידות, והאיפור הכבד נראה כאילו הוא הולך להיסדק מרוב מאמץ (ר' תמונה 6). חוץ מזה, מי שהלביש את מאיה בז'קט הלבן המכוער הזו צריך לקבל כרטיס אקספרס בכיוון אחד לגיליוטינה – כנראה שכחו ששירי העם הגרוזיניים זה רק אחר כך. ב"גשם כבד" הז'קט הלך, תודה לאל, אבל לא ברור אם זה כי לא היה לה נוח להחזיק איתו את המפוחית או כי מישהו פשוט הסתכל במוניטור בשיר הראשון. הביצוע הזה היה הרבה יותר טוב. זה עדיין היה מתאמץ מדי, אבל במאמץ הזה היה הפעם משהו נואש שהתחבר מצוין למסרים של השיר.
תמונה 6: מאיה מניפה ונסדקת