השבוע אנחנו ממחזרים את עצמנו גם ב"רייטינג", עם סיכום עונה משמים יותר מדורון רוקח. אין שום סיבה לקנות, אבל בטח תוכלו למצוא עותק מיותר אצל הספר, וגם לגנוב מסטימצקי זו מצווה.
נפתח בהתנצלויות על האיחור בפרסום. השבוע נקלענו לסכסוך פנימי קל בינינו, ובשל הקשיים הלוגיסטיים (העובדה שאנחנו לא מדברים), היה לנו קצת מסובך להעלות את הפוסט לאוויר. בכל מקרה, אנחנו מבטיחים שהבעיות הפנימיות בינינו לא יפגעו במקצועיות ובענייניות שלנו ולא ישפיעו כהוא זה על אופי הסיקור. החלק הראשון כאן, השני אצל החולירע.
חצי הגמר הראשון, בכיכובם של אליסה שפרגה, חן אהרוני ומארינה מקסימיליאן בלומין, נפתח בשירת "הנה זה בא", לחרדתם של הצופים בבית שכבר שלושה חודשים תוהים מתי זה ילך. חן האומלל נעלם לגמרי מאחורי שתי הגודזילות שחלשו עליו ובילה את רוב השיר בניסיונות נואשים (וכושלים) לגרום למצלמה לראות גם אותו מבעד לחרכים מקריים שנפתחו ביניהן ומצדדיהן. היה מבעית.

חן אהרוני מנסה לשווא להיראות. למרבה הצער, גם ככה אפשר היה לשמוע אותו
צביקה הדר תיאר את חלום הגמר בכנרת, על כל טונות הברזלים, התאורה והפועלים המסוקסים, שיהפכו את פסטיבל צמח המיתולוגי לפסטיגועל של מותג סלולרי סגלגל. בטקס הצגת השופטים המייגע התוודענו לסט הכוסות המכוער מתנת פאולינה פיק, שצריכה לממן קפה לכולם אחרי שתקציב ההפקה חוסל בגין התעריפים המופקעים של זונות פריז. חוץ מזה התבשרנו שהשבוע ניאלץ לסבול כל מתמודד בשני שירים, האחד קצבי והשני בלדה, ואפילו יותר גרוע, שניאלץ לבקר אצלם בבית ולראות את המיטות שעליהן הם נוצרו, כולל המחזות.
הכוסות של פאולינה. משתלבות מצוין עם החולצה של המאסטרו
כדי להמתיק את הגלולה שחבל שמאמוצ'קה לא לקחה לפני 20 שנה, נעבור ישר לסולואים.
חן אהרוני, "להיות לבד" (מירי אלוני)
התחלנו מעבר להרי החושך, בביתו של חן אהרוני, שבו התברר לנו שכבר לפני שנתיים, כשחן היה בן ארבע, הוא הקליט דיסק משל עצמו שבו הוא נשמע כמו תינוק מעצבן, כלומר בדיוק אותו דבר כמו היום. חוץ מזה גילינו שעדר המעריצות שלו, אחרי הסכמי העודפים עם דניאל בן חיים והמחאות האינטרנטיות, מורכב מחבורת נשים בנות 80 מויצ"ו, כולל החברה של שקע ותקע. הרב כדורי נתן לחן נשיקה ואיחל לו הצלחה, ואחרי זה אמא של חן אמרה שהיא אהבה במיוחד את הביצוע שלו ל"בואי אמא", כי זו המתנה הכי יפה שהיא יכולה הייתה לקבל. וואלה? אפילו יותר מרגליים?

מימין: מעריצה אופיינית של חן אהרוני. משמאל: חן מקבל ברכה. היא לא עזרה
ש. כהן: חן, במראה השכבות המסורתי של "כוכב נולד", שוב עורר בי תמיהה על אודות הכמויות המדויקות של זיעה שנשפכות שם בערב ממוצע. הביצוע שלו היה גנחני מהרגיל ולא הסגיר אם הוא בלדי או קצבי. חן נראה כאילו הוא צפה ביותר מדי ביצועים של סקעת, אבל לא ממש הפנים. אמנם גם סקעת מאוד מיומן, מחושב, וטיפה מזויף, אבל יש לו איכויות קוליות שלחן אין. בשלב מסוים נאלצנו לסבול את הנקודה הקבועה בכל שיר שבה חן מתחיל לצעוק כי אמרו לו שככה מבטאים כאב. הכוונה הייתה לכאב שלך, חן, לא שלנו.
תום: אוי, כמה נחמד לצפות ב"כוכב" בלי שאצטרך להוריד כל שנייה את היד של כהן שהגיעה "במקרה" אל הירך שלי ולדחות את הצעותיה ל"מסאז' ידידותי". עם החופש לצפות בדעה לא מוסחת, הבנתי סוף סוף שהדבר שחן מזכיר יותר מכל הוא נייר צלופן: הוא שטוח, מרשרש ונוצץ, באופן שנורא מרשים ילדות בכיתה ב', אבל כשחושבים עליו קצת יותר לעומק מגלים שמדובר במוצר חסר תועלת לחלוטין, אלא אם כן אתם בדיוק צריכים לעטוף משלוח מנות.
חן מרגש כהרגלו. לא כל יום פורים
אוחובסקי לא היה בטוח אם זה היה השיר הבלדי או הקצבי של חן, אבל אמר שהיה חזק מדי ולא בטוח שעשה את כל האפקט (אם האפקט הוא הדף, אז דווקא כן). מרגול אמרה שהיא קיבלה מכה בראש, שהצטרפה כנראה לזעזוע המוח המתמשך. היא סיפרה שגם היא שרה את השיר הזה בהופעות, ומיד צביקה פיק הצטרף ואמר שגם הוא. גם מירי אלוני, בנחלת בנימין, איפה שהשופטים יגמרו.
בתגובה לגילוי הלב של צביקה ומרגול, צדי אמר שהוא לא סובל אף אחד מהביצועים שיש לשיר הזה, ורק של חן יצא יפה.
אליסה שפרגה, "חצבים פורחים" (תיסלם)
תום: אליסה הלכה על ביצוע תיאטרלי, כהרגלה, כולל גרירת מיקרופון אגרסיבית שנראתה כמו משהו שהיא למדה ליישם על אסירות בכלא אנצאר. היה שגרתי לחלוטין עד הרגע שבו היא ניסתה לשדר חושניות על ידי החלקת ידה בשיער באופן שאמור היה להזכיר את שירי מימון, אבל נראה יותר כמו ניסיון לפלות כינים. ולא שהתכוונתי להעלות את זה, אבל מסרק צפוף זה באמת משהו שלא יזיק לכמה אנשים שאני מכיר שכל הזמן מתלוננים על "הפרעושים של החתולים".
אליסה מחליקה בחושניות את שערה. ממחר בספריית הווידאו הסמוכה לביתכם
ש. כהן: לאליסה יש נטייה לשיר שירים של זמרות גדולות ואז לגנוב מהן טיפה, בלי כוונה. לא שאני מתכוונת לפתוח את זה כאן, אבל הרבה פעמים זה קורה גם לתום עם דברים מהחדר שלי. הפעם השיר היה של תיסלם ואליסה הייתה פחות מושפעת, מה שהוציא ממנה ביצוע חזק וטוב, גם אם עטור במעט זיופים. אולי בעונה שפויה לא מגיע לה לזכות, אבל בעונה הזו זה היה הביצוע שהכי אהבתי הערב.
צדי אמר שאליסה היא הרוקיסטית שלנו ושיש לה המון כוח. צביקה פיק אמר שכל מה שאליסה עושה היא עושה נהדר ושהיא עשתה את השיר בצורה טובה מאוד, שזה בדרך כלל סימן לכך שהוא לא הקשיב. מרגול אימצה את ז'רגון הספונסרית ואמרה שאליסה עברה שדרוג, שזו דרכה לומר שהיא חושבת שהיא הייתה כונפה. אוחובסקי מצדו אמר לאליסה שההופעה הייתה רק בסדר אבל שהיא כאן בזכות ולא בחסד, כנראה כי צביקה הדר טורח להזכיר לה ללא הרף שבלי החסינות מהשופטים היא הייתה מתחפפת כבר לפני שבועיים.
מארינה מקסימיליאן בלומין, "וידוי" (צילה דגן/יהודית רביץ)
השבוע זכינו להכיר את שלושת הדורות הנשיים לשושלת בלומין, כשלמאמוצ'קה הצטרפה נאנוצ'קה, וכולם נפגשו בגן המיוחד שאליו מארינה הייתה לוקחת את סבא של מרים טוקאן. הצצנו בקניבליות בשן הראשונה שנפלה למארינה ובסך הכל היה די אופטימי. אפילו שזה קשה לנו, צריך לציין שמארינה היא היחידה שלא השוויצה בסיפור אישי כואב, גם כשיש פוטנציאל עם האב הנעלם והאח המכוער. חוץ מזה שמחנו לגלות שאת "וידוי" כתב החבר הטוב של כולנו, "אלכס פן", אחוק של חיימ'קה נחצ'ה ביאליק ואבי שלונסקי.

מימין: השן האובדת של מארינה. משמאל: שירו המיתולוגי של אלכס פן
ש. כהן: "וידוי" הוא שיר יפה אבל מעט כבד מדי עבורי, בטח תום ירגיש איתו בבית (ואל תתפלאו אם הוא יתנחל שלושה ימים ואפילו כוס לא ישטוף). בתוספת התזמורת מארינה שוב ניסתה להיכנס לנישה של הדיווה הגדולה מהחיים, אבל יצאה בעיקר מייגעת. אני מודה שהיה לי קשה לצלוח את הביצוע עד סופו, וממש כמו בביצועים של דורון וכשתום מדבר, יצא לי לנמנם מעט באמצע.
תום: מארינה נרגעה קצת מהמניירות הרגילות והעדיפה הגשה דרמטית מינורית יותר, שלשם שינוי היו בה הרבה יופי וזכּות, אם כי היא עדיין הצליחה לעקר את השיר מרגש באופן מוחלט ולכן הביצוע היה יפה ווקאלית אבל קר כמו קרח, בדיוק ההפך מנפשו הסוערת והמסוכסכת של אלכסנדר פן. מפתיע שכהן לא התלהבה מזה, חשבתי שקור זה דווקא משהו שפקידות בחברת מזגנים אמורות להעריך, אבל כנראה קשה לה עם משהו שהוא לא יצירת מופת כמו "נרדם על החולות" של המשורר הלאומי ג'קו אייזנברג.
מארינה בהעוויות הקבועות שלה, אפילו כשהיא שרה רגוע. רק עוד שבוע אחד
על מרגול השיר הילך קסמים. היא אהבה את רביעיית המיתרים וכעסה על כך שהם לא באים לנגן איתה. חבל באמת, אבל אנחנו בטוחים שרביעיית קרונוס תשמח ללוות אותה בביצוע קלאסי ל"אל תגיד לי ביי". צדי אמר שהוא הרגיש שמארינה היא חלק מרביעיית המיתר, כנראה כי גם לו היא מנסרת במוח. אוחובסקי אמר שהיה ביצוע מדהים וגם השתפך מהקול המתיילד של מארינה (טוב שמישהו נהנה ממנו), ואילו צביקה פיק אמר שזה היה בין הביצועים הטובים שהיו העונה, שזה הגיוני כי מארינה היא בין המתמודדים הטובים שהיו לנו.
חן אהרוני, "שלוש בלילה" (טיפקס)
ש. כהן: שיר נהדר שחן הצליח לקחת לכיוונים די רעים, אבל לא יותר מהרגיל אצלו. הייתי מוסיפה משהו על זה ששלוש בלילה זו בדרך כלל השעה שבה אני מנסה לרמוז לתום שילך כבר והוא בתגובה מכין עוד קפה, אבל יש לנו רק עוד שבוע לסבול זה את זה, חבל לפוצץ הכל עכשיו.
תום: מוזר, אני תמיד הבנתי אחרת את זה שכהן נשכבת על המיטה בלי בגדים ואומרת שאני "יכול לעשות מה שבא לי". אבל אם לחזור לחן, הוא תמיד עושה מה שבא לו, רק חבל שבא לו לקפץ כמו צפרדע במחבת רותחת, להניף את הידיים הצידה כאילו הוא ג'ון טרבולטה ב"סאטרדיי נייט פיבר" ובאופן כללי להתנועע כמו שועל מוכה כלבת. הפעם חן גם זייף נורא, ונדמה שהוא ניסה לעשות הכל כדי להוכיח לציבור איזו טעות איומה זו הייתה להחזיר אותו בגלגל ההצלה. בזה, בניגוד לזוטות כגון שירה, הוא הצליח.
גם חן ממחזר את הפוזות הרגילות שלו. חיית במה, כבר אמרנו?
גל אמר שחן מאוד חמוד ומוצלח יותר כשהוא קצבי ואיזה יופי שהוא ככה נלחם. מרגול אמרה שחן עושה מלחמת עולם (הוא בתפקיד גבלס, מרגול בתפקיד אווה בראון), אבל היא דווקא אהבה יותר את הביצוע הקודם. צדי הסביר את כל הסיבות למה חן מעצבן אותו (הוא מקצוען ויודע לעמוד על במה, שזה שני דברים שצדי לא אוהב כי הם מזכירים לו את החולשות שלו). הסיבות שלנו דווקא שונות, אבל זה רק מעיד על כמה שחן ורסטילי. בשלב הזה צביקה פיק חזר למרוח זמן למגינת לבם של כולם, וסיכם ב"מה יש לי להגיד על זמר כל כך טוב?". כלום, כנראה, בטח לא כשאתה לא מקשיב לו.
אליסה שפרגה, "מלאך" (אביב גפן)
אליסה נפלה חזק על נישת הסיפור קורע הלב של הערב כשלקחה אותנו לנתיבות, שם היא סיפרה לנו שוב על אביה שנפטר ולמדנו שהיא גרה עם אמה החורגת. בניגוד לדימויי הקרב של גל, כאן המלחמה האמיתית: ניסיונות נואשים לזכות בקולות סימפטיה בזכות הורים נכים, נעלמים ומתים. רק שלומי נורמלי, אבל סולחים לו כי הוא גרוזיני וגם זה לא קל.
אליסה בביתה, עם מאמוצ'קה משלה
ש. כהן: ערימת קיטש שקלעה לי בול בפוני. מלבד העובדה שההסבה של השיר מגבר לאישה יצאה קצת עילגת, אהבתי מאוד. הקול המעושן של אליסה בשיר המתקתק, שהגיע כמובן אחרי שלחצו לנו על כל הבלוטות האפשרויות, היה מרגש ונעים. בטח לתום תהיה בעיה עם הביצוע, אבל לתום יש גם בעיה עם כעסים ואכילה רגשית, ומכולן אני מתעלמת.
תום: אליסה גנבה למארינה שיר דיסני קלאסי ועשתה אותו מצוין, כל עוד מוכנים להשאיר בצד את מטעני הציניות ושקיות ההקאה, ובמקרה הזה אפשר היה לעשות את זה בקלות. זו הייתה הפעם הראשונה העונה שבה אליסה הצליחה להשתלט על בלדה באופן שלא נראה מגוחך, וזה יצא סביר בהחלט. רק כהן הנואשת הרסה קצת כשהיא שאלה כל שתי שניות אם נראה לי שאח של אליסה פנוי.
השופטים התרשמו עמוקות. גל אמר שהיה יפה ובדיוק בווליום הנכון, וצדי אמר שפתאום היה משהו מרגש (אבא מת זה מרגש מאוד באמת). מרגול הסבירה לאליסה בדיוק מה היא חושבת על הסיכויים שלה כשהודיעה ש"מה שאני אוהבת אצל אליסה זה שהיא לא משדרת נואשות". אחרי זה היא המשיכה להעליב אותה כשהחמיאה שוב למראה שלה ותהתה "מה עשית? את ממש יפה!".
אבל את הפצצה האמיתית הטיל צביקה פיק. כאילו אליסה לא סבלה מספיק בחייה הקצרים, המאסטרו גם רוצה לכתוב לה שיר (אליסה הגיבה באדישות: "וואלה?"; אולי בכל זאת יש לה טעם). מאחר שלצביקה אף פעם לא לוקח יותר מארבע דקות לכתוב שיר, אפשר להמר בוודאות שבמהלך הגמר נזכה לשחזור פארסת ישראלה אסגו משנה שעברה, כולל צביקה על הפסנתר והצעת נישואין לאליסה מהחבר המפחיד שלה. אמא'לה.
אליסה ממשיכה לחלוש על האולפן. הפעם חן הסתתר מאחורי הקלעים
מארינה, "ברוש" (אריאל זילבר)
תום: יש המון שחקנים הוליוודיים שמצטיינים כשחקנים קומיים, ואז מנסים להוכיח שהם יודעים לעשות גם תפקידים רציניים בסרטים "איכותיים". טום הנקס, נניח. ואז יש שחקנים כמו ג'ים קארי, שעושים מדי פעם תפקידים רציניים, אבל בעצם מעדיפים בהרבה לחזור לבדיחות הפלוצים שאיתן הם מרגישים בבית. אז "ברוש" היה הפלוץ של מארינה, כולל כל ההעוויות, ההצטעצעויות האינפנטיליות, ההשתחצנויות הקוליות הריקניות והמבטים המתנשאים שכמעט גרמו לי להתגעגע לכהן, רק שלא. ולחשוב שנצטרך לשאת את זה עוד כמה פעמים בגמר, אלוהים ישמור.
ש. כהן: בשיר הראשון גל אמר למארינה שהוא אוהב שהיא שרה בקול מתיילד, אז היא החליטה ליישם אותו לכל אורך השיר. כפיצוי על האיפוק ב"וידוי", גופה חזר לחיים עם שלל תנועות, כפי הנראה לא נשלטות, שקצת הזכירו מה שקורה לתום כשהוא מתחיל לקשקש על ערבים. לקינוח מארינה הביאה סדרת צווחות והמהומי ג'אז. היה אוונגארד.

מארינה בעוד מבחר תנועות. היא בטח קוראת לזה "ביצוע פשוט"
צדי אמר שמארינה אף פעם לא אכזבה אותו למרות שהיו לה גם ביצועים פחות טובים, שזה בערך כמו לומר שאין הרבה מיינסטרים בארץ. הוא הוסיף ש"כל שיר שלה זה סוג של הצגה, וככה אני מאמין שזה צריך להיות". אולי ככה זה צריך להיות כשאתה וויאז'ה תיאטרלית, משום מה רוב הזמרים מצליחים לשיר גם בלי להיראות כמו פארודיה עצמית. אוחובסקי אמר שבתור אחד שלא אוהב בדה בדה, את הבדה בדה הזה הוא דווקא אוהב, אבל פחות מהבדה בדה של "וידוי". גם צביקה פיק אהב פחות מ"וידוי", מה שגרם להתקף זעם קטן של צדי, אבל לא משהו שאי אפשר לרסן עם זריקה (או סטריכנין). מרגול קשקשה שהיא כל העונה אוהבת את מארינה ויציבה לגמרי ביחס אליה גם כשהיא שרה שירי בדה בדה, כאילו אנחנו לא זוכרים שהיא צרחה עליה ש"זה היה תיאטרלי טו מאץ' בעיניי, הקסילופונים ובום בום ובים בים" עוד באודישנים. שכתוב ההיסטוריה מעולם לא היה נוח יותר, בגמר בטח נשמע שבכלל מארינה ובועז היו הפייבוריטים הגדולים של כולם מתחילת העונה.
נגמרו האודישנים, הקווים נפתחו, ולבמה עלה פליט אודישנים נידח, חן צימרמן, שניסה את מזלו כביט בוקס אנושי ולא התקבל לנבחרת. שלושת המתמודדים שרו איתו את "איך הגלגל מסתובב" במה שהפך להיות אחד הביצועים היותר חמודים העונה, מה שמסביר למה צביקה פיק נראה מזועזע כל כך במהלכו. צימרמן אולי לא שר מי יודע מה (אבל היי, גם דורון איתנו), אבל לזוז הוא יודע, והוא גם נתן בונוס בסוף: כאפות מדומות לצביקה הדר. הלוואי על כולנו (צביקה, במפגן משחק שכמותו לא נראה מאז ימי "שמש", הגיב בחצי שעה איחור, אבל לא נורא, הוא לא זמר אז הוא לא חייב לדעת להציג כמו שצדי רוצה).
ביט בוקסינג (1): חן צימרמן נותן כאפה מדומה לצביקה הדר
ביט בוקסינג (2), חצי שעה מאוחר יותר: צביקה הדר מגיב
ביט בוקסינג (3): צביקה פיק לא מתרשם
בפינת החסינויות הייתה תמימות דעים בין השופטים, שדירגו את מארינה ראשונה, את חן שני ואת אליסה שלישית, חוץ מצביקה פיק שהעדיף את עדן אמזלג – סליחה, את אליסה – במקום הראשון. ב"כוכב" לא מגלים לנו כמובן איך משקללים את 25 האחוזים של השופטים עם דירוג הקהל, אבל אין מה לדאוג, אם בשביל להעלות את מארינה לגמר היו צריכים שקולות השופטים יהוו 39.4 אחוזים, אין לנו ספק שזה בדיוק היה משקלם היחסי.
השקלול המסתורי עם קולות הקהל שיגר את אליסה לביתה, להתכונן לשיר של צביקה פיק, מה שיסתום סופית את הגולל על ניצני הקריירה שלה. לא אבידה גדולה לעולם המוסיקה, אם להיות כנים.
אליסה מודחת. תתנחם בהצעת נישואין מהחבר של ישראלה אסגו
נשארנו עם מארינה וחן, ואחרי הקשקושים הרגילים מהשופטים על כך שלאליסה תהיה קריירה ענקית והשטויות הקבועות על ההצבעה הצמודה, למדנו שמארינה עלתה לגמר, לא שזה ממש שינה לנו כי הבחירה בינה לבין חן היא כמו הבחירה בין דורון רוקח ללימור עמר, כלומר בעיקר משעממת. לחן נותרו עוד 24 שעות לטפח את האשליה שגם הוא יגיע לכנרת, ולא כאורח הנמצא באותו מעמד כמו איריס שטרנברג, עד שגם את החלום הזה לקחו לו. לא נורא, לנו לקחו את שמחת החיים ואנחנו עדיין שורדים, עוד שבוע למנאייק.
מארינה מנצחת, חן אהרוני מזייף שמחה. בשבוע הבא שידור חוזר
ומכאן אפשר לעבור לתום, רק מומלץ לקנות קודם חגורת בטן לכסף ולשמור טוב טוב על התכשיטים, כי אחרת זה לא ייגמר טוב.