לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

ויוי עיני - קטעים מיומנה של יועצת גנטית


שמי ויוי עיני ואני יועצת גנטית. בבלוג שלי תמצאו סיפורים מהחיים - כולם בהשראת מקרים אמיתיים אך נכתבים בשינוי הפרטים המזהים. שימו לב שגנטיקה הוא תחום מתפתח מאד לכן יתכן שפוסטים ישנים לא תמיד מעודכנים. ניתן לפנות אלי בכל שאלה. קריאה מהנה!

Avatarכינוי:  ויוי עיני - יועצת גנטית

מין: נקבה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

איך בלוג נולד?


כמו הצחוק, זה מתחיל מבפנים ומתגלגל החוצה...


היום הסיפור על בלוג צעיר. בלוג שנולד לפני 5 חודשים, שבועיים, ושלושה ימים בדיוק (אבל מי סופר?), והוא מוקדש לכל אלה שתהו ושאלו מהיכן בא בכלל הרעיון הזה לפתוח בלוג? וגם למה, וכמה, ואיפה, ואיך?...


אז קודם כל את ההשראה לפתוח בלוג קיבלתי דווקא מהבן שלי. "איזה רעיון מקסים!" אמרתי לו כשסיפר לי שבחר להכין עבודה בהיסטוריה בסגנון "קטעים מיומנו של..." ובאותה השניה נדלק הניצוץ. אולי אאמץ את הרעיון ואכתוב סיפורים מחיי היום יום במשרד. "קטעים מיומני". בלי עין הרע סיפורים לא חסר.  ובדיוק כך, בערב אחד של יום חול, נסלל שביל המחשבה הראשון שהוביל אותי לישראבלוג. ומאוחר יותר גם לסלונה. 


"יומן רשת!" ענו לי בפליאה בנות העשרה שבבית כשפניתי אליהן בשאלה מה זה בלוג. "נו, בלוג! מי לא יודע מה זה בלוג?" בחיי שלא היה לי מושג. אז גלשתי קצת באינטרנט, ופניתי לחברה, וחזרתי לאינטרנט, ושוב לחברה, ובחרתי את ישראבלוג כפלטפורמה ראשונית. לא במטרה להתעשר וגם לא בשביל קרדיט. השם שלי בכלל לא מופיע בבלוג. רק סיפורים. ואם אפשר דרכם ללמוד משהו, אז למה לא? ואם זה גם ייתן אולי קמצוץ של במה, ויגביר במעט את המודעות למקצוע שלי, שאני כל כך אוהבת, ושנוגע בכולנו, ושנמצא בימים אלה במצוקה פוליטית קשה, אז באמת מה טוב.


הכלל הראשון והחשוב ביותר שקבעתי לעצמי בכתיבת הבלוג היה להגן על הפרטיות של האנשים שמאחורי הסיפורים. שלא יהפוך למציצני או יהיה חלילה לא מוסרי. ולכן את הפרטים המזהים אני משנה באופן מהותי כך שלא תהיה אפשרות לדעת במי מדובר. ומכאן והלאה הסיפורים החלו לגלוש ממני ופשוט להתגלגל החוצה. רעיונות מציפים אותי כמעט בכל יום, לעיתים גם כמה רעיונות ביום אחד, ופעם אחת אפילו צץ רעיון בחלום. מיד כשהתעוררתי לקחתי פתק קטן ורשמתי אותו בנקודות שלא אשכח. 


סיפור אחד השתלב בסיפור שני, לפעמים אפילו שלושה סיפורים רקמו להם ביחד פוסט שלם. אב ובת במציאות שהפכו בפוסט אחד לאח ואחות. מטופלת ממין נקבה במציאות שהפכה בפוסט שני למטופל ממין זכר. מחלה אחת במציאות שהפכה בפוסט שלישי למחלה אחרת (אבל עם אותו אופן תורשה). והדילמות - הו הדילמות! - הן עומדות בפני עצמן, ממש כמו במציאות, חדות ודוקרות כמו שרק דילמות יודעות להיות.


וזה התחיל בקטן. הודעתי למספר חברים מצומצם ואמרתי נתחיל... ננסה... ורוב התגובות היו נעימות לי מאד. לאט לאט. תגובה קטנה פה ותגובה קטנה שם. מישהו סימן "אהבתי". וגם לתגובות פחות נעימות למדתי להתייחס. עד שלילה אחד, כשלושה שבועות מהיום בו נולד הבלוג, בפוסט השמיני, הצצתי פנימה ונדהמתי לראות מעל 1000 כניסות בתוך שעה. מסתבר שזה מה שקורה לפוסט שמקבל את המלצת העורך של ישראבלוג. 


ההמלצה המבורכת הזו הביאה עמה תנועה ערה יותר של תגובות, מנויים חדשים נרשמו, ויש לי גם כמה קוראים קבועים שאני כבר מזהה את שמותיהם. התאהבתי בתגובות ובשאלות של הקוראים. כל שאלה במקומה. דיאלוג תרבותי ונעים ברשת. וכיף לי. אני מודה שאני ממש נהנית מזה.


אפקט הרשת החברתית הביא יום אחד את ההצעה לפתוח בלוג זהה גם בסלונה. וגם מדור הריון ולידה "תשעה חודשים" של מאקו בחר לפרסם את אחד הפוסטים שלי כאייטם חד פעמי. קרוב ל - 7000 כניסות רק במאקו. בקטנה. אתר הבית של סלונה מפרגן גם הוא פה ושם ומקדם פוסטים שלי, היה פוסט אחד שקיבל במה ליום או יומיים בעמוד הבית של MSN, וגם פתחתי עמוד לבלוג שלי בפייסבוק. ומחר - מה אתם יודעים - נרשמתי ל"בלוגו"! כנס הבלוגרים הראשון מסוגו שיתקיים בתל אביב...


והנה הגענו ליום הזה, בו שום דבר לא מובן מאליו, ואני עדיין לומדת את הדבר הזה שנקרא "יומן רשת". מתקרבת לפוסט מספר 30 ומנסה להבין מה מעורר עניין או הזדהות. אקטואליה? רגשות אישיים? או שאולי לכתוב צהוב (כי הצהוב היום צהוב מאד)? היה לי פוסט שהאמנתי בו, וחשבתי שיתפוס, אך הופתעתי לראות שלא כך קרה. והיה לי גם אחד שהתקשיתי לשחרר אבל דווקא הוא פרש כנפיים והגיע רחוק הרבה יותר משציפיתי. 


והיום, לשאלות הנפוצות "מה זה יועצת גנטית?" או "מה בדיוק עושה יועצת גנטית?" אני פשוט אומרת - תיכנסו לבלוג ותקראו.


... והוא הולך לבד. איך בלוג נולד? כמו תינוק.

 

נכתב על ידי ויוי עיני - יועצת גנטית , 29/7/2012 20:27   בקטגוריות יעוץ גנטי, אופטימי, אינטרנט, סיפרותי, יועצת גנטית, בלוג  
17 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



סיפור אהבה בין נזיר לגרגירי אפונה


 

 

ילד יוצא דופן.

 

הסיפור שלנו מתחיל ב - 20 ליולי, שנת 1822. בכפר אוסטרי (היום צ'כי) קטן, נולד בן זכר לזוג איכרים עני. המשפחה עסקה בגידול עצי פרי למאכל ולפרנסה. הבן ראה כיצד אביו מגדל ומרבה את עצי הפרי, ידע שהיה חיוני להישרדות בחיי היומיום. איש לא שיער שאותו הידע יהפוך מאוחר יותר לאבן הפינה בעבודתו המדעית של אותו ילד קטן. ילד שעתיד לשנות את פני עולם המדע.


הוא היה ילד יוצא דופן. תלמיד מצטיין, אחד הבודדים שנשלחו אל מחוץ לכפר לבית ספר בעיר הסמוכה, אך גם חלש מאד, הנוטה לחלות לעיתים קרובות. היו שאמרו כי חלה בגלל קושי נפשי והריחוק מהבית, אך בעיקר אמרו עליו שהיה סקרן ועקשן. אם נתקל בעניין שריתק אותו, היה קם על רגליו, וחוקר אותו עד תום.


בבוקרו של יום חורף אחד נפצע האיכר האב בתאונת עבודה. המסורת של אותם ימים הכתיבה כי הבן יורש את ניהול החווה, אך כוחותיו הדלים של הנער לא התאימו לעבודת כפיים שכזו, והוא בחר לשחרר עצמו מנטל הפרנסה ועבר לחיות במנזר. אופי החיים הסגפני התאים לו, הוא השיג לעצמו קורת גג, מיטה ומזון, אך יותר מכל קסמה לו האפשרות להמשיך ולרכוש במסגרת זו השכלה בתחום המדעים.   


אב המנזר שיחרר את העלם עדין הנפש מהחובה לבקר חולים על ערש דווי בבית החולים, לאחר שזה התמוטט למראה סבלם הנורא. וכך, בזמנו הפנוי, גילה את הגן הבוטני שנמצא בחצר המנזר. הוא התאהב בגן, התמכר אליו, ובילה בו שעות ארוכות. אוסף הפרחים בגן הזה שינה את חייו.


הוא בחן את הצמחים והפרחים שבגן, את התכונות של כל צמח ופרח, ובמיוחד התעניין בשונות הקיימת בין יצורים חיים. צמחים, פרחים, מינים שונים, וגם שונות שבין פרטים השייכים לאותו המין.

  

 

 

 

 

כבשה שחורה וציפור לבנה.

 

באותן השנים ידעו על קיום זרע וביצית, אך לא על חיבורם ליצירת הדור הבא. הדעה הרווחת היתה שהפריה מתבצעת על ידי מיזוג של חומר משני ההורים. מעין ערבוב שכזה. על פי התיאוריה הזו, לאב גבוה ולאם נמוכה, אמור להיות מן הסתם צאצא בגובה ממוצע.


במהלך שהותו במנזר למד האיש מתמטיקה ופיזיקה, ובמסגרת חובותיו גם לימד מדעים בבית הספר. הוא סבל מחרדת בחינות אדירה, ולא עבר את המבחנים לקבלת תעודת הוראה, אך למרות זאת היה מורה אהוד ביותר. במהלך שיעורי המדעים התקשה ללמד את התיאוריות שפקפק בהן בעצמו, כמו תיאוריית הערבוב, או זו שטענה כי הזרע הקטן הוא למעשה אדם שלם, ואילו הביצית נמצאת שם אך ורק בשביל להזין אותו. 


היו תופעות נוספות שהטרידו את שלוותו. למשל כיצד יתכן שנולדה כבשה שחורה לשני כבשים בצבע לבן? או שבקע גוזל לבן כשלג בתוך קן של שתי ציפורים כחולות? רק גאון מופלא יכול היה לפענח את התופעות האלה, והאיש שבסיפור שלנו היה אחד כזה. גאון יחיד בדורו, שללא ספק הקדים את זמנו, והצליח לפענח את המסתורין שמאחורי מדע התורשה. יוהן גרגור מנדל.

 

 

 

 

גרגר אפונה קטן. 

 

מספר מוסכמות מקובלות מתחום הביולוגיה של אותה התקופה עמדו לקראת מהפך. באגליה, שב דרווין ממסעותיו באיי הגלפגוס, שם פיתח תיאוריה על האבולוציה והברירה הטבעית. ובאוסטריה יצא מנדל למסע משל עצמו. מסע שיסביר את מה שדרווין לא ידע. כיצד מתרחשת האבולוציה הלכה למעשה.


לאחר ששמע את התיאוריה של דרווין, קדח מוחו של מנדל ממחשבות מהפכניות על תורשה, פיזיקה ומתמטיקה. אם המתמטיקה יכולה להסביר את חוקי הפיזיקה, מדוע שלא תסביר גם את חוקי החיים עצמם? 


על מנת להוכיח זאת, בחר מנדל משהו חי וקטן, עם תכונות מעטות וברורות, כאלה שניתן למנות יחסית בקלות, ובפרק זמן קצר. ומכל הזנים הקיימים על פני האדמה, בא וטיפס לו הישר לקדמת הבמה המדעית, לא אחר מאשר גרגר אפונה קטן.


בשנת 1856 התרחבה גינתו של מנדל בחצר המנזר והתווספה לה חממה גדולה. בשטח הזה ניהל מנדל את חגיגת האפונים הגדולה של חייו. באדיקות ובקפדנות, במשך 8 שנים תמימות, גידל וטיפח בה למעלה מ-30 אלף צמחים של אפונה.


מנדל בדק כיצד תכונה מסוימת עוברת מדור לדור. למשל חקר את קליפת גרגר האפונה, שיכולה להיות חלקה או מקומטת. וכך החל הניסוי. מנדל חילק את החממה לשניים. בצד אחד שתל גרגירי אפונה חלקים ובצד השני שתל גרגירי אפונה מקומטים. הצמחים גדלו והגיע שלב ההפריה וההכלאה ביניהם. בעדינות שאין דומה לה, אחז מנדל מברשת דקה, וקצר אבקנים זעירים מתוך מערכת הרביה של פרח אפון הנמצא בצידה האחד של החממה, והעבירם לפרח אפון שבצידה השני. כך חזר ועשה שוב, ושוב, ושוב... אלפי פעמים ובסבלנות אין קץ.


לאחר שבועיים התקבל דור חדש של תרמילי אפונה. תרמילי האפונה החדשים האלה, צאצאיהם של הורה אפון עם קליפה חלקה והורה אפון עם קליפה מקומטת, קידמו את המדע צעד קריטי נוסף בדרך לתגלית הגנטיקה. על פי התיאוריה של הערבוב, אמור היה להתקבל צאצא שהוא אפון מקומט למחצה, מעין ממוצע בין השניים, אבל הפלא ופלא! כל הצאצאים שהתקבלו היו עם קליפה חלקה! מה קרה למידע שעבר מהאפון המקומט? לאן נעלמה התכונה הזו?  


מנדל המשיך בניסוי, ושתל את האפונים החדשים שקיבל, כולם חלקים, והתוצאות שקיבל בדור הצאצאים החדש כבר עשו היסטוריה ושינו את העולם.

 

 

 

 

התינוקות של מנדל.

 

בשנת 1860 סיים מנדל כמחצית מעבודת המחקר שלו. יש האומרים שבשנה זו בריאותו הנפשית התערערה. מבקרים סיפרו כי הוא נוהג באופן מוזר, משוחח עם צמחי האפונה שלו, ומכנה אותם "ילדיו"...


האפונים החלקים ששתל מנדל (הצאצאים של האפון החלק והאפון המקומט) גדלו. והשאלה הגדולה היתה כיצד יראו התינוקות החדשים? בידיים רועדות פתח מנדל את תרמיל האפונה הראשון וגילה את ההפתעה המסעירה של חייו.


בתוך התרמיל שכבו להם מספר אפונים, וכמו משום מקום חזרה לחלק מהם הקליפה המקומטת. אותה התכונה שהלכה לאיבוד בדור הקודם, הופיעה כאן מחדש. אבל לא בכולם. באיזה חלק בדיוק?...


בכדי לקבל תשובה לתעלומה הזו עשה מנדל את מה שרק מתמטיקאי היה בוחר לעשות. הוא החל לספור. והוא ישב וספר את כולם עד הגרגר האחרון. כמה גרגרי אפונה חלקים בדיוק התקבלו, וכמה מקומטים, בכל התרמילים החדשים שגידל. וזה לקח זמן, כי היו לו קרוב ל-8000 זרעי אפונה לספור בסך הכל.  


מנדל מנה כ -  6000 אפונים חלקים וכ - 2000 מקומטים, ביחס כמעט מדויק של 3:1. ומכאן הסיק שבכל זרע אפונה חלק, כזה ששתל בפעם השניה, היו קיימות שתי התכונות גם יחד. אפילו אם הגרגר נראה חלק, נמצאות בתוכו גם התכונה האחראית לקליפה חלקה וגם זו האחראית לקליפה מקומטת. והאפשרויות לשני גרגרי אפונה כאלה להעביר את התכונות הלאה לצאצאים הן: חלק/חלק, חלק/מקומט, מקומט/חלק - בשלושתן מתקבל אפון חלק, והאפשרות האחרונה מקומט/מקומט - היא היחידה שבה מתקבל אפון שנראה מקומט. מנדל הבין שכל צירוף הכולל את התכונה לקליפה חלקה יראה בסופו של דבר אפון חלק, כי זוהי תכונה חזקה (דומיננטית) הגוברת על התכונה החלשה (רציסיבית), של קליפה מקומטת. ורק אפון עם פעמיים תכונה של קליפה מקומטת יראה בסופו של דבר מקומט. מה שמסביר גם את היחס 3:1 שהתקבל בספירה. 

 

 

 

 

זמני עוד יגיע.

 

בחודש פברואר 1865 הגיע מנדל, חרד ומזיע, להציג את עבודתו ומסקנותיו בפגישת החברה למדעי הטבע שבעיר. בתיקיה שנשא היו התשובות לשאלות התורשה הגדולות בהיסטוריה. כיצד נולדה כבשה שחורה לכבשים בצבע לבן, וכיצד ציפור לבנה בוקעת לציפורים כחולות. בתיקיה של מנדל היה הצופן הראשון לפענוח סודה של הכבשה דולי.


אבל הפגישה נחלה כישלון חרוץ. אנשי הצמחים שהגיעו לשמוע את מנדל, קיבלו הרצאה במתמטיקה, ולא הבינו מילה. בסופה לא נשאלו שאלות והקהל התפזר. באותו המקום ובאותו הרגע נולד מדע חדש אך איש לא הבחין בכך. 


כשלוש שנים לאחר המעמד המביך ההוא, מונה מנדל לתפקיד אב המנזר. מרבית זמנו הוקדש מעתה לניהול המנזר ואת גרגירי האפונים שאהב הזניח וכמעט שכח. מנדל נשאב למאבק חדש בנושא שולי (גם הוא מתמטי) עם השלטונות על מיסוי הכנסיות. המאבק גזל את מרבית זמנו וכוחותיו. הוא ייחל לתהילה שלא זכה לה בחייו, ואמר כי הוא מאמין שזמנו עוד יגיע, יום יבוא וכל העולם יכיר בהישגיו.


מנדל הלך לעולמו ממחלת כליות בשנת 1884 כשהיה בן 62. רק 16 שנים לאחר מותו הכירו בעבודתו הגאונית. שני אנשי בוטניקה מהולנד ומאנגליה שיחזרו את מסקנותיו ותרגמו את עבודתו לאנגלית. וכך הוגדר מדע חדש שנקרא "גנטיקה", נוסחו "חוקי מנדל" כפי שהם ידועים היום, וליחידות התורשה האחראיות לכל תכונה קראו "גנים". מאוחר יותר רק הבינו שיחידות תורשה כאלה קיימות בכל היצורים החיים באשר הם. התגלית של הנזיר הביישן והחולני ששינתה את העולם.

 

 

נכתב על ידי ויוי עיני - יועצת גנטית , 18/7/2012 11:00   בקטגוריות גרגור מנדל, גנטיקה, אפונה, נזיר, אהבה ויחסים, סיפרותי, אופטימי, מדע, תכונה רציסיבית, תכונה דומיננטית  
35 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



35,255
הבלוג משוייך לקטגוריות: סיפורים , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לויוי עיני - יועצת גנטית אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ויוי עיני - יועצת גנטית ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)