לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

דֵעַ-א-קטואליה: חץ או פרח


דֵעַ-א-קטואליה - בלוג ביקורת שבו אני שולח חץ או פרח

Avatarכינוי:  חץ ופרח

בן: 12

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2014    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728 




הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

האם אני אנטישמי?


26

 

ברוח ימים אלה, אני אעשה כאן חשבון נפש עם עצמי, שבסופו תוכלו אתם להעניק לי חץ או פרח. יתכן וחשבון הנפש הזה יפתיע אתכם. אין הוא עוסק בפוליטיקה לשמה וגם לא באקטואליה לשמה, מלבד שחשבון נפש הוא אקטואלי בימים אלה. ואני צופה כאן קיטונות של תגובות זועמות שישפכו עליי, אלא אם הפוסט יגיע בקושי לקומץ של אנשים. יתכן שיאמרו הכיצד אני מעז לכתוב דברי תועבה כאלה בעשרת ימי תשובה?

ואני אומר, דברים אלה צריכים להיאמר במיוחד בימי חשבון נפש אלה.

 

ונושא חשבון הנפש שלי הוא ...

האם אני אנטישמי?

 

שאלה זו היא מוזרה כביכול. כבן לעם היהודי (כך כתוב במשרד הפנים ובמשרד הדתות) הרי אני (ובעצם הורי ואבותיהם לדורות) היו נתונים לאנטישמיות קיצונית, שכמעט מחתה את כל משפחתי מעל פני האדמה, בדמות צורר ששמו היטלר ואומות ששיתפו פעולה. בעיירות הולדתם נמחקו חיי קהילה ותרבות שלמים ועשירים.

 

מתוך עניין רב, חקרתי את אבא שלי (שהוא ניצול שואה) על ההסטוריה המשפחתית והקהילתית של המשפחה שלו, לפני השואה.

 

אז דבר ראשון שאולי יפתיע אתכם הוא שסבא שלי נולד בארמון ובגיל 8 גורש מהארמון יחד עם משפחתו. כי סבא שלי היה בן למשנה והיועץ של הצאר הרוסי. והיה לו אח שכמו שאומרים ליכלך עליו אצל הצאר, וזה פיטר אותו מתפקידו הרם ושילח אותו מהארמון.

 

אבל לאביו של סבי נותרו אדמות רבות (מאה הקטארים = אלף דונם) בחבל ארץ בסרביה, שבגבול בין אוקראינה היום לבין מה שהיה דאז שטח השייך לממלכה האוסטרו-הונגרית. שטח האדמה החקלאית העצום הזה, למעשה ניתן לאבי סבי כפיצויי פיטורין. בדיעבד אפשר לומר בוודאות שהגירוש הציל את אביו של סבי ומשפחתו מפני אנשי המהפכה הרוסית, שוודאי היו מוציאים להורג את המשנה לצאר, כמו את כל משפחת הצאר ומקורביו לשלטון.

 

ושטח האדמות הזה עבר לאחר מלחמת העולם הראשונה לידי רומניה. סבא שלי שירש את האדמה, העסיק חקלאים "אריסים" (טוב, רק דמויי אריסים, לא בדיוק בתנאים של ימי הביניים). וסבא שלי גר בעיירה ושמה נוביסלץ, שהייתה עיירה (כבת עשרת אלפים תושבים) בעלת גרעין קהילה יהודית, עם מקומיים גויים רבים שחיו בפריפריה של העיירה ובכפרים סמוכים.

 

בנוסף לעבודתו הקשורה בעיבוד אדמותיו, סבא שלי שימש "בורר" של הקהילה היהודית שם, בסכסוכים שבין אנשי הקהילה. היהודים לא רצו וגם פחדו לערב בסכסוכים אלה את בית המשפט של המדינה והעדיפו לפתור את הסכסוכים על ידי בורר יהודי - שהיה כאמור סבי.

 

ואחר כך כאשר חלקת ארץ זו חזרה לידי הרוסים, ומכיוון שרוסיה לאחר המהפכה הפכה לקומוניסטית - נשללו מסבי אדמותיו, אך הוא מונה כמנהל קולחוז, על מה שהיו בעבר אדמותיו.

 

כאשר נכנס השלטון הנאצי הכובש, שאיתו חזרו הרומנים, המצב הדרדר מדחי אל דחי - למרות שסבי התחבא, הסגיר אותו יהודי לנאצים וסבי נשלח למחנה עבודה (שבו שרד כל המלחמה, אך לא שרד את נסיעת הרכבת שהובילה אותו חזרה לביתו בסיום המלחמה, והוא נפח בה את נשמתו מקור ומרעב). את סבתי, אבי ואחותו שהיו ילדים - הובילו הנאצים בצעדות מוות.

 

אבא שלי סיפר לי על האנטישמיות ושיתוף הפעולה של האוקראינים המקומיים כנגד היהודים - שהם הגדילו לעשות אפילו יותר מאנשי האס אס הנאצים.

 

כששאלתי את אבא שלי מה היה מקור האנטישמיות הזו, הוא הסביר לי כי הייתה שנאה גדולה אל היהודים. כשניסיתי לחקור אותו מה היה שורש השנאה, הוא הסביר לי מספר עובדות חיים. היהודים התנהגו כעליתא מתנשאת, מנצלים את התושבים האוקראינים בערך כמו הטייקונים שלנו היום. בנוסף, רבים מעמך היהודים - החייטים, הסנדלרים ובעלי המלאכה - רימו את הגויים (למשל סוחרי בדים היו מוכרים סחורה עם סרט מדידה מזוייף שאורך מטר הוא למעשה רק 95 סנטימטר).

 

 

בן דוד של אבא שלי היה בן לרוקח העיירה ורוקח אז היה כמו רופא, כי לא היה שם רופא. לכן, הרוקח הזה היה עשיר כקורח, ובקושי משפחתו התייחסה אפילו למשפחה של אבא שלי. בן דודו היה מגיע לבית הספר עם כרכרה ושומר ראש, והיה יושב בכיתה בתוך תא זכוכית מפואר, שמבודד אותו משאר התלמידים. המצב השתנה כאשר השטח עבר חזרה לידי הרוסים הקומוניסטים (ואז הם נזכרו שבני משפחתו של אבא שלי הם בעצם בני משפחתם).

 

וכששמעתי את הסיפורים של אבא שלי על התנהגות היהודים (כמובן שלא כולם) התחלתי להזדהות עם האוקראינים, וראיתי בעיניי רוחי כיצד אני מתחיל כתושב אוקראיני לשנוא את היהודים הנצלנים, שהיו לבושים בחלקם בלבוש משונה כזה (כמו שתראו היום במושבות החרדים) ומבדילים את עצמם.

 

***

 

אני נולדתי בישראל ולא יודע אנטישמיות מהי, מלבד סיפורי המנטרה בספרי הלימוד בהסטוריה של עם ישראל, מבית הספר. עד שנסעתי עם משפחתי לארצות הברית, להשתלמות פוסט דוקטורט.

 

בארצות הברית נתקלתי לראשונה בעבודה בהרבה יהודים מחד, ובהרבה גויים מאידך. ולמרות שעל פני השטח הכל מתנהל על מי מנוחות, היהודים האמריקאים התנהגו בהתנשאות מה (כי רובם גם בעמדות מפתח) כלפי הגויים ובהתנשאות פטרונית עלינו הישראלים. ואנחנו הישראלים חיינו כקהילה ישראלית ובניתוק כמעט מוחלט מהקהילה היהודית.

 

 

אבל היו לנו הרבה חברים נוצרים אמריקאים שהזמינו אותנו אליהם לבתיהם סתם לארוחות ערב או לארוחות חג, כמו חג ההודיה, קריסמס והשנה החדשה.  הזמינו אותנו (וגם אנחנו אותם) גם  חברים פוסט דוקטורנטים כמונו: הודים (כולל מוסלמים), יפנים, צרפתים ופולנים (רעייתי נולדה בפולין). עם כולם הרגשנו אחווה ונוחות.

 

מבין כל זוגות האמריקאים החברים שהכרנו , התקרבנו במיוחד לזוג אמריקאים נוצרים. יום אחד כאשר ביקרנו אצלם לארוחת ערב, הם התוודו בפנינו באופן מפתיע: "אנחנו מאוד אוהבים אתכם, אתם הישראלים נחשבים ממש  משלנו. אתם בכלל לא מתנהגים כמו היהודים שלנו", ונימת ביקורת עליהם נשמעה מקולם. הסברנו להם שאנחנו כישראלים, כנראה לא סובלים מתסביכי אנטישמיות או עליונות, ואנחנו מדברים לאנשים בגובה העיניים.

 

לומר את האמת, הרגשנו קרובים אליהם (יחסי חברות) הרבה יותר מאשר לאחינו היהודים האמריקאים (שנהגו בנו  כאמור בהתנשאות ובריחוק), מלבד הבוסים שלנו שהיו יהודים.

 

 בתקופת הפוסט, רעייתי ואני יצאנו לחופשה שבה נחתנו בסולט לייק סיטי, שם שכרנו רכב לטיול במזרח ארה"ב. ובשדה התעופה, בשנכנסתי לחדר המנוחה (כך קוראים שם לשרותים), ראיתי כתובת מתנוססת:

 

Jews Arous

Turkish Out !!! 

 

באותו רגע נפל לי האסימון, שיש המתייחסים למוסלמים וליהודים כמקשה אחת. למרות שרבים מהיהודים מתייחסים ברגשי עליונות אל המוסלמים. אבל באופן מוזר לא נפגעתי ולא נעלבתי, כי הרגשתי כישראלי גאה שיש לו בית בישראל. שגדל ללא שום תסכולי אנטישמיות, תסביכי יהדות ורגשי עליונות או נחיתות.

 

 

והיום כאשר אנחנו שוב בישראל:

כשאני רואה את התנהגות החרדים, את הנצלנות מחד והריחוק מאידך,

כשאני רואה כפיה דתית עם שנור,

כשאני רואה אותם לבושים בלבוש פולני מהמאה השש עשרה (שבוודאי היה גם הלבוש של דוד המלך קריצה), מזיעים בקיץ הישראלי,

כשסוגרים לי את כביש בר אילן לנסיעה בשבת, למרות הסטטוס קוו,

כשבצה"ל קול אישה ערווה,

אולי גם אני מתחיל להיות אנטישמי?

 



 

כשאני רואה חרדים שורפים תחנות אוטובוסים ועגלות אשפה - שאני משלם ארנונה כדי להחליפם,

כשאני רואה את נוער הגבעות המתחרדל,

את אנשי תג מחיר, שפוגעים בקברים ומקומות קדושים,

שפוגעים בחיילי צה"ל,

הם בעיניי כבר בהחלט לא העם שלי.

אז אני אנטישמי?

 

 

יש וודאי אחדים מכם שיאמרו: עשרת ימי תשובה אינם זמן לפילוג, אלא לקירוב לבבות. ואני אומר, הריחוק כבר רב ביותר הוא, ואנחנו כבר שני תתי-עמים (אם תרצו או לא תרצו), הקרובים מאוד להתפלגות. לא ניתן כבר יותר להתקרב. השקפות העולם מנוגדות באופן תהומי. הסיכוי היחיד שנוכל לחיות זה לצד זה בשלום הוא בהפרדת דת ממדינה ומצה"ל. מתי נתחיל להבין את זה?

 

 

ולבסוף, לאחר חשבון הנפש שלי - הגעתי למסקנה שהאנטישמיות כיום אינה מופנית כנגד הדת היהודית (מלבד אולי אצל קומץ ישועים קיצוניים וכאלה ). אלא מופנית כלפי החזירות היהודית.

 

 

תוספת עריכה

 

לכל אלה שמטילים ספק בהתנשאות היהודית, הרי דבריו של הרב קוק:

 

 "ההבדל שבין הנשמה הישראלית, עצמיותה, מאוייה הפנימיים, שאיפתה, תכונתה ועמדתה, ובין נשמת הגוים כולם, לכל דרגותיהם, הוא יותר גדול ועמוק, מההבדל שבין נפש האדם ונפש הבהמה, שבין האחרונים רק הבדל כמותי נמצא, אבל בין הראשונים שורר הבדל עצמי איכותי". (ס' 'אורות', אורות ישראל פ"ה פיסקה י , ע' קנו).

 

 ***

 

הפוסט במומלצי עמותת ישראבלוג!



  

נכתב על ידי חץ ופרח , 22/9/2012 09:57   בקטגוריות אנטישמיות, יהדות, חשבון נפש, חרדים, חרדים, מתחרדלים, נוער הגבעות, תג מחיר, דת ומדינה, הון ושלטון, הפרדת דת ממדינה, חברה, פוליטיקה, תרבות, ביקורת  
59 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-29/9/2012 17:18
 



כשהחוק הוא רק המלצה


23

 

אז על אפו וחמתו של ההאקר שניסה למנוע פירסום פוסט זה, הרי הוא מוגש לכם כאן במלוא הדרו. את הסיפור המלא ראו בפוסט מספר 22 הקודם. 

 

שלילי החרדים מעל החוק?

 

אז על פי החוק עכשיו החרדים חייבים להתגייס. האם הם בכלל מגיעים לצו ראשון?

האם מישהו בכלל משליך או ישליך אותם לכלא? או יענישם בדרך אחרת?

 

אל דאגה. זו שאלה רטורית. ממש אין צורך שתענו לשאלה.

 

אבל,

 

 

כאשר תיירת קנדית עם דרכון ישראלי - מגיעה השבוע לישראל, 31 שנה לאחר שהייתה צריכה להתגייס. היא נעצרה בשדה התעופה ונלקחה למעצר!

 

אתם מבינים את זה?

 

***

 

 

השבוע עברתי בכניסה לתחנה המרכזית בירושלים, ומה רואות עיניי:

 



 

אז מישהו לא שם על החוק ומדביק מודעות כאלה במקומות שחל איסור. אך החמור ביותר הוא שמישהו שקבע את האיסור, אינו אוכף את החוק בצורה סלקטיבית.

 

ומה עומד מעל לחוק? זה:

 

 

 

 

המודעות האלה ואחרות תלויות בעשרות, מודבקות היטב בדבק ומלכלכות את הקירות. ומהן האחרות? מודעות שונות שרוצות להחזירנו בתשובה: החל משמור את השבת, כיצד צריכה להתלבש בת חסודה, הזמנה לסעודת שבת בחצר הרבי, וכיוצא באלה.

 

אז איפוא הנהלת התחנה המרכזית? איפוא עריית ירושלים בראשותו של ראש העיר החילוני ניר ברקת? איפוא העונש המובטח?

 

 

ובהמשך היום נסעתי לאזור השפלה לפגישה ובדרך הורדתי סטודנט שלי שהיה צריך להגיע לתל השומר, במסוף האוטובוסים בצומת אלוף שדה.

 

ולתדהמתי מה ראיתי מולחם על דופן התחנה של קו 400 לירושלים?

 



 

לא סתם קופה תלויה, או מחוזקת בחגורה מוברגת -  אלא קופה אשכרה מולחמת.

 

והנה בתחנה אחרת ממול, מולחמת קופת צדקה נוספת:

 



 

על החתום הרב יוסף שלר אלישיב מירושלים, שבשמו הלחימו את הקופה בצומת אלוף שדה - שבתחום שיפוט עיריית רמת גן.

 

ואני רוצה לדעת אם מישהו נתן רשות לרבנים האלה להלחים קופות צדקה בתחנות אוטובוסים, עריית רמת גן? חברת דן או אגד?

 

ואם כן אני רוצה לראות אישור חתום בכתב. ואם יש כזה, מדוע אני לא יכול להלחים קופה כזו עבור נכים? או עבור תמיכה במוסדות ההשכלה הגבוהה, או לסטודנטים תפרנים?

 

שאלה רטורית, אין צורך שתענו.

דוסים מעל לחוק.

 

 

שלילי קפקא בעיריית תל אביב

 

מעשה שקרה השבוע והתפרסם במעריב. אישה יצאה לטייל לתומה עם כלבה.  פתאום התנפלה עליה מפקחת עירונית בטענה שהכלב לכלך את המדרכה בגללי צואה. והאישה טוענת בכל תוקף שהכלב לא עשה שום צרכים ברחוב הזה, והמפקחת גוררת את האישה מרחק מה למקום שבו מונחים גללים על המדרכה.

 

ואז מבלי להניד עפעף, המפקחת מצלמת צילום מרשיע של האישה והכלב ליד גללי צואה שלא שייכים להם. מה שנקרא, תפרה לה תיק.

 

האישה הכועסת סירבה לתת למפקחת תעודה מזהה לרישום דו"ח, ובצדק.  והאשה נסתלקה מהמקום, והמפקחת העירונית הזמינה משטרה, והיה מרדף.

 

כן, המשטרה רדפה אחרי הפושעת המסוכנת ועצרה אותה. האישה שוחררה לאחר הצגת תעודה מזהה.

 

מה תגובת דוברות הערייה? "האישה סירבה להציג למפקחת עירונית תעודה מזהה כחוק". עיריית תל אביב - תפירת תיק לאזרחים תמימים ברחוב היא על פי חוק?

 

 

אז כאמור בכותרת: יש חוק ויש אנשים מעל לחוק.

 

 

להתראות בשבוע הבא חברים, אם ירצה השם.

 

 

נכתב על ידי חץ ופרח , 8/9/2012 12:12   בקטגוריות חרדים, הפרת חוק, עריית תל אביב, עיריית ירושלים, עיריית רמת גן, אגד, דן, הרב יוסף אלישיב, אכיפת חוק, איפא ואיפא, גיוס חרדים, הפרדת דת ממדינה, חברה, חוק ומשפט, מוסר כפול, פוליטיקה, תרבות, אקטואליה, ביקורת, קופות צדקה  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של חץ ופרח ב-18/11/2012 19:00
 



כל האמצעים המסריחים כשרים


9

 

 

הבוקר קמתי לחדשות, שכנראה ימשיכו לצוץ. לכתבתו של בן כספית במעריב. אני מעתיק כאן את הכותרת:

 

הרב פסק, העדה שיקרה, הפרקליטות התרסקה

 

שבועיים לאחר שהתפוצצה פרשת ראשונטורס, התנדבה מתאמת הנסיעות של אולמרט, רייצ'ל מור, למסור נגדו עדות >> בפרקליטות חשבו שמצאו את "עדת הזהב" שתפיל את ראש הממשלה לשעבר >> אך על דוכן העדים היא נשברה וגילתה כי התלוננה בהוראתו של רב ימני שחשש מ"האיומים על ירושלים".

 

זה רק מחזק את אשר כתבתי אתמול בפוסט "הגיע הזמן שהפוליטיקאים, התקשורת והפרקליטות לא יהיו הרשות השופטת". מתחילים להיחשף המניעים הפוליטיים ודרכה של הפרקליטות בפרשה.

 

 

יש לי שאלה: מדוע הציבור מתייחס בסלחנות למעשיהם ועבירותיהם הפליליות לכאורה של רבנים?

 

מדוע הפרקליטות מפחדת להגיש תביעות כנגד רבנים? האם הם מורמים מעם? מדוע המשטרה לא אוכפת את החוק לגבי סרוב של רב להופיע בפני חקירה? מדוע לאחר חודשים של סירוב, מסכימה המשטרה לפשרה להפגש עם הרב במכוניתו, לחקירה של חצי שעה?

 

איפוא האינטיגריטי של הציבור? של כל הצקצקנים שמצדדים בפרקליטות ומטילים ביקורת על התנהלות בית המשפט בעניינו של אולמרט?

 

 

מקור: tsofar.com

 

תוספת עריכה

 

עכשיו כשנחשף שהעדה רייצ'ל מור הודתה בפני בית המשפט, שקיבלה פסק הלכה מהרב יוסף יצחק ליפשיץ (מי שמועסק ב"מרכז שלם" הירושלמי, המזוהה עם הימין הישראלי וממומן על ידי כמה מיליארדרים המקורבים לבנימין נתניהו) - מדוע לא ממהרת הפרקליטות להגיש כתב אישום כלפי הרב? אתם באמת מאמינים שהפרקליטות תעשה משהו בנדון? משה לדור צריך ללכת הביתה שלילי.

 

  

נכתב על ידי חץ ופרח , 12/7/2012 09:14   בקטגוריות פרקליטות, משטרה, בית משפט, מוסר כפול, אהוד אולמרט, דמוקרטיה, הפרדת דת ממדינה, חברה, חוק ומשפט, פוליטיקה, תרבות, אקטואליה, ביקורת, ביקורת ציבורית, הרב יוסף יצחק ליפשיץ, בנימין נתניהו, משה לדור, רייצ'ל מור  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של חץ ופרח ב-14/7/2012 11:36
 




דפים:  
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לחץ ופרח אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על חץ ופרח ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)