רבות דובר על חוק המשילות. החוק האומלל הפוגע באושיות הדמוקרטיה. אין שם אף סעיף חיובי, אולי למעט הסעיף הפוגע בפרישת חברי כנסת של מפלגה לסיעה נפרדת, ככל שקרב המועד לבחירות.
אבו אלמוג מקונן על הסעיף החמור ביותר לדעתו - אחוז החסימה שיועלה ל -4%. בקיצור, אבו אלמוג מסביר שהעלאת אחוז החסימה תגרום להדרת ערביי ישראל מהכנסת. כי כל אחת מהמפלגות הערביות היום לא היו עוברות את אחוז החסימה החדש. מכיוון שאין סיכוי רב שהמפלגות הערביות תתאחדנה, כפי שאין סיכוי שמר"צ תתאחד עם הבית היהודי - ערביי ישראל עשויים להשאר ללא יצוג. אבו אלמוג מנבא שזה פתח לצרות ומהומות של ערביי ישראל.
אבל אני רואה גם דרך אחרת. יודעים מה הם אחוזי ההצבעה של ערביי ישראל? רק בסביבות ה- 50%. ומי שהתכוון לסלק מהכנסת את המפלגות הערביות, יקבל קרוב ל- 100% הצבעה של ערביי ישראל (קרוב לאחוז ההצבעה של החרדים מצביעי אגודה - "עזֵי הרב"). ואז מה יקרה? מספר המצביעים לכל מפלגה ערבית יוכפל. ואז הן תעבורנה את אחוז החסימה שהוכפל.
ומה יקבלו ביבי, ליברמן, לפיד ובנט בכנסת הבאה? 20 חברי כנסת ערבים. שלא נדבר שמפלגות השעטנז של לפיד ובנט - עשויות הן לא לעבור את אחוז החסימה. הרי הגרעין המפד"לי ההיסטורי של בנט, לא היה עובר את אחוז החסימה החדש. ויצמחו לי שערות על כף היד אם לפיד והגזירות הכלכליות וחוק שיוויון בנטל דימיקולו שלו - יעבור את אחוז החסימה.
ועם גוש ערבי של עשרים חברי כנסת, כבר לא יוכלו שלא לספור אותו. הוא יהפוך ללשון המאזניים. ושני הגושים ישכחו שמדובר במפלגות "לא ציוניות". וירצו לשבת איתם בקואליציה, כמו שישבו עם אגודת ישראל הלא ציונית. ותבוא על ערביי ישראל עדנה, וחוק המשילות הגזעני יהפוך לחוק המשילות הלקקני.
ומחוקקי חוק הגזענות של המשילות, מתכוונים לעקוף בג"צ על ידי הפיכתו לחוק יסוד. אם כי מלאכתם של המשפטנים לבחון אם חוק יסוד זה אינו סותר חוקי יסוד קיימים אחרים. אבל אל תצפו שאקוניס השמרן יהפוך פתאום לאקטיביסט. ואז ללא בג"צ, חוק המשילות יהפוך להיות לחוק הבומרנג.
זוכרים את ביבי בדבריו בראיון לטלוויזיה מונה חמש סיבות בארבע אצבעות וזכה לגיחוך מכל המדינה?
מסתבר שביבי עדיין לא למד חשבון, למרות שוודאי למד לימודי הליבה. הכל מתחיל ממסמך בן 15 עמודים שקיבלו בחטף כל שרי הממשלה היוצאת. את המסמך חיבר השר בני בגין כבסיס להצבעת מחטף של הממשלה היוצאת. מדובר בהעברת 210 אלפי דונם של קרקע הרשומה בטאבו על שם המדינה בנגב לחלוקה אישית בקרב הבדואים. פתאום לביבי איכפת לצדק חברתי של הבדואים.
מהו החיפזון של ביבי לאשר זאת לפני פיזור הממשלה הוא עניין אחד. אבל מסתבר שלהחלטה הזו כמובן אין כיסוי. חלק מהאדמה הזו אינה ראויה לישוב או עיבוד. חלק ממנה משמש צירי דרכים. חלק ניכר ממנה בכלל משמש שטחי אש של צה"ל ובחלק נמצאים מתקנים ורכוש של צה"ל. צה"ל ומשרד הביטחון כמובן לא קיבלו לעיונם ולתגובתם את התוכנית הזו. כי הרי זה מחטף, לא?
ובכן אם נוריד את כל אלפי הדונמים התפוסים האלה, מסתבר שמתוך 210 אלפי הדונמים האלה נותרים בקושי 80 אלף דונם שאפשר מעשית לחלק ולרשום בטאבו כרכושם הפרטי של הבדואים.
ביבי שוב טועה בחשבון זה שעשה קלמן ליבסקינד ממעריב ועדיין טוען שיש לו לחלק 210 אלפי דונם. אז האם ביבי אינו יודע חשבון? או מתכוון לחלק להם את מתקני צה"ל ואדמות שבין ערוגות הפלחה שלהן יפלו פגזים? או אולי הוא חושב שהבדואים הם אלה שאינם יודעים חשבון?
ממשלת מיעוט נוסח ליברמן
ושוב ליברמן יוזם שינוי בשיטת הממשל בישראל. זה התחיל בהצעת החוק לשעבר לשינוי המשטר למשטר נשיאותי, שעברה בהצעה טרומית (מישהו זוכר?).
ועכשיו הוא יוזם שיטה חדשה לפי העקרונות הבאים:
א. ראש המפלגה הגדולה יהיה ראש הממשלה.
ב. הכנסת תוכל להפיל את רה"מ רק עם רוב של 80 חברי כנסת.
ג. הממשלה תמנה 18 שרים בלבד.
ד. שום שר לא יהיה חבר כנסת (כמודל החוק הנורווגי).
לשיטתו בכך תהיה יציבות שלטונית, הפרדת רשויות אמיתית, שיפור תפקוד הממשלה ומניעת סחטנות של מפלגות.
נתעלם לרגע מכך שליברמן אינו ידוע כדמוקרט גדול והוא מגיע מהדוקטורינה הרוסית, שהדמוקרטיה שלה היא "דמוקרטיה מודרכת" בסגנון פוטין. אך גם לפיד דוגל (לפחות על פי מצע יש עתיד) בשני הסעיפים הראשונים. בעצם גם זה לא מפתיע, כי לפיד עצמו הקים מפלגת יחיד לא דמוקרטית. אבל למעשה אם חוק כזה יתקבל, זה אומר שעם ישראל ינוהל על ידי ממשלת מיעוט. נכון להיום מדובר על ממשלה בראשות מפלגה שזכתה רק ל-31 מנדטים, שניתנו בעצם רק על ידי רבע מהמצביעים. ולמעשה משום שרק כשני שלישים מימשו את זכות הבחירה - מדובר על ממשלה שנבחרה על ידי 17% מאזרחי ישראל הבוגרים. אז האם זוהי דמוקרטיה?
תארו לכם אם החוק המוצע הזה היה קיים בקדנציה הקודמת והיה תקף בבחירות של 2009. ציפי לבני היתה היום עדיין מכהנת בראשות ממשלה כזו, כי קדימה היתה המפלגה הגדולה ביותר לפי תוצאות הבחירות ההן. הבחירות של 2013 לא היו מתקיימות. ליברמן אינו מבין כנראה שחוק כזה עשוי גם לפעול לרעתו.
אמנם אפשר יהיה להפיל את הממשלה רק ברוב תאורטי של 80 חברי כנסת בלבד, אבל גם ליברמן וביבי יודעים שכמו שניתן לבטל אפילו חוקי יסוד ברוב רגיל בכנסת, כך ניתן יהיה לבטל גם את החוק הדרקוני המוצע לשינוי שיטת הממשל ברוב פשוט בכנסת. אז מה הואילו חכמים בתקנתם? כשלא יהיה נוח יבטלו את החוק הזה בטענה שהניסוי לא הצליח? כפי שביטלו את חוק הבחירה הישירה של ראש הממשלה.
ולגבי מינוי של 18 שרים בלבד. מדוע לא מספיקים רק 12 שרים, כפי שהיה בקום המדינה? איזו סיבה הייתה לפרק את משרד החינוך והתרבות למשרד החינוך ולמשרד התרבות והספורט. מדוע משרדי התקשורת והתחבורה צריכים להיות נפרדים ממשרד התשתיות? האם תקשורת ותחבורה אינם תשתיות?
ואם כבר החוק הנורווגי, מדוע צריך בכלל שרים שינוהלו על ידי פוליטיקאים, שבהכשרתם המקצועית אינם מבינים דבר וחצי דבר בתחומי משרדם. מה ליצמן מבין בענייני בריאות? מה שטייניץ, פרופסור לפילוסופיה לשעבר מבין בענייני אוצר? וגדעון סער בענייני חינוך? וכן הלאה וכן הלאה ...
והמוקש הגדול ביותר בשיטה המוצעת הוא היווצרות ממשלת מיעוט לא דמוקרטית "יציבה" אבל תקועה, שלא תוכל לתפקד. לא צריך דמיון רב כדי להבין זאת, למשל כיצד ממשלת מיעוט תוכל להעביר חוק תקציב בכנסת? או שאולי פשוט גם לא צריך לאשר את תקציב המדינה בכנסת? ואולי פשוט להפוך חוק ההסדרים להסדרים (כפויים) של ממשלת מיעוט?
האם הרבנים של הדתיים הלאומיים גויים?
זה תלוי. בשביל להשפיע על נפתלי בנט הם רבנים בני רבנים. אם לא ימנעו מבנט לשבת בממשלה עם יאיר לפיד ולפעול בעד השיוויון בנטל, הרי הרב דרוקמן ושותפיו הם גויים בני גויים רשעים ואינם ראויים לתואר רב. הבנתם את זה?
החשבון של ביבי - או בעצם ממה הוא מפחד?
מדינה קטנה עם שפם
עם שלי לא אשב בממשלה של ביבי, אך עם ציפי אשב גם אשב!
שאלת השבוע
I say...we said ... we say ...when say ... we mean what we say
אהוד ברק דיבר תמיד אנגלית במבטא נורא. אך, האם התקיפה בסוריה והכינוס הבטחוני במינכן הפכו אותו גם לעילג?