לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


Even the darkest night will end and the sun will rise

Avatarכינוי: 

מין: זכר

Skype:  israeli.anonymous 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


9/2013

אשליות


המוח שלנו זה דבר נפלא. הוא מסוגל לעשות כל כך הרבה דברים. לתפעל חמישה חושים, לחשב תרגילים מסובכים בחשבון, להזיז מספר שרירים בגוף, וכל זה יכול לקרות במקביל. הדבר העיקרי שאני רוצה לספר לכם עליו בפוסט זה הוא תהליך התפיסה, שלמוח יש חלק לא מבוטל בו. אנחנו קולטים גירויים מהסביבה, חשים אותם בעזרת החושים, ומערכת העצבים מעבירה אותם למוח. המוח מעבד את הגירויים האלה ומעניק להם משמעות. ברוב המקרים, המוח מצליח לתת לנו תמונת מצב נכונה של הסביבה. כשאדם בריא מסתכל לכיוון של נוף, הוא יוכל לאבחן איזה עץ קרוב יותר או רחוק יותר, איזה מהם גדול יותר, מה הצבעים שלהם וכך הלאה. אולם, בהרבה מקרים, המוח שלנו, פשוט מאוד, שוגה. הוא שוגה באופן שיטתי, מובנה אפילו. הרבה פעמים אנחנו רואים או מרגישים משהו שהוא לא נכון, לא קיים.

הדבר הראשון והכי קל לדבר עליו הוא אשליות אופטיות. זה הדבר שהכי "בולט לעין" כשמדברים על טעויות תפיסה. אתן לכם מספר דוגמאות מפורסמות כדי שתוכלו להבין על מה אני מדבר:



אם תעבירו את הפוקוס מאזור לאזור, תראו שהעיגולים זזים - אף על פי שהם לא זזים בכלל!





דברים ייראו לנו באורך שונה, אף על פי שהם באורך שווה לחלוטין. מוזמנים להוציא סרגל ולמדוד את המסך.



הרקע הוא דירוג מאפור כהה לאפור בהיר. נראה שהמלבן הפנימי גם הוא מדורג, מאפור בהיר לאפור כהה, אך בפועל הוא צבוע בצבע אחיד.


ריבוע A וריבוע B צבועים באותו גוון של אפור.



אם תסתכלו על הנקודה השחורה ותתקרבו/תתרחקו עם הראש, ייראה כאילו שני העיגולים זזים. (כמה מכם הרגישו טיפה מטופשים כשעשו את זה? תחשבו כמה זה מביך אם תופסים אתכם עושים את זה...)

המסקנה המתבקשת היא שיש לא מעט מצבים בהם לא ניתן לסמוך על הראייה שלנו. יש להבין שקיים פער, לפעמים, בין מה שאנו רואים ותופסים לבין מה שקורה במציאות. רצוי לשמור על עירנות גבוהה, לבחון פעם נוספת ולא רק להעיף מבט על משהו כדי להימנע מפספוס דבר מה משמעותי.

 

לצערנו, לא פה מסתכמות הטיות התפיסה של בני האדם. אם זה היה כך, מצבנו היה טוב. המוח שלנו גם נוטה המון פעמים לדבר שנקרא הטיה קוגנטיבית. בני אדם נופלים, באופן שיטתי, לטעויות בשיפוט של מה שקשור אליהם באופן אישי או לסביבתם. אחד הגורמים העיקריים לכך הוא שהמוח אוהב מאוד "קיצורי דרך", כי בכל זאת, יש איזושהי מגבלה ליכולת שלו, אך הקיצורים האלו מובילים לכך שהוא מעבד את המידע באופן שגוי. זה משהו טבעי לחלוטין שקורה אצל רוב בני האדם בלא מעט מקרים. זה לא משהו שחייב לקרות תמיד, בטח כשמפתחים לכך מודעות, אלא מדובר במנגנונים שמובנים בנו, מהיותנו בני אנוש, שניתן להבחין בהם בצפייה מהצד.

 

הדוגמה האהובה עליי ביותר נקראת "הגנה בשירות האגו" או "הטיה לטובת העצמי". לבני אדם יש נטייה לייחס את הצלחותיהם לגורמים פנימיים, לדוגמה: "הצלחתי בבחינה כי אני גאון, כי למדתי טוב", אך את כשלונותיהם הם ייטו לייחס לגורמים חיצוניים, לדוגמה: "לא הצלחתי בבחינה כי היא הייתה קשה, כי המזגן לא עבד". הביטוי "הרצפה עקומה" מצלצל למישהו? זה בדיוק העניין. לאדם יהיה קשה להודות בכישלון שלו, וככה הוא מגן על האגו שלו, על הדימוי העצמי שלו, כשבפועל, הוא צריך לשים דגש על בעיה פנימית ולתקן אותה. בכיוון ההפוך, אם ההצלחה אכן נזקפת לגורם חיצוני, למשל הבחינה הייתה קלה, אז אותו אדם לא באמת למד היטב, ובפעם הבאה הוא עלול להיכשל מרוב ביטחון עצמי.

 

דוגמה נוספת היא "אפקט פועל-צופה" או "הטיית הצופה המשתתף". היא די דומה להטיה הקודמת אך קצת שונה. היא מדברת על כך שאנשים נוטים לייחס את ההתנהגות שלהם לגורמים חיצוניים, למשהו בסביבה, בעוד כשמדובר בהתנהגות של אחרים, הם ייטו לייחס את אותה ההתנהגות לגורמים פנימיים. מדובר לאו דווקא בהתנהגות שליליות, אך כך קל יותר להדגים אותה. למשל, כשאדם כלשהו עובר תאונה, הוא בדרך כלל יאשים את הנהג האחר, את תנאי הדרך וכדומה, בעוד כשאותו אדם יסתכל על תאונה אחרת, הוא ה"צופה", הוא ייחס את זה לסיבה פנימית כלשהי, כמו חוסר אחריות, נהיגה לא טובה וכך הלאה.

 

בקטגוריה אחרת של הטיות, יש הטיה מפורסמת מאוד שנקראת "אפקט הראשונות", או בשמה העממי "רושם ראשוני". המידע הראשוני שאדם סופג וקולט לגבי מושא כלשהו, לצורך העניין אדם אחר, ישפיע במידה רבה מאוד על ההתרשמות הכללית שלו, יותר ממידע שיקבל בהמשך; אולי אף ידחה בתפיסתו מידע חדש שסותר את המידע הראשוני. זה משהו שיש לו משמעות ענקית בכל דבר שאנחנו עושים. אם, במקרה, הגיע מידע שלילי אודותינו לאדם אחר, זה עלול להחריב את הסיכויים שלנו לחזק קשר עמו, גם אם זה רק חלק קטן מהאישיות שלנו. אף יותר מכך - זה עלול לפגוע בסיכוי שלנו להתקבל לעבודה, במידה ויצרנו רושם ראשוני לא טוב בראיון. כנגזר מהטיה זו, אם יעמדו בפנינו שני אנשים עם אותם מאפיינים, אך אצל אחד גילינו קודם את החלק החיובי ואצל האחר קודם את החלק השלילי, אז אנו נחבב יותר את הראשון, באופן טבעי.

 

הטיה דומה לכך היא "אפקט ההילה". אחרי שגילינו על אדם כלשהו תכונה בעלת אופי מסוים, חיובית או שלילית, אנו נייחס לו תכונות בעלות אופי דומה. בעצם, אותה תכונה יוצרת סביבה "הילה" בתפיסה שלנו על אותו אדם, היא ממלאת חלל שעוד אין לנו אפילו פרט מידע אחד עליו. דוגמה פשוטה היא מראה חיצוני: כשנראה אדם יפה, נייחס לו גם יופי פנימי. כשנראה אדם עם משקפיים, נייחס לו גם חוכמה. דוגמאות מורכבות יותר מתייחסות לתכונות אופי שגילינו אצל אדם מסוים: אם ראינו אדם כלשהו לא מאורגן במשהו ספציפי אחד, נחשוב שהוא לא מסודר באופן כללי, שאולי הוא עצלן, אולי הוא חסר אחריות וכך הלאה. בהטיה אחרונה זו, אני מרשה לעצמי גם לחזור לנושא שלשמו באנו הנה: כששומעים על אדם שהוא פדופיל, באופן אוטומטי נייחס לו תכונות רעות אחרות: רוע לב, כיעור, אכזריות, בוטות, גסות, אנוכיות והרשימה ארוכה.

 

באופן שדומה לאשליות האופטיות, המסקנה היא שצריך לדעת לפקפק ולערער את התפיסה שלנו, גם אם יש לנו ביטחון גבוה בה. יש להיות מודעים לכך שאנו עלולים לטעות כל הזמן, באופן טבעי, לא מתוך כוונה רעה. עם המודעות כצעד ראשון, אנו יכולים להתייחס ולתפוס את הסביבה ואת עצמנו באופן טוב יותר, לפתור בעיות ביעילות גבוהה יותר ולחיות טוב באופן כללי.

 

נכתב על ידי , 30/9/2013 21:21   בקטגוריות פסיכולוגיה  
41 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Ob5cur3d ב-11/10/2013 14:03




97,203
הבלוג משוייך לקטגוריות: פילוסופיית חיים , האופטימיים , סקס ויצרים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לסוקרטס א.ב. אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על סוקרטס א.ב. ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)