לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קשקושי פילוסופיה נכחדת


הכל נראה תמיד טוב יותר בשחור לבן. לא רק תמונות יצירתיות, אם באמת היה טוב ובאמת היה רע - מטרת החיים הייתה נוצרת ביחד איתנו.

Avatarכינוי:  Faust

בת: 30

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוקטובר 2013    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
10/2013

#68 - מעגליות המוסר, ההשכלה וההוויה


מעגל הוא צורה גאומטרית שלעולם לא חיבבתי במיוחד. לא אהבתי את איך שהוא נראה, לא אהבתי את הנוסחאות שלו, לא אהבתי לעולם את מה שהוא סימל. שנאתי כשההתחלה והסוף הם נקודה אחת מטוטשת, מבלי הבנה של ממש מדוע. בזמן האחרון, כך לפחות נדמה לי, התחלתי להבין את השנאה העמוקה שלי למעגל. הפתרון היה פשוט בהרבה ממה שחשבתי שיהיה - למעגל לעולם אין תשובה. אני סולד מחוסר התקדמות, ואילו המעגל, מעיד בצורה מושלמת ופשוטה ביותר, את האלמנטים הנוראיים האלו. 

 

בואו נראה כמה דוגמאות נוראיות של מעגליות סתומה ונוראית - לא מעגל שאין לו פתרון, אלא להפך, הגלגל הלגלגן והאבסורדי, שלא יוביל את העולם לשום דבר חיובי ממילא. 

האדם החי, לא משנה בכלל איזה מקור היה בוראו, הוא אלים. האלימות שלו מובנת ובסיסית. האדם תחרותי, תוקפני, שתלטן ומבלי יכולת של ממש לקבל את השונה ממנו. כלומר, האדם הוא לא חיה חביבה במיוחד שיצור תבונתי גדול מאיתנו היה רוצה לגדל בתור חיית מחמד. 

הדבר שהציל את האדם מאלימותו המתפרצת היא דבר אחד ברור - ההשכלה, הידע והחשיבה. המוסר כשלעצמו, בצורה המתקדמת שלו לפחות, היא תוצר ברור ומובהק של תבונתיות. אמנם אוכל אני להאמין בטוהר מעשים ובאהבה, דברים יפים מאוד, לכן לא אפסול את טבעיות מה שאנחנו קוראים לו "טוב". מצד שני, יש לזכור שהנימוסים, הבטי התאולוגיה הקלאסיים וההומאנים, ואימא ואבא שמחנכים אותנו למילים ולא לאגרופים הם אלו שמרסים את אלימות האדם. 

עכשיו, השאלה היא, אם נצליח לגרום להשכלה שלנו לתפס עד לגבולות המקסימום, ונשחיל תורה זו בעיניי כל העולם, האם האלימות תמגר את עצמה לחלוטין? שאלה זו פותחת בפנינו עוד שלוש שאלות מרכזיות  - 

1. האם מיגור האלימות, במידה והוא באמת אפשרי, יהיה דבר מה אמיתי? כלומר, האם אנו לא פשוט נתחיל לבלוע את כל הפרצים הטבעיים שלו עד שנקיא? ובמידה והמיגור הוא בהחלט אמיתי והאלימות היא בעצם אנרגיה, שבאורח לא טבעי למדי פשוט נעלמה, האם יהיה זה דבר חיובי ונכון שיש בזכות האדם האינטלקטואלי לבצעו? 

2. איך גורמים לכל העולם להיות משכילים? איך גורמים לכולם להשתכנע שזוהי דרך הישר והנכון? ומהו המינימום של ההשכלה? והאם, בכללי, האדם המשכיל הבור ביותר עדיין ייחשב למשכיל במידה המקובלת לעומת האדם המשכיל ביותר? 

3. מהי הדרך לדחוף את סף ההשכלה של האנושות עד המקסימום האפשרי?

 

בואו נתרכז בשאלה מס' 3. לדחוף את ההשכלה למקסימום היא דבר בלתי אפשרי מיסודו, לפחות במימדים הנתונים בידינו כע. כלומר, במידת האפשרי הדרך היא למשוך את סף היכולת שלנו עד הקצה. אבל דווקא המוסר עצמו, זה שהתפתח מההשכלה, הידע והתבונה, מונע מאיתנו זאת. 

ישנם אנשים רבים אשר תורמים את גופם למדע. הם בדר''כ זקנים, או שהם חולים, או שהם נפגעו בדרך זאת או אחרת. כלומר, במידת המוסריות, ניסויים אפשריים אך ורק על גופות חולניות. במידה והדמוקרטיה, החופש והזכויות הבסיסיות של האדם נשמרות בכל העולם - לא נוכל לבצע ניסויים על בני אדם. 
כפי שנאמר, ככל שמידת ההשכלה עולה, כך גם מידת המוסר. כבר כרגע ישנם פעילי זכויות בעלי חיים רבים, הצמחונות והטעונות נהיות פופולריות יותר, וגם בעיניי טכני יותר - הפלנטה מתחילה להיות חולה, באיזשהו שלב יתחילו לשמור על החיים בצורה אובסיסיבית, אלא אם נמצא פתרון חילופי לכדוה"א. במידה והתרחיש שבראשי הגיוני ועתיד לקרות - האדם, מבחינה הביולוגית, המחקר החשוב ביותר אולי, נתקע. כלומר, ההשכלה נתקעת. כלומר, אי אפשר למשוך את סף האינטליגנציה וההשכלה עד הסף. האלימות ממוזערת, לא ממוגרת. 

 

(לבעלי מידות מוסר קיצוניות ומעוותות כמוני הפתרון נראה פשוט - דרך ענישה לפושעים כבדים דרך ניסויים עליהם. אין צורך בהתעללות, אבל אין צורך שאנס ורוצח יחיו בבית הכלא בשקט כשהם פצעו או רצחו מעל 20 בני אדם. אבל זאת דעתי הקיצונית, אשר לא מתקבלת ע''י המוסריים הקלאסיים). 

 

מעגליות סתומה נוספת: 

פעם טענתי בפני איזה אדם לא משמעותי לאף אחד חוץ מהוריו על כך שהגיוני בצורה מפליאה שההשכלה שהובילה לשיעורי תמותה נמוכים מאוד תוביל גם לשיעורי ילודה נמוכים. כלומר, משפחה משכילה תעדיף במקרי הרב להביא ילד אחד או שניים, בשביל להשקיע את זמנם בדברים נוספים מלבד גידול הילדים הפרמיטיבי. הוא אמנם נכון ונצחי, אך עדיין הדבר פרמיטיבי מאוד, כמו כל דבר טבעי. ולמרות טבעיות הדבר, האישה קיבלה על עצמה תפקידים נוספים מלבד אימא, לכן ילודה מרובה במשפחה בה שני ההורים משכילים היא על סף הבלתי הגיונית ואפשרית. 

אמנם, דווקא אלו הלא משכילים ממשיכים להביא ילדים. האם אלו דווקא, שיקבלו חינוך פחות מתקדם, ובהרבה פעמים לא דמוקרטי ואף אלים(סלחו לי הרגישים, אבל החברה האיסלמית למשל, או אפילו החרדים אחינו).אלו, מטבע מספרם, כנראה יצליחו להפיל, בתרחיש מאוחר מאוד, את המעטים שישארו ממשפחות משכילות. כנראה זה ייקח להם זמן רב, אבל גם אלו יוכלו ללמוד על אמצעים טכנולוגיים ועל התקדמות. הם לא פחות חכמים, זו תהיה טענת שווא טיפשית, אלא שורשי החינוך שלהם לא מקורם באדם דמוקרטי, פעיל ובעצם מודרני. כלומר, החברה תשלט ע''י אלו הרבים, ומתוך הרבים האלו יצוצו הדמוקרטים המתקדמים, וגם אלו יאכלו בסופו של דבר ע''י הרוב הלא משכיל ולא מקדם על פי מידות עולמנו כרגע. 

כלומר - ההשכלה נבלעת, המוסר נבלע גם הוא. הטבע הסתום עם המעגליות הסתומה שלו בלע גם את זה. 

 

בעצם, היגיון העולם בולע את התקדמות האדם בסופה של תקופה. אנחנו ניתקע, אנחנו נאבד את הסדר שלנו (האדם חיה יוצרת ומתפתחת), וכנראה מה שמחכה לנו היא נבואת פורענות כזאת או אחרת. האדם המושלם, המשכיל, המסודר, הדמוקרטי והמוסרי לא יכול להתקיים בעולם כחברה כוללנית, הרי סופה בסופו של דבר להיות דלילה, ובתקווה גדולה מאוד אני לא קורא לה 'נכחדת'. 

 

המסקנה שלי ברורה - אני חייב לבנות חללית ולנסוע למקום שבו ההיגיון שונה משלנו. אינני יודע איך וכיצד הדבר אפשרי, אבל אני חייב למצוא אותו. 

 


נכתב על ידי Faust , 4/10/2013 15:13  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



17,865
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , פילוסופיית חיים , המשועממים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לFaust אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Faust ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)