לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קשקושי פילוסופיה נכחדת


הכל נראה תמיד טוב יותר בשחור לבן. לא רק תמונות יצירתיות, אם באמת היה טוב ובאמת היה רע - מטרת החיים הייתה נוצרת ביחד איתנו.

Avatarכינוי:  Faust

בת: 30

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוקטובר 2013    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
10/2013

#69 - גזענות ואפליה כדרך ההיגיון המעוות


אף אחד לא אוהב גזענות, אבל כולם גזענים. זאת עובדה פשוטה ביותר, ולא בדיוק נכונה באותו הזמן. 

כששואלים אותי, מהי גזענות, מבחינתי היא - "לשלול אדם על פי מוצאו מבלי להתייחס לאופיו ולבחירותיו". יש כמובן את הדוגמא הפופולרית - כשאדם כהה מאוד מגיע לראיון עבודה, ולא מקבלים אותו בגלל צבע עורו, זאת גזענות, אפליה וחוסר צדק כמעט מובהקים. אבל זה הסוג של הדוגמא הפופולרית, ויש עוד סוג של דוגמא - אדם פרנואיד, או יש אפילו היגידו אדם ישראלי עם ראש על הכתפיים, ייצא מהאוטובוס אם הוא ייראה ערבי עם תיק נכנס לתוכו. הסיבה ברורה - הוא מודע לטרור, הוא מודע לאחראים לטרור, הוא לא יכול לדעת שבעצם בתיק של הערבי המסכן יש ספרי לימוד כי הוא מנסה לברוח מהטרוריסטים בבית ולהתקבל לאוניברסיטה בסקוטלנד. הוא לא יודע את זה, ולא יידע לעולם, לכן הגזענות הזאת הגיוני. 

הבא ונשאל אתכם שאלה - אתם מנהלים בר. הבר שלכם יושב באמצע הרחוב הראשי, מלא באורות, משקעות נדירים ואווירה מצויינת. אבל אתם שמים לב למשהו אחד - בכל פעם שסודני, או חבורת סודנים, או הסודנית שהם חלק מחבורה לא רק סודנית - משתכרים ומתחילים להטריד בחורות. לגעת להן בתחת, להגיב הערות סקסיסטיות ומגעילות, להזמין אותן לזיון, דברים לא נעימים באופן כללי. כמעט בכל פעם. כמעט בכל פעם שאין לכם דוגמא של ממש, אבל אתם בסה"כ לא שופטים אנשים על פי מוצאם, אז אתם לא יכולים להגיד שתמיד. ויש סודני אחד, שעובד בסופר לנד. והוא אוהב ילדים, והוא אוהב לעבוד, והוא מוסרי והוא הומאני, והוא מחפש לעצמו אישה להקים איתה משפחה ובכלל לא מתכנן לאנוס מישהי. הוא לא מבין איך דבר שכזה אפשרי. אבל בעל הבר הזה, שהחליט להעסיק סלקטור שלא יכניס את הסודנים מסיבות כאלו ואחרות, יכול לדעת את זה? איך הוא יכול להבדיל בינו לבין הסודנים המטרידים מינית? 

וניגע בנקודות רגישות יותר - אישה רוצה להיות נשיאת ארה"ב. היא החליטה שדי, הגיעה הזמן שתהיה אישה בשלטון. אבל היא בחיים לא הייתה במלחמה, היא לעולם לא הייתה בשטח, אז במצב הקריטי והעדין ביותר - מלחמה - איך תחליט לי? ומה לגבי הילדים? הנשים תמיד רוצות לגדל את הילדים, להיות אימהות לתפארת. טוב, כמעט תמיד. אבל כשתחשבו לשים את הפתק עם השם שלה, איך תדעו אם היא הייתה בצבא או לפחות ניסתה לחפר על כך בסקירה נרחבת על נשק, אסטרטגיות ומלחמות העולם, יודעות יותר טוב מכל דבר? ואיך תדעו אם היא לא תעדיף לרוץ הביתה כי הבת שלו חולה בדיוק ביום שהיא חייבת לנאום נאום? 

נקודה רגישה נוספת - מוסלמי מגיע לראיון לעבודה. המראיין לא שופט אותו, לא אכפת לו שהוא נולד להורים מוסלמים. אכפת לו האם הוא עצמו, לא על פי דת או הגדרה חברתית, אלא מהגדרתו האישית, מוסלמי. הוא עונה לו בחיוב. המראיין לא מסכים לקבל אותו לעבודה. כי הוא יודע מה קורה למוסלמים רבים, הוא יודע מה ההיסטוריה של מוסלמים רבים, הוא יודע שצעירים רבים, אם הם לא מתרחקים מהדת, יכולים פתאום לרסס חייל מערבי בכדורים, כי האיסלמיסטים הקיצוניים החליטו שהמערב הוא התגלמות השטן הלבן. 

 

כמה נורא, לחיות בעולם כזה. רק פתרון אחד כנגד עיניי - יוצא מהכלל איננו אפשרי, אלא אם הוא יהיה האלים, המטריד, או זה שאורח חייו לא מתאים לתפקיד. 

אף אחד לא ייברח מהערבים באוטו אם הערבים לא יהיו טרוריסטים. האמת, שרובם לא טרוריסטים. כנראה גם רובם המוחלט. אבל במקרים אלו, היוצא מהכלל איננו כמותי, אלא תקשורתי. אין ברירה אלא להתייחס לחמאס, ולא לכפר הערבי השלוו שבפרוותי הצפון. 

אף אחד לא יסנן סודנים, אם הם לא היו ידועים בתור מטרידים, אנסים ושודדים, אין סיבה לא להכניס אותם לשום בר (בדוגמא הנ''ל, ללא התייחסות לבעיות הגירה וכו'). אף אישה לא תעבור בדרום תל אביב ברדת החושך, וגם אף גבר. לא בגלל דוגמא בודדה של סודני מתפרע, אלא בכלל דוגמאות רבות. 

הדואגים לתפקיד הכי משפיע בעולם כרגע, נשיא ארה"ב, צודקים כשהם מפחדים מאישה טיפוסית, כלומר - אימא. שזה מדהים, אבל מדאיג ברמה המדינית. כמה נורא זה לאישה שרוצה קריירה, שרוצה להתפתח ולבעוט בעולם, להישפט כך. אבל אין ברירה. האנשים, גם הנשים, מכירים את השכנות, ואת אימם שלהם, ונשים מעבודתם, ורבות מאוד שמגדירות עצמן קודם כל כאימא. והן רבות. אז איך אישה תגיב, אם לילדה שלה יהיה חום בזמן ישיבה חשובה ביותר, או נאום, או כל דבר שנשיאים חשובים עושה? 

ולגבי לשפוט אדם על פי בחירתו - אני דווקא מאמין גדול בהפרדת תרבויות, שכמו שלכל אדם יש את הזכות לבחור לאיזו גישה ואידיאולוגיה להשתייך, כך גם זכותו של האדם לקבל תרבות מסויימת בחיבוק ידיים או להעדיף להימנע ממנה. אבל זה עניין בעייתי מאוד, כיוון שרוב בני האדם שונאים את כולם, ולא ישאלו אדם בראיון מה הוא, מי הוא, ובמה הוא מאמין.

 

דעתי שלי כבר הובנה לחלוטין למי שקרא את הפוסטים האחרונים - ההיגיון עצמו מעוות. ישנן דרכים, המון דרכים. אבל עזבו גזענות - מין. האם כלל הנשים יוכיחו לכולם, לא רק גברים כמובן, שיש קבוצה חזקה מספיק שהיא לא אימא? 

(לשם ההבהרה - הייתי מצביע לאישה, וגם לשחור, כיוון שאפשר לקלוט מי האדם על פי הדרך שבה הוא נואם, וזוהי מהות הדמוקרטיה. פוסט זה איננו אישי של ממש, אלא דרך פיענוחי את העולם).

 



נכתב על ידי Faust , 6/10/2013 12:18  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



17,865
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , פילוסופיית חיים , המשועממים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לFaust אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Faust ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)