לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קשקושי פילוסופיה נכחדת


הכל נראה תמיד טוב יותר בשחור לבן. לא רק תמונות יצירתיות, אם באמת היה טוב ובאמת היה רע - מטרת החיים הייתה נוצרת ביחד איתנו.

Avatarכינוי:  Faust

בת: 30

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2013    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2013

#103 - נימוסים גזעניים


לפני בערך שבועיים התחלתי להתעניין בצבועים (החיה), וגיליתי שיש הרבה צבועים באתיופיה. אחרי התעניינותי בצבועים, התחלתי לקרוא על עוד חיות אפריקאיות שכמעט כולן נמצאות באתיופיה. 

באותו היום שבו גיליתי שכל החיות המגניבות האלו נמצאות באתיופיה, נסעתי באוטובוס עם חבר קרוב, ואמרתי לו שהייתי רוצה חבר אתיופי שייצא לטיול שורשים וייקח אותי איתו. הוא השתיק אותי תכף ומיד, כאילו המילה 'אתיופי' היא מילה שלילית. 

דבר דומה קרה לי פעם אחת ברכבת כשנסעתי עם אדם אחר. התחלתי לדבר על תרבות מזרח תיכונית, ומיד הושתקתי שוב, כאילו גם תרבות זו היא מילת גנאי. 

אותו הדבר קרה לי עם ערבים, צוענים, מרוקאים, עיראקים, תימנים, סודנים, פיליפינים, סינים, זקנים ואפילו נשים. שמעתי אחרים משתיקים אחרים לגבי המילה 'רוסים' מספר מכובד של פעמים. אני מניח שאותי אף אחד לא השתיק כי אני עצמי רוסי, ורוסי לא יכול להעליב רוסי אחר על מוצאו. 

לעולם לא הושתקתי על מדינות המוצא ה'מגניבות' - אמריקה, קנדה, בירטניה, צרפת, גרמניה, וכל תרבות המערב המכובדת. לא משנה מה, אם אמרתי - "זה נראה אמריקאי" - לא קיבלתי אף השתקות נימוסין למיניהן, אבל אם ציינתי ששטות כלשהי נראית לי אפריקאית המצב, כפי שנאמר, היה שונה במקצת.

 

הרי לשתיק מישהו שאומר משהו על תרבות או מוצא שהוא,  בטעם טוב ולא כגזענות כמובן, זוהי גזענות מובהקת. אנחנו יודעים שאמריקאי לבן זה בסדר, אבל אילו תרבויות מזרח ואפריקה שהן חלשות והמילה 'שחור' היא עלבון. אני לא מבין לה המילה שחור, בעת חדשה שאמורה להיות נטולת גזענות, אמורה להיות מילת גנאי. כמו שאני לא מבין למה אתה אומר 'הומו' או 'נקבה' בשביל להכפיש מישהו או לציין שהוא עשה משהו לא נכון. 

אין שום דבר רע בתרבות שהיא, ולדעתי להגיד שאני רוצה חבר אתיופי כי בארץ מוצאו יש את החיות הכי מעניינות בעולם הוא לא דבר מעליב, אלא דבר משמח. להגיד שזה לא בסדר להגיד שאתה מתחבר לתרבות כזו או אחרת, בעניינות כמובן ולא מתוך הכפשה או אי כבוד - זה בסדר. אם אני אגיד שאני לא מתחבר לתרבות אמריקה לאף אחד לא יהיה אפכת להעליב מישהו אחר, אבל אם אני אגיד משהו כזה על מרוקאים אצא גם גזעני וגם לא מנומס.

גם לא כל התרבויות נראות לי בסדר, סלחו לי. תרבויות פטריאכליות, גזעניות ואלימות לא יקבלו אצלי אף מעמד מכובד. אין סיבה לכבד חברה בגלל שעקרון דמוקרטי אומר לך לכבד אחרים, אתה צריך לכבד חברה על כך שהיא שונה ממך - אך לא פוגעת באף אחד. לדעתי פגיעה שהיא באדם היא פסולה, הכפשת אדם והשפלת אדם גם היא, אונס, אלימות והשתלטות חיים (כמו לשלוח את הילד שלך לקרב בגיל 10 או לתת את הילדה שלך לחיילים, למען פירוק מיני) הם דברים פסולים בהחלט. אבל דברים כאלו קיימים בתרבויות רבות, ואותם כולנו ביחד צריכים למגר, אבל זה לא הופך את המילה 'אתיופי', 'רוסי', 'סיני' או 'מרוקאי' לדבר רע. עצם זה שאנחנו לא רוצים להגיד את המילים האלו בקול רם מעיד על כך ששייכנו אותן אוטומטית לרובד שלילי, כמו - 'חולה', 'נכה', 'מכוער', 'מגעיל', 'טיפש' וכו'. 

 

דבר מעניין נוסף היא תגובת המיעוטים. 

פעם אחד הייתי בדיון שנערך בין כל מיני שסעים חברתיים קלאסיים מהחברה הישראלית, ואמרתי משהו על 'תרבות אתיופיה'. בדר''כ אני מבקר תרבויות גדול, ולדעתי רוב התרבויות הקיימות עתיקות כל כך ופסולות כל כך שאני לא מבין מדוע אנחנו ממשיכים בדרכן, אבל הפעם התייחסתי לכבוד הורים או אלמנט יפה אחר. אבל ברגע שאמרתי על זה משהו - נציגי העדה כעסו עלי, כאילו אמרתי משהו רע.

חבל לי שבזמנו הם הלחיצו אותי כל כך שלא אמרתי להם שהם יוצאים טיפשים. כלומר, כן, אם מישהו יגיד רע על תרבות רוסיה גם אני אקפוץ, אבל לעולם לא אקפוץ מעצם המילה. אני נרתע מדברים דברים מהתרבות הרוסית, אני נרתע מרב התרבות היהודית, אני מעדיף שלא לשייך את עצמי לתרבות אחידה אלא לקחת את הטוב ביותר ממה שאני מכיר ולומד - אבל אני לא אתייחס לשום דבר בתור משהו שלילי על עצם הוויתו.

 

אדם יגן על המשפחה שלו, האדם לומד ומסדר עצמו על פי ההורים שלו והסביבה שלו, והוא יגן על שלו. אין לאדם הרבה דברים שהם באמת שלו, אבל שייכותו ודמו נשארים שלו לעד. אני לא מבין למה להצמיד כזו תווית שלילית לעצם המילה, בעיקר אם אתה נושא אותו. אל תהפוך את עצמך למילה רעה, למילת גנאי. 

ההשתקה המנומסת הזאת היא גזענות לכל דבר, שאולי מבלי להתכוון נותנים דירוגים לרמת הגסות של המוצא שלך, לרמת הטאבו שלו. דבר חיובי לעולם לא יהיה טאבו, אז למה לעזאזל מילה כמו 'אתיופי' בדר''כ מלווה ב"שששש"? 

נכתב על ידי Faust , 12/12/2013 14:28  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



17,865
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , פילוסופיית חיים , המשועממים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לFaust אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Faust ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)