לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קשקושי פילוסופיה נכחדת


הכל נראה תמיד טוב יותר בשחור לבן. לא רק תמונות יצירתיות, אם באמת היה טוב ובאמת היה רע - מטרת החיים הייתה נוצרת ביחד איתנו.

Avatarכינוי:  Faust

בת: 30

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2013    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2013

#104 - I wish you a merry christmas!


הרעיון של המובן מעליו, למה לעזאזל לא מקבלים את הניו יירס, כלומר השנה החדשה האוניברסלית, עלתה משיחה שניהלתי עם חייל ממוצא רוסי. 

כמה מחבריי ואני מתכננים לחגוג את הניו יירס באווירה משפחתית ושמחה בבית של אחת מהמשתתפות, אבל לצערנו אנחנו לא יכולים להזמין רבים בגלל שכל החברים שלנו נמצאים בצבא. אבל דיברתי עם כמה חבר'ה רוסים, במחשבה שייתנו להם לצאת. 

כמובן שהשיחה הובילה לכך שלא בטוח שישחררו אותו, למרות שמבחינת כל רוסי, אפילו הצברים, הנובי גוד הוא החג החשוב ביותר בשנה (על כך בהמשך). 

כעסתי מאוד על ישראל, כמו שאני כועס כל שנה. למה לעאזל לא חוגגים את סיום השנה שחלפה ואת בוא השנה החדשה על פי מדד זמן שבו משתמש כל העולם?

  

קודם כל - יש כמובן את הטיעונים הדתיים. ואני מכבד את הטיעונים הדתיים, בגלל שאני מאמין שצריכים לכבד את כל האמונות האנושיות, אבל הניו יירס, הנובי גוד וכו' אינם חגים נוצריים. כלומר, כן, כמובן שהמקור והסיבה הם דתיים - אבל ישנו דבר יפהפה וטריוויאלי למדי בעולם שנקרא תהליך. בתהליך שקורה במאה ה-21 פחות ופחות אנשים נהפכים דתיים, אך פופולריות החג איננה יורדת, ויש לכך מספר סיבות - קודם כל, זה חג נפלא, ושנית - איך אפשר שלא לחגוג את כך שנגמרה שנה בארגון הספירה הגדול והפופולרי ביותר בעולם? 

כלומר, כן, לוח השנה היהודי מצויין - אבל אפילו בישראל מבינים שאי אפשר לפעול על פיו, ולכן אנחנו פועלים, מחשבים וחושבים על התאריך כהתאריך הלועזי, התאריך האוניברסלי. אין לכך משמעות דתית כלל וכלל, אלא ספירה עניינית, חילונית ואזרחית לחלוטין. 

דבר נוסף שמעלה בעיה בחגיגה מהבחינה הדתית הם הסמלים שהתפתחו מישו וחבריו. קודם כל, אין סיבה שלא נחגוג את יום ההולדת של אחד היהודים הכי גדולים שנולדו בעולמו אי פעם, והסיבה האחרת היא פיקחון עיניים. 

לכל דת, אמונה ותרבות יש השפעות חוץ. תופתעו לדעת כמה מהמנהגים היהודיים התפתחו מעמי כנען, כמה מהמנהגים הנוצריים מקורם בתרבות ופולחן פגאניים, והדוגמאות של השפעות זרות בלתי סופיות. אני אתן לכם את הדוגמא שכולנו לומדים בבית ספר בחלק של 'מלכים' - מלך! ברמת העקרון זה לא היה התכנון. או למשל - האסוציאציה הראשונית שלנו לפנטגרם היא השטן וחבריו, והשטן ידוע באנטיכריסטיוס שלו (כלומר שדה סמנטי נוצרי) - אבל הנוצרים השתמשו בפנטגרם לשימוש שטני בשביל להכפיש את סמלם של הפאגנים (בעיקר שיוך חיובי של אסטרונומיה וכישוף). ישנם גם סמלים ומנהגים שחדרו לנצרות מהפאגנים בגלל שקונסטנטינוס לא רצה שפאגנים ימרדו בו - לכן החדיר בנצרות החדשה מנהגים משלהם. למשל האורות, אבל עוד דברים רבים נוספים. 

 

המסקנה היא - כולם מושפעים מכולם, כך שאין לבטל את הניו יירס והנובי גוד בגלל שמקור החג בנצרות. הוא עדיין מוגדר כחג נוצרי במקורו - אבל הוא הרבה יותר מזה. הוא מסמל את הספירה, לא את ישו. ה-25 בדצמבר זה משהו אחר, אבל אותו אני לא מציע לחגוג לאף אחד, בכל זאת לתרבותכם אין קשר לישו. אבל להתכחש לקשר שלכם לספירה העולמים הוא דבר מעט טיפשי. מדינות לא נוצריות - כמו יפן, בריה''מ לשעבר אשר ביטלה דת לחלוטין והחליפה אותה באידיאולוגיה הקומוניסטית - חגגו את הספירה, חגגו את כך שהחיים חולפים - אבל נשאר עוד כל כך הרבה.

 

שום דבר לא ממש נקבע על פי הספירה היהודית - בואו נודע בזה. אנחנו, היהודים במדינת היהודים - לא יודעים מהו התאריך היהודי היום. זה חיובי, אנחנו חלק מהעולם ואנחנו יכולים לשמור את הספירה שלנו לעצמנו כי למה לא - זו עוד פיסה מאופי קדמון, מהיסטוריה ומצורת חשיבה - אבל צריך לזכור שכרגע העולם עובר תהליך אחדות וגלובליזציה. יש כאלו שלא יסכימו עם גישה זו - אבל בכל יש לבטל את כל ההטבות שקשורות לכך, ולדעתי אף אחד לא ממש יסכים לוותר על האינטרנט, על התיירות הכמעט חופשית ועל כלכלה שופעת, כך שהבא ונתחשב בכל מה שמתרחש בעולם.

 

לדעתי התכונה הנוראית ביותר שהייתה אי פעם ליהודית היא חוסר קבלתם דבר שאינו תרבותם. אינני מדבר על התבוללות - אלא על השתלבות. למה לא לקשט את הבתים כי זה יפה ומסמל את סוף השנה ופתיחת השנה החדשה? למה לא לקנות מתנות אחד לשני לרגל סוף השנה ופתיחת השנה החדשה? למה לא לתת לאנשים כמה ימי חופש בגלל שאנחנו חוגגים את סוף השנה ופתיחת השנה החדשה? 

ובוא נוגע באמת - אף אחד לא ממש מתרגש מהשנה החולפת ומהשנה החדשה בראש השנה היהודי. זה נחמד לאכול תפוח בדבש, אבל חוץ מזה כל המנהגים די עלובים מבחינת הנאה. אולי יש להם סמליות יפה - ולדעתי בהחלט יש להם - אבל היא נשכחת, היא רדודה מעט מהבחינה השטחית של פעולה וההנאה שבה - ואף אחד לא מרגיש חג של ממש. 

הסוכות לא ממש אסתטיות וקשה לבנות אחת כזאת, לא כיף ממש לשהות באחת כזאת לזמן רב, והן לא יפות למרות הקישוטים. בחנוכה החנוכיות יפות - אבל הן קטנות, וחוץ מזה יש המון סופגניות, אבל פה הדבר נגמר. חוץ מזה - משום מה לחנוכה אין חופש, כך שאתה לא בדיוק יכול להרגיש את החג. 

פורים הוא מהנה מאוד! אבל מאוד קצר, ומבלי ארגון של ממש לתחפושות. כלומר - אם אתה לא בבית הספר - אין מנהג של ממש להשתף בבו. בפסח יש מצות, שזה לא טעים, ואתה לא אוכל לחם, שזה בכלל לא טעים, הקטע עם מצרים העתיקה מגניב רבים אבל גם לחג הזה אין ממש טקסיות חילונית. 

לא מרגישים את החגים בישראל, אני מצטער. מרגישים את החגיגיות הרבה יותר בחנות שמיועדת לאוכלוסיה רוסית בנובי גוד מאשר בכל השנה בישראל. אני כמובן לא מדבר על חגיגה פרטית ומשפחתית - אלא על הרחובות, על העם והמדינה כולם. 

אבל בנוביי גוד, בניו יירס, בשנה החדשה - מרגישים משהו. הוא עדיין לא ממש מותר, אבל צעירים מתחילים לחבוש כובעי סנטה לראשם, לקשט את עצמם וללכת לשתות ולחגוג. 

למה להתנגד למשהו שמתפתח? שהמדינה שלנו - ששואפת ואני מעז אפילו להגיד צריכה להיות דמוקרטית, גלובלית, מדינת עולם ראשונית, מערבית ומורדנית - לא תחגוג את השנה החדשה? למה להתנגד בכוח למשהו חילוני, יפה, בינלאומי ומשמח? למה לא לשלב עוד חג יפהפה, וסוף סוף להתחבר לחלקים אחרים מהעולם? 

זה חסר לצעירים, היהודיות החונקת היא זו שמעיפה את הצעירים מהמדינה. לחגוג את הניו יירס,הוא לא מה שישאיר אותם - אבל זאת ההתחלה להפסיק עם העקשנות היהודית הבלתי הגיונית והא-מערבית - ולהיפתח ולהתפתח. 

 

הדגמה מצויינת לעקשנות הדתית הטיפשית הזו היא בעצם חוסר ההכרה בתרבות חבר העמים. 

להזכיר לכל מקבלי ההחלטות למיניהם, משום מה חושבים באופן שחור ולבן קיצוני ובלתי מושכל במיוחד - האידיאולוגיה הקומוניסטית הייתה המחליפה של הדת בבריה''מ לשעבר. בגלל זה הרוסים הם היחידים שבתרגום חופשי אומרים ''עברי'' ולא ''יהודי''. הקומוניסטים הסובייטים לא האמינו בדת, כפי שמרקס לא האמין בה, ולדעתם היא גרמה לאנשים להתנתק מפעולות ממשיות לשיפור חייהם וחיי מדינתם וסביבתם ולהגדיר את האושר על פי נאמנותם לאל. אני מסכים עם הקומוניסטים ואדון מרקס בעניין זה - אבל זה עניין שלי. כלומר להתכחש לכך שתרבותם הבלעדית של כל יוצאי חבר העמים, בכל מדינה שהיא, גם מדינה יהודית חוגגת את הנובי גוד. שאף רוסי לא יוותר על עץ, לא יוותר על ארוחה, לא יוותר על הברכות ועל האווירה. חלק מתרבות הרוסים היא הנוביי גוד. וכן, היא לא בדיוק דתית, אבל האם כל חג חייב להיות דתי? האם כל מה שסובב את שמחתנו וצערנו הוא דתי בישראל 2013? 

כפי שליוצאי אתיופיה מעניקים חופש מהצבא ובמוסדות נוספים בתאריכים המיוחדים שלהם שבמקרה קשורים ליהודות - כך צריכים לתת ליוצא חבר העמים את המתנה שבלחגוג נובי גוד, עם משפחתו ועל פי תרבות ביתו ומוצאו. 

 

אני חושב שלחגוג כולנו ביחד עם כל העולם את 2014 והשנים שאחריה יהיה נפלא. אני לא חושב שצריכים לוותר על אף חג יהודי - אבל למה לא לשלב? כך אנחנו נחגוג יותר חגים מכולם, ונהנה יותר. תפתח בפנינו כל תרבות הניו יירס, הנוביי גוד, השנה החדשה, הברכות, הקישוטים, הממתקים, המתנות, הסרטים, השמחה, הקור המשמח, האורות, ובעיקר המון שמחה. 

כולם שמחים בניו יירס. גם ישראל יכולה להיות כזאת כנפסיק סוף סוף להיות כאלו יהודים טרחנים ועקשנים. 

 








 

אני עוד אאחל לכולכם את כל מה שיעלה בליבי הרך והשיכור משמחת החג - אבל עדיין לא הגיעה השעה.

אבל מעט קישוטים שיזכירו לנו כמה שמח ונפלא חג שנה חדשה בינלאומי יכול להיות. 

 

 

נכתב על ידי Faust , 12/12/2013 19:50  
18 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



17,865
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , פילוסופיית חיים , המשועממים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לFaust אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Faust ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)