אלדר (האתר שלי)
, 21:29 21/12/2005:
אם לא הייתי קורא בותרת שאת דתיה הייתי בטוח שאת משתייכת לעד הרפורמית בארץ, דבריך סותרים את היותך דתיה מהסיבה הפשוטה שחוקים רבים בהלכה מנוגדים לתפיסה שלך- בין אם היא נכונה ובין אם לא...
מעיון בבלוגך הבנתי שאתה גם בן 17 וגם חוזר בתשובה, כך שאני מבינה שהשאלה שלך נובעת בעיקר מחוסר ידע.
ביהדות האורתודוכסית אין שחור ולבן ויש תנועות פמיניסטיות, כמו "קולך" שלא פועלות נגד ההלכה אלא במסגרתה. אני מציעה לך לקרוא חומר בנושא על מנת להבין שיש מקום להבעת דעות ושאלות, כי התורה היא בראש ובראשונה תורת חיים, ואין בהעלאת הקושיות הנ"ל משום הזדהות עם הזרם הרפורמי.
אלדר (האתר שלי)
, 17:00 22/12/2005:
:-) כנראה שאת צודקת.. אני לא יודע מספיק :’(
בכל מקרה, דברי לא ניסו להעביר ביקורת(שלא תטעי) אלא להבין ולדעת... יום טוב
(האתר שלי)
, 01:28 23/12/2005:
כל כך הרבה תגובות, אני מקווה שתתפני גם לתגובתי הצנועה.
שיר דמע כתבה מספר פוסטים על הנושא הזה, היות וראיתי שהיא הפנתה אותך אליהם, אני מניח שקראת אותם ואולי גם את התגובות שלי שם, כי נתתי שם לינק שעונה על רוב הטענות שהבאת. במידה ואין לך מושג על מה אני מדבר, אני אחפש את הלינק ואכתוב אותו כאן שוב.
מבלי לבדוק את זה, עד כמה שזכור לי אשה פסולה לעדות רק בדינים מסויימים ולא בכל הדינים.
בגמרא מסופר גם על אחת שהוזכרה במפורש כדוגמא למישהו (מישהי) שאפשר ללמוד מחוכמתה ואם אני לא טועה, גם חלקה על תנאים ואמוראים בגמרא (נתתי בזמנו לינק לזה לשיר דמע).
בעיניין הפיתוי- בדיני יחוד אסור לגבר להיות לבד עם 2 נשים, אבל ומתר לשני גברים להיות לבד עם אישה. הסיבה לכך היא שאם הן יתפתו אז הן עלולות לכסות אחת על השניה, בעוד שאצל גברים אין את החשש הזה.
עניין המחיצות- עוד מימי בית המקדש הנהיגו את "עזרת הנשים".
שיר-דמע (האתר שלי)
, 20:46 29/12/2005:
מכיוון שהוזכרתי, ומכיוון שקראתי את המאמר האמור וטרחתי להגיב אליו באריכות רבה, ואפילו שכבר הפניתי כאן מתישהו לפוסט הזה, אני שבה ומפנה לביקורת שלי על המאמר (שלדעתי הוא רחוק מלהניח את הדעת בשאלות שהועלו): http://israblog.co.il/blogread.asp?blog=112639&blogcode=2847320
(האתר שלי)
, 22:51 28/12/2005:
ואולי נטע, מה שאנחנו, כדתיים, צריכים לעשות, זה להתחיל להפנים ולהבין שהמערכת הנורמטיבית הדתית אינה דווקא פרי האל, אלא דווקא (ואף יותר סביר) פרי החברה העתיקה. זאת, ככל מערכת נורמות אחרת, הקובעת גם נורמות מוסריות.
מה שעלינו לשאול את עצמנו זה מדוע קידשנו מערכת נורמות חברתיות ומוסריות של חברה אחרת, במקום להבין את הרציונאל והאידיאל העומד מאחוריהם. מדוע אנו מעניקים כוח כה רב לדברי אדם, ולדברי חז"ל כקבוצה כה בולטת של גברים.
כנושא די נחמד לטריוויה, מעניין שבתורה עצמה לא מופיע בשום מקום שכל התורה ניתנה על ידי האל, או אף שכל המצוות ניתנו על ידו.
(האתר שלי)
, 08:32 29/12/2005:
תודה על התגובה היפה ומעוררת המחשבה.
לא הבנתי את המשפט האחרון. הטענה שלך היא שעשרת הדיברות ניתנו על ידי ה’ והשאר לא? או שעשרת הדיברות והמצוות הבאות ברצף אחריהם ניתנו ע"י ה’ והשאר לא?
(האתר שלי)
, 17:26 29/12/2005:
מה שאני אומר זה שאין מהמקרא מקום להסיק, לגבי נורמות חברתיות רבות, שהן ניתנו ישירות על ידי האל, ואף אם הן כן ניתנו על ידי האל, שהן ניתנו כבעלות תוקף מחייב לכל הדורות.
אני רואה היגיון רב בכך שבעוד ייתכן והרציונאל לעשיית המצוות והמסר המוסרי הגיעו מהאל, המצוות עצמן (המעשים שעלינו לעשות) הינן לרוב עיגון הנורמות שהתקיימו באותה תקופה ממילא (כאשר היוצאים מן הכלל הינן המצוות ש"בין אדם למקום" אשר ניתן לשייך לרוב עם הרציונאל של השמירה על שלמות הקהילה והבדלתנו מה"גויים").
למותר לציין שאיני מקבל תיאוריות תיאולוגיות כגון ביאת המשיח ותחיית המתים כ"תורה למשה מסיני" ואיני יכול להתעלם מהקשר הסביבתי ההיסטורי של הופעת תיאוריות אלו.
חשוב לי לציין שאיני רואה את עצמי ככופר, וזאת שכן הקריטריונים להיות אדם כופר אף הן נקבעו על ידי בני האדם, ופעמים רבות בהיסטוריה שקבוצות יהודיות רחבות נהגו בצורה של "כפירה" (דוגמא לכך ניתן להראות אצל הצדוקים, אשר טענתם המקורית הייתה כנגד המצאת הקונספט החדש של ביאת המשיח, עולם הבא ותחיית המתים לתוך היהדות המקורית - הצדוקים, אשר מהם כזכור,
(האתר שלי)
, 21:32 29/12/2005:
האמת שהטענה שלי הינה שניתן להחזיק בתיאולוגיה שונה מזו המסורתית ועדיין להשתייך לחברה הדתית, כך שמה שתשיגי ממני הינו שינוי רעיוני ותו לא - יצירת חברה דתית פתוחה לקבלת אנשים בעלי רמה דתית שונה - שינוי ברקמה של החברה הדתית, ולא שינוי מהותי בדת עצמה (למרות שיהיו שיטענו ששינוי ברקמתה של החברה הדתית מהווה שינוי מהותי בדת).
אגב, יש עוד כמוני, אך לצערנו לרובם השקפת עולם חלקית בלבד, הרי אין להם מקור ללמוד ממנו, ועל כן הם מנסים להתעלם מהבעיה התפישתית שיש להם עם הדתיות המסורתית או עוזבים לקיצוניות השנייה החילונית.
יש עוד רבים אשר היו כמוני אלמלא העובדה שהשרישו עמוק בליבם את הרעיון שיש להסתמך על כתבי האדם בשביל לחשוב, והם מסרבים לראות את הסתירות הפנימיות ואת ההיגיון המצוי בשיטתי.
מהרהוריה של לובשת חצאית
תגובות לקטע: מבעד לסורגי עזרת הנשים הוספת תגובה חדשה
אם לא הייתי קורא בותרת שאת דתיה הייתי בטוח שאת משתייכת לעד הרפורמית בארץ, דבריך סותרים את היותך דתיה מהסיבה הפשוטה שחוקים רבים בהלכה מנוגדים לתפיסה שלך- בין אם היא נכונה ובין אם לא...
איך את מסבירה את הניגוד?
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
אלדר היקר,
מעיון בבלוגך הבנתי שאתה גם בן 17 וגם חוזר בתשובה, כך שאני מבינה שהשאלה שלך נובעת בעיקר מחוסר ידע.
ביהדות האורתודוכסית אין שחור ולבן ויש תנועות פמיניסטיות, כמו "קולך" שלא פועלות נגד ההלכה אלא במסגרתה. אני מציעה לך לקרוא חומר בנושא על מנת להבין שיש מקום להבעת דעות ושאלות, כי התורה היא בראש ובראשונה תורת חיים, ואין בהעלאת הקושיות הנ"ל משום הזדהות עם הזרם הרפורמי.
בהצלחה!
נטע.
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
:-) כנראה שאת צודקת.. אני לא יודע מספיק :’(
בכל מקרה, דברי לא ניסו להעביר ביקורת(שלא תטעי) אלא להבין ולדעת... יום טוב
אלדר
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
זה בסדר. אני מאחלת לך הצלחה בלימוד בכל התחומים ושבאמת תצליח להבין ולדעת.
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
כל כך הרבה תגובות, אני מקווה שתתפני גם לתגובתי הצנועה.
שיר דמע כתבה מספר פוסטים על הנושא הזה, היות וראיתי שהיא הפנתה אותך אליהם, אני מניח שקראת אותם ואולי גם את התגובות שלי שם, כי נתתי שם לינק שעונה על רוב הטענות שהבאת. במידה ואין לך מושג על מה אני מדבר, אני אחפש את הלינק ואכתוב אותו כאן שוב.
מבלי לבדוק את זה, עד כמה שזכור לי אשה פסולה לעדות רק בדינים מסויימים ולא בכל הדינים.
בגמרא מסופר גם על אחת שהוזכרה במפורש כדוגמא למישהו (מישהי) שאפשר ללמוד מחוכמתה ואם אני לא טועה, גם חלקה על תנאים ואמוראים בגמרא (נתתי בזמנו לינק לזה לשיר דמע).
בעיניין הפיתוי- בדיני יחוד אסור לגבר להיות לבד עם 2 נשים, אבל ומתר לשני גברים להיות לבד עם אישה. הסיבה לכך היא שאם הן יתפתו אז הן עלולות לכסות אחת על השניה, בעוד שאצל גברים אין את החשש הזה.
עניין המחיצות- עוד מימי בית המקדש הנהיגו את "עזרת הנשים".
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
הנה אחד המאמרים שנתתי לשיר דמע בזמנו:
http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/feminizem/feminizem4-4.htm
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
קראתי והתקוממתי.
יש לי כ"כ הרבה קושיות על המאמר הזה שאין לי אפילו כח להעלות על הכתב.
מה גם שיש לי תחושה שכבר כתבתי יותר מדי בנושא למעלה, ולא רוצה לפתוח פולמוס נוסף.
רק רציתי לכתוב שזה מאמר מקומם מאוד, לטעמי.
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
אני מסכימה איתך. גם אותי הוא קומם אבל הרגשתי שאין לי אפילו מאיפה להתחיל.
מה קורה איתך, איש? אתה בחיים?
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
אם אפשר לקרוא לזה חיים...
(אני אשב לי פה לבד, בשקט, בחושך...).
:).
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
העיקר שהתגעגעת, אז באת, אני שמחה כל כך, לה לה לה ...
(ארקדי דוכין אורז את חפציו וחוזר בריצה לרוסיה).
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
מכיוון שהוזכרתי, ומכיוון שקראתי את המאמר האמור וטרחתי להגיב אליו באריכות רבה, ואפילו שכבר הפניתי כאן מתישהו לפוסט הזה, אני שבה ומפנה לביקורת שלי על המאמר (שלדעתי הוא רחוק מלהניח את הדעת בשאלות שהועלו):
http://israblog.co.il/blogread.asp?blog=112639&blogcode=2847320
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
כאילו מה,
חיפשת את הנושא הכי משעמם
עלי האדמות
וכתבת עליו פוסט?
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
גם סובייטית וגם שטחית?!
מצטערת, בפעם הבאה אכתוב על מסיבת בירות בכפר אחים ...
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
את ממש מבלבלת הכל,
המסיבה הייתה בכפר ורבורג
ואח"כ ישנתי בכפר אחים...
גאון המאה!
אגב, אני שטוחה אבל לא שטחית.
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
כנראה הנושא הזה כל כך משעמם שיש עליו כל כך הרבה תגובות
אני יגיב לעניין יותר מאוחר
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
בואנה בואנה
בלי שיניים.
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
אני לא יודע, לי הדברים הללו נראים מובנים מאליהם.
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
יופי לך, אמא שלך גאה בך.
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
121 תגובות...
האמת שבשעה כזו אין לי כוח אפילו לקרוא מה אחרים כתבו..
אני די בהלם שהצלחתי לקרוא חצי מקטע הזה בלי ללחוץ X
שם למעלה..
את מחוייבת לקרוא הרבה דברים כאלה במהלך התואר?
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
טוב שנזכרת. כבר יש פוסט חדש שבטח יהיה יותר לטעמך ...
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
ואולי נטע, מה שאנחנו, כדתיים, צריכים לעשות, זה להתחיל להפנים ולהבין שהמערכת הנורמטיבית הדתית אינה דווקא פרי האל, אלא דווקא (ואף יותר סביר) פרי החברה העתיקה. זאת, ככל מערכת נורמות אחרת, הקובעת גם נורמות מוסריות.
מה שעלינו לשאול את עצמנו זה מדוע קידשנו מערכת נורמות חברתיות ומוסריות של חברה אחרת, במקום להבין את הרציונאל והאידיאל העומד מאחוריהם. מדוע אנו מעניקים כוח כה רב לדברי אדם, ולדברי חז"ל כקבוצה כה בולטת של גברים.
כנושא די נחמד לטריוויה, מעניין שבתורה עצמה לא מופיע בשום מקום שכל התורה ניתנה על ידי האל, או אף שכל המצוות ניתנו על ידו.
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
תודה על התגובה היפה ומעוררת המחשבה.
לא הבנתי את המשפט האחרון. הטענה שלך היא שעשרת הדיברות ניתנו על ידי ה’ והשאר לא? או שעשרת הדיברות והמצוות הבאות ברצף אחריהם ניתנו ע"י ה’ והשאר לא?
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
מה שאני אומר זה שאין מהמקרא מקום להסיק, לגבי נורמות חברתיות רבות, שהן ניתנו ישירות על ידי האל, ואף אם הן כן ניתנו על ידי האל, שהן ניתנו כבעלות תוקף מחייב לכל הדורות.
אני רואה היגיון רב בכך שבעוד ייתכן והרציונאל לעשיית המצוות והמסר המוסרי הגיעו מהאל, המצוות עצמן (המעשים שעלינו לעשות) הינן לרוב עיגון הנורמות שהתקיימו באותה תקופה ממילא (כאשר היוצאים מן הכלל הינן המצוות ש"בין אדם למקום" אשר ניתן לשייך לרוב עם הרציונאל של השמירה על שלמות הקהילה והבדלתנו מה"גויים").
למותר לציין שאיני מקבל תיאוריות תיאולוגיות כגון ביאת המשיח ותחיית המתים כ"תורה למשה מסיני" ואיני יכול להתעלם מהקשר הסביבתי ההיסטורי של הופעת תיאוריות אלו.
חשוב לי לציין שאיני רואה את עצמי ככופר, וזאת שכן הקריטריונים להיות אדם כופר אף הן נקבעו על ידי בני האדם, ופעמים רבות בהיסטוריה שקבוצות יהודיות רחבות נהגו בצורה של "כפירה" (דוגמא לכך ניתן להראות אצל הצדוקים, אשר טענתם המקורית הייתה כנגד המצאת הקונספט החדש של ביאת המשיח, עולם הבא ותחיית המתים לתוך היהדות המקורית - הצדוקים, אשר מהם כזכור,
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
רק מזכיר שכפי שאת יודעת אני מחשיב עצמי כמשתייך לחברה ה"דתית לאומית".
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
וואו, איזו עמדה חתרנית הבעת כאן!
רק תן לי עוד כמה כמך ואנחנו משנים את פני היהדות!
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
האמת שהטענה שלי הינה שניתן להחזיק בתיאולוגיה שונה מזו המסורתית ועדיין להשתייך לחברה הדתית, כך שמה שתשיגי ממני הינו שינוי רעיוני ותו לא - יצירת חברה דתית פתוחה לקבלת אנשים בעלי רמה דתית שונה - שינוי ברקמה של החברה הדתית, ולא שינוי מהותי בדת עצמה (למרות שיהיו שיטענו ששינוי ברקמתה של החברה הדתית מהווה שינוי מהותי בדת).
אגב, יש עוד כמוני, אך לצערנו לרובם השקפת עולם חלקית בלבד, הרי אין להם מקור ללמוד ממנו, ועל כן הם מנסים להתעלם מהבעיה התפישתית שיש להם עם הדתיות המסורתית או עוזבים לקיצוניות השנייה החילונית.
יש עוד רבים אשר היו כמוני אלמלא העובדה שהשרישו עמוק בליבם את הרעיון שיש להסתמך על כתבי האדם בשביל לחשוב, והם מסרבים לראות את הסתירות הפנימיות ואת ההיגיון המצוי בשיטתי.
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
כבר הרבה זמן לא הסכמתי עם טקסט, כמו שהסכמתי עם הטקסט הזה.
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה ^
Click This Link buy cheap valium online in uk - drug.com valium
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
buy generic valium valium 3926 - valium 5mg diazepam
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
valium online valium high lyrics - generic brand of valium
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
http://brahmas.com/thankyou/valiumonline/index.php?page=7 buy valium overnight no prescription - buy valium forum
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
next page buy valium by paypal - what is valium high like
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
diazepam without prescription can buy valium vietnam - how to get the best high from valium
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
cialis medication order cialis from india - generic cialis online canada
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
valium online valium 2683 dosage - where can i buy valium online
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
Visit Your URL cialis 72 - cialis 20 mg price
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
more valium little yellow pill - buy valium by paypal
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
additional reading generic cialis no prescription canada - cheap cialis once a day
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
buy valium overseas valium . the effects - valium canada pharmacy
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
buy cialis can you buy cialis online in australia - cialis yahoo answers
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
valium online valium side effects canine - valium dosage to get high
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
Full Article cialis daily vs cialis 36 hour - generic cialis viagra combo
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
Related Site valium sale philippines - 5mg valium equivalent
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
buy cialis no prescription how to buy cialis online uk - buy cialis online prescription
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
More hints valium 5mg virkning - valium 3 mg
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
buy cialis 20mg generic cialis online india - cialis daily for sale
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
http://brahmas.com/thankyou/valiumonline/index.php?page=7 generic brand for valium - buy valium without no prescription
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
go buy viagra cialis online - cialis online forum
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
valium online images of valium pills - generique du valium
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
generic tadalafil viagra cialis online order - generic cialis tadalafil 20mg reviews
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
http://ocean-news.com/enewsletter/buytramadol/index.php?page=5 tramadol highest dosage - tramadol 617
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
external link buy tramadol australia - tramadol 50mg and xanax
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
diazepam 5mg price of 5mg valium - mouth swab drug test valium
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
Learn More Here cialis 20mg reviews - where to order cialis online
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
buy cialis buy cialis tadalafil - cialis japan
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
brand valium valium 5mg street value - pharmacy online vicodin valium ritalin
הוסף תגובה לתגובה קישור ישיר לתגובה
הוספת תגובה חדשה: