בר קבועים
הוסף לקבועים  
« הדוסים של ישרא » ±
« קיבוץ איסט קריג! » ±

אז מי אני? בת 49 ,עירונית במקור וחברת קיבוץ (שעדיין, עד סוף נובמבר) שיתופי כבר חמש ומשהו שנים (אם סופרים מהרגע שהפכתי מועמדת), דתיה שנשואה לאתאיסט, תולעת ספרים, עובדת הייטק במקור, עובדת בבתי הילדים של הקיבוץ באמצע וכיום עובדת במכולת, בחדר אוכל וכן בספריה. הבלוג הזה היה הרבה דברים, עכשיו הוא סיפורו של תהליך ההפרטה שהקיבוץ שלי אמור היה לעבור החל מאוגוסט, וכרגע מתכוונים להתחיל אותו בדצמבר, נראה מה יהיה, בקיבוץ ובבלוג כאחד.
מנוי: הצטרף כמנוי בטל מנוי שלח

הבטחתי כמה מילים על השינויים בקיבוצים
נכתב ב30/5/2004 16:46

הקיבוץ שלנו (לא ייאמן שאני אומרת שלנו, משהו בכ"ז השתנה בי) הוא מהקיבוצים היותר "מיושנים", עוד לא הפריטו בו כמעט כלום (יחסית, הכל יחסית), זה אומר בעברית שמה שאני מקבלת מהקיבוץ הוא:

1. תקציב שמורכב על בסיס שיוויוני + תוספת לפי מספר נפשות במשפחה, גודל דירה (למשל נותנים לי סכום עבור חשמל והסכום נקבע לפי הדירה ומספר חדריה).

2. קורת גג.

3. 7 ארוחות בשבוע (אני לא, כי הן לא כשרות, אבל כל השאר מקבלים את זה) - ארוחות צהריים בימי חול וארוחות ערב בשבת + ארוחות בחגים ואירועים + תוספת לתקציב עבור שאר הארוחות שאינן עוד בחדר אוכל.

4. שירותי כביסה במחירים זולים, שירותי מכולת במחירים זולים, אפשרות להשאלת רכב במחירים זולים (אפשרות כמעט לא קיימת כרגע כי יש רק שלושה רכבים לכ200 נהגים), הסעות (כמה פעמים ביום לכל אחת משתי הערים הסמוכות), שירותי תספורת וקוסמטיקה במחירים זולים, שירותי מרפאה בחינם (כולל תרופות שבסל, כולל החזרים על רופאים שעולים כסף), שירותי ספרית ספרים ווידאו (מוקלטים וישנים, אבל יש), הסדרים מיוחדים לכבלים ופלאפון, שירותי טלפון (או במילים אחרות - המרכזיה של הקיבוץ ואנחנו משלמים רק על שיחות מה שמסתכם בעד עשר שקלים בחודש), מים בחינם, כל מיני הצגות חינם או מוזלות של המועצה (שמכילה ברובה קיבוצים).

5. אין תשלומי ארנונה, מיסים שונים וכן הלאה, אנחנו משלמים על הרכבים (פר קילומטר ומחיר זול), על חשמל, על טלפון (כאמור), על פלאפון, על הכבלים ועל מה שאנחנו קונים במכולת או בחנות היד השניה וכן הלאה.

 

יש החלטה עקרונית להעביר הפרטה בחדר האוכל, כלומר לקבל תוספת תקציבית ואפשרות לקנות במחירה את הארוחות בחדר האוכל או לאכול בבית.

 

עד כאן הקיבוץ שלי, שמאוד מיושן כאמור.

 

לכאורה אפשר היה לשייך אותו לזרם שנקרא "הקיבוץ השיתופי" או "קיבוץ תמיד", אבל רק לכאורה, למעשה בסיפוח זוחל עשו הפרטות בכמה וכמה מקומות (המכבסה, למשל, וגם חלק מהדברים שעכשיו קונים במכולת פעם היו ניתנים בחינם בחדר האוכל), למעשה זה לא שהחליטו פה להיות קיבוץ שיתופי כמו שפשוט לא זזו.

 

עכשיו הקיבוץ מתחיל בתהליך למידה והחלטה לגבי עתידו ומידת שיתופיותו, אם עושים את התהליך כמו שצריך הוא לוקח שלוש שנים.

 

בפני הקיבוץ (בפני כל קיבוץ) עומדות שלוש אופציות:

 

1. להפריט כמה שיותר, "קיבוץ מתחדש"

 

במקרה הזה אנשים מקבלים את משכורתם לידהם, אחרי שמורידים ממנו מס הכנסה ושאר מיסי המדינה וכן מס קיבוצי מיוחד.

בקיבוצים האלה משלמים על הכל.

מה שכן נשאר משותף (וממומן במס הנ"ל) - נוי, בריאות, אירועים בחגים, עזרה למובטלים ושאר אלו שלא מסוגלים להחזיק את עצמם, פנסיה (בעיקר לאלו שלא יספיקו לעבוד וליצור אחת משלהם).

בקיבוצים האלה גם מאפשרים לאנשים לקנות במחיר מוזל את הדירות שלהם.

חייבים לציין שעל פי המדינה אפשר לעבור למצב שכזה רק אם הפער שבין החבר שמשתכר הכי הרבה לחבר שמשתכר הכי מעט איננו גבוה מידי (עד פי ארבע, כמדומני).

 

2. לא להפריט כלום, "קיבוץ תמיד"

 

חייבים להודות שגם מי שלא מפריט, גם קיבוצי התמיד למינם, כן מפריטים פה ושם, כביסה למשל, חייבים גם להודות שאין ברירה אחרת, אנשים שמרשים להם הכל מבזבזים במידה שלא תיאמן, לוקחים כמויות, זורקים את הרוב, לא דופקים חשבון "כי ממילא איש לא סופר", אף אחד לא חושב ומבין שזה בעצם יוצא מהכיס האישי שלו, מקטין את התקציב שלו, והתוצאה היא פשיטת רגל כספית כמו גם מוסרית.

 

3. אמצע (מה שאני מקווה שיקרה פה, כי בכ"ז, אם אני כבר קיבוצניקית שזה לא יהיה בכאילו)

 

למשל תקציב שמכיל את הפריטים הבאים: בסיס שיוויוני + תוספות לפי חברי המשפחה + תוספות לפי וותק + 10% (או יותר) מהמשכורת שאתה מכניס לקיבוץ.

ככה יש לאנשים סיבה להכניס כסף לקיבוץ, הוא לא נבלע לחור השחור של החובות העצומים ומי שנהנה ממנו הוא גם השכן שאתה לא סובל, אלא אתה מקבל יותר ככל שאתה מכניס יותר, ועם כל זאת הקיבוץ עדיין קיבוץ, עדיין עיקר המשכורת שלך נכנסת לקופה וממנה אתה מקבל את השירותים הכלליים.

 

אני יודעת שיצא נורא יבש, אבל נראה לי שרוב האנשים לא מכירים את המציאות של הקיבוצים כיום, ושחשוב אולי פעם לשמוע את הדברים, לדעת מה עובר היום על זרם שפעם היה מאוד מרכזי בארץ ושבלעדיו כל ההתיישבות פה היתה נראית שונה.

שייך לקטגוריות כדאי שתדעי שהחיים זה לא קיבוץ

נכתבו 10 תגובות    תגובה אחרונה שייכת לרדרל רוצה להוסיף מחוכמתך?     בלי הקפצות
0 קישורים לכאן     לינק לכאן

שבת טעימה היתה לנו
נכתב ב30/5/2004 16:32

ארוחת ערב

 

מרק תירס:

 

טגנו בצל (הכמות לפי האהבה), כשהוא מזהיב הוסיפו שום (אם אתם אוהבים), ואחרי כדקה (לשום כתוש, אם לא כתשתם אז כמה דקות) הוסיפו תירס (רצוי קפוא, אפשר גם מקופסא).

טגנו כמה וכמה דקות, ואז הוסיפו מים רותחים (הרבה מים = מרק דליל, ולהיפך).

הרתיחו, הנמיכו את האש.

אחרי כרגע שעה הוסיפו כפית קורנפלור + כפית קמח תירס מעורבבים ומומסים במים (עדיף קרים), אפשר להוסיף גם כמה כפיות אבקת מרק מומסות במים (הפעם חמים) לפי הטעם, לחילופין (או בנוסף) תבלו בפלפל, מלח ופטרוזיליה.

הרתיחו שוב, הנמיכו שוב, חכו 5 דקות.

טרפו ביצה (לא, לא לאכול אותה - לערבב טוב טוב בכוס או צלוחית) וטפטפו באיטיות רבה למרק

הרתיחו, כבו את האש אחרי דקה, ובתיאבון.

 

קציצות מבושלות ברטוב עגבניות:

 

תערובת לקציצות אתם יודעים לעשות? יופי!

(ובכ"ז למי שלא - בשר טחון מאיזה סוג שתרצה, אבל הכי שווה לערבב כמה סוגים, פירורי לחם, בצל חי או מטוגן, שום כתוש, ביצה, מעט שמן, תבלינים לפי הטעם)

עכשיו תכינו את רוטב העגביות האהוב עליכם, אבל שיהיה יחסית נוזלי

(למתקשים: טגנו בצל, שום, פטריות אם בא לכם, הוסיפו רוטב - לא רסק - עגבניות, מים ותבלינים)

גלגלו ביד את הקציצות והניחו בסיר עם הרוטב, תוך הרתחה חוזרת שלו.

אחרי שכל הקציצות בפנים והעסק רותח השאירו על אש נמוכה עוד כרבע שעה.

בתאבון.

 

הולך טוב עם ספגטי! (נא לשחזר את סצינת הכלבים הרומנטים במקרה של ארוחה זוגית).

 

(אגב, אומרים שאפשר לעשות כמות אדירה ולהקפיא חלק לשימוש בעתיד).

 

ארוחת הצהריים היתה קציצות רגילות בתכלית (התערובת שכבר נרשמה פה בטיגון עמוק) עם פתיתים, סלט שרי וכל מיני מאפי בצק עלים שלא שווה להרחיב עליהם את הדיון.

 

שייך לקטגוריות רות סירקיס לעניים

נכתבו 3 תגובות    תגובה אחרונה שייכת לרדרל רוצה להוסיף מחוכמתך?     בלי הקפצות
0 קישורים לכאן     לינק לכאן


 << מאי 2004 >> 
א ב ג ד ה ו ש
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          


   הדף הבא
דפים: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  

החודש הקודם (4/2004)  החודש הבא (6/2004)  

הוסף מסר

פעם ניסיתי גם ללמוד, מה נשאר? את התואר השני לא סיימתי, צריכה רק להגיש עבודה מסכנה  גם את תעודת ההוראה לא סיימתי, לא עשיתי עבודה מעשית  
רשימת פוסטים בקטגוריה