כינוי: קלינמן
גיל:

ארכיון:

חפש
איך אלבום נולד
ביקורתי
דיכי
ילדודס
מהורהר
מוזיקאלי
מלאו כאן את כתובת ה-email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח
הצטרף כמנוי SMS
בטל מנוי SMS

RSS  (הסבר)

5/2006

איזה חומר - פעם ראשונה

תקציר מהיר: בקטגוריה "איך אלבום נולד" אני מנסה לתאר את מסלול הפקת דיסק הביכורים שלי ופסיעותי במשעולי המוסיקה.
לא קלה היא הדרך וסיפורים בה רבים...
לשיר - למה לי מוסיקה - על המקפצה - פיתוח קול (נסיון I) - הופעה ראשונה - עמיחי

אז רצון לעבוד, יש! עם מי לעבוד, יש! זמן (גירדנו קצת, כשממש רוצים תמיד מוצאים), יש! אז קדימה לדרך, יש! Yes! Yes!
בשלב ראשון עמיחי ביקש שאחליט איזה שירים אני רוצה להקליט ושאשמיע לו. הצעתי שאקליט את השירים על קלטת כך הוא יוכל לשמוע אותם כראות עיניו ובנוסף אני אוכל להקליט אותם שוב ושוב (ושוב...) עד שאחשוב שהצלחתי להעביר את המסר כראוי.

o-k

מקובל שלאלבום מקליטים עשרה שירים (אם תשאלו למה? אז התשובה היא: ככה. אם אתם ממש מתעקשים אז התשובה המלומדת היא: קיימת רוויה מוסיקאלית לאדם ממוצע בשמיעת מוסיקה חדשה. מכירים תשובות נוספות? אשמח לשמוע.).

מעבר לכך, במוסיקה החסידית הגדילו לעשות מרדכי בן דוד, אברהם פריד וסובביהם, והנחילו תפיסה שמקליטים חמשה שירים שקטים וחמשה שירים קצביים.

יתרה מזאת, סדר השירים לשיטתם (ובעקבותם ברוב אלבומי המוסיקה ההחסידית ה"קלאסית") הוא: שיר קצבי, שיר שקט, שיר קצבי, שיר שקט וכו'.

במהלך תקופת העבודה על האלבום עברתי שינויים רבים בראיה המוסיקאלית שלי ותהפוכות שונות אחרות (אשתדל לפרט ככל שאוכל בהמשך) אבל בזמנו, בתחילת הדרך, כמי שגדל על שירים רבים של מב"ד ואברהם פריד, מצאתי עצמי באופן טבעי מתכנן להקליט חמשה שירים קצביים וחמישה שירים שקטים.

o-k

 לא קל לגשת למגירה שטמנת בתוכה כל שעלה במוחך ומלבך, לא קל מתוך מאגר של עשרות שירים לבחור עשרה שירים בלבד.
ההתלבטות קשה, הבחירה מתסכלת.
האם לבחור שירים חסידיים קלאסיים (מילים מהמקורות ולחן שלי)? או שירים מקוריים (מילים ולחן שלי)?
לשלב ביניהם? כמה? איך?
האם שירים ארוכים ועמוקים בעלי לחן מורכב? או שירים קליטים?
איזה שירים יעבירו את מסר פרטני אבל ישתלבו גם במסר הכללי יותר?
אני ואנוכי התלבטנו קשות באותם ימים וקרה שגם היו דיונים מעמיקים עם קלינמן וo-k. הקלטנו ומחקנו, ערכנו ושפצרנו, ישבנו עוד וחשבנו, עד שהיו לי ביד סקיצות ראשוניות שנשמעו לי מתאימות לאוזניו המוסיקאליות של עמיחי.
הגיע היום ואת הקלטת העברתי לעמיחי ממתין בציפייה.
כעבור מספר ימים עמיחי הודיע לי שהקלטת לא מספקת אותו.
"אבל למה?" שאלתי.
עמיחי ענה שכדי שיוכל להבין בוודאות מה אני רוצה לשדר ואיך בדיוק בנוי הלחן, את הפעמים הראשונות של שמיעת השיר הוא מעוניין לשמוע ישירות ממני.
הסכמתי ברצון ומספר ערבים לאחר מכן קפצתי לביתו, בלעתי את הרוק והתחלתי לשיר כשעמיחי יושב על יד הפסנתר ומלווה אותי, מאלתר ומפנים.
ישבנו כך מספר ערבים בוחרים ומסננים.
הבחירה לא עברה חלק והיו מספר שירים שעמיחי פסל ומספר שירים שאני התחרטתי עליהם.

לדוגמה:
"השיר הזה הוא רק A" פוסק עמיחי וצודק.
אני מקפל את הנייר, מתבעס, אבל מכיר בנכונות העניין ולכן מחזיר את השיר למגירה עד שיהיה לו B משביע רצון.
(הסבר קצר ופשוט: שיר נחלק למקטעים. בד"כ בשירים פופולריים יש שני חלקים, בית ופזמון, כלומר: A וB. קיימים שירים/יצירות מוסיקאליות בעלי מקטעים נוספים D, C וכו').

דוגמה נוספת:
"השיר הזה מאוד דומה לשיר הקודם שבחרנו..." אומר עמיחי, ומדרבן אותי לגוון ולא לצבוע את האלבום בצבע זהה שישעמם את המאזינים. 

במה לבחור? במה לבחור?  

בכל התהליך היה חשוב לי לשמוע דעה כנה, אובייקטיבית ואמיתית מעמיחי. יאמר לזכותו שכך היה ולא קיבלתי שום הנחות.
אני לא מעוניין שהשירים שלי יהיו "נחמדים", אני רוצה שירים צלולים עם מסר ברור ומוסיקאליות מקורית.
לאחר מספר פגישות נוספות הגענו לחומר גלם ראשוני של חמשה שירים.

o-k

נכתב על ידי קלינמן, 31/5/2006 01:44, בקטגוריות איך אלבום נולד
11 תגובות   הוסף תגובה     הצג תגובות כאן     4 הפניות (TrackBack) לכאן     קישור ישיר לקטע     לקטע הקודם     לקטע הבא     לבלוג המלא
תגובה אחרונה של אדם פשוט ב-4/6/2006 10:24






קנינו קונים נקנה...
היום דיאטה
10 כללים

לכבוד מר קלינמן
אבּוּטי
אין לי מה ללבוש!
אודותי
לאשתי לא קוראים יוספה
תודה לבלדד

שבת קודש של צו 8
לבנון השנייה
חקלאי



בלוג זה מתארח בשמחה תחת
   שלח המלצה על הבלוג לחבר     
הזכויות לתכנים בבלוג זה שייכות לקלינמן אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קלינמן ועליו/ה בלבד

        קונספט עיצוב: