כינוי: קלינמן
גיל:

ארכיון:

חפש
איך אלבום נולד
ביקורתי
דיכי
ילדודס
מהורהר
מוזיקאלי
מלאו כאן את כתובת ה-email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח
הצטרף כמנוי SMS
בטל מנוי SMS

RSS  (הסבר)

6/2006

פיתוח קול (נסיון II)

תקציר מהיר: בקטגוריה "איך אלבום נולד" אני מנסה לתאר את מסלול הפקת אלבום הביכורים שלי ופסיעותי במשעולי המוסיקה.
לא קלה היא הדרך וסיפורים בה רבים... 
לשיר - למה לי מוסיקה - על המקפצה - פיתוח קול (נסיון I) - הופעה ראשונה - עמיחי - איזה חומר, פעם ראשונה 
|
במקביל לתחילת העבודה עם עמיחי החלטתי שהגיע הזמן לטפל שוב בנושא פיתוח הקול.
כפי שכבר ציינתי, לא הייתי מרוצה מאיך שאני שר ורציתי להתמחות בזה יותר.

הפעם החלטתי ללכת על המקצועי ביותר שאוכל למצוא ושאלתי את עמיחי אם יש לו המלצה מתאימה. עמיחי נתן לי המלצה חמה, והנה הנה, שוב התחלתי לצעוד בדרך הצלילים.

עד היום זכור לי השיעור הראשון (השני) שלי, זה היה כמו עולם חדש שנפתח בפני.
סוף סוף התחלתי באמת להכיר את המנעד שלי, סוף סוף התחלתי באמת להבין איך הקול האנושי הרי הוא ככלי לכל דבר, כלי שצריך להכיר אותו לעומק, כלי שצריך תרגול ושליטה נכונה.
מצאתי את עצמי עושה תרגילים שמי שלא מבין את משמעותם יגחך, ויחשוב שאיזשהו בורג השתחרר לי במויאח.

תרגילים כמו: פיהוקים (בדיוק, ההם שעושים לפני השינה), "שצ שצ שצ..." (נסו להגיד את זה מהר), "פט פט פט..." (פה רפה), כחכוחים, זמזומים, סולמות "איאיאיאיאיאיאיאי" ועוד ועוד (פה יש שרשור נחמד לתרגילים דומים).
מטרת כל התרגילים הללו היא לחדד את יכולת השירה, החזקת הקול והפקתו, כאשר בכל פעם שמים דגש על נקודה אחרת ומפתחים אותה.

o-k

פיתוח קול לומדים באינטנסיביות ומקובל לקחת שיעור אחת לשבוע.
אני עקב מגבלות של עבודה ותקציב, לקחתי שיעור כל שבועיים והתקדמתי בהתמדה בקצב שלי.

כפי שכתבתי, המפתח המרכזי בפיתוח הקול היא ההיכרות שלך עם עצמך, היכולת לפתח בקורת עצמית על השירה האישית, ההאזנה הנכונה והאובייקטיבית/סובייקטיבית המאפשרת להשתפר יותר ויותר עם הזמן והנסיון. 

אי אפשר לקבל את יכולת ההקשבה הזאת לבד, חייבים את האוזן האובייקטיבית של המורה. המשוב של המורה לביצועי התרגילים הוא העיקר בשיעורי פיתוח קול. לאחר תקופה של משוב מתחדדת יכולת השמיעה והשירה ומקבלים בסיס שעליו ניתן להמשיך לבנות ולפתח הלאה באופן עצמאי את יכולת השירה.

 

היום, מסיבות שונות אני נמצא שוב בהפסקה משיעורי פיתוח קול ובהחלט מתגעגע.
עדיין אינני מרוצה מאיך שאני שר. אבל אם לפני כן 99% מהפעמים הייתי שלילי כלפי השירה שלי, היום אני יכול לומר שרק ב60% אני לא מרוצה מהתוצאה.

אני כן יכול לומר בשמחה, שקבלתי את הבסיס שכל כך רציתי, אולם יש לי הרבה על מה לעבוד ואני משתדל לעשות זאת ע"י תרגול עצמי חוזר ונשנה.

o-k

 למרות כל הנ"ל חשוב לי להדגיש מה שברור לרובנו. פיתוח קול הוא הטפל. 
המוסיקה המתנגנת מעמקי הנשמה ובוקעת מבעד לכלים שזכינו להשתמש בהם היא המהות והעיקר.
יכול להיות זמר בעל קול פעמונים, אבל עם אפס נגיעה של נשמה, ויכול להיות זמר בעל קול מכבשים אבל כל כך פורט ונוגע בנימים הדקיקים של הרוח והנשמה.

o-k

 לסיום, שתי אנקדוטות מעניינות מתחום פיתוח הקול המשליכות גם על החיים שלנו.

1. החיוך
מחקרים פסיכולוגיים הוכיחו שגם חיוך מאולץ משפיע עלינו ומשנה את ההתנהגות שלנו.
נסו לחייך גם (או במיוחד) אם אתם לא רוצים ותראו שגם החיוך המאולץ משנה את כיוון הרגשות והמחשבה.
בקורסים לנותני שירות טלפוני מלמדים את הנציגים: "חייכו, את החיוך שומעים גם דרך הטלפון ויש בו בחיוך לגרום לאדם השני על הקו להרגיש שמתייחסים אליו ביותר אמפטיה ושהוא מקבל יחס חם".
איך כל זה מתקשר לשירה?
גם כאשר שרים צריך לחייך.
החיוך מוסיף עוד גוון של הארת פנים פנימית שבאה לידי ביטוי בשירה ומשפיעה החוצה על השומעים.
אפילו כששרים שיר "דיכי" החיוך הבלתי מורגש הקיים בקצוות הפה מאיר החוצה יותר במדוייק את הצער שהמזמר רוצה לבטא.

 2. המבט
הרבה פעמים כששרים (במיוחד מול קהל) מרגישים צורך לעצום את העיניים ולהעמיק פנימה כדי לחצוב את הרגש מעמקי הנשמה.
צריך לשים לב לא ללכת לאיבוד שם בפנים, ולפתוח את העיניים כדי לקבל פרספקטיבה ויזואלית של הכאן והעכשיו.
המבט הזה מפקס את השירה ומביא אותה יותר נכון אל החלל אליו היא מושרת.

 הצלחות

 o-k

 

נכתב על ידי קלינמן, 15/6/2006 14:29, בקטגוריות איך אלבום נולד
29 תגובות   הוסף תגובה     הצג תגובות כאן     5 הפניות (TrackBack) לכאן     קישור ישיר לקטע     לקטע הקודם     לקטע הבא     לבלוג המלא
תגובה אחרונה של אלה ב-30/8/2010 19:42






קנינו קונים נקנה...
היום דיאטה
10 כללים

לכבוד מר קלינמן
אבּוּטי
אין לי מה ללבוש!
אודותי
לאשתי לא קוראים יוספה
תודה לבלדד

שבת קודש של צו 8
לבנון השנייה
חקלאי



בלוג זה מתארח בשמחה תחת
   שלח המלצה על הבלוג לחבר     
הזכויות לתכנים בבלוג זה שייכות לקלינמן אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קלינמן ועליו/ה בלבד

        קונספט עיצוב: