כינוי: קלינמן
גיל:

ארכיון:

חפש
איך אלבום נולד
ביקורתי
דיכי
ילדודס
מהורהר
מוזיקאלי
מלאו כאן את כתובת ה-email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח
הצטרף כמנוי SMS
בטל מנוי SMS

RSS  (הסבר)

7/2006

מבנה

תקציר מהיר: בקטגוריה "איך אלבום נולד" אני מנסה לתאר את מסלול הפקת אלבום הביכורים שלי ופסיעותי במשעולי המוסיקה.
לא קלה היא הדרך וסיפורים בה רבים... 
לשיר - למה לי מוסיקה - על המקפצה - פיתוח קול (נסיון I) - הופעה ראשונה - עמיחי - איזה חומר, פעם ראשונה - פיתוח קול (נסיון II) 

לאחר ההחלטה מהם חמשת השירים הראשונים עליהם נתחיל לעבוד, באופן מפתיע...
התחלנו לעבוד .

השלב הראשון בעיבוד של שיר הוא גיבוש מבנה השיר המלא.
המשמעות היא, שבסיומו של השלב הזה מתקבל מבט ברור על מעטפת השיר ויש בסיס שעליו יושבת כל העבודה.

o-k

ציינתי כבר שלחנים "פופולרים" נחלקים בד"כ ל-A ו-B (ולפעמים גם C), שני שלבים מוסיקאליים לפחות המחוברים ביניהם. 
A + B יוצרים את מבנה השיר הבסיסי, אבל שלד השיר המלא מכיל הרבה יותר מכך. 

המעבד צריך להחליט מספר דברים הקשורים במבנה:
1. חלוקה לשלבים - כמה פעמים חוזרים על A וכמה פעמים חוזרים על B. 
או במילים יותר פשוטות, האם נשמע יותר פזמון או נשמע יותר בית.

2. מקצב - בשלב הזה נקבע כיוון למהירות קצב השיר על שלביו השונים, אך לא נקבע הסגנון (למרות שבראש של המעבד כבר מתנגן השיר בווריאציות שונות).

3. חלוקה כלית ראשונית - באיזה שלב יש שירה ובאיזה שלב יש סולו של כלי נגינה. 
צריך לבחון את היחס בין השירה לכלי הנגינה, האם יש עומס על האוזן מהשירה וצריך ל"אוורר" את השומע, או אולי נוצרת אווירה משעממת שצריך לחשוב איך לגוון אותה נכון וכד'.
בשלב הזה לא מחליטים איזה כלי יבצע אלא רק האם כלי יבצע והיכן.

3. פתיחה - האם יש פתיחה לשיר ואם כן מה כמה תיבות אורכה. 
אומנות גדולה וחשובה יש בפתיחה. פתיחה טובה מושכת את האוזן ומעניינת את השומע להמשיך ולהקשיב לשיר.
פתיחה טובה גם מייצרת אווירה ומכוונת לעתיד לבא.

4. מעברים - היכן יהיו מעברים ומה אורכם.
המעברים מאפשרים קישור "נקי" בין חלקי השיר, גיוון, פתרונות טכניים (כמו שינויי גבהים) וכן יכולת השיר להתפתח ולהמשיך בייצור אווירה מתאימה.

5. סיום - איך מסתיים השיר.
כמה תיבות יש בסיום? מה הטעם שישאר באוזני השומע, חיתוך מהיר? הדהוד של הפזמון בגוונים שונים? צעקה? חיוך?

כל האפשרויות פתוחות... 

 

 

בכל החשיבה הטכנית הנ"ל (לפחות אצלי) יש גם חשיבה מלווה של המסר שהשיר אמור להעביר. 
המילים, הלחן והרגש המתבטא בו, מכתיבים אצלי הרבה על כיוון התפתחות מבנה השיר וכן הלאה.

כאשר אני מלחין שיר אני בד"כ מלחין אותו על בסיס מילים מהמקורות או ביחד עם מילים המתרקמות להן בראש (ולאחר מכן מתבססות ומתיישבות להן על ה-A וה-B שנולדו).

שיר חדש שמתנגן לי בראש במשך תקופה ולא נעלם הוא שיר שאני יודע ש"מחזיק מים". זה השלב שבו אני מתחיל ל"שחק איתו" בראש לכיוונים שונים. לכן כאשר אני מגיע אל המעבד קיים אצלי כבר כיוון די ברור לאיזה מבנה אני רוצה שהוא יכנס והרבה פעמים גם היכן צריכים להיות מעברים וכד'.

היופי בעבודה עם עמיחי, זה שהוא מקבל את כל הקלט ממני ומייצר מבנה מתאים (שלפעמים שונה ממה שחשבתי, ועמיחי בהחלט יודע לעמוד על דעתו כמו שצריך), מבנה ברור ומסודר שאליו לאחר מכן נוכל לצוק תוכן ולגדל את המנגינה המתאימה.

 o-k

כמו בכל פרוייקט ופעילות בחיים, גם בהפקת שיר "סוף מעשה במחשבה תחילה" וכל תכנית היא בסיס לשינויים.
הסנכרון בין האנשים יוצר חויה מיוחדת של יצירה וצריך תמיד לדעת להקשיב האחד לשני, צריכים להיות מסוגלים באמת לשמוע איך אתה משתקף באוזני החבר, איך כל רעיון מתקבל, ולדעת לקבל ולהפנים הערות והארות לטובה.
הקשבה נכונה מאפשרת בניית בניינים נפלאים.
הסתגרות והאדרת העצמי משאירה אותך לבד בקומת המרתף, מטפס על קירות חלקים...

הצלחות

 o-k

 

נכתב על ידי קלינמן, 2/7/2006 22:55, בקטגוריות איך אלבום נולד
14 תגובות   הוסף תגובה     הצג תגובות כאן     2 הפניות (TrackBack) לכאן     קישור ישיר לקטע     לקטע הקודם     לקטע הבא     לבלוג המלא
תגובה אחרונה של o-k ב-5/7/2006 10:24






קנינו קונים נקנה...
היום דיאטה
10 כללים

לכבוד מר קלינמן
אבּוּטי
אין לי מה ללבוש!
אודותי
לאשתי לא קוראים יוספה
תודה לבלדד

שבת קודש של צו 8
לבנון השנייה
חקלאי



בלוג זה מתארח בשמחה תחת
   שלח המלצה על הבלוג לחבר     
הזכויות לתכנים בבלוג זה שייכות לקלינמן אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קלינמן ועליו/ה בלבד

        קונספט עיצוב: