כינוי: קלינמן
גיל:

ארכיון:

חפש
איך אלבום נולד
ביקורתי
דיכי
ילדודס
מהורהר
מוזיקאלי
מלאו כאן את כתובת ה-email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח
הצטרף כמנוי SMS
בטל מנוי SMS

RSS  (הסבר)

9/2006

אולפן לי, אולפן לי, אולפן לי חביב אה?

תקציר מהיר: בקטגוריה "איך אלבום נולד" אני מנסה לתאר את מסלול הפקת אלבום הביכורים שלי ופסיעותי במשעולי המוסיקה.
לא קלה היא הדרך וסיפורים בה רבים...
פוסטים קודמים בקטגוריה: לשיר - למה לי מוסיקה - על המקפצה - פיתוח קול (נסיון I) - הופעה ראשונה - עמיחי - איזה חומר, פעם ראשונה 
פיתוח קול (נסיון II) - מבנה - הרמוניה ותזמור

בפוסט "איזה חומר, פעם ראשונה" סיפרתי שבחרנו לעבוד בשלב הראשון על חמשה שירים. "אדם פשוט תותח" שאל ובצדק: "למה? למה? למה?" ואני עניתי "ככה, ככה ככה" (או שלא בדיוק בלשון הזאת, הסניליות עושה את שלה ), בכל אופן התשובה האמיתית לשאלתו היא בעיקר: "כסף, כסף כסף" שהרי נכתב מפורשות: "כסף מסובב את העולם וקלינמן יוצא מזה מה זה מחורפן..." (ספר החיים הקלינמני הגדול, פרק ג', איתנועה ט').

ההגיון העומד מאחורי בחירת חמשה שירים הוא בעיקר הרצון לנצל בצורה הכי טובה את שעות ההקלטה באולפן ולהפיק את המירב מזמנם היקר של המוסיקאים שמביאים לאולפן ופירוט מיד מגיע.

 

o-k

 כאשר נכנסים לאולפן כדי להקליט שיר מתבצעת העבודה בשכבות.
בשלב הראשון מוקלט הגייד (המוביל הראשוני) של השיר.
כלומר: שרים את השיר עם ליווי אקורדים (קלידים או גיטרה, מה שנוח) ע"פ המבנה שקבע המעבד. 
כלומלומר: הגייד הוא הסקיצה שעל פיה יוצקים את היסודות ומניחים לאחר מכן את שכבות השיר השונות.
השלבים הבאים שלאחר הגייד הם השלבים בהם מקליטים את ביצועי הכלים בנפרד האחד מהשני.
מקליטים את המתופף בנפרד, מקליטים גיטרה בס בנפרד, מקליטים גיטרה קלאסית בנפרד, מקליטים גיטרה חשמלית בנפרד, מקליטים כלי נשיפה בנפרד, מקליטים כלי מיתר (למי שלא הבין...) בנפרד וכו' וכו'.

כיום בדור החדש של האולפנים, כל העבודה וכל הכלים מחוברים אל מחשב ומתופעלים ע"י תוכנת האולפן המרכזית. בתוכנה זו נוצר לכל כלי ערוץ הקלטה משלו, בו מתמקדים בשעת ההקלטה ולו נותנים את מלוא הדעת והריכוז על הגוונים הטכנים והמוסיקאלים השונים.

עבודה בשיטה הזאת, של הקלטת כל כלי בנפרד, מאפשרת להוציא את הצלילים הנקיים ביותר והטובים ביותר מכל מוסיקאי ולדאוג לחיבור הטכני והמוסיקאלי המוצלח ביותר של הכלי לכלל היצירה.
רק לאחר שמקליטים את כל הכלים, מוחקים לחלוטין את רצועת הגייד ומקליטים מחדש את השירה בצורה הטובה ביותר כשהיא רוכבת מעלה על הבסיס המוצק שנותנים לה הכלים השונים.

לאחר שמסיימים את כל ההקלטות (כולל הקלטות של קולות שניים ואפקטים נוספים), מבצע טכנאי הסאונד את עבודת ה-mix (ערבול בלעז), עבודה בה הוא מגבש את כלל הערוצים לכדי ערוץ אחד של מוסיקה.
במיקס הטכנאי מחליט איזה כלים יקבלו דגש רב יותר בנקודות הזמן השונות של המנגינה, איזה אפקטים קוליים יתווספו (הד, הקלטות כפולות, הצללה אלקטרונית וכד') ומביא את השיר לכדי ייצוב סופי ע"פ הכוונת המעבד.
עבודת המיקס אורכת זמן רב ופעמים רבות לוקחת כמות שעות אולפן שהן לפחות כמו כמות שעות האולפן של ההקלטות עצמן.

עבודת המיקס היא אומנות בפני עצמה. טכנאי מיקס גרוע יכול להפוך שיר טוב לזוועה מתנגנת וטכנאי מיקס טוב יכול לקחת שיר בינוני ולעשות ממנו מטעמים לאוזניים. 

צילום מסך של cubase אחת מתוכנות האולפן הפופולריות בעולם

 

 נחזור חזרה לשיקול הכספי העומד על הפרק שבו התחלתי ולכן אסיים.
כשמביאים נגנים להקלטה באולפן, מביאים אותם בד"כ לסשן (session) של עבודה, כלומר לפרק זמן של כשלוש עד ארבע שעות של הקלטה כאשר כל התארכות בפעילות משמעה עלות נוספת של כסף.
עלות סשן של נגנים טובים ואיכותיים נעה בין 1000 ש"ח ל1000 דולר.
עלות שעת אולפן ברמה טובה עומדת על כ-30-40 דולר.

שתי הנקודות האלה מביאות אותך לחשיבה כיצד לנצל ביעילות כל דקה של הקלטה. איך לנצל באופן מקסימלי את התקציב שאין. 

משום מכך עשינו חשבון (עמיחי ואנוכי) שאם כל נגן יקליט מספר שירים בסשן שלו אז ננצל את מלוא זמן הסשן (כי אין התארגנות של הנגנים לפני ואחרי ההקלטה ויש כבר דרייב מתעצם שלהם אל תוך המוסיקה) וכך נרוויח מהסשן את מלוא האפשרויות, כלומר: חמשה שירים.
 בפועל...
טוב, תתפלאו, אבל בפועל זה בדיוק מה שקרה.
חוויות מההקלטות הראשונות שעברנו ועוברים מקוה שאצליח לכתוב בפוסטים הבאים של הקטגוריה. 

בינתיים מאחל לכולנו טונות של הצלחות  

o-k

 

נכתב על ידי קלינמן, 4/9/2006 20:21, בקטגוריות איך אלבום נולד
40 תגובות   הוסף תגובה     הצג תגובות כאן     1 הפניות (TrackBack) לכאן     קישור ישיר לקטע     לקטע הקודם     לקטע הבא     לבלוג המלא
תגובה אחרונה של o-k ב-10/9/2006 18:01






קנינו קונים נקנה...
היום דיאטה
10 כללים

לכבוד מר קלינמן
אבּוּטי
אין לי מה ללבוש!
אודותי
לאשתי לא קוראים יוספה
תודה לבלדד

שבת קודש של צו 8
לבנון השנייה
חקלאי



בלוג זה מתארח בשמחה תחת
   שלח המלצה על הבלוג לחבר     
הזכויות לתכנים בבלוג זה שייכות לקלינמן אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קלינמן ועליו/ה בלבד

        קונספט עיצוב: