בלוגים קרובים  בר קבועים  הוסף לקבועים שלי   שלח המלצה לחבר   הפורום
משלוח תמונות לסלולר   קישור ישיר לכאן   דף כניסה


פוטנציאל מבוזבז

אישה ואם בישראל. חברה במגזר הדתי. בשעות העבודה והפנאי נהנית לבהות במחשב.
9/2010

פוסט רוחני למוצאי יו"כ
לאנשים דתיים יש חיבור מאוד מיוחד לתפילת מוסף של יו"כ. לא יודעת למה דווקא התפילה הזאת מוציאה מהם את כל האמוציות (אולי כי היא הארוכה ביותר בסידור התפילה היהודי), אבל אנשים מתחברים לנוסח מסויים, ומוכנים לעשות הרבה כדי לשמוע דווקא את הנוסח הזה במהלך הצום. הכרתי כאלה שהתארחו כל יו"כ כדי לשמוע את המוסף של החזן אליו התרגלו בילדותם, הכרתי כאלה שחצו חצי עיר ברגל כדי לשמוע את החזן אליו התרגלו, והכרתי כאלה שחזרו לישיבה והסכימו לישון על מיטת סוכנות רק כדי לשמוע את החזן אליו התרגלו.

הנוסח שאני אוהבת הוא נוסח מעורב של החזן ששמעתי בילדותי במושב ושל סגן מנהל האולפנא שניהל כל יו"כ תפילה מופתית, הן מבחינה מוסיקלית והן מבחינה רוחנית. אני לא יכולה לחזור לאף אחד מהחזנים האלה. לגבי הראשון, אין לי מושג אם הוא חי או איפה הוא מתפלל היום. לגבי השני, הוא פרש לפני כמה שנים, ובכל מקרה לא הייתי חוזרת לאולפנא ליו"כ כי יש לי היום משפחה.
האמת היא שהאמהות שלי היא בדיוק הנקודה שמונעת ממני להנות מתפילת יו"כ (ולקוראי החילוניים אומר, שיש הנאה בתפילת יו"כ, וזו דווקא לא הנאה מזוכיסטית הנובעת מעמידה של שעות על הרגליים ללא מזון / משקה). כדי להנות מהתפילה צריך לבוא אליה בראש נקי. התפילה של יו"כ בונה את עצמה לאט לאט, נדבך על גבי נדבך. מתחילים מתפילה קלילה ופשוטה ולאט לאט עם הרעב והקושי של הצום, התפילות מעמיקות בחפירה הפנימית ובבקשת הסליחה. הוידוי הראשון, שנאמר על בטן מלאה, הוא וידוי מהיר, שעוברים עליו בלי הרבה מחשבה. בווידוי של מוסף כבר מתעמקים בכל מילה ומילה של הוידוי, ומנסים לבדוק מה באמת עשיתי מתוך הרשימה, ומה זה אומר עלי. שיא תפילת מוסף, מבחינתי, היא תפילת "ונתנה תוקף" שמעמתת את המתפלל עם הצד המעשי של יום הדין (חטאת, נשפטת, זה מה שיכול להיות העונש שלך: "מי בחרב, מי במגפה, מי ברעב ומי בצמא"). כאמא אין לי את הפריבילגיה להגיע לתפילה בראש שקט, ולהתרכז בה מספיק זמן כדי שהיא תעבוד עלי. אני מגיעה לתפילת יו"כ כשהראש מלא במחשבות על הילדים (הם אכלו מספיק בסעודה המפסקת? הם בתפילה או בגינה? הילד שצורח שם בחוץ זה שלי או של אמא אחרת?), אני מנסה לומר וידוי תוך כדי שאני מוודאת שהילדה לא מפריעה למתפללות אחרות, אני מקשיבה ל"ונתנה תוקף" אבל בעצם מתכננת מתי ללכת להכין צהרים לילדים. כבר 11 שנים שלא יצא לי להתרכז בתפילת יו"כ ולהרגיש אותה. הדרך היחידה שבה אני מרגישה את יו"כ זה דרך הצום והסחרחורת (שהשנה, אגב, היתה מהגרועות שידעתי).
כבר 11 שנים שאני שומעת נוסח תפילת יו"כ שאני לא אוהבת ולא מתחברת אליו. אחרים באים ממרחק כדי לשמוע את החזן שאני מקטרת עליו, אז אני מניחה שהוא לא כזה גרוע. אני לא יודעת אם הקושי שלי עם התפילה שלו נובע מכך שאני רגילה לתפילה אחרת או מכך שבאותן 11 שנים לא יצא לי מעולם לשמוע את התפילות שלו מההתחלה ועד הסוף בלי הפרעה. לפעמים אני מתגעגעת להתחברות הזאת ליום ולתפילות. אני יודעת שההורות היא המשימה שלי עכשיו, והיא דוחה דברים אחרים, אבל יש בי חלק, עמוק יותר מהתודעה שלי, שמאוד מתגעגע.


אגב, כל התעלות רוחנית נגמרת בסופו של דבר בשפל. לא היה מועד מופרע יותר באולפנא מהלילה שהגיע בסוף צום כיפור. כל ההתעלות הרוחנית של היום נשברה בהשתוללות מטורפת עד לשעות הבוקר. מסכנים השכנים.

גמר חתימה טובה לכולם!

נכתב על ידי nina, 19/9/2010 01:24, בקטגוריות שוקעת בנוסטלגיה, שוקעת בהירהורים תיאולוגיים, ראש השנה
15 תגובות   הוסף תגובה     הצג תגובות כאן     0 הפניות (TrackBack) לכאן     קישור ישיר לקטע     שלח ל'שווה קריאה'     הוסף למומלצים שלי
תגובה אחרונה של nina ב-5/10/2010 09:45




דפים: 1  

החודש הקודם (8/2010)  החודש הבא (5/2011)  
52,560
כינוי: nina
גיל: 51

ICQ:


מצב הרוח שלי:

מלאו כאן את כתובת ה-email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח
הצטרף כמנוי SMS
בטל מנוי SMS

RSS (הסבר)

 << ספטמבר 2010 >> 
א ב ג ד ה ו ש
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

ארכיון:

חיפוש טקסט בקטעים:

חפש
חלון מסרים:
הוסף מסר

הבלוג חבר בטבעות:
« בלוגרים דתיים » ±
« הדוסים של ישרא » ±
« נשים חזקות » ±





מה השעה?



טפיחה על האגו
25 הבלוגים הנבחרים של אפלטון לשנת 2006
בלוגים על הורות - כתבה מ"הלול"


מי אני?
אישה
אמא לארבעה: בת 13 בן 11 בן 8 ובת 3
מחפשת מה לעשות עם עצמי, ובינתיים עובדת כעצמאית
משתייכת לזרם הדתי לאומי, אבל נוטה ל"אורתודוכסיה מודרנית" (שזו דרך יפה לומר שאני דתייה לייט)
שמרנית ומרובעת. אוהבת שיגרה. צורכת תרבות מיינסטרים.


בטלויזיה שלי
C.S.I
The Amazing Race
איך פגשתי את אמא
האישה הטובה
האנטומיה של גריי
המפענחת
מחשבות פליליות
נשות קבע
עקרות בית נואשות
פרשיות סמויות
רצח מן העבר


תגיות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לnina אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על nina ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2006 © נטוויז'ן (ע"ר)
עיצוב: איה