למה מתנגדים להוזלת דירות? מוטי היינריך

כמעט ואין פרויקט בניה משמעותי שאינו זוכה למנת התנגדויות: הדיירים סביב המבנה הישן של בית חולים אסותא בתל אביב מתנגדים להקמת מגדל מגורים, בעלי החנויות סביב כיכר המדינה בת"א מתנגדים לחנויות חדשות בבנייה החדשה בכיכר, גם הסוחרים בראשון לציון מתנגדים למתחם איקאה חדש בעיר. תושבי כפר שמריהו מתנגדים לסלילת כביש רוחב לחיבור כביש 6 עם כביש החוף, ותושבי שכונות עבר הירקון בתל אביב מתנגדים לנתיב נסיעה נוסף בדרך הראשית המובילה לעיר. הירוקים בעיר מתנגדים להקמת חניון ענק מתחת לכיכר העירייה, הם גם מתנגדים לבניה לגובה. הירוקים בכפר מתנגדים להגדלת היישובים לרוחב. תושבי סביון מתנגדים לבניית וילות נוספות ושכניהם ברמת אפעל מתנגדים לשכונה חדשה. כולם מתנגדים.

חוק התכנון והבנייה מאפשר לבנות רק בהתאמה לתוכנית-אב קיימת לאותו אזור (תב"ע). תוכניות אלה משתנות ומתחדשות רק לאחר עשרות שנים של דיונים ולחצים ולכן הן חייבות להיות תמיד מיושנות ולשקף מחשבות, אינטרסים וחלומות רומנטיים של מהנדסי עיר מהעבר. האוכלוסייה גדלה, אנחנו עשירים יותר וזקוקים ליותר חנויות ומקומות בילוי, מספר המכוניות צמח פי מאה, מבנה המשפחה וגורמים אחרים השתנו באופן קיצוני מאז, אבל תוכניות הבנייה מאובנות ושבויות בדמיונו של הארכיטקט הסקוטי גדס ששרטט את תוכניות תל אביב לפני כמעט מאה שנים.

היתרי בניה חדשים שחורגים מהתוכניות "המקובלות" מאפשרים למי שרואה עצמו נפגע להתנגד. כאן נוצרת הזדמנות פז גם לאזרחים קטנים בשכונה לנגוס חלק מעוגת הגביר. סוחרים מתנגדים להגדלת התחרות מצד חנויות חדשות, כך הם מונעים ירידת מחירים עתידית עקב התחרות הצפויה; בעלי בתים ודירות ותיקים מתנגדים להיצע חדש של דירות מחשש שערך דירותיהם הישנות ירד – תוצאת היצע נוסף של דירות מודרניות בסביבה. בסיפור יש תמיד רק מפסיד אחד גדול: שבעה מיליון אזרחי ישראל. מחירי הדירות מרקיעים לשחקים, מחיר מוצרי הצריכה גבוה מהנדרש בתנאי תחרות חופשית וכתוצאה מכך רמת החיים שלנו, שיכולה הייתה להיות הגבוהה בעולם, מדשדשת.

הסתרת נוף ו"פגיעה בפרנסה"
החוק הנהוג מתייחס לנוף הנשקף מהדירה כקניין פרטי של בעל הדירה ולכן אם העירייה מאשרת תוכנית בנין עיר חדשה במתחם מסוים (מגדל מגורים חדיש, לדוגמה) שמסתירה לבניין הוותיק את הנוף, רואים בכך עילה מוצדקת לפיצוי הבניין הוותיק, לצמצום הפרויקט החדש או אפילו לביטולו של הרעיון.   אילו החוק הנוכחי היה קיים בתקופת האדם הקדמון היינו נשארים ללון גם כיום במערות. כי הרי כל מבנה חדש מסתיר משהו לשכנו: נוף, אור שמש, משב רוח. הדרך היחידה האפשרית להוזלת מחירי הדירות ושכר הדירה היא לאפשר לשוק להגדיל את היצע הדירות. לשם כך צריך לבטל את רוב מגבלותיו של חוק התכנון והבניה. למשל, לאפשר לבנות לגובה ללא הגבלה (כמובן בכפוף לעמידה בתקני בניה ובטיחות). אך בניה לגובה תיתקל מיד בהתנגדויות המסורתיות. לכן, חובה גם לשמוט את השטיח מתחת לנימוקי ההתנגדות הנפוצים.

נוף, משב רוח, אור שמש, רמת רעש הם משאבי סביבה מוגבלים. אי אפשר להבטיח אותם לכל דירה ובוודאי שלא באותה מידה וגיוון. הביקוש להם ומוגבלותם הופכים אותם למוצר סחיר בהקשר של נדל"ן. זמינותם, או העדרם, משביחה או גורעת מערך נכסים.

שינויים בנוף הם סיכון שכל רוכש נכס צריך להביא בחשבון, בדיוק כמו אזרח שרוכש דירה בקומה ראשונה של בניין, יודע שבניין שיבנו במגרש הסמוך יסתיר לו את אור השמש כבר בגלל הקומה השניה. המחיר שמשלמים עבור הדירה מביא בחשבון שינויים אפשריים בנוף. מי שקונה דירה בקומה ה-40 חשוף פחות לסכנת שינוי הנוף, אבל משלם בהתאם. בנוף זוכה בעל ההצעה הגבוהה ביותר. הנוף קיים תמיד ובסך הכול מחליף ידיים. זו הסיבה שמחירי דירות באזורי ביקוש מתייקרים ככל שהקומה גבוהה. הסיכוי לזכות בנוף פתוח והמרחק מהמולת הרחוב שווים כסף. אך אם בסמוך לבניין בן 30 קומות יקום מגדל של 60 קומות – יוסתר חלק מהנוף לדיירי הבניין הראשון, אך 30 הקומות הנוספות במגדל החדש יזכו לנוף – הנוף החליף ידיים.

גם מי שקונה דירה בסמוך לשטח פתוח או דרך ציבורית, צריך להביא בחשבון שבעתיד אולי יעבור שם כביש רחב ידיים או מסילת ברזל. אין עילה להתנגדות ולפיצויים.

צריך לבטל גם עילת התנגדות שכיחה נוספת: "פגיעה בפרנסה". תחת כותרת זו מונעים בעלי חנויות קיימות הקמת מתחמי מסחר חדשים. בנימוק זה אפשר היה למנוע את התפתחות האנושות מאז ימי המהפכה התעשייתית: להמשיך לטוות בד בנולים ידניים במקום שימוש במכונות טכסטיל, או להשתמש בכרכרות במקום במכוניות. נתאר לעצמנו מדינה בה החוק היה מאפשר ליצרני מאווררים "להגן" על מקור פרנסתם באמצעות הגשת התנגדויות להתקנת מזגנים חדשים. כל פיתוח חדש בא על חשבון מוצרים ותיקים, מוזיל אותם, משפר את איכות חיינו והופך מוצרי יוקרה למוצר המוני זול לשימוש נרחב. לפני 120 שנים הייתה אמבטיה ביתית מוצר לעשירים בלבד. כך גם מכשיר וידיאו או טלפון בתחילת דרכו.

ה"התנגדויות" – פגיעה יקרה ברוב הציבור
מגבלות שמטרתן "להגן" מפני תחרות מייקרות לנו את החיים. מגבלות בנייה שמתיימרות "לשמור" על הנוף הנשקף אינם "שומרות על הנוף" אלא מקפיאות מצב קיים לטובת דיירים ותיקים. הקפאת מצב קיים מקטינה את היצע הדירות ומייקרת אותן. תקנות כפויות אלה גורמות להעשרה של בעלי נכסים קיימים על חשבון רוכשי דירות חדשים, בעיקר משפחות צעירות, שוכרי דירות, ועל חשבון משפחות שרוצות לשפר דיור. כך נפגעת רמת חיינו בגלל האילוץ להקצות חלק גדול יותר של הכנסתנו החודשית לטובת מימון פתרונות דיור (שכר דירה או משכנתא).

מוטי היינריך הוא בעל האתר קו ישר למה (כמעט) הכול עקום ואיך אפשר אחרת


צאו לנו מהווריד – שחררו את המסך / מוטי היינריך

הסיבה העיקרית לכך שרמת החיים שלנו בישראל אינה הגבוהה בעולם היא שהמשק הישראלי "שורף כסף" על פעילויות סרק. המוסכניק מכנה זאת "פול גז בניוטראל". כלומר, נהג שיושב ברכב במצב של הילוך סרק N ולוחץ על הדוושה עד הסוף. המנוע מתאמץ, רועש, מצלצל, מזהם ומתחמם – אבל הרכב לא זז. הדלק נוזל לנו מהארנק אבל אנחנו דורכים במקום.
 
חלקים נכבדים של ענפי הכלכלה והחברה בישראל פועלים בדרך זו. שלישיית "הגשש החיוור" המציאה לכך את המונח השגור "יענו, ישראבלוף". הבלוף לא נוצר מאליו – הוא תוצאה של עודף חקיקה. החוקים המיותרים מגובים ברגולציה שמתרחבת מידי חודש אל תחומים חדשים, מצמיחים עשרות מוסדות מיותרים. מאות אלפי ישראלים "מתפרנסים" מישראבלוף. מאוויר.
 
אין בעברית מילה מדויקת ל"רגולציה" או "רגולאטור" – מדובר באוסף מגבלות, חוקים, הסדרים, איסורים והיתרים. ה"רגולאטור" הוא הגוף הממשלתי האחראי על הפיקוח ויישום האיסורים – ממנו מבקשים את הרישיון, ההיתר או את ביטול רוע-גזירה. ה"רגולאטור" הוא גוף ערטילאי המורכב מ"מועצות", "ועדות" ו"מִנהלות". אלפי אזרחים מתפרנסים בגופים מיותרים אלה ובפרנסות האוויר שנוצרות מצידו האחר של המתרס.
 
ענף התקשורת – הכול אסור
 
ענף התקשורת, לדוגמה, הוא מהענפים עשירי הרגולציה. בשידורי הרדיו והטלוויזיה הכול כמעט אסור, הכול מפוקח. המדינה, באמצעות פקידיה, קובעת מי רשאי להקים ערוץ שידור, מה ישודר בו ובאיזה תמהיל, אפילו באיזה שעות. מה יהיה משך הפרסומות ובאיזה שעות ישודרו, אפילו את תוכנן בודקים פקידים. אסור לפרסם לוח שידורים ללא אישור מראש, יש מכסת שידורים לכל סוג של תוכניות, אסור לשדר חדשות ללא רישיון, אסור לשנות מספר של ערוץ, חייבים מכסה של שידורים בהפקה מקומית ואסור להזמין "יותר מידי" הפקות ממפיק בודד מסוים. צבא הפקידים עוסק ביישום מגילת האיסורים ובאיוש הוועדות, המועצות, הרשויות וההנהלות – והכול תוך בחישה פוליטית מסיבית.
 
לסגור את רשות השידור ולהפריט את כל הערוצים הממשלתיים
 
אין סיבה שממשלה תעסוק בבידור ובשידורי רדיו וטלוויזיה. צריך להפריט או לבטל כל הערוצים הממשלתיים כולל רשת א' , ב' , ג' , גלי צה"ל, ערוץ 1. הסקטור הפרטי מציע את אותם השירותים יעיל וזול יותר. רשות השידור על כל חבריה, מנהליה ופוליטיקאים המתפרנסים ממנה תיסגר. עולם התקשורת הישראלי יסתדר יפה בלעדיהם. בהעדר שידורים ממשלתיים יתבטל הצורך באגרת הטלוויזיה. שידורים פרטיים ממומנים מפרסומות או דמי חיבור (כמו בכבלים).
 
רשתות פרטיות חייבות להרוויח. כדי להרוויח צריך לרתק די צופים ומאזינים. כלומר, צריך לקלוע לטעם ולדרישה של הצרכן. ציבור הצרכנים יחליט מה ישודר ולאיזו תוכנית יש זכות קיום. כדי שחברה מסחרית תשיג יעד זה על הבעלים למנות את המנהלים המוכשרים ביותר, ואלה יבחרו באנשי מקצוע מוכשרים – יחד הם אמורים להפיק תוכניות שירתקו את תשומת ליבו של הצרכן שיושב בכורסה בביתו. המנהלים ישקיעו בהכשרת עובדים, בסקרים, בציוד משוכלל, במאמצים לייעול העבודה – הכול במטרה שהקהל בבית יהיה שבע רצון ויינעל על הערוץ במקום זה של המתחרים.
 
ערוץ ציבורי, לעומת זאת, אינו צריך להרוויח – הכנסותיו נובעות מאגרת שידור או ממיסים. כסף קל ש"לא שייך לאף אחד". הוא אפילו לא זקוק למאזינים ולצופים... בהעדר "בעל בית"  אין מנוס מ"וועדה ציבורית" ומינויים פוליטיים. כאשר מנהל ממונה על ידי פוליטיקאים, כיצד הוא ימנה את המנהלים הכפופים לו? – בדרך דומה ולאחר שיופעלו עליו לחצים מצד אלה שמינו אותו. איך יקבע לוח השידורים? הרכב התוכניות? איזה מהפוליטיקאים מראיינים? שוב – אין פטנט אחר: קשרים, לחצים, מינויים, שוחד. כאשר הצרכן אינו קובע וכאשר אין צורך להתחרות על הפרנסה – התוצאות צפויות מראש. נוסיף על כך את "קביעות" העובדים ברשות השידור, את 9 וועדי עובדים, את שפע המכרזים ש"מישהו" צריך לזכות בהם. שוב נקבל תוצאה בלתי נמנעת של בחישה פוליטית, בזבוז כספי ציבור, שחיתות. פשוט לא יכול להיות אחרת.
 
ערוצי טלוויזיה ורדיו פרטיים ללא צורך ברישיון
 
יזם שירצה להקים ערוץ טלוויזיה או רדיו לא יזדקק לרישיון ולא לתנאי מינימום. בדיוק כמו יזם שרוצה להקים עיתון חדש. הפוליטיקאים לא יכתיבו באמצעות "ועדות", זיכיון או רישיון מה לשדר, כמה לשדר ולמי לשדר. גם לא את המחיר לצרכן או כמה דקות פרסומת ישודרו. כאמור, הציבור יחליט למי יש זכות קיום. היזם יצטרך לרכוש תדרים ולהקים את העסק. הסיכון שלו בלבד – כמו בכל עסק אחר. הציבור לא יממן את ההקמה ולא את ההפסדים. אם יהיו רווחים – המשק ייהנה מהמסים.
 
ביטול מוסדות הפיקוח והרגולציה  –  תחרות חופשית
 
כל מוסדות הרגולציה יבוטלו ובכלל זה, מועצת הרשות השנייה, מועצת הכבלים, משרד התקשורת ודומיהם. לא יהיו מגבלות ולא יהיה צורך באישורים והיתרים. כולם הביתה. הרכב התכניות, אופיין ואיכותן יקבעו על ידי הצרכן באמצעות מכשיר פשוט – השָלַט. תכנית לא אהודה תוסר מהמסך על ידי החברה המשדרת, אחרת – הרייטינג ייפגע והכנסות הפרסום יתמעטו. לא עוד פוליטיקאים ו"נציגי ציבור" יחליטו מה יופיע על המסך, אלא ציבור הצופים עצמו יחליט מה ראוי – פשוט ע"י מעבר לערוץ אחר. כך יוכלו לקום ערוצי טלוויזיה חדשים וחברות כבלים בהיקפים ארציים או מקומיים. כך יפתח השידור הטלוויזיוני גם בפני סקטורים קטנים.
 
יתכן שייקום ערוץ טלוויזיה חרדי, ערוץ ללימודי תורה וגמרא, ערוץ ערבי או ערוץ חדשות וכלכלה בלבד. שיקולי היזמים יתבססו על גודל השוק הפוטנציאלי. ייפסק הוויכוח הנצחי על כמות שעות הדת והמסורת בטלוויזיה או "דיכוי הזמר המזרחי",או כמות ההפקות המקומיות. אם די מאזינים ירצו מוסיקה יוונית אז חברות השידור יגיבו בהתאם לביקוש. אין סיבה לכפות ולהכתיב לציבור במה לצפות או להאזין, בדיוק כפי שלא כופים על הסינימה סיטי תמהיל סרטי קולנוע "רצוי".
 
היקף הפרסום לא יוגבל ע"י הפוליטיקאים אלא ע"י הצופים. ערוץ שיגזים בכמות הפרסומות – יינטש  לטובת ערוץ אחר. גם המפרסמים יודעים שערך הפרסום יורד ככל שהפרסומת ארוכה. מחירי הפרסום ירדו בזכות מבחר הערוצים. כך יתאפשר גם לעסקים קטנים לפרסם. הממשלה לא תקבע את סוג הפרסומות. לא מעניינה לאסור פרסום סמוי או לבטל פרסומת בה מופיעים אברכי ישיבה. אישית אני מעדיף פרסום סמוי שמשולב בתוכן הסרט מאשר הפסקת פרסומות ארוכה.
 
תחום התקשורת הוא רק דוגמה, אחת מיני רבות. אלפי "העובדים" המיותרים ימצאו מקומות עבודה אחרים בעלי תרומה אמיתית לכלכלת המדינה. הרווח של כולנו יהיה כפול: לא רק שנחסוך את ההוצאה המיותרת, אלא גם נרוויח את תרומתם, במקום עבודה אמיתי, לתוצר המדינה לרווחת כולנו. ישראבלוף אחד פחות.
 
מוטי היינריך הוא בעל האתר קו ישר - למה (כמעט) הכול עקום ואיך אפשר אחרת


הנגיד העירום - עוד פעילות מזיקה של בנק ישראל / מוטי היינריך

האם החזקתם אי פעם בידכם הגה של נושאת מטוסים ענקית בזמן שיט באוקיינוס? כנראה שלא... אבל אם יתמזל מזלכם, שימו לב שמרגע שאתם מסובבים את ההגה ימינה חולף זמן רב יחסית עד שאוניית הענק מגיבה וחרטומה אכן משייט לימין. ומה יקרה אם זמן קצר לאחר שסובבתם את ההגה לימין, תחליטו "לתקן" את הפנייה ותסובבו את ההגה קצת שמאלה? ושוב תתחרטו ותסובבו במהירות ימינה? קרוב לוודאי שלזיגזגים המהירים והתכופים בהגה לא תהיה השפעה על כיוון השיט. כלומר, האונייה לא תגיב כלל לשינויים ולא נחוש בפניה שלה ימינה ואחר כך שמאלה.

 

כלכלת מדינה דומה יותר לנושאת מטוסים ענקית מאשר לאופניים שמגיבים מייד לכל הטיה. הפוליטיקאים העניקו לנגיד בנק ישראל הגה "עצמאי" – קביעת שיעור הריבית במשק. שיעור הריבית משפיע על הכיס שלנו ממספר כיוונים שנראה בהמשך, אך התנהגותנו כצרכנים מגיבה לשינויים בריבית באיחור ובאיטיות. אפילו אם אנחנו אנשי עסקים, קרוב לוודאי שלא נקטנו בצעד כלשהו בעקבות הכרזתו הדרמטית של נגיד בנק ישראל כי הוא מעלה או מוריד את שיעור הריבית בחצי אחוז. הכלכלה הריאלית מגיבה לשינויים בריבית באיטיות, ממש כמו תגובת ספינת ענק על סיבוב הגה. כלומר, מרגע שבנק ישראל מכריז על שינוי בריבית הרשמית חולף זמן רב יחסית עד שההשפעה ניכרת על ההחלטות היום יומיות שלנו לקנות, לחסוך או לשנות את סדרי העדיפויות. חולף עוד פרק זמן ארוך יחסית עד שבכלל אפשר למדוד את השינוי הזה בסקרים שגם הם לא בדיוק מתמטיקה...

 

ה"מומחים" של בנק ישראל לא חכמים מאתנו

 

אבל הדוקטורים של בנק ישראל החליטו בחודש מרץ 2008, לדוגמה, כי המדינה שטה לכיוון של האטה כלכלית וירידה באינפלציה ולכן הם הורידו את הריבית במחצית האחוז. חלפו 60 ימים, עוד לפני שהאונייה הספיקה להסתובב, התכנס שוב פורום הדוקטורים והחליט שוב לסובב את ההגה, הפעם לכיוון ההפוך ולהעלות את הריבית ברבע אחוז. האם הם טעו בהחלטתם הראשונה? האם טעו בהחלטתם השנייה? ה"מומחים" של בנק ישראל גילו שהאינפלציה בעצם אולי גבוהה מידי. האם האוניה מגיבה לזיגזג? ברור שלא, כיוון השיט משתבש אבל די אקראית.

 

לפורום בבנק ישראל שמקבל את ההחלטות אין חוכמת-יתר, ואפילו לא נוסחה סודית, לפיה מתקבלות החלטותיהם. על כל החלטה "מלומדת" של מועצת הדוקטורים בבנק ישראל נגלה כי ישנם, לא פחות כלכלנים במשק ובאקדמיה וגם "נגידים לשעבר" שמגיעים למסקנות הפוכות. אפילו בין משתתפי "הפורום" יש חילוקי דעות. כל ההחלטות, וגם היפוכן, מבוססות יותר על תחושות בטן מאשר על מתמטיקה.

 

למי בכלל חשובה הריבית?

 

שיעור הריבית שנקבע על ידי בנק ישראל משפיע על האוברדראפט שלנו בבנק, על גובה החזרי המשכנתא שלנו, על היכולת של אנשי עסקים להרחיב את העסק ולהציע לנו מוצרים תחרותיים יותר בשוק. אפילו מקום העבודה שלנו עלול לקרוס אם הריבית תהיה "גבוהה מידי". אנו עלולים למצוא עצמנו ברשימת המפוטרים כי מישהו צריך לשלם עבור ההוצאות שגדלו עקב העלאת הריבית.

מדוע מצב הארנק שלנו צריך להיקבע על ידי פקידי ממשלה? מילא, אילו הייתה להם דרך בדוקה להיטיב לנו, או כישורים של מחשב-על (שטרם הומצא) לעיבוד מיליוני הנתונים הכלכליים, או אולי מוטיבציה עליונה לעזור באמת לאזרח. אבל, שימו לב: מדובר בפקידים (גם אם יש להם תואר "דוקטור"), ללא מנגנון של שכר ועונש (הם לא מפסידים אגורה מכיסם אם "טעו"); במנגנון ה"שכר והעונש" יש רק "שכר" – ומהגבוהים במשק. ועליהם אנחנו סומכים שיקבעו את שער הריבית "הנכון", "יעודדו" צמיחה, וישמרו על "יציבות" מחירים.

 

בנק מרכזי וממשלה לא יכולים ליצר מוצרים בעלי ערך שאדם חופשי יסכים לקנות מרצונו החופשי (אלא אם מכריחים אותו) , הם לא מסוגלים ליצר מחשבים או נעליים ואפילו לא לגדל חיטה. כל המדינות שהמשטר בהם גרס שליטה ממשלתית בכלכלה והלאמת תעשיות הביאו רק עוני ומסכנות על תושביהן. פעילות ממשלתית לא יכולה "לעודד" צמיחה אלא רק לשבש את המשק. אילו הייתה לבנק ישראל שיטה "לעודד" צמיחה, אפשר היה להעלות את המינון של התרופה, ו"להתעודד" באופן קבוע. מי צריך לעבוד קשה? בנק ישראל יכול ליצור עושר, יש מאין, באמצעות קביעת הריבית...

 

אז מי צריך לקבוע את שיעור הריבית?

 

את שער הריבית קובעים האזרחים שמבקשים הלוואות לצורך מימון עסקים, מיזמים וצריכה שוטפת. הם לווים את הכסף (באמצעות הבנק) מאזרחים אחרים בעלי חסכונות שדורשים ריבית על חסכונותיהם. כאשר גדל הביקוש להלוואות יעלו הבנקים המסחריים (לא בנק ישראל) את הריבית המוצעת למפקידים כדי לפתותם לחסוך וכך להגדיל את המקורות שעומדים לרשותם להלוואות. שער הריבית ללווים יעלה גם הוא בדיוק כפי שמחיר המלפפון יעלה כאשר יגבר הביקוש למלפפונים. כאשר יש האטה במשק ועסקים נזהרים מהשקעות, קטן הביקוש להלוואות והריבית תרד. זוהי ריבית השוק ה"אמיתית". בדיוק כמו מחירו הטבעי של המלפפון בשוק הכרמל. הבנק המסחרי הוא בסך הכול מתווך כספים, בעל הבסטה בשוק, הוא מלווה כסף שאינו שלו, למרות אחריותו כלפי המפקידים. 

נגיד בנק ישראל לא יכול לקבוע את שער הריבית, הוא רק יכול לשבש את שיעור הריבית שהשוק קובע. השיבוש מתבצע בעזרת המחוקק שמאפשר לבנק המרכזי "לייצר" כסף ולחלק אותו תמורת ריבית שהוא קובע שרירותית. נגיד בנק ישראל מנחש את הריבית ה"רצויה";  לפעמים הוא קובע ריבית "נמוכה מידי" ומוריד את ערך הכסף, ולעיתים ריבית "גבוהה מידי" ואז הוא חונק ללא צורך את האזרח. ואם במקרה הוא מנחש "נכון" וקובע ריבית, שהייתה ממילא נקבעת על ידי השוק, הרי שטרח לשווא... אז מי צריך את הנגיד?

 

בנק ישראל אינו שונה מעמיתיו בחו"ל

 

התערבותם של בנקים מרכזיים בעולם (לכל מדינה יש את "בנק ישראל" שלה) בקביעת שערי הריבית במשק היא תופעה חדשה יחסית, בערך בת כ- 80 שנים. הבנקים המרכזיים  בתפקידם זה, נועדו לשרת בראש ובראשונה את הממסדים הפוליטיים: באמצעות הורדת הריבית, מתחת לשיעור שהשוק היה קובע, אפשר לייצר תחושה שקרית וזמנית של שגשוג ולדחות מיתון כלכלי "עד לאחרי הבחירות". אבל העתיד תמיד מגיע ומתישהו צריך לפרוע את החשבון. מחזור משחקים, של הבנק המרכזי האמריקאי בשערי הריבית, מגיע בימים אלה לסיומו בהתרסקות כלכלית שאת היקפה קשה לחזות, אך ההדים כבר נשמעים גם בכלכלה הישראלית.

 

מוטי היינריך הוא בעל האתר קו ישר –  למה (כמעט) הכול עקום ואיך אפשר אחרת.