לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

mybody

לא היה לך נעים לאמר "לא"? הוטרדת או הותקפת מינית ולא התלוננת? התלוננת והעולם המשיך כאילו כלום??? אל תשמרי בלב! ספרי לי ואני אספר לכולם. בלי שמות, בלי פרטים מזהים, רק ה"אירועים". כל מקרה לגופה (*הפניה לנשים מטעמי נוחות אך מכוונת לכל סוגי המינים)

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2008    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

זה ממש פוגע


לאני נזכרה במקרה שקרה לה בזמן אודישן ללהקת המחול העירונית, דווקא על ידי בוחנת אישה

 

לפעמים נראה לי שזה היה חלום.. כי זה נשמע כמו קטע בתסריט של איזה סרט הוליוודי שמתאר חלום של תיכוניסט ממוצע על כך שהוא עומד באמצע בית-הספר ערום וכולם צוחקים עליו.

כשהייתי ילדה די קטנה, למדתי ריקוד.. וזה עוד חלק מהעבר שלי שאני מעדיפה לשכוח.

אמא שלי הציעה לי לגשת לבחינות שנערכו בעיר שלי ללהקת המחול העירונית, או משהו מטופש שכזה.. והחלטתי לגשת. אני לא בטוחה למה.. לא נהנתי מריקוד, ויש לי פחד במה בכלל. אולי עשיתי את זה בשביל שאמא תוכל להתגאות במשהו.

בכל מקרה, נכנסתי לחדר. היו שם 6 בנות שנראו פשוט אותו הדבר. כולן רזות וגבוהות, כולן באותה התלבושת ולכולן אותה התסרוקת, בן אחד שגם נבחן והבוחנת עצמה - אשה בשנות ה-40 שלה בערך.

אני לא באמת זוכרת איך הלכה כל הבחינה המזורגגת הזאת, אני רק זוכרת שלקראת סופה - כשהיינו מפוזרים כל הנבחנים ובצענו תרגילים שהבוחנת ביקשה, היא פתאום העירה איזו הערה מגעילה על החזה הגדול שלי (אני יודעת, זה עצוב. בגיל 8 היה לי חזה גדול.) ואז אמרה לי לפתוח את הפה ולהראות את השיניים (שיני-החלב שלי לא מיהרו ליפול.) והדבר הבא שאני זוכרת זה שעמדתי במרכז החדר, מול הבוחנת המכשפה ושבעת הגמדים שלה וכולם צוחקים עליי בקול רם.

זה לא שלא צחקו עליי לפני זה.. על החזה, על השיניים, על המשקפיים - you name it. אבל זה היה ממש השיא. ברגע שהיא העירה את אותה ההערה כבר לא היה לי אכפת אם אתקבל או לא, מצדי שלאמא לא יהיה במה להתגאות גם עד שאהיה בת 100. רק רציתי לצאת משם כמה שיותר מהר.

הבחינה נגמרה, אמא חיכתה לי בחוץ. את זה אני זוכרת בבירור - אמרתי לה "בואי נלך הביתה, אני לא רוצה להשאר פה אפילו עוד דקה." וגררתי אותה משם מהר.

אחרי כמה ימים קיבלתי מכתב שלא התקבלתי ללהקת המחול העירונית, אבל זה לא עניין אותי.

עברו שלוש שנים של הדחקה עד שזה עלה לי פתאום לילה אחד כששכבתי במיטה, ובכיתי על זה (כן, לקח לי שלוש שנים לבכות מזה.)

אבא שלי שמע אותי בוכה ונכנס אל החדר שלי לשאול מה קרה.. אז סיפרתי לו על המקרה, והוא מצדו עזר לי להתגבר בכך שהציג את הצד הילדותי והמשוגע (אתם לא חושבים שזהקצת משוגע שאשה בת 40+ צוחקת על ילדה?) של אותה בוחנת, וגם הצחיק אותה בכך שקרא לה "תרנגולת" או שם גנאי מצחיק מהסוג הזה.

אמא שלי התאכזבה שלא סיפרתי לה, כי היותה לה חברה שעבדה בעירייה והיא יכלה לפנות אליה ולבדוק מי הבוחנת ואז להתלונן עליה. אני באמת מצטערת שלא התלוננתי עליה, ומקוה שאף-אחד אחר חוץ ממני לא נפגע ממנה.

עכשיו, בקשר להשלכות של המקרה.. אין לי צלקות ברורות מהמקרה הספציפי הזה.. אולי ביחד עם המקרים שצחקו עליי בבריכה ושבנות (גם נשים מבוגרות) היו שולחות אליי מבטים שונאים בגלל הגוף ש"התברכתי" בו בגיל צעיר, והבנים שלא שתקו על זה גם הם.

רק מפריע לי לחשוב שיש סיכוי מספיק גדול שאני לא ה'קורבן' היחיד של המטורפת הזאת.

 

ועכשיו מסר לכל הקוראים:

כשהייתי שם, קטנה במוחי וגדולה בגופי, שמתי לב שאנשים ממש אטומים כלפי הנושא הזה. כל אחד מעיר את ההערה שלו, מצחקק קצת, מצביע.. אבל זה ממש פוגע!

שמו לב לזה. אם אתם מכירים ילד שגבוה מדי לגילו או ילדה שכבר צמח לה החזה, סביר להניח שזה נושא רגיש אצלם ושאף-אחד לא נותן להם לשכוח את זה.


כתובת לסיפורים (נא לציין ניק):

[email protected]

 

 

נכתב על ידי , 9/7/2007 14:02   בקטגוריות אדם זר, אצל המומחה, בין מורה לתלמיד/ה, ילדות נשכחת, מילים כדרבנות  
35 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ב-23/1/2012 20:56
 



שמתי יד על הרגל וניסיתי לדחוף את היד שלו ממני בכוח


ל-tangerine קרו שלושה מקרים. בראשון מדובר בחשש המוכר מפני גברים במכונית שנועצים בך עיניים (גם אם לא בהכרח מדובר בהטרדה), בשני - גבר "נרדם" לידה באוטובוס כדי שלא תוכל להגיד לו כלום כשהוא שולח ידיים, ובשלישי - מורה בחדר כושר תקע בה מבטים של סוחר בשר.

 

אני קוראת פה כבר זמן מה, ואפילו מזדהה עם חלק מהסיפורים... אז אני אוזרת עכשיו אומץ ואספר על 3 מקרים שקרו לי...

 

הפעם הראשונה הייתה בכיתה י' או י"א, הייתי עם חבר שלי באירוע של המשפחה שלו באזור התעשייה בעיר שלנו... רבתי איתו ויצאתי החוצה, ישבתי על השפה של הכביש מחוץ לאולם, כשפתאום עצר לידי רכב שהנהג שלו היה נראה קצת חשוד... אני לא יודעת אם באמת הייתה לי סיבה להילחץ, כי ישר אחרי שהוא הסתכל עליי הרמתי טלפון לחבר שלי והתחלתי לבכות לו שיבוא לפגוש אותי כי אני מפחדת. חצי מהשיחה נראה לי שבכיתי ולא דיברתי ורצתי מהר מהמקום לכיוון האולם, והאיש נסע משם לבסוף. אז אולי זה לא כזה רציני כי לא באמת קרה לי משהו, אבל זה היה יכול להיגמר לגמרי אחרת.

 


 

מקרה שני קרה בכיתה י"ב, כשנסעתי לפגוש את חבר שלי בעיר אחרת. התיישבתי ליד החלון באוטובוס וליד התיישב איש שמן (אני לא מוצאת מילה אחרת שתתאר אותו). הוא היה מבוגר, אני מעריכה שהוא היה כבן 60. כבר כשהוא התיישב לידי שמתי לב שהוא נצמד אלי יותר מדי, וחשבתי או שניסיתי לשכנע את עצמי שזה רק כי הוא שמן.

 

כבר בתחילת הנסיעה הוא נרדם ולא יכולתי שלא לשים לב שהיד שלו מחליקה לכיוון איבר המין שלי. חשבתי שאולי זה בגלל הנסיעה, אבל בשלב מסוים כשניסיתי לדחוף את היד שלו ממני ושמתי לב שהוא מתנגד, הבנתי שזה בכוונה, וכנראה שהוא לא באמת ישן אלא רק מעמיד פנים. שמתי את ידי על הרגל שלי וניסיתי בכוח לדחוף את היד שלו ממני אבל לא הצלחתי... ניסיתי להתעסק בדברים אחרים: קראתי ספר, הסתכלתי החוצה מהחלון ורק התפללתי שהנסיעה הזאת תיגמר כבר. הנסיעה נמשכה בערך שעה, אולי יותר, וכל הדרך התאמצתי להרחיק את ידו ממני. עצרתי בכוח את הדמעות שלי.

 

בשלב מסוים הסתכלתי עליו כדי לזכור טוב טוב איך הוא נראה, וכל כך רציתי לעוף משם, לעבור מקום, או שאולי מישהו ישים לב למה שקורה. כמובן שזה לא קרה. אני לא יודעת למה לא היה לי אומץ  לצעוק עליו או משהו כזה. לבסוף, כשהגעתי לתחנה המרכזית באותה עיר, ישר ברחתי מהאוטובוס, כיביתי את הפלאפון ולא הודעתי לחבר שלי על זה שאני לא באה. תפסתי ישר אוטובוס הביתה. כשהגעתי, ישר התקשרתי לידיד שלי. נפגשתי איתו וסיפרתי לו מה קרה. אז נשברתי ובכיתי המון. מאז אני לא יושבת יותר באותו מקום באוטובוס ואני יותר לחוצה תמיד כשאני ליד אנשים, כי אני תמיד חושבת שהם רוצים לעשות לי משהו. (לא זכיתי לשום אמפתיה מהחבר שלי לאחר שהוא שמע על המקרה, יותר הזיז לו שלא באתי לפגוש אותו, אבל זה כבר לא קשור).

 


 

והמקרה השלישי שפחות נחשב להטרדה, זה מאמן אחד אצלי בחדר כושר שהציק לי במשך חצי שעה וניסה להתחיל איתי, וחקר את הגוף שלי מילולית וגם בעיניים כאילו אני בשר שמוצע באיטליז. הוא היה כבן 35 והגעיל אותי שהוא מנסה להתחיל עם קטינה. מאז אני מנסה להתחמק ממנו כשאני מגיעה לשם, והוא מציק לי הרבה פחות.

 


 

אני מניחה שיחסית היה לי מזל בכל המקרים שלי. ואני משתדלת לא לייחס להם יותר מדי חשיבות. רק בנות (וגם בנים) - תשמרו על עצמכן/ם ותקבלו את האומץ שלי לא היה להעיר אם משהו כזה קורה.

 

לסיפורים (אנא ציינו ניק):

[email protected]

נכתב על ידי , 7/4/2007 18:33   בקטגוריות אדם זר, אדם מוכר, באוטובוס, בין מורה לתלמיד/ה, במכונית, ברחוב, הכל יכול היה לקרות, התלוננתי ו-כלום, אקטואליה, ביקורת  
98 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Xx3DxX ב-12/4/2007 19:23
 



עדיין קשה לי לכעוס עליך כי אני עוד קצת מעריצה


הבלוגרית בובה על חוטים היתה בת 14 כשהמורה הנערץ עליה התחיל איתה. זה נמשך שלוש שנים.   

 

זהו מכתב שכתבתי היום לכבוד הפרויקט של איריס - המכתב שלא נשלח. כתיבתו החזירה אותי יותר מעשר שנים אחורה. אומרים שהצפת כאבים על פני השטח, התעסקות עם צלקות ישנות, משחררת ועוזרת לעכל, אבל אני הרגשתי שלי זה סתם כואב. כלום לא השתחרר, אפילו לא הדמעות, ואני כמו קופסא ריקה מרגשות, יושבת מול המחשב וכותבת, כמו נרקומנית, לא יכולה להפסיק, למרות שמרגישה שרע לי.

 

אני נזכרת בך עכשיו, כשאני כותבת לך את המכתב הזה, וחושבת איך אתה היום. לפי חישוב שלי אתה בסביבות גיל 55, בטח רוב השער הג'ינג'י שלך כבר הפך לבן, מעניין אם אתה בכלל זוכר אותי, אם אני עוד עולה מידי פעם בין מחשבותיך. לא ראיתי אותך אולי עשר שנים.

 

לפני 12 שנים, כשהייתי בת 14, זה התחיל. היינו בטיול לסיני של חוג הסיירים שלנו. עבדנו בשביל הטיול הזה אולי שנה, אני זוכרת כמה שהתרגשנו מהנסיעה. זה היה טיול מדהים, 7 ימים בהר הגבוה בסיני, ועוד 3 בטראבין, אם אני זוכרת נכון. אתה כבר ליווית אותנו באיספור טיולים קודם לכן, היית מכיתה ד' המורה שלי לטבע, או איך שאתה קראת לזה "חינוך סביבתי". הכיתה שלנו הייתה הכיתה הכי מטיילת בבית הספר, יצאנו לטיול בערך כל שבועיים, עברו כמה שנים עד שהבנו שזה בגלל שהיה לך רומן עם המחנכת שלנו - כמה ילדים ראו אתכם יחד... היית המורה הכי נערץ, לימדת אותנו ערכים אמיתיים. יחד, כל הכיתה, היינו אוספים אשפה שמטיילים אחרים השאירו לפנינו, היינו מנקים מסלולי טיול שלמים, ומסיימים כל מסלול עם שקיות זבל רבות מלאות. כן, הערצתי אותך, כמו כולם, עד היום קשה לי לכעוס עליך כי אני עוד קצת מעריצה.

 

בטיול לסיני, ערב אחד בתחילת הטיול, נכנסנו יחד למערה חצובה בסלע, זה היה אחרי ששאלתי אותך אם באמת אפשר לגור שם. נכנסנו למערה רק אתה ואני. נשכבת, אז נשכבתי לידך. התחלת ללטף אותי, בערתי. לא ידעתי מה לעשות. הרגשתי שמשהו לא בסדר, אני לא באמת רוצה, אבל היית כל כך רגוע, ואני כל כך הערצתי אותך, כל כך סמכתי עליך, הרי רק זמן קצר קודם לכן השתלשלתי מחבל בין שמיים לארץ, ואתה זה שכיוון והדריך, עזר לי לרדת לאדמה הבטוחה. ברגעים האלו לא הרגשתי כלל על אדמה בטוחה, אבל סמכתי עליך, כל כך בטחתי בך, שתשמור עלי. בגיל הזה, הסתכלתי על העולם בעיניים של ילדה, בצבעים של שחור ולבן, היו בו טובים והיו בו רעים, ואתה היית מהטובים.

 

לאחר זמן מה שליטפת אותי, קשה לי להעריך כמה זמן זה היה, קמת, "רגעים כאלו לא חוזרים", אמרת, ואני הבנתי מכך שבזה זה נגמר. איזה תמימה הייתי, פתיה טיפשה. כבר באותו הערב חיכית שאהיה לבד לרגע, ולקחת אותי לטייל לאורך הוואדי שלידו חנינו ללילה. כשהתרחקנו מספיק עד שקולות המוזיקה מהמחנה כבר לא נשמעו, והיינו עטופים רק בחשיכה מסביבנו, עצרת. שוב התחלת לגעת בי. קפאתי. לא ידעתי אפילו איך לגעת בגבר. אמנם הייתי כבר נערה בגופי, אך עוד חשבתי כמו ילדה. נישקת אותי הורדת את חולצתי. ממש כואב לי לכתוב את הדברים  האלו, לא שיערתי שארגיש ככה. מיותר להמשיך בתיאורים, רק אומר שלא בעלת אותי, נשארתי בתולה עוד כמעט שלוש שנים אחר כך, אבל בעלת את נפשי.

 

פעם אחר פעם, טיול אחר טיול, היית מוצא זמן להתייחד איתי. בטיול לכנרת נכנסנו שנינו למים ערומים, כשסבך השיחים ליד המים מסתיר אותנו. היית יורד לי, ומבקש שארד לך. עשיתי זאת, כמובן, צייתנית כבר מאז. נגעת בכל המקומות הכי רגישים, ואני נשארתי קפואה, הייתי כל כך נוקשה שהמגע הרך שלך כמעט והכאיב לי. מעולם לא סירבתי לדבר שביקשת, תמיד סמכתי עליך כל כך. אמרת לי תמיד לא לומר לאף אחד, ושנים ארוכות לא אמרתי לאיש. נשארתי עם הסוד מנקר בתוכי. היית מעל גיל 40, הייתה לך בת קטנה ממני בשנתיים בלבד, ועוד תינוקת שנולדה פחות מחודש לפני הטיול לסיני.

 

פעם התקשרתי אליך, אשתך ענתה, ושמעתי את התינוקת בוכה ברקע, פתאום הבנתי מה עשיתי. הייתי עמוסת רגשות אשם, כעסתי על עצמי כל כך, ואפילו לא העליתי בדעתי לכעוס עליך. אחרי כמה שנים שמעתי מרכילות שהתגרשת, אמרו שהיית פרפר ולאשתך נמאס, ריחמתי עליך. עד היום לא התגברתי עליך, לפעמים אני אפילו חושבת לנסות לפגוש אותך. הכאבת לי כל כך ואני חושבת עליך בהערצה. אני מטורפת.

 

אני כותבת לך בשביל לבקש משהו שלא תוכל לתת לי: צא לי מהראש, עזוב אותי, תחזיר לי את מה שלקחת. לך! לך ממני כבר!

 

הסיפור פורסם לראשונה בבלוגה.

הסיפור עלה גם לפוליטינט, הצביעו שם.

 

לסיפורים (אנא ציינו ניק):

[email protected]

נכתב על ידי , 26/12/2006 14:52   בקטגוריות אדם מוכר, אני והחבר'ה, אצל המומחה, בבית הספר, בהסכמה/בדרכי נועם, בין מורה לתלמיד/ה, בינו לבינה, הכל יכול היה לקרות, ילדות נשכחת, למה לא התלוננתי, מילים כדרבנות, אהבה ויחסים, אקטואליה, ביקורת, בית ספר  
41 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של בעז ב-28/12/2006 18:03
 



המורה אמר שהוא רוצה לבחון את רמת הכוח שלי


אבודה בזכרון נזכרה רק לאחרונה שבכיתה ב' המורה שלה להתעמלות נגע בה בתואנות שונות ומשונות.

 

נזכרתי במקרה הזה לפני שבוע והבנתי מה קרה.

בכיתה ב' בשיעורי ספורט, היה לנו סטודנט מורה, מתלמד כזה שאימן אותנו. היה לנו מחסן כזה שהוצאנו ממנו את הדברים. פעם אחת עזרתי לו להוציא משם דברים, והוא אמר לי משהו כמו שהוא רוצה לבחון את רמת הכוח שלי.

 

הוא התחיל לגעת בי באיזור החזה ולחץ חזק ואמרתי לו "לא, זה כואב", וככה כל שיעור הוא לחץ, גם בתחת. והוא תמיד היה אומר לי "זה יהיה הסוד הקטן שלנו, אל תספרי לאימא". וכמה שזה נשמע אידיוטי ממוחה של ילדה בכיתה ב', חשבתי שהוא משחק. בחיי.

 

פעם אחת נפלט לי כשדיברתי עם אימא וסיפרתי לו שסיפרתי לה, והיא אמרה לי לעשות את זה. הוא אמר לי שזו שטות והמשיך לעשות לי את זה. בסוף השנה הוא התפטר מבית הספר. 

 


 

המגן האנושי שלי, נענע.

 

לסיפורים (לא לשכוח ניק):

[email protected]

נכתב על ידי , 23/12/2006 19:22   בקטגוריות אדם מוכר, אצל המומחה, בבית הספר, בהסכמה/בדרכי נועם, בין מורה לתלמיד/ה, הכל יכול היה לקרות, התלוננתי ו-כלום, ילדות נשכחת, למה לא התלוננתי, אקטואליה, בית ספר, ביקורת  
29 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אבודה בזכרון ב-11/9/2008 23:06
 



דלת ההרמון/ נירית צארום


לא התכוונתי שהיום הזה יוקדש רק לתזות ואג'נדות, אבל המאמר הזה, שעלה באתר "העוקץ" ב-30 באוגוסט, נשלח אלי במייל ופשוט לא יכולתי להתאפק. גם אני הייתי באקדמיה, ואני בטוחה שחלק מהקוראות כאן אקדמאיות אף הן. נראה אתכן מכחישות את התופעה הזאת, שתמיד תמיד מתרחשת - אבל רק לכאורה - במסווה של "דרכי נועם".

אגב, שימו לב כמה דומים דבריה לדבריו של רם, גבר שלימד גם באקדמיה וגם בבית הספר.  

 

אופיים הדינמי ורב הפנים של יחסי גבר/אישה מקשה עיתים קרובות על הצופה מן הצד לאתר את הנקודה, שבה הופכים פלירטוט ורומן או יחסי מין בהסכמה בין אנשים בוגרים, להטרדה מינית וליחסי ניצול. הקושי גובר כאשר יחסים אלה מתקיימים במוסדות יוקרתיים כגון : מוסד הנשיאות, הכנסת והאקדמיה, שכן הנמנים עליהם נהנים מיוקרה ציבורית, שכפי הנראה מאפשרת להם להשיג כל מה שיחפצו. הרמז האפשרי היחיד לקיומו האפשרי של ניצול, הוא הפערים הבלתי נתפסים בין גברים לנשים במוסדות אלה. שכן, הנהנים העיקריים מיוקרתם הם גברים סביב גיל החמישים, רובם אשכנזים ממשפחות הקרויות "מלח הארץ" ומיעוט של גברים מזרחים - אליטה גברית הנהנית מיחסי ציבור מעולים. מן הצד האחר ("האחר" - תרתיי משמע), נמצאות נשים, בעיקר נשים צעירות : מזכירות, פקידות, עוזרות פרלמנטריות, ובאקדמיה - סטודנטיות לתארים ראשונים ולתארים מתקדמים ועוזרות מחקר - רובן בגילאי העשרים והשלושים.  

 

רבות יותר ממה שנהוג לחשוב, הוטרדו ונוצלו מינית במוסדות הללו על ידי גברים מבוגרים מהן הנמצאים בעמדות כח, במסווה של רומן. התהייה הכה מתבקשת בסיטואציות אחרות – מדוע כה רבות הנשים הצעירות, שאין להן תסביך אב מודחק, המוכנות לקיים קשר רומנטי/מיני עם גברים המבוגרים מהן בחמש עשרה עד שלושים שנה, היא בלתי רלוונטית. שכן במקומות התחרותיים והפטריארכליים הללו שם המשחק הוא לא אהבה ולא תשוקה, שם המשחק הוא כח. כח שמאפשר לגברים לנצל ולגעת בנשים שיכולות להיות הבנות שלהם. נשים שבסיטואציות אחרות, שוויוניות יותר, הם לא היו מעזים להתקרב אליהן. נלוזה לא פחות היא שיטת ההסוואה של האלימות – על ידי נרטיב מתוחכם של התאהבות הדדית, חוצת מעמדות. ההוכחה שאין מדובר כאן באהבה נמצאת בתיאור המופתי שנתנה  אחת המתלוננות שכפי הנראה לא נכנעה להטרדות המיניות מצד הנשיא משה קצב :

  

 "העניין הנורא לא היה ההטרדות המיניות עצמן שנהג משה קצב לבצע. בחורה ליברלית יכולה לעבור את זה באמירת 'לא' תקיפה ובהתנערות פיזית. הנורא היה הנבזות, ההשפלה והנידוי אחרי שהעזת לומר לו לא".

 

שימו לב! מדובר בבחורות ליברליות, דהיינו לא נשים שנמנעות מיחסי מין מתוך מחוייבות מסורתית או דתית המקדשת למשל את בתולין האישה עבור גבר אחד. מדובר בנשים שהצרכים שלהן, ככל הנראה, נמצאים בדרגת חשיבות עליונה על זו של צרכי גבר. נשים כאלה מערערות את המבנה הפטריארכלי של החברה, על פיו הגבר וצרכיו עומדים במרכזה. על כן לא יפלא בעיניי איש, שאישה ליברלית ועצמאית בסיטואציות כגון אלו, תושפל עד עפר.

 

יחסים מעוותים באקדמיה

 

מאחר שהאקדמיה היא המוסד היוקרתי היחיד שבאתי בשעריו, ברצוני להדגים את האופן שבו מנצלים מרצים מסויימים (בהחלט לא כולם) את כוחם לרעה על סטודנטיות, מסטרנטיות ודוקטורנטיות. מדובר ב"מצליחנים", גברים  שופעי כח וקסם, רחוקים מאוד מהדימוי הציבורי של אנסים ומטרידי מין. למען היושר, אציין שבין כתלי האוניברסיטה מצויים גם אנשים הגונים המקיימים ביניהם מערכות יחסים מכובדות גם כאשר יחסי הכח ביניהם, מבחינה מוסדית, אינם שווים. אלא שמערכות יחסים מכובדות אלה הן מיעוט שבמיעוט, ביחס למספרן של מערכות היחסים הרומנטיות לכאורה והמעוותות למעשה, המתפתחות בתנאים של תלות טוטאלית - כזאת שקיימת במערכת האקדמית בישראל, למשל בין מונחה המצויה בשלב כתיבת המאסטר או הדוקטורט, לבין המנחה.

 

יחסים מעוותים כאלה מקבלים הד ציבורי קלוש בכנסים וימי עיון, כאשר מסטרנטית/דוקטורנטית צעירה שלא מפגינה ברק אינטלקטואלי מזהיר מקבלת תמיכה בלתי מסוייגת מפיגורה אקדמית רבת רושם ששימעה יצא למרחוק ולא רק בשל הישגים אינטלקטואלים ראויים לציון, אלא גם בשם פרשיות שונות של הטרדה מינית ויחסי מין עם סטודנטיות. המעשים נרמזים בחילופי מבט משמעותיים וחצאי חיוכים, בהפסקות סיגריה, בשרותי נשים תוך בדיקה שהתאים ריקים ובמכונית בנסיעה הביתה. זהו מעמד מבזה מאוד עבור חוקרת הנמצאת בתחילת דרכה האקדמית, אבל נראה שלא תמיד היא מודעת לנזק שנגרם לתדמית המקצועית שלה.

 

תלותה של המסטרנטית והדוקטורנטית מבחינה אקדמית וכלכלית במנחה, מתגברת כאשר מדובר בקהילה מצומצמת, מהסוג שקיים בישראל. תלות כזאת מבטיחה שהדברים לא ייאמרו באופן ישיר, אבל יובנו כמו מאליהם.

 

להקת המעריצות של שנה א'

 

בבסיסה של הדינמיקה של יחסי ניצול בין מנחה למונחית עומדת מה שאפשר לכנות "תסמונת שנה א'" – התאהבות לא מזיקה של סטודנטית במרצה. זה קורה בעיקר בשנה א' וזה נמשך סמסטר או שנה אקדמית אחת בדיוק; סוג של מחלת ילדות אקדמית שכולן מחלימות או אמורות להחלים ממנה בשנה ב', או לפחות לשים אותה בפרופורציות. אלא שלא כולן מחלימות מן התיסמונת הזאת. אני חוששת שדווקא השקטות והשקדניות יותר, שאין להן חיי חברה פעילים במיוחד, מתקשות להיפטר מאותה תיסמונת, במיוחד כאשר הן נמצאות מספר שנים במערכת האקדמית המאלילה גברים בעלי תארים למדרגת גאוני-על, וכאשר הן מעודדות על ידי גבר רהוט, מתוחכם ובעל נסיון רב, בניהול וניצול מצבים כאלה.

 

נשים צעירות כאלו ייהנו לפתע פתאום מחיי חברה סוערים, שכן מרצים מסוג זה בדרך כלל לא מסתפקים במעריצה נלהבת אחת, אלא מטפחים מעין להקה של מעריצות הנשרכת מאחוריהם. להקה זו מורכבת ברוב חוכמה לא רק מנשים צעירות המקיימות עמם יחסי אישות וחברותיהן, אלא גם מנשים שלהן מועידים גברים אלה את תפקיד הכשרת השרץ – נשים חכמות ומבריקות המסוות, בלא יודעין, ניצול מיני והטרדות מיניות של נשים אחרות. על ידן של נשים אלו שהתמזל מזלן להיות מקודמות ולא מוטרדות, הם יכולים להציג את עצמם כמי שמקדמים נשים ולא על בסיס טובות הנאה מיניות. 

 

הרשת החברתית הלוכדת את הקרבן היא אותה להקת מעריצות. להקת מעריצות שמכוננת את נחשקותו של הריבון ונחשקותה של הקורבן בהתאם ליחסו של הריבון אליה. בתחילה היא נהנית מתשומת לב גברית בלתי מסוייגת. היא מוחמאת על הופעתה ועל כשרונותיה, היא גם מעוררת קנאה מצד נשים, שברגע זה אינן זוכות לתשומת לב מיוחדת, או נשים ש"סר חינן" בעיניהם של אותם "גאוני-על". רגשות אלה המעודדים בצורה מתוחכמת על ידי חבורה מסואבת ותאבת כח של גברים בגיל העמידה, יעודדו נידוי והשפלה של אישה שלא תיעתר להם, לא רק מצד הגברים אלא גם מצד להקת הנשים הכמהה לאישורו של הריבון.

 

היחס הג'נטלמני והמלכותי שהקורבן "זוכה" לו, יתחלף במהירות כאשר היא "תעז" להעמיד את צרכיה לפני צרכיהם של אותם גברים, ותעדיף כל דבר שהוא לא "אינטלקטואל" מסואב, מתוסבך ומבוגר ממנה בשנים רבות. הוא וחבריו יתיחסו אליה בקרירות ובבוז כאשר היא תנסה לבקש את תשומת ליבם מתוך תפישה מוטעית ותמימה, שלא רק הצורך שלהם לזיין אותה עמד בבסיס היחס הנפלא שלהם כלפיה בעבר, אלא כשרונותיה. יקח  לה קצת זמן, אבל בסוף היא תבין שהם מעולם לא היו שם בשבילה, אלא רק בשביל עצמם. לעיתים אחרי זמן מה, נדמה יהיה להם ש"היא למדה את הלקח" והם ירמזו לה שהדלת עדיין פתוחה. הם יעשו זאת בארשת נלבבת, במחמאה הנאמרת בחצי פה, בנגיעה קלה במותן. הדלת אל ההרמון נפתחת שוב, ברוכה השבה.

 

***

 

ומיוחדת מאוד היא דלת ההרמון, זוהי דלת דו צדדית, שנפתחת אל שני עולמות שונים בתכלית זה מזה. דלת ההרמון היא אופציה תמידית, לא רק באקדמיה, אלא גם במקומות עבודה, ביחסי עבודה וביחסי זוגיות. זאת הניצבת מולה, חייבת להחליט במהירות היכן היא עומדת ולאן היא שייכת והאם היא מסוגלת לפלס דרך משלה, או האם היא זקוקה לקורת גג מעל לראשה בכל מחיר. 

 

גם אני בחרתי ובחרתי; אחזתי בידית הדלת ופתחתי אותה לרווחה בכל כוחי רק לכיון הפוך מזה שתיכננו האדריכלים של הבניין הנוראי והמכוער הזה. קרעתי אותה מציריה והשלכתי אותה הצידה לפני שיהיה מאוחר מדי, פתחתי אותה אל החוץ באופן סופי. כולי תקווה עכשיו שאת הדלת הזאת לא יצליחו לתקן לעולם, גם הבנאים צחי הלשון והמוכשרים ביותר שעמלו על חזיתו המפוארת, על מנת להסתיר את מימדיו הצרים והעלובים של ההרמון ביחס למידותיה של כל אישה ולמידותיו של כל גבר המכירים בערך עצמם.

 


מגזין הנשים COSMOPOLITAN מעוניין לפרסם סיפור של הטרדה מינית. הסיפור יובא במסגרת המדור "הסיפור האמיתי", שעוסק בנשים צעירות שעברו משבר (בגידה, אנורוקסיה, התעללות וכו') אך גדלו ממנו והמשיכו בחייהן. המערכת פנתה לבלוג על מנת לאתר מישהי שתסכים להתראיין ולספר את סיפורה, אפילו בעילום שם!

אם יש כאן מישהי שמוכנה להתראיין - צרי איתי קשר באמצעות המייל ואני אקשר אותך עם המפיקה (שפנתה לכאן דרך המייל של הבלוג). 


 

מי שמעה? מי יודעת?

לסיפור:

 


 

לסיפורים (לא לשכוח כינוי):

[email protected]

נכתב על ידי , 2/9/2006 19:18   בקטגוריות אדם מוכר, אני והחבר, אצל המומחה, באקדמיה, בהסכמה/בדרכי נועם, בין מורה לתלמיד/ה, בינו לבינה, במסיבה, בעבודה, מילים כדרבנות  
31 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של (: ב-7/9/2006 15:17
 



הוא סגר את הדלת והצמיד אותי לקיר


דנה (שם בדוי) אמנם רק בת 14, אבל כבר חוותה מספר הטרדות ותקיפות מין, בעיקר במסגרת בית הספר.

 

עברה עלי ילדות מאושרת, ההורים שלי נתנו לי הכל ועשו הכל בשביל שיהיה לי טוב. למרות שאני רק בת 14, אני מרגישה שהתמימות שלי חלפה ולכן אינני ילדה. אני מחוננת ובוגרת יותר מבני גילי, כך לפחות מגדירים אותי האנשים סביבי... התפתחתי מוקדם יחסית וקיבלתי מחזור בגיל 10(!). את החזייה הראשונה שלי קניתי בכיתה ד', לאחר שבמשך שנה הלכתי עם גופיות ספורט... בגלל היותי מפותחת, גיליתי את הגוף שלי מוקדם מאוד... למדתי להשתמש בכוח הזה, של להיות אישה, על הגברים (הנערים) סביבי... אבל יש כמה סיפורים קטנים שהשפעתם עלי לא הייתה ישירה, אבל בהחלט קשורה לכל החלטה בחיי...

 

בכיתה ה' עשו אצלנו בבית הספר חוגים כל יום בין 14:00 ל-16:00 וכל הילדים היו חייבים להשתתף... אני הייתי בחוג ציור. חורף אחד, כשהמורה לא באה בגלל הצטננות, בא מורה מחליף... וביקש ממני להישאר לעזור לו לנקות את הכיתה אחרי הצלצול. נשארתי... לקחתי מטאטא והתחלתי לנקות.

 

הוא סגר את הדלת והצמיד אותי לקיר. קפאתי במקום לרגע, ואז התחמקתי - אמרתי שאני ממהרת... הוא חיבק אותי מאחור ונצמד אליי. אמרתי לו בנימוס שאני צריכה ללכת והשתחררתי מהחיבוק. הוא שאל אותי "מה קרה?", אז אמרתי לו תירוץ מטומטם שכואבים לי השרירים וזה כואב כשהוא נוגע... הוא ניסה לעשות לי מסאג', הוא אמר שזה ישחרר אותי... ואני בתגובה לקחתי את הדברים שלי והלכתי... יותר לא ראיתי אותו...

 

אני בכיתה ו'. אף אחד לא מדבר איתי בגלל אי-הבנה עם "המלכה" של  השכבה... אני רק מחפשת מישהו שיאהב אותי... והוא פשוט היה שם. לא היה איכפת לי באיזה מחיר, רק רציתי שהוא יאהב אותי. הוא ניצל את המצב, ואני עשיתי לו ביד עוד לפני שנגמרה השנה... אחר כך, כשהוא בא לבקש עוד ואני הבנתי שהייתי מטומטמת, אמרתי לו "לא", ובתגובה הוא החטיף לי מכות רצח. לאמא, שמצאה אותי מדממת, אמרתי שנפלתי במדרגות...

 

בכיתה ז' ישבתי בכיתה. באחד השיעורים ישב מאחוריי ידיד שלי, שאיתו הייתי מאד פתוחה מינית וסמכתי עליו... והוא, המניאק, התחיל לזרוק עלי בתור משחק ניירות לתוך המחשוף שלי... בהתחלה צחקתי, אחר כך אמרתי לו שיפסיק, ואז צעקתי עליו... הוא הקניט אותי וקרא לי "יבשה". הוא טען שאין לי בעיה לדבר, אבל שזה מגיע למעשים אני ממש גרועה... לא בכיתי, אבל מאז אני לא מדברת איתו...

 

בגלל שאני לומדת במרכז מיוחד למחוננים (אני לא חננה כמוהם אבל אמא חושבת שזה יעזור לי), יצאנו בסוף השנה לשיט קיאקים ופגשתי שם בחור בכיתה ט' (שנראה כמו בן 20) בשם דור(שם בדוי). מסתבר שגם הוא מחונן ופשוט לא ראיתי אותו עד אז... אחרי השיט הלכנו לראות סרט, אני ודור השתעממנו אז פשוט ישבנו ודיברנו... השיחה מיד גלשה לרמזים מיניים מצדו... ות'אמת - אהבתי את זה, זה החמיא לי... החלפנו מספרי אייסיקיו. מיד כשחזרתי הביתה דיברנו במצלמה והכל, וקבענו להפגש למחרת בקניון.

 

כשנפגשנו מחוץ לקניון, הוא אמר לי שהוא לא רוצה להיכנס כי חברים שלו שם והוא לא רוצה להיות איתם... אז הוא לקח אותי לגן שעשועים לא רחוק משם, שהיה חשוך... התנשקנו, התמזמזנו, ואז - כשאמרתי "די" כי פחדתי להמשיך... הוא נהיה אלים... למזלי עברה שם קבוצת נערים שאני מכירה, ובחכמתי התחברתי אליהם והשארתי אותו שם לבד... ניתקתי איתו קשר!

 

***

היו עוד מלא מקרים נוספים, כמו למשל כשילדים בני גילי החליטו לפלוש למרחב האישי שלי, או כשאנשים מבוגרים שעשו לי עיניים בים... התביישתי לספר, לא אמרתי עד היום כלום לאף אחד... בנות אל תהיו כמוני אם הטרידו אתכן – שתפו!!!

הלחמו על הזכות לשמור על הגוף שלכן ועל הפרטיות שלכן לעצמכן!!!

 


 

כמה הערות:

אנא קראו בתשומת לב את הפוסט הזה - מהחשובים שעלו כאן, ובכל אופן מסביר לא רע את האג'נדה שמונחת בבסיס הבלוג הזה.

אשתו של חזרה לדווח על הנורמליזציה.

הוא עדיין חופשי - מדור ה"מוטרדות" בנענע.

 


 

לסיפורים (אנא ציינו כינוי מועדף):

[email protected]

נכתב על ידי , 15/8/2006 14:44   בקטגוריות אדם מוכר, אני והחבר, בבית, בבית הספר, בהסכמה/בדרכי נועם, בידידות, בים, בין מורה לתלמיד/ה, בינו לבינה, ברחוב, הכל יכול היה לקרות  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של any ב-27/1/2007 16:50
 



שבירת מוסכמות אינה מעידה בהכרח על ניצול


בעקבות שאלותיו של שחר, התפתח פה דיון לא רע בסוגיות הנורמות החברתיות וחופש הרצון והפעולה על פיו - דיון שהוביל לכתיבת סוג של אג'נדה באדיבות רם. לא כולם יסכימו איתו, כולל ענבר - שגם ענתה לו. כמובן שהעמדה הזאת אינה מחייבת אף אחת ואף אחד, אבל אני מצדדת בכל מילה שכתב, וחשוב היה לי שהדברים יקבלו במה ראויה. לא הייתי יכולה לכתוב את זה טוב יותר ממנו. להלן הדברים, בעריכה ותמצות הכרחיים (הגדלות טקסט - שלי):

 

שחר (שואל את bleeding heart):

מה הקטע? אם לא אהבת את זה - למה המשכת ללכת איתו? לי נראה שרק היום, בדיעבד, את לא אוהבת את זה אבל אז זה היה לך סבבה או שלא היה לך משהו יותר טוב לעשות. אני אומר את זה מנסיון – כשעושים או עשו לי משהו שלא מצא חן בעיניי, הייתי מפסיק את זה. אם לא – זה סימן שלא רציתי להפסיק.

אם היא לא הבינה מה קרה בגיל תשע אז מה כל כך רע בזה? כי היום סיפרו לה שזה רע... אבל אז – זה לא היה רע כי היא לא ישדעה שזה אמור להיות רע. אני מכיר מישהי שבילדותה היתה מזדיינת עם הסבא החורג שלה והיתה אוהבת את זה. היום היא תובעת אותו על "התעללות", למרות שהיא נהנתה מכל רגע (היא הודתה בפני מסר פעמים שכך היה). היא מרגישה רע עם מה שקרה, לא בגלל שהיא סבלה, אלא בגלל שסיפרו לה שזה משהו רע שקרה לה. אם כולם היו מתייחסים לזה כדבר טוב, אז גם לה לא היה אכפת.

אנשים כאן בוחנים את החיים על פי הקריטריונים שמקובלים כיום ב"חברה" (אם אפשר לקרוא לזה ככה), ואז מתאבלים על כל מה שקרה להם ונוגד את הקריטריונים האלו. 

 

רם:

א.

אני מסכים עם שחר שאין "כללים מוכנים מראש" למה תקין ומה אינו תקין. אני מאמין שמספיק ילדות בנות 13 ניהלו רומנים עם מבוגר לאורך ההסטוריה, ולמרות שקשה לעכל את זה ולא צריך לאשר את זה חוקית - זה לא בהכרח נופל בקטגוריה של הטרדה או תקיפה, וזה לאו דווקא פסול ברמה האנושית. אבל ברוב המקרים מדובר בניצול מרות וכוח, ובמקרים האלו תפקידה של החברה הוא להגן.

 

ב.

התמונה, על פיה כל אחד אחראי באופן מלא על גורלו, היא שיטחית כמו פלטה ועיוורת, משום שהיא מתעלמת מהאופן שבו אי-הצדק מובנה בחברה ובעולם. ביקרתי במספיק ארצות בחיי, כולל מדינות עולם שלישי ואפריקה, והרעיון שהאנשים הללו יכולים - מרצונם, לצאת ממצבם ולבחור את גורלם הוא פשוט מקומם!

 

ג.

במבנה תקין של אינטראקציה בין בני אדם יש הדדיות. לא כל האנשים רגישים לכך שהם נמצאים בסיטואציה שהשני לא באמת חולק אותה. משום כך הם לא מודעים לכך שהם תוקפים ואונסים. שחר נשמע כמו בן אדם שבקלות יכול להכנס לסיטואציה כזו, ובסוף להאשים את הצד השני. אדם רגיש לא עושה מעשים שהשני עשוי להתחרט עליהם אחר כך - זה פשוט לא אפשרי, או כמעט שלא אפשרי, בגלל הרגישות לצד השני. לכן אדם שרגיש לשני, לא מוצא את עצמו בסיטואציה שבה "אחר כך היא התחרטה" והוא לא צריך להשתמש בתירוצים אידיוטיים כמו "היא שינתה את דעתה בגלל המוסכמות". לכן, ברוב המקרים, למרות ששחר צודק בקשר לכך שיכולים להיות גם יוצאי דופן - עצם העובדה שמישהי אמרה שהיא עשתה משהו מבלי שבאמת רצתה בכך, היא ראיה לכך שהאדם תקף אותה; היא לא באמת היתה שם - היא היתה שם בגלל סוג מסויים של כפייה, פסיכולוגית או פיזית. בסיטואציה הדדית - אף אחד מהצדדים לא יוצא וטוען "לא באמת הייתי כאן". כל מי שהיה עם נשים בסיטואציות מיניות, בעיקר בהכרויות מקריות ורגעיות, יודע שתמיד אפשר ללכת צעד אחד קדימה יותר משהיא רוצה. זה אונס - גם אם היא לא התנגדה.

 

ד.

הייתי בחיי בעמדות כוח לא מעטות. קרה לי, למשל, שתלמידות התאהבו בי, גם באוניברסיטה וגם בבתי ספר. אילו רציתי, יכולתי לשכב עם רבות מהן והן היו חושבות שזה בהסכמה, כיוון שהיה לי מעמד של כוח מולן. אולם לא התקיים בינינו סוג של הדדיות מסויימת - הן לא היו מאוהבות בי בגלל מי שאני, מה שאני וכו', אלא בגלל המעמד שלי. אני לא טוען שלא ייתכן רומן בין מורה לתלמידה, אבל אני חושב שהסיכויים שהתרחשות כזו תתאפשר ללא שיהיה בה גם ניצול, הם נמוכים. לא כל מורה שמזיין את התלמידות שלו יכול לבוא ולהגיד "זה היה בהסכמה". אם זה באמת היה בהסכמה, בהדדיות, תוך מערכת יחסים שהתפתחה במקרה לגמרי, בתוך מסגרת לא שגרתית ולא רצויה, אז הסיכויים שמישהו יגלה על כך - גם בעתיד, באופן שיאיים עליו - הם קטנים. אהבה היא חזקה, וכשהיא באמת נוצרת אז יש לה כוח רב יותר מאשר למוסכמות ולנורמות. לכן, ודאי שאם תלמידה מתלוננת על מורה שניצל אותה, היא לא ממציאה שום דבר - די בכך שהיא מתלוננת (אלא אם היא ממציאה את הסיפור) כדי שנדע שהיא לא "באמת" היתה חלק מזה. אותו דבר נכון בקשר לרוב הסיפורים כאן בבלוג.

 

***

 

עוד הבהרה קטנה, לפני שאני מוצא להורג בכיכר העיר. לגבי שתי הנקודות ה"פרובוקטיביות" שלי בנוגע לאפשרות הנדירה של רומן של ילדה צעירה עם בוגר, או של תלמיד/ה עם מורה: הטענה הזאת קצת פחות פרובוקטיבית ממה שהיא נשמעת. סטטיסטית, אני מאמין שברוב המקרים שבהם מורה מגיע לקשר מיני עם תלמידה או ילדה עם מבוגר, מדובר בסיטואציה של ניצול, והקשר המיני הזה חמור עד כדי אונס. אני מאמין שרוב הסיטואציות הללו פסולות מבחינה אנושית, מוסרית, ובצדק - גם חוקית. אבל אני מאמין שכמו כל דבר בחיים, זה לא כלל ברזל. מי שמכיר קצת היסטוריה, יודע על כמה רומנים של חיים שלמים, שהחלו כקשרים לא שיגרתיים. באותה מידה, רבים מאיתנו יודעים שגם קשרים "ממוסדים" של זוגיות, נישואין וכו' מהסוג ה"כשר לחלוטים" – עלולים להות קשרים של ניצול, אלימות ואונס.

 

כל הטענה שלי היא שכל סיפור צריך להישקל לגופו. אם משהו פסול, הרי שזה בגלל מה שנעשה - בגלל שימוש בסמכות, וכו'. במקרים של הבדלי מעמד וגיל, ניצול המעמד והסמכות בדרך כלל כבר מובנה. המוסכמות רק עוזרות לנו לזהות מתי "סביר" שנעשה ניצול. הן אינן מעידות על עצם קיומו של ניצול.

ענבר:

ייתכן שלעיתים נדירות תתקיים מערכת יחסים במסגרת מובנה שכזו, שאינה כרוכה בניצול. יכול להיות גם מקרה נדיר של רצח מסיבה טובה, או שבכל מקרה הנרצח עמד להתאבד. השאלה היא האם החריגים הנדירים והיוצאים מן הכלל, הם שיכתיבו לנו את מערכת החוקים? אני מאמינה שהם לא צריכים לעשות זאת.

בדוגמא של התלמידה והמורה - אם זו אהבת אמת (מה זה?), הם יכולים לחכות שנה שנתיים ולעשות את זה כמו שצריך מחוץ למסגרת מוסד הלימודים. ואם הבחורה צעירה מ-16, נראה לי שבכל מקרה זה לא טבעי, בלי קשר ליחסי מורה-תלמידה. בגיל 15, הבדל של עשר שנים הוא עצום - מנטלית, רגשית וכו'.

 

רם:

ענבר, לא התכוונתי, ודאי שלא בקונטקסט הנוכחי, להעלות שאלות פרובוקטיביות, על כן ההשואה ל"רצח מוצדק" אינה רלוונטית. התכוונתי לחלץ מדבריו של שחר נקודה נכונה – גם נורמות חברתיות דורשות הצדקה, הן לא סתם כך כפויות "מבחוץ", וההצדקה היא שאנחנו מאמינים שרוב הקשרים במצבים כאלה כרוכים בניצול, גם אם ב"ניצול עקיף". בכל מקרה, ה"איסור" ותחושת הפגיעה נובעים מעצם הניצול ולא מעצם ה"חריגה מהנורמה".

מה זאת "אהבה"? אני עושה הבחנה בין מורה שחי עם מישהי שהיתה תלמידה שלו במשך עשר שנים או חיים שלמים, לבין מורה שמזדיין עם תלמידה. במקרה הראשון - קשה לדמיין "חריגים" אבל אפשר; בשני - אני לא מצליח לדמיין חריגים. בקשר לכך שעשר שנים מהוות הפרש "עצום" - נדמה לי שרבים יסכימו שגברים הם הרבה הרבה פחות בוגרים מנשים, ושפעמים רבות גבר בן 30 מסתדר טוב מאוד, לפחות מבחינת הבגרות (בלי קשר לשום שאלה אחרת) - עם ילדה בת 15. בנוסף, אני אישית לא עושה כזה ביג דיל ממין - לא נראה לי שזאת החלטה הרת אסון, אלא אם היא נתפשת בעיני מישהו כהרת אסון. תקיפה מינית וניצול מרות, לעומת זאת, נראים לי כייהרג ובל יעבור.

 

הסיבה שאני מדגיש שזה כל מקרה מקרה לגופו ולא איזה חוק כללי שמבדיל בין תקין ללא תקין, בין פגיעה וניצול לבין הדדיות, היא שאני מאמין שרוב ה"שוביניזם" בחברה מתבטא דווקא בכוחניות שקיימת במסגרת הלגיטימית והמקובלת. הדגשתם של "הסוטה" ו"החריג" מהווה לגיטימציה לכל הנצלנים מהממסד, שמשתמשים בכוח ובסמכות שלהם באופן שהוא לכאורה תקין, כמו גם לכל האנשים שבין קירות ביתם, במערכות יחסים "לגיטימיות" ונורמטיביות פוגעים פגיעות קשות, ממש כמו הדמויות האלה מהסמטאות החשוכות.

הרושם שלי הוא שההתגייסות לרדוף את אלה שחרגו מהנורמות ומהכללים - רדיפה כוללת, ולא רק כשהם פוגעים ומנצלים - מנוצלת כדי ליצור את הרושם שזה מקור הבעיה - שיש פדופילים, שיש מורים ש"סרחו", שיש גברים שמתחבאים בגנים ציבוריים. אני לא מגן על כל אלו, אבל אני חושב שלא אלו הם האנשים שמאיימים על החברה - והמלחמה בהם היא הרבה יותר נקודתית ופחות פוליטית. הרעיון שאפשר להגדיר את ה"רע" לפי אוסף כללים נתון מראש, מחביא בתוכו את הרעיון שאין בעיה בשגרה, שאין דיכוי ממוסד.

 

לסיפורים (כינוי מועדף בבקשה):

[email protected]

נכתב על ידי , 14/8/2006 20:55   בקטגוריות בין מורה לתלמיד/ה, במשפחה, בהסכמה/בדרכי נועם, אדם מוכר, בעבודה, בצבא, דבר המומחה, מילים כדרבנות  
49 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של איריס ב-2/9/2006 22:51
 




דפים:  
כינוי: 

מין: נקבה




479,523
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לmybody אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על mybody ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)