לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

יומני אלפוחרה


מכחול הזמן מצייר את עור הלב
Avatarכינוי: 

מין: זכר

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2018    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .


רֵיחוֹת וּטְעָמִים

 

רֵיחוֹת הַכַּרְמֶל -

מִי מַכִּיר רֵיחוֹת זוֹלְגִים?

כְּטַעַם חָרוּבִים

 

הֲיָדַעְתְּ

רֵיחוֹת כַּרְמֶל? -

נוֹטְפִים הֵם סְבִיב אַגָּן

הַיָּם הַתִּיכוֹן.

אֲנִי לוֹגֵם מְלוֹא פִּי.

זוֹלֵג

טַעַם חָרוּבִים



נכתב על ידי , 1/9/2016 22:32   בקטגוריות אהבה בטיוטות, אוכל מאהב  
55 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-27/9/2016 00:17
 



קדירת גמימה


ההצעה של גמימה לקדירה מכובדת חָבְרָה לבואו שלבנצעיר לסופשבוע ולסיום הכירה של הארנב ששימח אותנו כמה ימים.  לקחתי את ההצעה של גמימה כבסיס לשמח את בנצעיר מזה הרעב, לאחר חודש של בחינות שאיימו שלא אזהה אותו מחשש רזון מתקדם.

 

הבטחתי לגמימה שאדווח על התוצאות והנה הדוח...

 

ויהי בחצי הלילה, אין כמו מחצית הלילה להתכונן לחגיגת הבישול של צהרי יומשישי.  ובכן, בחצי הלילה לקחתי שני כרעי עוף וטיגנתים היטב.  הנחתי אותם בסיר כבד המשקל השמור למעשי הקדירה ובמקומם הנחתי במחבת כמחצית הקילו קוביות בשר צלעות.  לאחר שגם אלה שינו את צבען למטוגן הוספתי אותן לסיר שקיבל אותן באהבה לצד הכרעיים.  בכדי שיהיה שם למחרת מעשה אהבה הוספתי לכבוּדה גם שלוש נקניקיות מעושנות גדולות שחורצו לאורכן וטוגנו גמהן.

 

טיגנתי קוביות בצל אדום מקורמלות מעט ואליהן הוספתי קוביות דלעת וגזר לסיפוק הטעם שלי.  לאחר שהוזהבו די הצורך, גמהן מצאו את עצמן בסיר היצוק שקיבלן בשימחה.  על כל הכבודה הזאת הוספתי את שאריות הציר מכירת הארנב (חבל לוותר על הטעם) והשלמתי לכדי שלושת רבעי גובה הכבודה.  מניסיוני עם הסיר הזה, לא צריך יותר נוזלים, ואפשר גם פחות.  מרגע שהמכסה חוצץ את תוכן הסיר מהעולם, נוהג הוא כבור סוּד שאינו מאבד אף טיפה.

 

חיממתי את הסיר, אך לא הרתחתי, ובזמן הזה הוספתי גם חופן פטרוזיליה וכוסברה קצוצים גס.  תיבלתי במלח ופלפל וגם הוספתי מעט כמוּן וקארי. למען הצבע הוספתי מעט פפריקה מעושנת.  כאשר הכבודה התחממה מספיק בכדי לבלות את הלילה ולהכיר את המשתתפים, הורדתי מהאש והלכתי לחלום אהבה.

 

למחרת בשעות הצהריים שבתי לאורגיה הממתינה בסיר היצוק שלי.  הריח היה טעים מאוד.  קילפתי שלושה תפוחי אדמה גדולים וחתכתי אותם לקוביות גדולות ויחד עם סלסילת פטריות שמפיניון, באו גם הם בסוד הסיר המצפה.  עתה הגיע הזמן להביא את הסיר לידי רתיחה שקטה למשך כרבע שעה עם מעט ערבוב.  ממש לפני שהסיר עמד להיכנס לתנור שציפה לו ב- 150 מעלות, נזכרתי ששכחתי להזהיב שום עם הבצל.  נו טוב, אז כמו במעשה פילאף, לקחתי ראש שום ונעצתי בלב הכבודה.  סגרתי עם המכסה הכבד והנחתי בתנור המצפה.

 

לאחר כשעה וחצי הפולני בדק שאכן יש מספיק נוזלים בסיר.  המראה והריח הנהדר שהתפשט מהתבשיל לרחבי הבית, הציע להוריד את הטמפרטורה מעט.  הורדתי ל- 130 מעלות ונתתי לאורגיה להתנהל בחשכת הסיר לעוד כשעה ומחצה.

 

ריח התבשיל המוכן היה מהמם והמראה גמכן.  הטעמים הרקיעו והמשתתפים התענגו מאוד על מיני המזונות שנשלפו מהסיר והונחו אחר כבוד בצלחות.

תודה גדולה לגמימה על המתכון המנצח שלה.  חרגתי מעט מהמתכון שלה, בכדי לספק את טעמי הבית ועדיין זכויות הקדירה הזו שמורים לגמימה.

 

*  סיר היציקה שהשתמשתי בו מאפשר להפחית מכמויות הנוזלים וגם להוריד את הטמפרטורה של התנור.  אין כמוהו למעשה קדירות חורפיות...  תמיד כדאי להכיר את האפשרויות הטמונות בזוגיות של סיר ותנור – זיווג מהשמים לְאַהֵב בו אוכל.



נכתב על ידי , 18/2/2013 20:53   בקטגוריות אוכל מאהב  
40 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-22/2/2013 20:40
 



דג ההליבוט וקינוח אלוורה


דגים קונים רק בשכונת אנקלה (El Ancla - העוגן), שם הדייגים אורזים את הדגים בסיפורים שהיו ושעוד יהיו.  דגי ימתיכון ופירותיו קופצים ישר לדוכן החנויות ולצלחות האורחים במסעדות אנקלה.  אך יש וחברי הדייגים ממחוז גליסיה הצפונמערבי שולחים להם מתנות מהים האטלנטי.  כך התעופפה לה השמועה ברשת לקוחות הדייגים, כי דגי הליבוט (Halibut) הגיעו לשכונה.  עזבתי כל ואצתי רצתי לאנקלה לתפוס בזנבו של הליבוט.  הוא אמנם כבר לא השתכשך עם אחיו ורעיו שבאטלנטי, אך מבט אחד הספיק לי להתחבר אליו.  מהרגע שהוא נארז על שני חצאיו המנוקים בזהירות עם שביבי קרח סביבו, אפפה אותי תחושה עמומה של סיפורים מאנגליה הערפילית.  זכרתי במעורפל גם את סיפורו של אתגר קרת, אך לא יותר מזה.  לשמחתי, אוגניה מבלוגילוגי הזכירה לי את "חלום אריזונה" של קוסטריצה, אשר בו דג הליבוט מתעופף בחלומו של ג'וני דפ לעבר השמש הזורחת.  נזכרתי והבנתי שאני כבר לא אכתוב תסריט שבו דג ההליבוט שלי יתעופף לו לירח הזורח.

 

הדג שהבין שאין סיכוי שבאמת אזכור, התחיל במשימת הזְכור שלו.  רק הספקתי לתפוס בקצה החוט שהתפתל מזנבו, ומייד הוא נסק לעבר השמים.  אחזתי בחוזקה, ככל שיכולתי, חש טלטלות עזות ששיתקו את ידי הימנית, אך אני לא וויתרתי.  להכין ארוחת הליבוט, אינו מעשה פשוט, החיבור חייב להיות שם, או כל שתקבל הוא מאפה דג.  וכך מפשפש בזיכרונותיי הפרוזאיים, ואוחז בקצה החוט טולטלתי במרחבי השמים שלי, עד שידעתי את הדג.

 

בערב, כאשר טלטלתי את ציוד הצילום לגג, כבר הייתה לי ברורה הפשטות שבהכנה.  הדג גמהו החליט לנוח, נאחז באנטנה הכהה מימין, מתכוון לזינוק הרואי אל הירח הזורח.  מקום טוב להשיב לעצמו את כבוד ההליבוט.  קצת חששתי, וגם קיוויתי, שהוא יגרור גמותי, אך ידעתי שהאורחים לא יוותרו לי, ומייד לכדתי אותו בצל הכהה של התמונה.  ידעתי שעתה אני מוכן.


 

הדג היה בייבי במונחי הליבוט אטלנטי, רק שני קילו, אך כולו שרירים ועוצמה.  עמדתי במטבח, מנער ומותח את ידי הימנית, בכדי לשחרר את שריריי ספוגי הכאב, ממסעות הפרא של הדג במרחבי השמים כאשר נגררתי אחריו.

 

כאשר התאוששתי, גמימה, כךעשיתי  סבבי.  פרשתי נייר אלומיניום עם שוליים רחבים על מגש אפיה.

בתנועות רחבות מרחתי מעט שמנזית על נייר האלומיניום.  כיסיתי את המגש בפרוסות תפוחי אדמה מדרום המגש אל קצה צפונו, ופיזרתי עליהם מעט מלח.  על כל אלה, השכבתי בזהירות את שני חצאי ההליבוט עם צד העור שלהם כלפי מעלה.  באהבה, בחיי שכך, עיסיתי אותם ברוטב שהכנתי ממיץ של מחצית לימון גדול, כמות דומה של שמנזית, מעט מלח, ועל הכל היזיתי יין לבן משובח.

את השוליים העודפים של נייר האלומיניום קיפלתי חזרה על הדג, אורז אותו עם תפוחי האדמה.  אם שולי נייר האלומיניום קצרו מלכסות את כל הכבודה, אפשר להוסיף עוד נייר אלומיניום מלמעלה.  כך נתתי לכל להיספג כמחצית השעה.

 

את המגש הכנסתי לחלקו התחתון של תנור שחומם לכ- 170 מעלות (בלי טורבו בבקשה), לכ- 25 דקות.  לאחר מכן הוצאתי את המגש ובזהירות פתחתי את נייר האלומיניום, חושף את הדג לאוויר העולם.  השבתי את המגש לתנור לעוד כ- 20 דקות כדי שישחים מעט.  מניסיוני, הדג אינו מתייבש.  במידה שכן, תמיד אפשר להוסיף מעט נוזלים.

 

חמישה אנשים יכולים ליהנות מהכבודה הזו.  הדג מאוד עדין ובשרו מתקלף מאִדרתו (עצמותיו וצלעותיו) בקלות רבה.  יש לדג הזה מה שנראה כריכוזי שומן, אך זהו אינו שומן, אלא ג'לטין שהוא מקור טוב לתזונה חלבונית.

 

האורחים נהנו מאוד (וגמני) מטעמו המשובח של הדג, ובטוב ליבם סייעו לפנות את השולחן קודם להגשת הקינוח.  באותו הזמן אני פיזרתי פירורי לחם לדרורים החביבים.  להפתעתי, הפעם הם לא הסתפקו בפירורי הלחם ופנו לקינוח שלהם – פרחי האלוורה.



 



 




אני מקווה שתאהבו ותתאהבו (כמו האורחים שלי...) סבבי

נכתב על ידי , 8/5/2012 18:47   בקטגוריות אוכל מאהב, זריחות  
42 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-27/5/2012 13:41
 



שלהי דצמבר


לפני חודשיים הייתי גיבור ונעניתי לאתגר חג המולד ולקחתי על עצמי להכין את הארוחה. לפני כשבוע קלטתי שהארוחה מתקרבת בצעדי סופה עליזים ועדיין לא פתחתי בהכנות. מיד פתחתי בהתרוצצות אצל הירקן, הקצב וחנות הדגים ומילאתי את הסלים מכל טוב ספרד.
מאז, אני עמל ומכין וטורח, חי בין תנורים למחבתות.
כבר כמה ימים שאני מכשף ומאהב מיני מטעמים מקומיים וכאלה שבאים מליבי. שמות מוזרים כמו פאטה כבד באגסים או חלת חבושים, קרמו עור, ריחות וטעמים. אך השיא חייב היה להיות רגלי טלה בנוסח קסטיליה, אחרת איך אעבור את מבחנה של אבואלה.


מהתנור לקדרות הברזל


מהקדרות לשולחן

הערב יורד ועוד מעט יתכנסו האורחים.
הכל מוכן ואני רגוע מאוד.

גם אם זה לא חגנו, אני מתפלל לימים טובים לכולנו.
¡לוואי שישוחרר גלעד שליט עוד לפני תום השנה!
שיהיו הימים ימי אהבה ו- care
נכתב על ידי , 24/12/2009 18:49   בקטגוריות אוכל מאהב  
51 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-18/2/2010 23:51
 



סטייק במלח


בניקר שלי,
אתה יודע, שכחתי. עברו כבר קרוב לשמונה שנים. אני לא זוכר איך מכינים סטייק פילה במלח. אני יכול לשער, אך את המתכון שהכנתי אז אני לא זוכר. אני יכול כמובן לאלתר. הרי אני מבלה מספיק שעות במטבח בכדי לְאַהֵב. אך לא, אני אוותר. פעמיים הכנתי וכנראה שרק פעמיים הייתי אמור להכין את סטייק השחיתות הזה.

מפליא שאתה זכרת את הסטייק הזה. איך שטעמים משתלבים בצמתים של חיינו. אני הייתי בצומת ששחררה אותך לחיים ואתה, אתה אף פעם לא מגדיר לך צמתים. אתה הולך ומייצר אותם ואז אתה מביט ואומר... 'אהה. אז זו הייתה צומת. כך חשתי כשחציתי את הרחוב.'

רק פעמיים עשיתי את הסטייק הזה. כל פעם עם בן אחר שלי. לא יודע אם הייתי עושה אותו שוב עם עוד ילד. כך יצא. בפעם השנייה עשיתי אותו מהזיכרון ולא משום שזכרתי שעשיתי אותו. כך זה עם צמתים. בראש אני זוכר שחציתי את אותה הצומת, לא ברגליים.

באותו הערב צחצחתי את המטבח, כמו לפני מסדר המפקד. תמיד בישול מתחיל אצלי בניקיון וצחצוח. לפתות את מרכיבי המזון להתמיר את צורתם. שיהפכו לחומר רך וגמיש בידיי. כי מה כבר יש להכין בסטייק במלח. נתח בשר טוב ורצוי שיקראו לו פילה. מעט כבד אווז מוקפץ בבצל ופטריות לא יזיק, והרבה הרבה מלח גס.

ממש לפני שהגעתי להכנה, נכנסת למטבח. כדרכך התיישבת בקפיצה על השיש, מסתכל ובוחן. אולי זה היה הרגע שבו בחרת להתאהב בבישול. אני זוכר שהתפלאת לכמויות המסחריות של מלח ים גס ואני הסברתי לך שהסטייק ייעשה בחום השׂימלה של המלח. ואיך יודעים שזה יצליח? בינגו. זה בדיוק העניין של סטייק במלח. לא יודעים. כמו באפיית עוגה. אי אפשר לתקן ולהוסיף אחרי ששמת את יהבך בחום. אלה ההכנות שאתה עושה שקובעות את מידה ההצלחה. אחר כך הסטייק יוצא לדרכו עד למיפגש שֶׁבַּחֵיךְ.
* * *

כמה טעימה היא הנשיקה שלך.
החיבוק הזה.
הצליח לך בני יקירי...
וגם לי
נכתב על ידי , 26/1/2008 14:56   בקטגוריות אוכל מאהב  
56 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-28/1/2008 11:50
 



סלק רייטינג


הסלק נזרע אצל פמה כאן וקראו לי לחוות דיעה. הוא המשיך בנביטה אצל גמאמא למשימת רייטינג, ועתה יסופר במעט מניפלאותיו כאן.
רוב האנשים נבעתים מהירק האדום הזה. כי הם אינם יודעים את סגולותיו הקולינריות. כי אינם משערים את הבריאות הטמונה בו. כי לא חושדים במשהו שעולה פרוטות שהוא צדיק גדול כלכך.

ומהיום הוא גם מעלה רייטינג...

כאן בספרד הסלק המבושל (remolacha) שולט בכל סלט ירקות המכבד את עצמו. הוא נותן גוון וטעם ועדינות רבה.

הפעם אסתפק בסלט סלק מרוקאי, כך לפחות הוא ידוע במטבחי. מבשלים במים חצי קילו סלק כשעה, או לחילופין קונים אותו מבושל כבר, באריזת וואקום. כדאי לצרוך את הסלק הקנוי תוך כמה שיותר מהר, כי הוא מבאיש מהר מאוד. בבישול ביתי הוא נישמר יותר זמן. מה שמלמד שוב על איכות המזון המוכן והמעובד. לאחר כשעת בישול מקלפים את הסלקים בעודם חמים ופורסים לפרוסות דקות ומחלקים לרבעים.

מכינים תחמיץ מ- 2-3 כפות שמן זית משובח וכמות דומה של מיץ לימון. מוסיפים גביע יוגורט וטורפים. אפשר גם להוסיף כמון ושום מעוך לפי הרצון והאהבה. סלק ושום מאוד מחבבים את הסיפור שביניהם. מקפלים באהבה את רבעי פרוסות הסלק פנימה ומקשטים למעלה בפטרוזיליה קצוצה. לפני ההגשה בוזקים מלח מלדון בנדיבות שמתבקשת ונהנים ומתאהבים. אפשר כמובן להוסיף את המלח לתחמיץ, אך אני אוהב את פתיתי מלח המלדון שמקשטים את הסלט ומעשירים אותו. כי מלח מלדון הוא הרבה יותר מסתם מלח.

סלט הסלק החמצמץ נהדר כתוספת חמצמצה לחומוס...

מקווה שיצליח לך fe
נכתב על ידי , 12/6/2007 18:12   בקטגוריות אוכל מאהב  
73 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-16/6/2007 13:36
 



חומוס באהבה


הבלגן שב- Ciudad del Este (עיר המזרח) בפרגוואי הוא סוד הקיום של העיר הזו שנראית כמו אוסף בלתי אפשרי של שווקים ומרכזי קניות. מי שחשקה נפשו בקניות שם פעמיו אל העיר הפרגוואית הזו. כל דבר. מפריטי שוק פשפשים ועד למותגים הכי יוקרתיים. לאחר שיטוט לא קצר במורדות ועליות הגענו לחנות של סוני. כל מוצר שמופיע בקטלוג היה שם בחנות. חנות? יותר נכון להגדיר את המקום כאצטדיון כדורגל מקורה. הכל מסודר וקריר. כמה הערכתי את הקרירות לאחר החום והצעקות והלחות שעולות מכל פינה. והאדיבות. ללא ספק שהם רצו את כספי ותמורת זאת ליקקו אותי מכל כיוון אפשרי. הם נורא רצו למכור לי איזה לפטופ או מצלמה מתוחכמת. בסוף זכיתי לכרטיס הזיכרון שחיפשתי למצלמה. בקופה פגשתי עיניים שחורות ענקיות. עיניים שהתחברו לחיוך כלכך יפה שכמעט ושכחתי את פרסיליה. אך איך אפשר והיא איתי כל הזמן, ואני רק מקווה ששוב היא ככה במקרה או שלא תתחכך מעט בגופי עם רכותה. טוב טוב... לקופה. תגית העובד על שימלתה של נוּריה רמזה שהיא איננה מקומית ולאחר חיוך ושאלה, אכן הסתבר שהיא לבנונית במוצאה. היא לא נרתעה כאשר שמעה שאני מישראל, אלא להיפך. כמעט שנפלה עלי כמוצאת אח אבוד.

הנערה השתייכה למשפחה לבנונית מרונית שהיגרה לעיר. חלק מקהילה לבנונית מאוד גדולה. לאחר עוד שיח ושיג הוזמנו, לארוחת צהרים במסעדה ששייכת למשפחתה. כשהגענו, חיכו לנו כבר שלושה מהאחים והאבא. הם שמעו כבר על האורחים ועשו כל שביכולתם לשמח את האורחים, אותנו. קבלת הפנים הייתה מאוד מאוד מלבבת ומוזרה. מוזרה, כי לא הבנתי מה פשר וסיבה לה. אז אני שכן שכזה, אך מה להם לשמוח על ישראלי שמגיע לעיר המזרח הפראגוואית. מהר מאוד עלתה כבודה של עשרות מזטים על שולחננו. כל מה שהנפש הישראלית שלי התגעגעה אליו. אני כמובן נתפסתי לחצילים בטעמיהם השונים. לטחינה הרגילה והירוקה. לקובה. לפלאפל. פרסיליה, בחושניות הטבועה בה, מיהרה גם היא לטעום מכל הבא. עונג קולינארי לבנוני במיטבו.

ואז שאל אותי האבא, ואיך החומוס? טוב, החומוס לא היה משהו שאפשר לכתוב עליו הביתה. ניסיתי לפאר ולרומם את מה שהיו פעם גרגרים שמחים בחלקם, אך הוא קלט את המרחק בין לשוני לעיניי. ואיך חומוס טוב צריך להיות בעיניך? כך הוא. לא, לא היה שם עלבון מיזרחתיכוני, אלא סקרנות ותקווה. דיברתי איתו על מירקם וטעמים ואהבה. ומה שסיפרתי מצא חן בעיניו. כלכך מצא חן בעיניו שהוא איתגר אותי לבוא איתו למטבח. הכל היה שם. מטבח לתיפארת. נקי ומצוחצח ומלא בריחות נקיים וחמים. לבשתי סינור ואני ופרסיליה כעוזרת התחלנו במרקחה.

אלה לא היו גרגרי חומוס אורגניים ממצרים. אלה שזוכים במלוא אהבתי. אלא גרגרי חומוס מקומיים שנראו לי מעט מצומקים, אך זה מה היה. שפתתי מים לסיר והרתחתי את המים עם חופן נדיב של מלח. פרסיליה הוסיפה את הגרגרים לסיר המבעבע ברותחין. משהו כמו 220 גרם. אך למה? הנה כאן יש גרגרים שהושרו כל הלילה. כך האבא מנגן באוזניי. לא, אני לא משרה את הגרגרים מבעוד לילה. כך אני. שנים שכך עשיתי, עד שיום אחד מיהרתי והרתחתי אותם ללא השריה. כך קיבלתי את המירקם הגס של חומוס תורכי שאני כה אוהב. מאז אני לא משרה. רק נותן אותם לחסדי המים הרותחים במשך כשעה וחצי. עד כשהם רכים, אבל לא מידי. כך אנאוהב אותם והם אותי גם.

בינתיים אפשר תוך כמה דקות לסחוט מיץ מלימון שלם ולקלוף שיני שום. שום. לטעמי, כל המרבה הרי זה משובח. לפחות שישה מהם. אני מעדיף לחוש את חריפות החומוס ואני מוסיף לפחות עשרה שיניים נוגסות בלשון. מאוד שמחתי שפרסיליה שותפה נאמנה לתענוגות השום. הרבה דברים אפשר ללמוד מסתם חומוס. סתם. הרי חומוס הוא אף פעם לא סתם. כך מכיר כל לשון וכל לב.

עד שהגרגרים ימשיכו במסעם לארץ המובטחת של חומוס, התכבדנו בעראק זחלוואי קר כקרח. וואוו... כבר שכחתי כמה מעינות שהדבר המהמם הזה יודע לפתוח. כמה הוא מחמם את הלב ואת החושים. אני קורן ופרסיליה שלצידי עולה בלהבות העראק. כלכך רציתי לחבק ולמעוך אותה. אך שלא כהבטחה של החומוס, היא הייתה עבורי, כנוף מהר נבו. להביט ולחלום. כלכך קיוויתי לאישה אחרת. מטומטם, כבר אמרתי? טיל-קרקע-אישה.
חומוס.
חזרתי למציאות. פראגוואי. משפחה לבנונית. פרסיליה. אני וחומוס.

סיננתי את הגרגרים ושמרתי את מי הבישול החומים. הם עשירים בהרבה מינרלים ואהבת האדמה. את אוסף הגרגרים הלוהט שמתי במעבד מזון ויחד עם מיץ הלימון טחנתי אותם עד שנהיו כמין עיסה גסה. הוספנו רבע עד שליש כוס שמן זית לא חזק. שמן זית חזק ימרר את החומוס ואת המנגבים. שוב הפעלתי את המעבד עד שכל השמן נספג והתערובת הפכה ליותר עיסתית. בשלב הזה מוסיפים מעט טחינה גולמית (שלוק קטן, לא הרבה). בחומוס תורכי אין אפילו טיפה של טחינה. במקום, יש אוקיינוס של שמן זית. עתה הגיע תור מי הבישול. מוסיפים לא הרבה. משהו כמו רבע כוס. כי המים אומנם עשירים במינרלים אך גם מאוד מאוד מלוחים. מערבלים שוב והתערובת הופכת מעיסתית לסמיכה. וציבעה נהיה לבנבן מעט.  במידה והטקסטורה סמיכה מידי, מוסיפים עוד מעט מים, אך לא ממי הבישול המלוחים. בשלב הזה ולא רגע אחד לפני, מוסיפים את כבודת שיני השום ומערבלים שוב. הוספה של השום מוקדם יותר תגרום לבישולם על ידי הגרגרים החמים.

את החומוס הזה מגישים חמחם, כמו שהוא. אפשר להוסיף לצלחת פול. ו/או שומשמנזיתמיץלימון... הרבה דברים אפשר. הכי חשוב להגיש מייד, כאשר הכל עדיין חמים וטעים.

מזגתי את התוצאה לצלחות עמוקות. הוספנו פול מיצרי שהתבשל בסיר סמוך. ועם פלח הבצל שחתכתי לכל צלחת שימחת הניגוב לא ידע גבול. המבט המצועף של האבא היה שווה הכל. גם העיניים של נוריה. והכי שווה היה לחוש את פרסיליה לצידי ואת חושניותה מעיפה זיקוקים אליי...
נכתב על ידי , 11/6/2007 18:38   בקטגוריות אוכל מאהב, צעדים אל אור  
68 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-26/10/2007 12:13
 



תחנות חומוס


מצחיקה אותי הכותרת, אך כך אני מרגיש. אני יכול לשרטט את מסלול חיי בין תחנות חומוס. מחומוס ילדותי אצל אבו-יוסף בכיכר פריז שבימי ילדותי קראו לו עאבד, אל חומוסיות עכו המשובחות. אני חושב שעכו היא עיר הבירה החומוסאית, למרות שרבים יצדדו ביפו. יש כאלה שיגררו אותך אפילו לגבעתיים רחמנא ליצלן. אך הכי הכי אני אוהב את החומוס של אדנה שבדרום מזרח תורכיה שהוא המקום שהבנתי שחומוס הוא יותר מניגוב. עוד תחנה.

לכן, לכתוב על חומוס, זה כמו לכתוב על תחנות חיי. איפה להתחיל אני יודע. איפה תהיה התחנה הבאה אני ממש לא יודע. גם על התחנות שבדרך מורכב מאוד לכתוב. החומוס מתפתל לו בדרכו המיוחדת בתוך אהבות. הוא חוצה דרך מלחמות. מעלה ניחוחות של מסעות. גם ניגובים חסרי שימחה יש שם. הכל יש בו בחומוס הישראלי שלי. סתם לכתוב עוד מתכון לחומוס לא ממש בא לי. אני חייב קודם להקדים ולספר על תחנה אחת של חומוס.
על התחנה האחרונה.

באמת, לא התכוננתי כלל לכתוב על חומוס. רונן העיר לי את הזיכרון. ההזמנה העומדת של טליק גם היא עוררה רצון לנגב. גם החומוס של השבוע מתגלגל עדיין על לשוני. באמת, הכל התחיל עם רפי הדייג חברי הטוב שהתארח אצלי השבוע. הוא מהחובבים המושבעים של החומוס שלי, ודבר ראשון אחרי החיבוקים, ביקש-דרש חומוס. וכך, בערב עמדתי במטבח לרקוח חומוס, עם רפי ודודו שעוקבים אחרי מעשיי. כי מתכון החומוס הזה אין בו כמויות, רק ניסיון וחוויות. כל כמה שניסיתי להסביר איך אני עושה את החומוס שלי, תמיד יש תלונות. הוא אף פעם לא יוצא לאחרים כמו החומוס שאני רוקח. אני תמיד מחייך ואומר: "ואהבה זכרתם להכניס?" אני לא מכיר עוד מאכל כזה, שכאשר אני מכין אותו אני מפליג למחוזות אחרים. חומוס הוא הרבה יותר מניגוב. עבורי חומוס הוא רקיחה של חוויה. כך עמדתי במטבח והתרכזתי בעשייה עם שני אוהבי חומוס ללא תקנה. עמדתי והפלגתי לתחנת החומוס שהכנתי בפרגוואי.

המשך מחר...
נכתב על ידי , 9/6/2007 19:41   בקטגוריות אוכל מאהב  
46 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-14/6/2007 10:41
 



קציצות בקפה וקינמון


הוא לצידי חותך ירקות לרצועות דקות כמו איטריות.
אני מפזר את הקפה לתערובת הבשר שמתרככת תחת ידי.
הוא מאדה במחבת את הירקות במיומנות של שף צעיר ונלהב.
אני מוסיף את הקינמון ביד נדיבה שנגעה והעמיקה ולשה ושוב מעמיקה.
הוא מכין את הרוטב הקסום של ארבעה מיני גבינות שיספגו את טעמי הירקות.
אני מעסה את מיץ הלימון עם קורטוב הציפורן אל תוך התערובת הרכה של בשר.
הוא מביט אלי.
אני מגניב מבטים לקסם הבישול שלו.
הוא מפזר מעל הכל צנוברים קלויים.
אני נהנה מהמגע של הרהורים חדשים שמתעצבים בי.
אני חובק את מבטו.
הוא יונק את שלי.
הוא בנצעיר.
אני אבא.

יחדיו אנו מביאים את הריח והטעם לשולחן.
השימחה שלנו מחבקת.
זה אכן מתרחש.
זו מציאות שאכן היא כאן.
אף אחד לא צריך לצבוט אותי.
אני ער ואני כאן.

יומשישי של אהבה ו- care


ירקות מאודים ברוטב ארבע גבינות (מעשה ידיו של בנצעיר)
נכתב על ידי , 29/12/2006 21:15   בקטגוריות אוכל מאהב  
64 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שדות ב-2/1/2007 16:03
 



במסעדת המכשפות


סן סבסטיאן או דונוסטיה בפי המקומיים היא מקום מופלא.
בפינה הצפונמזרחית של ספרד, למרגלות הפירנאים,
שוכנת כצדף יפהפה לחוף האטלנטי.



בירה קולינרית בעלת שם שמסתופפת סביב אוסף לא יאומן של מסעדות רבות שם וטעם.
בירושלים הזו של מסעדות איכות, נמצא הריכוז הגבוה ביותר בעולם של כוכבי מישלין פר אוכלוסיה.
ברור כי אני, מכל המקומות, אגיע דווקא לבית המכשפות (תרגום חופשי מאוד ל- Akelare בשפה הבאסקית), בכדי לטעום את יצירותיו של פדרו סוּבּיחנה. ללא ספק כהן גדול במסדר מכשפי האוכל.
התחושה הייתה כמו ללכת ללוּבר ולאכול את יצירות האומנות.
זה לא היה אוכל לרעבים. אלה היו יצירות אומנות משובבות עיניים ולב.
פדרו אומן גדול ומאהב גדול עוד יותר של מיני מראות, טעמים וריחות.

כשיצאנו מבית המכשפות של פדרו נפגשנו בשקיעה מצד אחד ובזריחת הירח המלא.
המראה היה יפהפה ומרטיט.

עמדנו בשולי היער בקצה המצוק ולפנינו העיר היפהפייה עם קו החופים המתעגל מעל ירח מושלם שעלה במזרח.
מושלם כטעמים שזימרו בשקט בליבנו.



* * *
מחר אשים פעמיי לגיחה קצרה לפאריז.
אשוב במהרה...
מקווה שמפגן הגאווה יעבור בשקט.
גם שהתפילות מחר על הר הבית לא יבעירו אש.
מה שטעות טכנית יכולה לעולל.
הלב נחמץ ומתכווץ מהטרגדיה.

תהיו טובים.
יש, יש עדיין הרבה אהבה ו- care להעניק.
אֶהֱבוּ חברים שלי.
אֶהֱבוּ אהבת חינם ותתעשרו.
נכתב על ידי , 9/11/2006 20:06   בקטגוריות אוכל מאהב  
61 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אני ב-8/12/2006 13:50
 




דפים:  
הבלוג משוייך לקטגוריות: יחסים ואהבה , 40 פלוס , 50 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לשדות אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על שדות ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)