לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים הם במקום אחר


ועכשיו - אל החיים האחרים, אלה בלי הטעויות!

כינוי: 

מין: זכר

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2017    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

מאוצרות היוטיוב - לרקוד בשוט ארוך


חשבתי להתחיל איזו פינה או מדור או משהו, שיקרא "מאוצרות היוטיוב".

 

הדוגמא הראשונה היא לדעתי שונה ממה שאביא בדרך כלל, כי היא די ידועה.

זהו קליפ של להקת nouvelle vague   לשיר בשם Dance with me:

 

 

מקווה שנהנתם מהקליפ לפחות כמוני.

כשראיתי אותו פעם ראשונה משהו תפס אותי, ולא ידעתי מה – חשבתי שזו מחווה נחמדה של חברי הלהקה שהתחפשו לשחקנים בסרט צרפתי שחור לבן ישן.

אבל אז הבנתי שמדובר בסרטו של גודאר ,Bande a part  (בעברית- חבורה נפרדת).

וכאן בא היופי של האינטרנט והיוטיוב – במהרה מצאתי את הסצנה המקורית מהסרט:

 

 

(מעט על הסצנה ועל הסרט – טרנטינו קרא לחברת ההפקות שלו כשם הסרט, ואומרים שסצינת הריקוד ב- pulp fiction   היא מחווה לסצנה זו (אני לא ראיתי זאת. אם כבר האנלוגיה הברורה היא לטרבולטה של המיוזיקלס בשנות השבעים.  בסרט , מהתקופה הראשונה והטובה של גודאר (שבסביבות 1968 הסתבך עם עצמו עד כדי אי עשיית סרטים משמעותיים, מאז ועד היום),  יש סצינה מפורסמת נוספת, דקה (ולמעשה, 36 שניות) של שקט:).  

 

 

הקליפ של הלהקה נראה טוב יותר –בגלל עותק טוב המאפשר לראות את הנעשה בעומק השדה.

אמנם, מה שקורה בעומק השדה אינו "מענין" ואין לו השפעה על "העלילה", אבל בעיני לפחות הוא מוסיף המון – חיי בית הקפה ממשיכים ברקע, והריקוד בחזית מעניק להם משמעות חדשה, מסתורית, שלא היתה אילו המצלמה היתה מתמקדת בהם.

אני חושב שזה מה שמשך את עיני כשראיתי את הקליפ לראשונה, ולא הבנתי עדיין שמדובר בסרטו של גודאר (חשבתי שאלו חברי הלהקה רוקדים):   עומק השדה, והתחושה שיש כאן משהו אמיתי.

 

אחר כך כשראיתי את הסרט, חשתי שהוא פחות נעים לצפיה מהקליפ. למה?

קודם כל, המטרה שונה:

בקליפ הצופה נסחף לתוך אוירה נוסטלגית ורגשנית, בגלל ההילוך האיטי והאוירה שנוסך השיר בסגנון הבוסה נובה הנוגה-מתקתק על הסצנה.

גודאר, לעומת זאת, התכוון ליצור ניכור ברכטיאני אצל הצופה, ולחשוף לפניו את האופן בו נבנית האשליה הקולנועית וסוחפת אותו רגשית.  זו אחת הסיבות שהוא מדבר בוויס אובר שעולה באופן לא ממש נעים על המוזיקה .  המוזיקה עצמה גם היא עצבנית וחביבה פחות מהממתק של nouvelle vague.

הלהקה עושה כאן לגודאר מה שהיא עושה לשירי הגל החדש הבריטי – מעצבת אותו מחדש בגרסה מפויסת, נעימה ונגישה יותר (כמובן שגודאר של 1964 נעים ונגיש פי אלף מזה של כמה שנים אחר כך והלאה. אבל עדיין זה גודאר).

לא במקרה שמה של הלהקה הוא "גל חדש" – זוהי מחווה לגל החדש הבריטי במוזיקה (אותו הם מבצעים מחדש בבוסה נובה), ובו זמנית גם לגל החדש הצרפתי.

שמו של האלבום ממנו לקוח השיר הוא Bande a part , וזוהי מחווה לסרט של גודאר.

אפשר לאמר שהקליפ והסרט מאירים זה את זה באור הניגוד:  הניכור של הסרט, של הרוקדים בסרט, כל אחד לעצמו – מאיר באור שונה את האוירה המתקתקה בקליפ;  והנוסטלגיה הסוחפת של הקליפ, מראה שגם גודאר בעצם יצר איזושהי הסחפות אצל הצופה, למרות הניכור,

 

מה הם שאר האמצעים הקולנועיים שיצרו את ההבדל בין הסרט לקליפ?

 

1. הקליפ נעשה בהילוך איטי.  (לא מצאתי לזה הוכחה באינטרנט, רק בדקתי בעצמי).

כך מצליחים להתאים את הריקוד לקצב הבוסה נובה של השיר.

להילוך האיטי יש קונוטציה נוסטלגית רגשנית, וגם תחושה של הנאה גדולה של הרוקדים מפעילותם, הרמוניה. 

ואילו במקור יש תחושה של עצבנות, ובעיות.  עוד הבדל הוא הביחד של הרוקדים בקליפ, בעוד שבסרט הם במצב של בדידות, כל אחד לעצמו, למרות התנועות המתואמות.

 

2. בקליפ יש (לפחות) שלושה חיתוכים (cuts) שאין במקור: 

1.אחרי שאנה וארתור קמים מהשולחן – איש שיכור נתקל בהם, דוחף אותם קצת ומברך אותם. בין 0:14  ל- 0:28 במקור  של גודאר.  (לפני כן , כשאנה קרינה וארתור קמים מהשולחן  יש גם במקור קאט – היחיד בקטע כולו).

2. כשהבחור עם הכובע, פרנץ, עוזב.  הקאט מוסתר בעורמה ב- 3:19 .  בקליפ חתכו סיבוב אחד שלם של הרוקדים, החל מ- 2:51 עד 3:14  במקור.

3. כשארתור עוזב יש קאט ב3:36 –בקליפ אנה קרינה חוזרת רק אחרי שהמלצר עבר. נחתכו השניות בין  3:30 ועד 3:36 במקורי, בהם עובר המלצר בדרכו חזרה בתוך החלל של הריקוד.

 

קאט 2 לדעתי נמצא שם בעיקר כדי להתגבר על עודף חומר גלם שנובע מההבדל באורך הקטעים המוזיקליים, ומההילוך האיטי.

קאטים 1 ו-3 הוציאו את השיכור ואת המלצר מהקליפ, ויצרו חלל יותר הרמוני ומובחן עבור שלושת הרוקדים, בלי הפרעות כמו אצל גודאר.

 

/=/

 

ידידה שלי, שהראיתי לה את פתיחת "השחקן" לאלטמן קטעה את נאומי הנרגש על שוטים ארוכים בקולנוע, ושאלה –

"בשביל מה זה טוב ?  למה לא לעשות את זה בכמה שוטים וזהו?".

תרגיל, אם בא לכם – חישבו מה  ה- one shot  נותן לסצינה הזאת  של אלטמן, ולסצינה של גודאר?   אילו היו מצלמים אותה בכמה שוטים ועורכים אותם יחד, מה היינו מאבדים?

 

 

התשובה שלי היא שבין השאר ב- one shot  יש לי הצופה (הנלחם על האינטיליגנציה שלו, מול הפטיש רב המניפולציות שהקולנוע מנחית על ליבו) תחושה פחות מניפולטיבית.

(ונכון שמצד שני- long shot הפכו סוג של שעשוע  לחובבי-קולנוע-איכות-בלבד, שבו הבמאי מראה את היכולת הוירטואוזית שלו. למשל, בלונג שוט של אלטמן, יש מעין מקבילות לקאטים, וכמובן המון מחשבה על התנועה של המצלמה והדמויות.  אני חושב שאלטמן מודע לכך, ובסצנה שלו  יש הרבה אירוניה עצמית).

עניין נוסף הוא שהשוט הארוך מאפשר לשחקנים להכנס לתפקיד וליצור מצבים מפתיעים ואמיתיים מתוך ההתפתחות החד פעמית של אותו רגע על הבמה (אותו מעוז אחרון שהתאטרון יכול לנופף בו מול הקולנוע).  את זה קשה יותר להשיג בשיטת העבודה הרגילה על סרט, שיטה שמפרקת כל סצינה לפרקי זמן קצרים ומבלבלת בין סדר הצילום של הסצנות לסדר הכרונולוגי בו מתפתח התסריט (מכיוון שכמה שוטים שמתרחשים באותו לוקיישן יצולמו אחד אחרי השני, גם אם אחד הוא מההתחלה, אחד מהסוף, ואחד מהאמצע של התסריט).

לדעתו של אנדרה באזן, התאורטיקן הצרפתי שהיה עורך "מחברות הקולנוע" (Cahiers du cine’ma) – העיוותים הכרוכים בעריכה, פוגעים במורכבות של המציאות. המונטאז' כופה את האידאולוגיה הפשטנית של הבמאי האגוצנטרי והמניפולטיבי על הגיוון האינסופי של החיים. מעניין לחשוב על דבריו הן בהקשר של המניפולציה של הסרט ההוליבודי הנוקט ב"עריכה הקלאסית" שהצופה קונה בלי להרגיש את המניפולציה עליו;  ומאידך בהקשר  של תאוריית המונטאז' הסובייטית, ששירתה את סרטיו הנוטים לתעמולה של אייזנשטיין (ששירתו את המשטר הסובייטי קומוניסטי, שביצע את רצח העם הגדול בהיסטוריה, אחרי זה שביצע מאו בסין הקומוניסטית).

באזן מביא גם דוגמא חיובית, של איך קולנוע כן צריך להעשות לטעמו – להשתמש בטייקים ארוכים ובעומק שדה (מיקוד עמוק) ולתת לצופה להרגע ולבחור בעצמו במה להתמקד בסצינה.

 

לסיום, שתי פתיחות נוספות ומופתיות של סרטים בטייק אחד ארוך:

הפתיחה בשוט ממנוף (crane shot) של "מגע של רשע" לאורסון וולס. זהו שוט  שמזכיר האיש בפתיחת ה"שחקן" שראינו קודם,סביב 1:28.  על פי ויקיפדיה הפתיחה היא : " widely considered by critics to be one of the greatest long takes in cinematic history":

 

והפתיחה המדהימה של "הרמוניות וורקמייסטר" של בלה טאר  - חבורת שיכורים בפאב נידח במזרח אירופה, ממחיזה ליקוי חמה (בשל מגבלת האורך ביוטיוב, והרצון לכלול גם את השוט המהמם השני במלואו, קוצצה תחילת השוט, שאפשר וכדאי לראותו במלואו כאן (ואז גם מובן עד כמה האנשים בבית המרזח שיכורים)). אחד הדברים היפים שראיתי אי פעם בקולנוע:

 

נכתב על ידי , 27/11/2009 01:53   בקטגוריות מאוצרות היוטיוב, העיקר שדחקנו את הפוסט הקודם למטה  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של איתי() ב-7/12/2009 13:41
 



שלג בניו המפשייר, ערפל בפארק הירקון


כל הדרך הארוכה בפארק הירקון, חזרה מהדר יוסף לתל אביב, אני עוצר את האופניים שוב ושוב, שולף את המצלמה מהסל הקדמי כדי לצלם את הערפל והאורות המבהיקים בינו בחושך.

רק כמה תמונות יצאו בסדר, אני חושב. 

למשל, איש על אופניים וכלבו בשביל מואר בין הדשאים, נראים במרחק כיצורים ערטילאים , קיימים רק למחצה.

בעצם יצא מעפן לגמרי כל התמונות שיקרו. כדרכן.

לא היה בינהן ובין החוויה שלי דבר, זולת תהום וערפל.

כשצילמתי את פארק מכשירי הכושר המשונים, נוצצים בינות הערפל,  התקרב אלי איש חרדי.

"מה אתה מצלם?" שאל בנימה תוקפנית. ממושקף, מקריח, מעט מוזנח למראה.  קודם לכן הסתודד בין המכשירים עם בחור חרדי צעיר יותר, עד כמה שראיתי מתוך המרחק והערפל.

 "לא אותכם"  התגוננתי מייד.

"אתה כן צילמת אותנו, גם קודם בַשביל. שמתי לב".

"בַּשביל?"  תמהתי. הראיתי לו את התמונות להוכיח שלא צילמתי אותם.  הלכתי גם אחורה, הראיתי לו את הקודמות.

 "אתה צלם?"

"לא, אני חובב"

"חובב? מתאמן בצילום? אתה מצלם ואז מתקן בבית?"

 "לא, אני אפילו לא זה.  אני מצלם במצב אוטומטי.  צלם מקצועי שיראה את התמונות שלי ישר יסביר לך כמה שהן גרועות" וכיוון שמבטו נותר תמה הוספתי:   "לפעמים אני מתלהב מהעולם ואז אני מצלם המון תמונות. זה מה שקרה גם הלילה".

הוא הנהן ואמר  "יפה.  אז שיהיה לך בהצלחה"

"תודה"



 

תהיתי האם הבין את הרמז שלי. בעצם, הצהרתי שאני מתלהב מהעולם כי רציתי להגיד שגם אני מתלהב מאלהים, או לפחות מהעולם שברא. בהנחה – שאינני מניח אמנם, אבל הוא אינו יודע זאת - שאלהים הוא זה שברא את אותו עולם.

אבל בעצם, חשבתי, הוא והבחור השני בטח עשו דבר מה אסור, בעיני האל, ולכן לא רצה שאצלם אותם.  על כן סביר להניח שאין הוא מחפש מתחזקים, אלא חוטאים.  
האימה! האימה!

כל הזמן היה לי בראש את השיר המפורסם של רוברט פרוסט, ולפעמים גם אמרתי שורות ממנו בקול רם, לעצמי:

 

Whose woods these are I think I know

His house is in the village though;

He would not see me stopping here

To watch his woods fill up with snow.

 

My little horse must think it’s queer

To stop without a farmhouse near

Between the woods and frozen lake

The darkest evening of the year.

 

He gives his harness bell a shake

To ask if there is some mistake

The only other sound the sweep

Of easy wind and downy flake .

 

The woods are lovely, dark and deep

But I have promises to keep

And miles to go before I sleep

And miles to go before I sleep.

 

רוח קרה ושקט ערפילי חיברו, מבחינתי, בין היערות המושלגים בצפון מזרח ארצות הברית בזמן שפרוסט עצר בהן עם סוסו הקטן, לפני תשעים שנה או יותר, לבין העצים הנטועים סביב הירקון, בחורף התל אביבי, שרק לעתים נדירות, כמו בלילה זה, מזכיר חורף של ממש. 

הסוס הקטן והחמוד של רוברט פרוסט, שמת ודאי לפני שבעים שנה או יותר, לא יוצא לי מהראש כבר שבועיים.   איך אפשר שלא לחבב אותו.

ובראשי אני כבר נואם –רגע כל כך קטן ואישי, רק של פרוסט וסוסו, ועשרות אלפי אנשים שנכנסו לתוכו. דווקא בגלל הצפיפות היה להם חם ועוטף ונעים בפנים.    בורחס, בספר שקראתי,  אומר לסטודנטים האמריקאים ש miles to go before I sleep  חוזר פעמיים כי הפעם הראשונה היא בשביל המציאות המיידית, והפעם השניה היא מטאפורה לדרך שעוברים אל המוות, הוא השינה.  אל תהיה כבד, בורחס: הפרשנות הרי מובנת מאליה, מיותרת. 

חשבתי על מה שאמרתי בסדנה ממנה חזרתי, על חוסר הצלחתי לכתוב, בגלל כל הבלאגן החיובי של האנשים המתארחים בבית והדברים האחרים, התקופה השמחה שלי לאחרונה.  בעצם, שוב דיברתי על הקונפליקט הישן, הכתיבה או החיים.

תהיתי אם פרוסט הצליח גם לחוות את אותו רגע, כשעצר את סוסו בחורשה המושלגת, או רק לכתוב עליו?  

השיר מבטא את הרגע באופן כל כך מושלם. מוזר לחשוב שפרוסט היה מנותק ממנו ומזרם החיים בשעה שכתב את השיר.  אבל אני כבר יודע, אפילו מניסיון אישי, עד כמה שירים משקרים. לקורא נראה כאילו הכותב היה ברגע הכתיבה בחיבור מוחלט להוויה, בשעה שלא פעם האמת היא שהכותב שרוי היה בריחוק והתבוננות, ואפילו בניתוק.

באותה עת, לפני מספר שעות, טרם ידעתי שפרוסט כתב את השיר בחום של חודש יוני, הרחק מן הקור והשלג, בתום לילה של כתיבה, זמן רב אחרי החוויה שחווה. זה נודע לי מהאינטרנט.

חציתי את גשר הירקון, שהשתקף במהופך מצידו התחתון , במי הנחל.

{ כאן החל סיפור אחר. הדשאים השתרעו פתוחים, והכביש על זרם המכוניות קרוב. פה ושם נראו אנשי הג'וגינג, רצים הלאה.

הארובה של רידינג ניצבה מימין, עטופה אורות בוהקים ועליזים , אדום וכתום וירוק וצהוב. נצצה בחושך כמו מתנה מקאברית, מורעלת, לילדי העיר.

הערפל התפוגג.

נכתב על ידי , 26/1/2009 04:21   בקטגוריות העיקר שדחקנו את הפוסט הקודם למטה, למה אני ער בשעה כזאת?!מזל שאני לא צריך לקום לעבודה, יומני  
51 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של נוריקו ב-21/2/2009 12:32
 



יום העצמאות - תאור של מאבק


[באופן ברור, מהפוסטים המרושלים והסתמיים ביותר שכתבתי]

 


" האין איש רואה? האדונים והגבירות, במקום שיתהלכו על המרצפות, מרחפים. כשהרוח פוסקת הם נעצרים, מחליפים כמה מלים ומחווים קידה זה לזה, אך כשהרוח מתחדשת אין הם יכולים לעמוד כנגדה, ורגלי כולם מתרוממות בעת ובעונה אחת... רק אני מפחד"

קפקא, תאור של מאבק.

 


גם בליל יום העצמאות לא ישנתי.  הלכתי לישון בתשע בבוקר, והצלחתי להקים את עצמי בקושי רב, אחרי מספר מאבקים נחושים באויבים מרדימים, בשתים עשרה ומשהו. גררתי עצמי בגבורה לשירותים וצחצחתי שיניים.  אני מציין את הפעולה הזאת בגלל שהיא הפכה לסמל עבור אלו הרוצים ללגלג על בלוגים מסוימים , יומניים וחסרי עניין לאנושות.

הבוקר התחיל לקום בי, איכשהו.

בפלאפון ראיתי שקיבלתי, בשעה עשר וארבע דקות סמס, ובו הצעה קוסמת למפגש עם מגדת עתידות. לצערי לאור השעה , הפגישה כבר לא היתה  רלבנטית.

התרוצצתי בין חדרי הבית נמהר וחסר ישע, כמו ג'וק מסומם בבקבוק , בניסיון לצאת כמה שיותר מהר. לא רציתי להפסיד את המטס/משט בים, בשעה אחת.   הספקתי לעשות יוגה – זה היה נראה לי חיוני למתיחת השרירים המנומנמים. נפש בריאה בגוף בריא, יהדות השרירים.

כשפתחתי את הדלת לצאת, החתול ניסה לפרוץ החוצה בכל כוחו.  הדפתי אותו בגבורה ואמרתי לו: "אתה לא מבין שבקרוב הולך להיות רעש נוראי של מטוסים, ואם אתה תיהיה בחוץ אתה תשתגע ותרוץ אל הכביש ותדרס? לא קראת באינטרנט? מאות חתולים, ציפורים וכלבים נהרגים בכל שנה במופעי זיקוקים  ובמטסים (ואם אתה מחשיב את הציפורים והכלבים כאויבים שלך, הגיע הזמן שתשנה גישה, תעשה עליהם מדיטציה ותראה שמה שאתה מגדיר כ"אויב" הוא בעצם אתה עצמך)". החתול העמיד בערמומיות פני טיפש, והמתין שאפתח את הדלת שוב. ברור, אלה מבינים רק כח, דיבורים יפים לא יעזרו. נאלצתי – לטובתו - להסתער עליו ולדחוק אותו לסלון.



עליתי על אופני ויצאתי כחץ שלוח לדרכי.  הייתי נחוש להספיק את המטס, אחרי שאתמול דהרתי על אופני כדי להגיע לכיכר רבין בדיוק בתום מופע הזיקוקים. "לא נורא, עוד עשר שנים" צהל לעומתי אחד שהספיק (אגב, חלק מהאשמה היתה בהודעה הזאת כי בסופה מישהו כתב שבמוקד אמרו לו שהזיקוקים בשעה 23:00, השעה בה הגעתי לכיכר).  

גם הפעם נתקלתי בפקקים כבדים לאורך ציר הרצל, אך חלפתי בינות המכוניות, זריז כמו פלוגת סיור של צבא קטן וחכם, כשאני עולה מדי פעם על המדרכה ומבצע בשוגג סיכול ממולכד בעוברי אורח תמימים, או חסרי תמימות, שנקלעו בין גלגלי.   


פקקים בציר אבן גבירול




הגעתי לים בזמן, בשעה אחת אפס אפס, דבר שלא קרה לי כדוגמתו מספר שנים.  "תזהר עם האופניים" התרה השוטר "יש פה המון אנשים".  ואכן, אלפי אנשים, ואולי עשרות אלפים, גדשו את הטיילת. קשרתי את האופניים לפי הנוהל, והתקדמתי פנימה, בין אלפי האנשים, חותר למגע מלא עם המפגן. הגעתי ממש עד קו המים, תוך  הפלת מספר מינימלי של קורבנות.

להפתעתי היה שם די נוח.  המטוסים החלו להפציע בשמיים, ואישה כבת ששים, ממוצא צפון אפריקאי אם אינני טועה, צעקה לעבר המטוס, ממש ליד אוזני, "ישתבח שמו! אמן סלה!".  המטסים היו יפים, מה נאמר. אלא שלא הצלחתי להגשים דרכם את הפנטזיה שהיתה לי: להבלע בתוך טקס פאשיסטי ופטישיסטי אדיר עוצמה ומרהיב, לני ריפנשטאלי  (שימו לב לנאצי האיסלנדי הנלהב שהעלה ליוטיוב את הקטע השני. Alive to true nazism!!),  להרגיש אטוֹם  קטן בתוך המון מריע.  חלק מכשלון זה נובע מכך שהמפגן לא היה עד כדי כך עוצר נשימה.  איפה למשל היה חיל הים? אמרו שהמטס ילווה במשט, אבל הים תפוש כולו על ידי סירות מפרש ויאכטות. אני יודע שבחיל הים הפיקו את הלקחים ממלחמת לבנון האחרונה, ומפקד החיל בעצמו נתן את הדין. אני, א' מהמרכז, רוצה לנצל במה זאת ולקרוא לאדמירל הנוכחי להתעורר, לפני שיהיה מאוחר מדי.  אולי בגלל אי-המרהיבות, הקהל לא נסחף, למרות שמדי פעם אנשים מחאו כפיים למטוסים וקראו קריאות בשבח צה"ל.  אבל הם היו כמוני, קצת מרוחקים, ושבעי ריגושים. לכן גם לא הרגשתי מספיק מרוחק מהם, ולא היתה לי חוויה אנתרופולוגית . לידי עמד אבא שהסביר לבן שלו בידענות רבה על כל מטוס.  הוא ידע מראש מה הולך לקרות: "תראה עכשיו, איך האף 15 הזה הולך להשתגע" אמר, כשה - F15 רק הגיע, ונראה תמים, בטרם התחיל להשתגע, בדיוק כמו שהאבא צפה,  ולעשות כל מיני סיבובים וצלילות עוצרות נשימה באויר, בחלק הכי טוב של המפגן.  האבא הזה היה ממש נחמד, בכלל לא מאצ'ו מסרס כמו כמה מהאבות שאני מכיר, ושמבחינה ספרותית מתבקש לפגוש בהם בזמן מפגן צה"לי שכזה.  בכלל, כולם  היו נחמדים, חוץ מאיזה אחד שהסתובב בין הקהל בלי חולצה, דחף אנשים וחיפש צרות. זאת לידי, שסבלה מנחת זרועו, אמרה שרואים שהוא נרקומן והסמים מחקו אותו.  אני חשבתי שאולי הוא ערבי.


יהדות השרירים



ישתבח שמו!


כך שמצד אחד לא התגשמה לי  פנטזיית ההבלעות הפאשיסטית; ומן הקוטב המנוגד, לא התגשמה הציפיה האנתרופולוגית, להביט בהמונים  לרשום בהשתאות את התנהגותם המוזרה.


ואני שואל אותך, איפה היה חיל הים??




אחרי שעה, בערך, אמרו ברמקולים שהטקס הסתיים. אנשים התחילו לנהור החוצה, ואני הזדרזתי גם, כי לא רציתי להתקע בפקק.  בדרך ראיתי שכל האנשים מסתכלים לכיוון צפון, אז צילמתי אותם והסתכלתי גם. התחיל מפגן הצניחה, אבל כבר הייתי בנקודת תצפית לא טובה ונמאס לי. אז פילסתי בזריזות מאד לא אופינית דרך החוצה, והצלחתי להמלט משם לפני הפקק האנושי, תוך שאני שר באופן בלתי נשלט את אחד השירים המדבקים והבלתי ניתנים להפסקה ביותר בתולדות הזמר העברי : "שיפתח עלי שיפתח/ את העולם כולו אשכח".


התעוד...

...vs החוויה

רק בערב, כשדיברתי עם קובי בטלפון על המטס, הוא סיפר לי שצנחן אחד צנח לתוך הקהל, ויש פצועים.  ישר הצטערתי, איך תמיד משק כנפי ההיסטוריה חולף לידי ואני לא שם לב, מחמיץ אותו. כעסתי גם על הכרוז שמיהר לפזר את כולם באמצע הטקס. (מרתקת תגובתה של הפצועה קרולינה רוסו, המגלה פטריוטיות מעוררת השתאות: "הסיבה שנפגעתי היא שכל כך רציתי לגעת בצנחנים ולהגיד להם תודה על הכל. עם צבא כמו שלנו וחיל אוויר כמו שלנו, אנחנו יכולים להיות גאים ותודה אפילו לצנחן שבדיוק נפל עלינו וקרה מה שקרה" באופן שיש בו דווקא משהו יהודי, קרולינה לקחה על עצמה את האשמה בצנחן שנחת עליה מן השמיים, והודתה אפילו לו).

[בכל מקרה, אני רוצה לאחל, ברצינות, החלמה לכל הפצועים ובייחוד לפצועים קשה. אני מתנצל אם מה שכתבתי מרוחק מסבלכם].


ישו, מרחוק

הבעיה היותר גדולה , הפילוסופית, אם להשתמש במילה שאני ממש לא אוהב, היא הפיצול: איך אפשר לצלם את הדברים (כל הזמן צילמתי שם, במטס, בלי שום תוצאות של ממש. וממילא היו שם אנשים עם מצלמות של ממש , לא כמו שלי), איך לרשום אותם – ועם זאת להיות בתוך החוויה? כל רישום הוא בגידה בחוויה, כפי שכתב בארת'. ואני עם הזמן הרי עברתי מהפך, הבנתי שאני מעדיף להיות מאושר, יותר מאשר כל דבר אחר. וכדי להיות מאושר צריך להיות מודע, וכדי להיות מודע צריך להיות בתוך החוויה, ולא לנתח אותה בנאורוטיות וריחוק. וזה סותר את התעוד האובססיבי הזה שלי, את הרישום המתמיד.  לפחות בתחילתו – נניח בגיל 18 - היה הרישום הזה כרוך בתחושת זרות עצומה, כזו שהיה חש איש שמאל רדיקלי בהקלעו למטס יום העצמאות.

[

בערב אני מדבר עם ג' ידידי הותיק מהשמאל האקדמי והאולטרה רדיקלי.הוא השאיר לי הודעה, מודאג לגורלי, כיוון שהייתי במטס.

מסתבר, להפתעתי, שגם הוא היה שם, לקח את שלושת ילדיו  הרכים בשנים למטס.

- מה, אתה לא מפחד להשאיר צלקות מיליטריסטיות בנפשם הרכה? אני שואל בפליאה.

- האמת שבשביל זה לקחנו אותם, שיחוו פעם אחת הזוועה ולא ירצו לחזור לזה יותר.  

- אה. ואיך הם הגיבו?

- הם היו די משועממים רוב הזמן.     אבל אני נורא פחדתי. מה , אתה לא פחדת קצת?

- כן, פחדתי קצת... עם האף 15

- האף 15  היה ממש מפחיד!  עם הזיקוקים שלו והוא עלה למעלה, ונעלם, ואז חזר וצלל למטה. זה כן היה מפחיד ומרשים, לא?

אני מוצא עצמי מסכים איתו, וחושב שמה שכתבתי קודם למעלה על המטס אולי לא היה מדויק. כלומר, על אותה חוייה אני יכול להסתכל עכשיו כאילו היתה מרשימה וסוחפת ומפחידה, ובאמת היו רגעים כאלה, במיוחד עם ה F15, שעלה לפתע מעלה מעלה, עשה סיבובים סביב  עצמו, סובב לי את הבטן , שחרר זיקוקים מזנבו , ואז נעלם , וכולם ניסו לנחש מאיפה הוא יגיע. ואז הגיח וצלל מטה מטה, וכל הזמן פחדתי שיתרסק על הקהל, עלי. תקלות קורות, או נגרמות.

אז אני כבר לא יודע: הייתי מרוחק או בתוך החוויה?

]

המשך תולדותי ידוע: אחרי כ- 12 שנה של יומנאות ושאיפות ספרותיות,  לקחתי אקסטה ראשונה והכרתי את הויפאסנה – ככה לפחות אני מספר לעצמי את הסיפור כיום – והבנתי שיש קיום אחר, טוב יותר מן הקיום המיוסר והמפוצל הזה. השאלה היא מה קורה עכשיו, מי ינצח,  אובססיית התעוד או ההטמעות המאושרת בחוויה.

או שאולי אין בעיה בכלל, והמודעות של המדיטציה דווקא טובה לתעוד וליצירה?  

טוב, על זה אני מדבר כל הזמן. הרי אני חוזר על עצמי כמו תוכי מבוהל ממופע זיקוקים.  

 
ישו, מקרוב

 


/=/

 


אם כבר הטרחתי אתכם, להלן כמה המלצות על בלוגים שאני אוהב.

אין הכוונה לאלו שסביר להניח שכל מי שקורא אצלי , כבר מכיר ומוקיר, כמו לשם ובחזרה, פסססט!, אקסאקס, זוש, שולה , נוריקו ועוד.

הכוונה לבלוגים שנמצאים בפלטפורמות אחרות, או שהם נידחים יחסית.  ופה יש בעיה, כי אני לא בטוח שהנידחים מעונינים בבלוג יותר פומבי. אז אולי אציין רק חלק מהבלוגים (בכל מקרה זה רק חלק קטן).

חיי האמיתיים – ללא סיפורים  - בלוג שמעורר המון מחשבה, וממש מבקש שיכתבו עליו פוסט. ב"שעת הפעמונים", ספרו הנפלא של ג'ורג' סימנון, מאושפז עורך עיתון רב השפעה בבית חולים, כשהוא משותק, לאחר שבץ.  הוא מחליט לכתוב מילה ביום. (מישהו צריך להסביר פעם את הדמיון הבלתי נתפש בין הספר הזה לסרט הנהדר "הפרפר ופעמון הצלילה" . איך ייתכן שמשהו שבדה סימנון מליבו ופורסם ב- 1963 , הופך, כעבור 32 שנה למציאות  (בעיבודים קלים בלבד), באותה מדינה,  ומתפרסם כספר אוטוביוגרפי תחת שם דומה , לפחות בעברית ובאנגלית?!)  

מהי המילה היחידה שנבחר לתאר בה את יומנו? יום שלם, עם אינסוף ארועים ומחשבות ורגשות וסיפורים, במילה אחת? 

מה הקשר בין המילה שנבחר לחיים שחיינו באותו יום?

ומבחינה ספרותית, כמה מלים צריך כדי לתאר חוויה?  אם מקובל עלינו שאין להכביר בהסברים על הקורא, ושקסמה של ספרות טובה הוא בניסיון של הקורא להשלים את פערי הידע על מה שלא נאמר – איפה עובר הגבול בין פחות מדי מלים וליותר מדי?    ( מצחיק בעיני שכותב הבלוג קבע בנחרצות כזאת שהבלוג שלו "ללא סיפורים". הרי דווקא המינימליזם של הכותב גורם לנו בתור קוראים להמציא כל מיני סיפורים עליו ועל הסובב אותו).

 

 

את הקטנה הזאת אתם בטח כבר מכירים - הבעיה היחידה שלה, לפחות כבלוגרית, שהיא לא מקבלת תגובות לאחור.

וגם את הפצפונת הזאת  -  עוד נמושה שלומדת באמריקה, בעוד שמקומה איתנו , בארץ הנהדרת שלנו.

אותה אולי לא  - mibo

 

ונעבור לרשימות.     כפי שכתבתי בעבר הרחוק, ורבים וטובים ממני כתבו, הכתיבה בשם המלא חוסמת כמה אפשרויות בלוגיסטיות.  ומה שיותר חוסם הוא לדעתי ממשק התגובות הגרוע באתר, הנעדר אפשרויות טכניות הכרחיות, כמו תגובה לתגובה, וכמו קבלת מייל על תגובה. זה הורס את הדיאלוג עם הקוראים, שבנפשו של כל בלוג.   למרות כל אלה יש שם כמה בלוגים שאני מאד אוהב:

בועז כהן שלמרות האמור לעיל מצליח לנהל בלוג אישי.

אבנר שץ -  פעם ראשונה נתקלתי בבחור בפסטיבל המשוררים בירושלים, לפני 10 או 11 שנים. איזה טיפוס צבעוני, חשבתי.  גם כותב שירים וגם היה בחיל הים (כך הוצג בברושור של ערב השירה).  כמה שנים אחר כך, חברים נתנו לי ספר שלו, "מעגלים  מודפסים", לנסיעה לחו"ל. זה היה ספר דק ולכן התאים מבחינה משקלית לנסיעה. "ספר מדהים", אמרו לי, ואני נוכחתי שאכן, יש סופר גדול בישראל, וחבל שלא רבים יותר מכירים אותו. (אגב, בערך באותה דרך (נסיעה לחו"ל, ספר דק), אצל אותם חברים , קיבלתי את הספר הראשון של תומס ברנהרד, ה-סופר של השנים האחרונות בשבילי).   הבלוג של אבנר שץ היה הראשון שקראתי באופן קבוע מחוץ לישראבלוג.  זה בלוג שאני שמח במיוחד להמליץ עליו , כי נראה שלא רבים מכירים אותו, כפי שראוי היה .  

אורית עריף – בלוג איור וקומיקס הכי חכם, מצחיק ומרגש בעולם (שלי). דוגמית , עם תגובתי הנרגשת שלא זכתה למענה...

דרור  - סופר מעולה, איש אשכולות ומעמקים, בודהיסט במסתרים, הספיק עד גיל שלושים פי עשרים ממה שאני אספיק כל חיי.

יודן רופא – כותב בצורה בהירה חכמה והוגנת, מתוך השקפה ערכית, על נושא שקרוב מאד לליבי – איכות הסביבה, במובנה העמוק והכולל יותר. אילו רק היו יותר אנשים כאלה, שעוסקים בניתן לשינוי, בסמוך לנו, ולא בבעיות הגדולות והבלתי פתירות שכולם אוהבים לצעוק את הדעה שיש להם לגביהן.     באותה חבילה – לרמן מבלוגלי.

אריק גלסנר , אסתי סגל, דפנה לוי, דוד מרחב, יגאל סרנה מאשה גלוזמן ואחרים– אני קורא אותם קריאה מסוג אחר. העיתונאי נגיש יותר לך כקורא, וחושף יותר ככותב. 

 

אחרון בהחלט חביב -  

אורי בראון  - אחד הדברים שמשמחים אותי באינטרנט,  הוא היכולת להגיע לדיאלוג עם יוצרים של ממש. נדירים למדי האנשים שעשו סרט בארץ הזאת, ונדירים עוד יותר אלו שעשו יותר מסרט אחד. 

 

עוד אחד נדיר כזה , עם בלוג, הוא נתי אדלר , שדרכו הכרתי את הבלוגים בפלטפורמת בלוגלי.

יש שם קהילה איכותית, קצת מבודלת מעם, ואני אוהב אליטיזם.  "שחרור שוטף", בלוג נהדר לטעמי; "כאן. עכשיו."  , שאני לא בטוח אם כותבתו מעונינת בחשיפה; הכלכלן המתוסכל ולוטה בערפל ; סימן שאלה; שין; בלוג יוגי/תאולוגי נידח ואליטיסטי שאני אוהב במיוחד.

 

טוב, אני מרגיש שהסתבכתי לגמרי.  רציתי לכתוב המלצה על כמה בלוגים, וגיליתי שאני מבלה את כל היום והלילה בכתיבת החלק הזה של הפוסט, שמתארך לי כבר כמה ימים.   כנראה שאני קורא הרבה יותר בלוגים ממה שחשבתי. לא הגעתי לכמה בלוגים חשובים לי מאד, אבל נעשה את זה פעם אחרת. אינשאללה  (מוזר לצפות בזה, לא? אין סיכוי שהמחזה הזה היה עובר היום מסך, אלא כסאטירה). 

נכתב על ידי , 11/5/2008 03:10   בקטגוריות אלף מילים ואחת לא, העיקר שדחקנו את הפוסט הקודם למטה, זה פוסט סתם, יומני, פוסט סרק, צבא, אופטימי, פסימי  
68 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של חוד התער ב-15/12/2008 23:30
 




דפים:  
66,400
הבלוג משוייך לקטגוריות: סיפורים , שירה , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לjerom_k אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על jerom_k ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)