כינוי:
•המאתגרת• בת: 13
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
אוקטובר 2011
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | | | | | | הוסף מסר | 10/2011
פוסט חדש- ביקורות על אתגר "מחלות"+אתגר חדש+ביקורת לסיפור בהמשכים+טיפים!
שלום לכולם ! מקוות שניצלתם כמו שצריך את החופש שלכם 
עלינו במנויים ושמחנו לראות שהרבה התעניינו להשתתף באתגר הקודם,
מקוות שיהיה ככה גם באתגר הזה :)
וגם עלינו בכניסות! הגענו ל-5000 כניסות בבלוג !
תמשיכו להתעניין, לקחת חלק, להעזר בטיפים שלנו ולהנות מהכתיבה שלכם !
שוב אנחנו ממליצות להירשם למנוים למי שעוד לא נירשם לנוחות שלכם :)
ושיהיה שבוע טוב לכל הכותבים של ישרא ♥ וגם לכל השאר כמובן [;
• ביקורות ע"י לין •
יוקי צ'אן - הסיפור עצמו מאוד נחמד, ומעביר גם מסר מסוים; בחורה אנורקסית שמוזמנת למסיבת כיתה גדולה. הסיפור מתחיל בבוקר, כשהיא מספרת כמה היא שונאת את עצמה ונגמר בבוקר שלאחר המסיבה, בוקר שבו היא מתעוררת לאחר שיחה עם בחורה אנורקסית אחרת בשם האנה. (אהבתי את העניין שקראת לה האנה, זה משעשע ומוסיף.) הסוף טוב- הבחורה מבינה שעשתה טעות בדרך שבה חשבה ובוחרת לאכול ארוחת בוקר גדולה ומשמינה, ומתחילה לחבב את עצמה ואת הגוף שלה. העלילה עצמה בסדר גמור, הבעיה שהייתה לי בסיפור היא הדרך שבה את מנסחת את עצמך; את כותבת במשלב לשוני די נמוך, ממש כמו צורת דיבור, דבר שבסיפורים לא מתקבל בצורה טובה. כשכותבים בגוף ראשון המחשבות של הדמות והתיאורים שמסביב צריכים להיות בצורה מעט יותר נאותה מסלנג. בציטוטים מותר לדבר בצורה נמוכה יותר, תלוי בדמות שמדברת. אבל את הוספת מילים כמו "פשוט", "איזה", "ההיא" (שחזרו על עצמם שוב ושוב והוריד את הרמה מאוד. זה לא נעים לקרוא- "פשוט כל הכיתה התארגנה בזכות איזה ילד" כשאפשר לכתוב את המשפט כך- "כל הכיתה התארגנה בזכות ילד אחד..." וזה יהיה בדיוק אותו המשפט והוא יהיה הרבה יותר מובן ונעים לקריאה)
את גם משנה את הזמנים בזמן הכתיבה, במשפט אחד הדמות יכולה להסביר ולתאר דברים בעבר, בעוד המשפט שאחריו היא תדבר בזמן הווה. רצוי בסיפור לכתוב בזמן אחיד. זה אפשרי, במקומות מסוימים, לעבור בין הזמנים, אבל אי אפשר שבמקום אחד תכתבי בעבר ובמקום אחר בהווה, זה מבלבל ויוצר אי תחושת אחידות. למשל, כתבת פעם אחת- "אני התעוררתי מהמחשבות" התעוררתי- עבר. וכמה שורות אחר כך כתבת- "אני משיבה לה, וחוזרת לתא ההלבשה." משיבה- הווה. חוזרת- הווה. היו לך מספר שגיאות כתיב קטנות.
עוד משהו שהפריע לי- הסידור של הסיפור. היה חלק אחד (החלק בבוקר הראשון, שבו האימא והילדה מדברות) שכל הציטוטים של הדמויות נכתבו בשורה אחת. בהמשך הסיפור ירדת שורה בכל ציטוט וכך זה היה אמור להיות בכל הסיפור. אני בטוחה שאם תעבדי על כל הדברים שציינתי בביקורת הכתיבה שלך תשתפר בהחלט (:
little G- המחלה בעלת אלף הפרצופים: יש לך כתיבה נחמדה מאוד וקלילה. הסיפור מתחיל בכיתה, כשהמורה מתווכחת עם הילדה על משהו שהיא עשתה, הילדה מתרצת את המחלה שלה וממציאה סיפורים עליה וגורמת למורה לסלק אותה. לאחר מכן, היא מסבירה בראשה על כל ההמצאות שהיא נתנה למחלה ומתקדמת למנהל, כדי לקבל אישור לחזור לכיתה. את האמת, שלא הבנתי מה ניסת להעביר בקטע הזה, וזאת הבעיה הגדולה שלו. כשכותבים משהו כותבים אותו בגלל סיבה מסוימת, כדי להעביר משהו, ואת לא באמת העברת משהו, או שניסת אבל לא הצלחת, כי אני לא הבנתי את הרעיון של הקטע, וזה חבל, כי אז הקטע מאבד מהחשיבות שלו. בקטע הקצר מסופר על נערה שחולה בזאבת. עוד משהו שמאוד הפריע לי בסיפור שלך- את לא הסברת את המחלה. מה אני אמורה לדעת מהשם של המחלה? את הכותבת ואת אמורה להסביר אותה. אז אני הבנתי שאל המחלה מתווספת פריחה, אבל מה המחלה עושה? איך היא מתפרצת? האם היא לתמיד? אלו חלק מהשאלות שעלו לי בעקבות הסיפור והייתי אמורה לקבל את התשובות אליהן תוך כדי קריאה, אבל את החסרת אותן.
מופל דה וייל- לחיות או לא לחיות: קודם כל, אני חייבת לציין שבסוף הסיפור הייתי ממש מזועזעת, משמע- העברת את מה שניסית להעביר בקטע הזה. אבל, בנוסף לזה, יש לי המון הערות על הכתיבה. דבר ראשון, שממש, אבל ממש הפריע לי בעין- הצפיפות של המילים. נכון, זה לא קשור לכתיבה עצמה, אבל זה חשוב לא פחות מימנה. כשאתה כותב סימני פיסוק באמצע משפט, אתה לא מפריד אותם ברווח מהמילה שבאה אחריהם, וזה לא נעים ומציק מאוד בעין. למשל אתה כתבת- " 'בבקשה,חשבתי.גם ככה אני לא אשאר פה לעוד הרבה זמן ' " כשזה אמור להיות ככה- " 'בבקשה, -רווח- חשבתי. –רווח- גם ככה אני לא אשאר פה לעוד הרבה זמן ' " זה סתם מעצבן בעין, וחבל. עוד משהו במשפט הזה שמאוד עיצבן אותי במהלך הקריאה. אתה כתבת " 'בבקשה, חשבתי, גם...' למה ה- חשבתי הזה נמצא שם אם היא מדברת בגוף ראשון? ולמה המחשבות שלה נמצאות בתוך גרשיים? אם הסיפור מסופר מנקודת המבט של הדמות עצמה, רצוי לא לכתוב 'חשבתי' ובמיוחד לא לשים את זה בתוך גרשיים. הרי אנחנו, בתור בני אדם, כשאנחנו חושבים, אנחנו לא מציינים את זה במחשבות שלנו, אנחנו פשוט אומרים את זה, ואם היית פשוט כותב 'בבקשה, נאנחתי בתוך תוכי (או כל תיאור אחר), גם ככה אני לא אשאר פה לעוד הרבה זמן' זה היה נשמע יותר אמין. חוץ מזה, שאם כן חשוב לך לכתוב את ה- חשבתי הזה ולשים את המחשבות שלה בתוך גרשיים, אתה יכול לעשות את זה ככה 'גם ככה אני לא אשאר פה עוד הרבה זמן' המחשבה הזאת חלפה בראשי.
אתה גם יורד המון שורות. גם כשלא צריך. למשל, אתה כתבת- "את היומולדת שלי ביליתי בבית חולים .
את תחילת שנת הלימודים ביליתי בבית חולים .
אנשים כל הזמן אומרים לי,"בכל מינוס יש פלוס".
אבל אני לא רואה את הפלוס שפה.
אני לבד,ולא הצלחתי להכיר אף אחד. הילדים האחרים שבבית חולים נראים שבריריים כל כך,ואני פוחדת לדבר איתם,כאילו עוד רגע הם יתנפצו למיליון רסיסים על הרצפה,או לאבק סמיך."
כשזה אמור להיות ככה- "את היומולדת שלי ביליתי בבית חולים. את תחילת שנת הלימודים ביליתי בבית חולים. אנשים כל הזמן אומרים לי "בכל מינוס יש פלוס". אבל אני לא רואה את הפלוס שפה.
אני לבד, ולא הצלחתי להכיר אף אחד. הילדים האחרים שבבית חולים נראים שבריריים כל כך,ואני פוחדת לדבר איתם,כאילו עוד רגע הם יתנפצו למיליון רסיסים על הרצפה, או לאבק סמיך."
שים לב, יורדים שורה רק כשהרעיון של המשפט נגמר, ואז בעצם המשפט נגמר וצריך להתחיל אחד חדש. אתה יכול לרדת שורה אחרי כל נקודה כאשר אתה רוצה להדגיש משהו, אבל אני לא מוצאת סיבה להדגשה בקטע הזה ובכל הסיפור, אתה פשוט ירדת שורות. כשהיא מפרטת על הרגעים שבהם היא הייתה בבית החולים- שורה אחת. כשהיא מספרת על מה שאנשים אומרים לה- שורה שנייה. כשהיא מספרת על הבדידות שלה בתוך בית החולים- שורה שלישית.
דבר אחרון- על איזו מחלה מדובר בקטע? ממה הנערה סובלת? בסוף הקטע בבלוג כתבת 'אם לא הבנתם זאת המחלה...' אנחנו לא אמורים להבין לבד או לנחש באיזו מחלה מדובר, אתה צריך לציין אותה.
חוץ מזה, באמת שאהבתי את הקטע, אני אפילו לא יודעת בדיוק איך להסביר את מה שאהבתי בו, הוא פשוט השאיר בי רושם מסוים, אולי בגלל הסוף הרע.
א'- צוֹהַר: אוקי. ואו. הכתיבה שלך היא משהו ממש מיוחד. אני נהניתי כל- כך מהקריאה, הייתי כל- כך מפוחדת שקראתי את זה. את העברת את מה שניסת להעביר בצורה טובה למידי! צורה שגרמה לי להצטמרר מפחד. את לא נתת הסבר עמוק על המחלה, אבל לא חשתי צורך בכך, כי תיארת בצורה כל- כך מדהימה, ובוזמנית מפחידה, את מה שהמחלה עושה. הסיפור עובר בין הזמנים, מתאר את התפרצות המחלה, את הטיפולים, ומלווה את החולה עד למוות הרע. בסוף, מגלים שהיא ננשכה מהכלב שלה, שלא חוסן מעולם, וזאת בעצם הייתה הסיבה למחלה. זה בהחלט זעזע אותי, אבל במובן טוב, כי אני לא חושבת שסיפור אחר שביקרתי לפני השאיר עלי כזה רושם.
הערה של Someone- כתבת "שניים עשר שעות", כששעה זו נקבה, ולכן זה אמור להיות "שתיים עשרה שעות".
שחר- בלי כותרת: קודם כל- הכתיבה שלך ממש- ממש יפה. היא קלילה, לא כבדה מידי, משהו שנהנים לקרוא. אבל, זה היה קצר מידי ולא פירט בכלל על המחלה. בנוסף, אני לא מוצאת סיבה לכתיבת הקטע, כאילו- מה קורה בו? בעצם, כלום. החצי הראשון של הסיפור מלא בתיאורים. התיאורים האלו גרמו לי לחשוב שהולך לקרות משהו; הכל שקט מסביב, למרות שבדרך כלל בשעה הזאת רועש, וזה נראה יום רגיל לכל דבר. זה יוצר אווירה של מעט מתח, אבל לא קורה אחר כך שום דבר. לא משהו מפתיע, לא תפנית בעלילה- כלום. היא בסך הכל מחבקת את אמא שלה, שזה יפה והכול, אבל זה לא נותן כלום, כי היא אולי הגיעה למסקנה מסוימת בסוף הסיפור, וגם בזה אני לא בטוחה, כי עוד לפני היא דיברה על כך שהיא יודעת מה אמא שלה מרגישה. זה סיפור שאולי כתוב בצורה מאוד יפה, אבל חסר פואנטה, ואם הוא חסר פואנטה- לא מעביר אחריו מסר, לא נותן לדמויות להתפתח ממצב מסוים למצב אחר- הוא משעמם. אני הייתי מאוד מתעניינת אם הייתי קוראת שהיא נכנסת למטבח ומגלה את אמא שלה חסרת הכרה. זה היה תפנית בעלילה, זה היה מציב את הדמויות במצב שהן לא היו רגילות אליו, ומשם אפשר לפתח את זה לכל- כך הרבה מקומות. אני ציפיתי שיהיה משהו מעניין, וזה לא קרה. חבל.
newtie- בלי כותרת: קודם כל- מאוד אהבתי את הרעיון שלך! זה בהחלט היה יצירתי! נהניתי מאוד לקרוא, למרות שזה היה מאוד קצר. גם המחלה שבחרת הייתה מעניינת, אבל הבעיה העיקרית שיש לך בסיפור, זה שלא באמת פירטת מהי המחלה. נכון, בתחילת הפוסט כתבת שזה על בתסמונת טורט, אבל בטקסט לא היה מצוין על כך שום דבר, מלבד לכך שיש לו התקפים ושהוא לא שולט בעצמו. הקוראים לא אמורים לנחש את המחלה, את אמורה להסביר עליה, אלו היו הדרישות של האתגר. אני גם לא חושבת שהיית צריכה להסביר לפרטי פרטים על המחלה, כי הסברת אותה תוך כדי הטקסט, הדבר היחיד שהיה חסר, כדי להבין במה מדובר, היה השם של המחלה. הדבר השני שמאוד הפריע לי היה הדרך שבה סידרת את הטקסט. הפרדת בין שורות מסוימת, למרות שלא היה צורך בכך. את התחלת פסקה חדשה בכל פעם שמישהו אחר דיבר. במקום לרדת שורה אחת- ירדת שתיים, ובכך הפרדת בין השורות ברווח די גדול שיוצר פסקה, שזה לא נכון לעשות דבר כזה, אלא אם כן נגמר הקטע ואת מתחילה קטע חדש, ואז חייבים להתחיל פסקה חדשה. חביב מאוד (:
ענת בלוג קול השקופים אפילפסיה - מחלה קטנה עם שם גדול: התחושה הראשונה שנוצרה לי, בזמן הקריאה, הייתה- זה באמת הסיפור שלך? זה מקרה אמיתי? כי זה בהחלט נראה כך, שזה דבר ממש טוב, כי זה גורם לקוראים לחוש הבנה עם הדובר, כי הוא נשמע אמיתי ומציאותי.
אבל- ויש אבל גדול- היה חסרים לך המון פסיקים, והשתמשת בסלנג בתוך הטקסט. למשל- "נסעתי עם צימידן כזה שקניתי בסיני..." " מוזיקה וספרות שלא מהעולם הזה בזכות...." מה זאת אומרת "צימידן כזה"? מה אני אמורה להבין מזה? או "וספרת שלא מהעולם הזה..."? יכולת, במקום, לכתוב "נסעתי עם צמידן קטן..." ולתאר אותו, ו"וספרות מדהימים, שנזכרים לאורך כל ההיסטוריה...". איך שאת כתבת זה סוג של סלנג, כשאנחנו מדברים ביום- יום, אנחנו מדברים ככה, אבל כשכותבים, צריך להפריד בין דיבור הסלנג והיום- יום, לבין השפה הגבוהה שבה צריך לדבר בכתיבה.
בזמן הקריאה הרגשתי לפעמים כאילו אין לי אוויר, כאילו אין מקום לעצור ולנשום- חסרים לך המון פסיקים ונקודות. תנסי, בזמן שאת כותבת, לקרוא את מה שכתבת, ובמקום שבו את לוקחת אוויר- שם צריך להיות פסיק. נקודה זה בסוף משפט, אני לא חושבת שצריך להסביר זאת.
גם התמונות שהוספת וההסברים הרבים שלך על המחלה. קודם כל- זה יפה שככה הסברת הכל, אבל- זה משעמם. ואני, בתור אדם שלא חובב כל- כך דברים כאלה, הייתי מתייאשת מהר מאוד מהקריאה וזונחת את הסיפור לטובת משהו אחר. יכולת להסביר בקצרה מה המחלה, לתאר את התסמינים שלה ומה היא גורמת. הקוראים לא זקוקים להסבר מדעי, גדול ומרשים. אם זה יעניין אותם, הם יקפצו אחרי הקריאה לוויקפדיה.
והתמונות- הן גם, לדעתי, לא הכי רצויות. אני קיבלתי את הסיפור שלך במייל ולא הצלחתי לראות את התמונות ופחדתי להתאים אותן לא נכון במקום, אבל אחר כך הבנתי מה כל תמונה מסבירה, אבל לא מצאתי בכך עניין. אם את רוצה לתאר את הדרך שבה חולי אפילפסיה מרגישים בזמן התקף, יכולת לתאר זאת במילים, או לא לתאר זאת בכלל. התמונה השנייה נראית לי מיותרת.
ענת- התחושה הראשונה שנוצרה לי, בזמן הקריאה, הייתה- זה באמת הסיפור שלך? זה מקרה אמיתי? כי זה בהחלט נראה כך, שזה דבר ממש טוב, כי זה גורם לקוראים לחוש הבנה עם הדובר, כי הוא נשמע אמיתי ומציאותי.
אבל- ויש אבל גדול- היה חסרים לך המון פסיקים, והשתמשת בסלנג בתוך הטקסט. למשל- "נסעתי עם צימידן כזה שקניתי בסיני..." " מוזיקה וספרות שלא מהעולם הזה בזכות...." מה זאת אומרת "צימידן כזה"? מה אני אמורה להבין מזה? או "וספרת שלא מהעולם הזה..."? יכולת, במקום, לכתוב "נסעתי עם צמידן קטן..." ולתאר אותו, ו"וספרות מדהימים, שנזכרים לאורך כל ההיסטוריה...". איך שאת כתבת זה סוג של סלנג, כשאנחנו מדברים ביום- יום, אנחנו מדברים ככה, אבל כשכותבים, צריך להפריד בין דיבור הסלנג והיום- יום, לבין השפה הגבוהה שבה צריך לדבר בכתיבה.
בזמן הקריאה הרגשתי לפעמים כאילו אין לי אוויר, כאילו אין מקום לעצור ולנשום- חסרים לך המון פסיקים ונקודות. תנסי, בזמן שאת כותבת, לקרוא את מה שכתבת, ובמקום שבו את לוקחת אוויר- שם צריך להיות פסיק. נקודה זה בסוף משפט, אני לא חושבת שצריך להסביר זאת.
גם התמונות שהוספת וההסברים הרבים שלך על המחלה. קודם כל- זה יפה שככה הסברת הכל, אבל- זה משעמם. ואני, בתור אדם שלא חובב כל- כך דברים כאלה, הייתי מתייאשת מהר מאוד מהקריאה וזונחת את הסיפור לטובת משהו אחר. יכולת להסביר בקצרה מה המחלה, לתאר את התסמינים שלה ומה היא גורמת. הקוראים לא זקוקים להסבר מדעי, גדול ומרשים. אם זה יעניין אותם, הם יקפצו אחרי הקריאה לוויקפדיה.
והתמונות- הן גם, לדעתי, לא הכי רצויות. אני קיבלתי את הסיפור שלך במייל ולא הצלחתי לראות את התמונות ופחדתי להתאים אותן לא נכון במקום, אבל אחר כך הבנתי מה כל תמונה מסבירה, אבל לא מצאתי בכך עניין. אם את רוצה לתאר את הדרך שבה חולי אפילפסיה מרגישים בזמן התקף, יכולת לתאר זאת במילים, או לא לתאר זאת בכלל. התמונה השנייה נראית לי מיותרת.
• ביקורות ע"י Someone •
הגר - קודם כל, הסיפור מאוד עניין אותי ובעיניי הוא כתוב בצורה מיוחדת. האמת היא שהוא השאיר אותי קצת ללא מילים בהתחלה. שילבת בכתיבה הרבה מתח- הם יצליחו להיכנס לחדר או לא? איך היא תגיב? בעיניי הצורה שבה הצגת את המחלה, ואיך שהיא משתלטת על שלי, היא מדהימה. אפשר לראות בבירור שהתייחסת לחלקי האתגר- התסמינים, איך הסביבה מתייחסת אליה ואיך היא מרגישה באופן אישי...
עם זאת, יש חלק משמעותי שהיה חסר בסיפור והוא הכותרת. הכותרת היא כמו הצגה ראשונית של מה שהולך לקרות בסיפור. היא אמורה בדר"כ להוות איזשהו רמז קטן או קצת גדול ביחס לשאר העלילה, וכך גם לעורר את עניינו וסקרנותו של הקורא. בנוסף, יש לך שתי שגיאות כתיב במילים "אם" ו"אל", שצריכות להיכתב כ"עם" ו"על". המילה "אם" היא מילת תנאי, כמו: "אם תעשה זאת, אני לא אדבר איתך." בניגוד ל"עם" שנרדפת למילה "יחד". דוגמה מתוך הסיפור: "...אני רוצה לדבר עם שלי לבד." המילה "אל" היא קצת כמו "לא", סתם דוגמה: "אל תיגע לי בספר!", בעוד ש"על" היא מילת יחס, למשל: הוא שם לי על המיטה עלון רפואי". יש גם המון משפטים עם פסיקים במקום נקודות, למשל: "מישהו מנסה להכנס, אני עוזבת את התנוחה הזאת, מתכווצת מתחת לשמיכה." אם אין במשפט מילת קישור, בדר"כ את צריכה לשים נקודה ולא פסיק. במשפט הזה למשל, אין בכלל מילות קישור, ולכן נקודות יחליפו את הפסיקים, אלא אם כן את מוסיפה מילת קישור איפשהו. חוץ מזה, תקפידי על נקודה בסוף משפט דיבור, כמו: '"אני לא משוגעת." לחשתי.' בדיאלוגים שבין שלי לבין הרופא או הוריה, את צריכה לרדת שורה בכל פעם שהדיבור עובר מדמות אחת לאחרת. למשל: "אני לא משוגעת" לחשתי "סליחה?" הוא אמר "לא שמעתי מה אמרת." חייכתי במרירות "אני לא משוגעת, אני לא צריכה ללכת לבית משוגעים, אני צריכה להיות במקום בטוח, זה הכל." דיאלוג כזה צריך להיות מסודר כך: "אני לא משוגעת" לחשתי "סליחה?" הוא אמר "לא שמעתי מה אמרת." חייכתי במרירות "אני לא משוגעת, אני לא צריכה ללכת לבית משוגעים, אני צריכה להיות במקום בטוח, זה הכל." אגב, לא כ"כ הבנתי שני דברים: דבר ראשון, בהתחלה היה קשה לי להבין איפה היא נמצאת. אני חושבת שאת צריכה להרחיב את תיאורי המקום כדי שתהיה אפשרות לדמיין אותו ואת הסיטואציה טוב יותר. דבר שני, כתבת שמישהו מנסה להיכנס לחדר, ופתאום אמא שלה הייתה בו. היה חסר לי שתכתבי שהיא באמת נכנסה, כי הייתה לי לרגע תחושה שהיא פשוט צצה שם.
בגלימה של סופרת - הסיפור שלך כתוב בצורה מאוד מקורית- גם הודות לסגנון הכתיבה שלך וגם בעזרת שילוב יפה ומלא הומור של כתיבה בחרוזים במהלך העלילה. יש גם בשילוב התיאור של קובי עם התיאור של יונתן, כהשוואה ביניהם, משהו מיוחד. דרך התיאור הזה אפשר גם ללמוד שיונתן הוא לא אדם קנאי. הוא לא מקנא בתכונות הטובות של קובי, אלא יודע לנצל אותן לטובתו, והוא מודע גם לתכונות הטובות שיש בתוכו. הוא תמיד מצליח לראות את הטוב בכל דבר, ולכן גם הסוף של הסיפור היה מאוד נחמד ואופטימי, ותרם בעיניי המון לשאר הסיפור. משהו שהיה לי חסר הוא תשובה לשאלה- למה פתאום יוני חלה במחלת השכחה? חיפוש בגוגל עזר לי להבין ש"צריכת יתר" של אלכוהול עלולה לגרום לכך, אז חבל שלא הסברת את זה במהלך העלילה. היה מאוד מוסיף לסיפור תיאור בעניין ההתייחסות של הסביבה ליוני, בתור חולה במחלת השכחה. בנוסף, יש כמה דברים שעלייך לתקן- קודם כל, אחרי סימני פיסוק את צריכה להקפיד לשים רווח, למשל במשפט הבא: "...לא נתתי להוריי מנוחה לרגע._אפשר להגיד..." יש גם מקומות שבהם חסרים סימני פיסוק, למשל: "יום אחד התעוררתי בבוקר וכמובן לא זכרתי כלום מהלילה שלפני ובאתי לקובי בבקשה לא מפתיעה שיספר לי מה באותו הערב קרה". כאן גם הריבוי של "ו..." הוא בחלקו מיותר. אפשר לכתוב את זה בצורה הזו: "יום אחד, כשהתעוררתי בבוקר, באתי לקובי בבקשה לא מפתיעה. כמובן שלא זכרתי כלום מהלילה שלפני, ולכן רציתי שיספר..." ריבוי של סימני פיסוק הוא מיותר, כמו כאן: "מה??????? מה הוא קבע????? שאני מה?????" במקום ריבוי של סימני שאלה אפשר לכתוב '"מה?" צעקתי. "מה הוא קבע?!"' וכו'. בעניין השורה האחרונה- לא משתמשים בסמיילים בכתיבת סיפור. במקום סמיילי תכתבי את הרגש שהוא אמור להעביר. דבר אחרון, פועל בגוף ראשון-עתיד ייכתב עם א' בהתחלה ולא עם י', כלומר "אחיה" ולא "יחיה", "אזנק" ולא "יזנק".
שירה - הסיפור מאוד קצר. העלילה מכילה תוכן בעיקר על התסמינים של תסמונת שטוקהולם. אני לא בטוחה שתסמונת נחשבת כמחלה, אבל כתבתי לך ביקורת למרות זאת... התרכזת בכתיבת המחשבות של הנערה בעקבות התסמונת. אהבתי את הצורה שבה קצת כאילו השווית באמצעות המחשבות שלה, בין מי שמחכה לה בחוץ לבין מה ש"פתאום" נראה לה הרבה יותר עדיף. התיאור הזה מציג את ההשפעות של התסמונת בדיוק רב, עד כמה שהבנתי. :) לדעתי, היית יכולה להמשיך את הסיפור עוד קצת בכתיבה על דברים שהיא אומרת לחוטף, בעקבות נקודת המבט החדשה שלה על מה שקורה סביבה. כך היה אפשר גם לראות איך החוטף מגיב למה שהיא תאמר לו- ליצור ביניהם דו-שיח, כשהתסמונת היא זו ש"מנהלת" את דבריה של הנערה. באופן כללי, אני חושבת שהסיפור כתוב מאוד טוב. סגנון הכתיבה שלך עזר להוסיף עניין וגם שעשע אותי המשפט שאיתו סיימת את הסיפור: "תסמונת שטוקהולם, לכו תבינו." לא ראיתי בכלל שגיאות כתיב או שגיאות הקלדה. בכל זאת, יש חלק באחד המשפטים, שקצת הפריע לי- "סירנות המשטרה נשמעו ממרחק והיא החלה לתהות אם פעולת החילוץ ההרואי תהיה שווה את זה, אם לא בכלל עדיף לה להישאר פה." החלק הזה, לפחות בעיניי, נשמע מוזר וקצת מסורבל. את יכולה להחליף את הפסיק שלפניו, בנקודה, ולכתוב את המשך המשפט כך: "...שווה את זה. אולי יהיה עדיף לה להישאר פה ולמנוע נזק." כתבת מראש שאין לסיפור כותרת. אני חושבת שזה ממש חבל, כי התפקיד שלה משמעותי בסיפור. זה קצת כמו שלספר לא יהיה שם. זה יכול להיות מאוד מוזר, לפחות לפי דעתי. חוץ מזה, כותרת בדר"כ עוזרת לסקרן את הקורא, להעביר לו רושם ראשוני טוב ולמשוך אותו לקרוא את שאר הסיפור.
שוקולד ולישון- הסיפור שלך עוסק באירועים שעברו על עדן, נערה בת 15 שחלתה בבולימיה. אפשר להבין שרצית להעביר בו מסר, כמו שכתבת בסוף. אני חייבת להודות שלרגע קצת נבהלתי, במחשבה שאולי ביססת את הסיפור עלייך, כי פירטת המון מידע. שמחתי לגלות בסוף שהמצאת את הסיפור :) העלילה מעניינת. יש בה הרבה תוכן וזה מעולה. הבעיה היא שכתבת את כל התרחשות האירועים מאוד-מאוד-מאוד מהר. במהלך הקריאה הרגשתי כאילו הכל קרה בשניות, בלי שום הפסקה בין האירועים, כי בקושי היו נקודות של סיום משפט. לרוב סיימת את המשפטים בפסיקים, דבר שאת צריכה לתקן ואולי להתאמן בעניין פיסוק נכון, כלומר, להבדיל בין תפקיד הפסיק לתפקיד הנקודה. אני חושבת שזה יכול להועיל לך המון ולשפר את הכתיבה שלך. למשל: "תחילה ניסיתי להקיא ולא הצלחתי, דחפתי את האצבע וזה לא עבד,בפעם השלישית כבר הצלחתי וכל השקשוקה מארוחת הערב יצאה בצורה מגעילה,ענת סתמה את האף..." המשפט הזה צריך להיכתב כך: "תחילה ניסיתי להקיא ולא הצלחתי. דחפתי את האצבע וזה לא עבד. בפעם השלישית כבר הצלחתי וכל השקשוקה מארוחת הערב יצאה בצורה מגעילה. ענת סתמה את האף..." השימוש בפסיקים הוא במקרה של משפטים עם מילות הקישור, כמו "ש...", "למרות זאת", "אבל" וכו', או במשפט שבו את נותנת פירוט על משהו מסוים- למשל, בהתחלת הסיפור, כשפירטת את התכונות של ענת. נקודה צריכה להגיע בסוף המשפט, כדי לסיים אותו, וכאילו לומר לקורא "אתה יכול לנשום עכשיו קצת." ברגע שאת לא שמה נקודות בסופי המשפטים, כמו שכתבתי קודם, יש תחושה שהכל קורה ממש מהר. לגבי אותו משפט וגם באופן כללי- כדאי לך לגוון במילות הקישור שבהן את משתמשת, כי במשפט הזה למשל, השתמשת רק במילת הקישור "ו..." (ו' החיבור), למרות שלא בכל המקומות היא באמת התאימה. למשל, שימוש במילה "אבל" יכול להתאים כאן: "דחפתי את האצבע, אבל זה לא עבד." קצת היה חסר לי עניין התסמינים, שבקושי כתבת עליו. כתבת שהיא "נראית כמו מקל" ושהיא התעלפה, אבל לדעתי, התייחסות לעוד תסמינים הייתה מאוד מוסיפה. יש לך גם כמה שגיאות הקלדה, אז כדאי שתעברי על הסיפור שוב ותתקני. בנוסף, כשכותבים דיאלוג בין שני אנשים ויותר, צריך לעבור שורה בכל פעם שהדיבור עובר מדמות אחת לאחרת. למשל: '...אמרתי לה "תגידי יש לך דרך להרזיה מהירה?" היא אמרה בשחצנות את בטוחה שאת מסוגלת? עניתי לה בחוסר ביטחון.."כן."' הדיאלוג הזה, שבין עדן לענת, צריך להיות מסודר כך: "תגידי, יש לך דרך להרזיה מהירה?" שאלתי אותה. "את בטוחה שאת מסוגלת?" היא שאלה אותי בשחצנות. "כן." עניתי לה בחוסר ביטחון. לא הבנתי למה כתבת בסוף "באהבה עדן". אם הכוונה שלך היא שזה מכתב, אז בתחילת הסיפור תכתבי את שם הנמען (מקבל המכתב), למשל, "למיכל היקרה,". בסיפור גם לא כותבים סמיילים למיניהם. במקום סמיילי את יכולה לכתוב את ההרגשה שהסמיילי אמור להביע, לדוגמה: "באהבה, עדן. בחורה שמחה, ששלמה עם הגוף שלה."
נועם- הסיפור כתוב ברמת כתיבה טובה, חוץ מהעניין של חוסר במילות קישור- במשפטים עם פסיקים, למשל: "חיכיתי שעות בחדר הנעול, האחות לא הגיעה." שצריך להיות כתוב כך: "חיכיתי שעות בחדר הנעול, אבל האחות לא הגיעה." יש עוד כמה משפטים כאלה, שצריך להוסיף להם מילות קישור בהתאם להקשרם. בנוסף, שימי לב לכמה שגיאות הקלדה שצריך לתקן. אני חושבת שאת באמת כותבת ברמה יחסית גבוהה, ובסיפור התייחסת לכל חלקי האתגר. למרות זאת, משהו בתוכן היה לי חסר. אולי זה קשור לעובדה שלא כל-כך הבנתי מה הפואנטה של הסיפור. איזה מסר ניסית להעביר? נדמה שמצד אחד, מחלת הנשיקה, שעליה כתבת, היא הנושא המרכזי. מצד שני, את מסיימת את הסיפור עם מחשבותיו של מקס, על כך שלואיז היא בת הזוג הכי טובה בעולם. אם המחלה היא הנושא המרכזי, אז איך זה קשור למחשבה שמסיימת את הסיפור? אם לואיז היא הנושא המרכזי, אז אני חושבת שקודם כל לא התרכזת בה מספיק בתור הנושא המרכזי של הסיפור, וגם איך המחלה קשורה ל"סיפור האהבה" הזה? יכול להיות שלא הבנתי נכון את הכוונה שלך בסיפור... אם כן הבנתי נכון, אז אני חושבת שפשוט הכנסת שני נושאים לסיפור אחד (לואיז והמחלה), אבל לא הצלחת לשלב ביניהם נכון, כדי שאפשר יהיה להבין למה הם קשורים אחד לשני. שני דברים נוספים- קודם כל, כשאת כותבת דיאלוג בין שתי דמויות ויותר, את צריכה לעבור שורה בכל פעם שהדיבור עובר מאחת לשנייה, כלומר, המשפט הזה: "מקס? אתה בסדר?" ניערה אותי לואיז ממחשבותיי. "כן" אמרתי. -"אז איך אתה יכול לדבר?" שאלה לואיז."- צריך להיות מסודר כך: "מקס, אתה בסדר?" ניערה אותי לואיז ממחשבותיי. "כן." אמרתי. "אז איך אתה יכול לדבר?" היא שאלה. דבר שני- את צריכה לסיים משפט עם שלוש נקודות או עם אחת. לא עם שתיים.
לאמפי- הסיפור שלך ריגש אותי מאוד. אני מודה שבהתחלה הייתי קצת חסרת מילים :) אני חושבת שיש לך רמת כתיבה מאוד גבוהה. קראתי את מה שהיה כתוב בקישור שהוספת בסוף הפוסט, ויכולתי לראות שבאמת התייחסת לתסמינים של הסכיזופרניה בצורה רצינית. התייחסת לצורה שבה הסביבה רואה את הדמות המספרת, והצלחתי ממש לראות את זה, ואת כל הסיפור בדמיון שלי. אין הרבה מה לתקן או לחדש לך, אז אני קצת אתקטנן על הדברים המעטים שכן יש להגיד. היו כמה מקומות שבהם סיימת משפט עם שלוש נקודות, ולי זה נראה קצת מוזר, כי בעיניי היית צריכה לסיים אותם עם נקודה אחת, כמו במשפט הזה: "...אבל זה לא מפריע לי, ממש לא... להפך, זה נותן לי יותר שקט לדבר..." שלוש נקודות בעצם מסמלות היסוס/הרהור, וכאן נראה כאילו היא קובעת עובדה- שזה לא מפריע לה. משהו נוסף- במשפט הזה: "...ובפעמים שהן לא אני מרביצה להן חזק..." את צריכה לשים פסיק אחרי המילה "לא". משהו קטן שלא הבנתי- כתבת שהיא מרביצה לסופי ולולה כשהן לא מקשיבות לה, עד שהיא נהיית צרודה. לא ממש הבנתי איך העובדה שהיא מרביצה להן, קשורה לצרידותה.
אילנה- קודם כל, אני חייבת לומר שאני חולקת על מה שכתבת בהתחלת הפוסט, לפני הסיפור- בעיניי הכותרת דווקא מאוד מתאימה לסיפור :) שנית, הסיפור עניין אותי באמת. כתבת בצורה מקורית, וממש אהבתי את זה שכתבת את המכתב בגוף שני. זה עשה, לפי דעתי, את כל המיוחדות של הסיפור לעומת סיפורים אחרים. למרות זאת, לא כתבת באופן רצוף בגוף שני, אלא כמה משפטים ב"אתה..." וכמה משפטים ב"אני..." ולדעתי, זאת הייתה טעות. היית צריכה לכתוב הכל בגוף שני, גם כי זה הרבה יותר מיוחד, ונותן לקורא תחושה של הזדהות, כאילו את מדברת אליו. חוץ מזה, אם את כותבת מכתב למישהו, את צריכה לדבוק בדיבור אליו, באופן כללי, וליצור אחידות לכל אורך הקטע. כן היה בסדר כשהתחלת את המכתב בגוף ראשון, בשביל להסביר את העובדה שהוא כותב לעצמו מכתב, אבל מרגע שהתחלת לכתוב בגוף שני- תמשיכי עם זה עד הסוף. מהקטע הזה: "איפשהו תמיד ידעת שלעולם לא תתאהב..." עד ל"ולכן אתה אוהב את אמא שלך." לא הבנתי מה ניסית להגיד... לא הבנתי אם דיברת על האלצהיימר או על האהבה. בנוסף, כתבת בקשר לעניין הגנטי- עם אבא שלו- שזה בהחלט אפשרי, ואח"כ כתבת את זה: "המחקרים הרפואיים מראים גם ששכיחות ועוצמת המחלה פוחתות ביחס ישר להשכלה, אבל זה גם לא יכול להיות מזה, כי כמו שהזכרתי קודם, יש לך דוקטורט ברפואה."- זה לא הגיוני שהדבר הראשון הוא "בהחלט אפשרי", והדבר השני הוא "גם זה לא יכול להיות"- "גם", זאת אומרת הוספה על הדבר הקודם, אבל הדבר הקודם הוא ההפך...
נטע- אני חייבת קודם כל לשאול שאלה- מה זה "ריאות מוזנחות"? הסיפור כתוב בצורה מעניינת. יש לך כתיבה ברמה גבוהה. אולי לעיתים בשפה גבוהה מדי. לא חסרים תיאורים, אבל לפעמים הם לא לגמרי מובנים, והיה לי קשה להבין מה בדיוק ניסית לתאר, או מה התיאור הזה אמור להביע. לא בדיוק הבנתי את העלילה, ואיפה הם נמצאים... (למרות שבכל אופן, כמה שחלק מהדברים לא היו לי כ"כ מובנים, הם בהחלט הוסיפו לאווירה תחושה של מסתורין.) למשל, המשפט הזה: "ובעת שהיא פותחת את כל חלונות חדרה לאוורר את כעסי אל ההיסטוריה, אור שקיעה אביבי התיז עצמו בהפתעה אל תוך החדר, יצק עצמו במגוון מרקמים, על הרהיטים החנוקים." זה קצת מזכיר לי את הכתיבה של ש"י עגנון- מצד אחד, מחמאה, כי זו ספרות ברמה מאוד גבוהה, ולכן, מאוד מפורסמת ומכובדת, אבל מצד שני, זה גם מאוד מסובך, קשה להבנה לפעמים... יכול להיות שזה סגנון הכתיבה שלך, וזה בסדר לגמרי. לכל אחד יש את הסגנון שהוא אוהב, ואין לי טענות אלייך, שככה את אוהבת לכתוב. העצה שלי היא שתבהירי לעצמך מראש מי קהל היעד של הסיפור שלך- אם את רוצה לכתוב בשפה גבוהה מאוד, קחי בחשבון שרוב בני הנוער של ימינו, למשל, לא תמיד ימצאו בזה עניין. מצד שני, יש לך כתיבה מעולה, אז אם את כן מכוונת לבני נוער, תאזני את הרמה קצת לכיוונם, אבל אל תלכי לקיצוניות השנייה, לכיוון הסלנג. הסברת לפני הסיפור על המחלה. הרעיון של האתגר הוא להעביר לקורא את הרעיון המרכזי במהלך קריאת הסיפור, ולכן לפי דעתי, ההסבר מיותר. במקומו, נסי להעביר את ההסבר במהלך העלילה, כי הסיפור הוא הדבר המרכזי, לא המבוא. אם היית שולחת את הסיפור בלבד, ללא ההסבר, לא הייתי מבינה על איזו מחלה מדובר, ולמה היא גורמת. סיפור לא צריך "הוראות הפעלה". הוא צריך להעביר בעצמו את המסר שהכותב ניסה להעביר. גם הייתה חסרה לי הסיבה שבגללה האישה חלתה ב"הפרעת דחק פוסט טראומתית". אמרת שזו מחלה פסיכולוגית, אז מה קרה לה במהלך החיים, שגרם לה לחלות בזה? אחת האפשרויות שיש לך כדי להסביר על המחלה, ותוך כדי כך, לא להרוס את העובדה שהדמויות לא יודעות מהי המחלה, היא להוסיף מספר מבחוץ, אובייקטיבי, שייתן רמזים תוך כדי העלילה וכך יעזור לקורא להבין אותה.

מבין הסיפורים שאני ביקרתי (Someone), אני חייבת לציין את הסיפור של לאמפי ואת הסיפור של אילנה- ששניהם מאוד טובים ומאוד מומלצים, אבל הסיפור המנצח הוא...
צוֹהַר/א'
אני חושבת שאת עיניו של הרופא ההוא, מלאות בטבעות בצבע נחושת חיוור, לעולם לא אשכח כשהוא לחש לי "מחלת וילסון. יש לך מחלת וילסון." אני זוכרת שירדתי במדרגות בית החולים, מתיישבת בחוץ, מחוץ לבניין הארור הזה, בוהה בשום דבר, חנוקה בפיג'מה מסריחה. אני זוכרת שבהיתי בכל עוברי האורח שבהו בי בחזרה. הם היו ככה, רגילים, עורם היה חיוור, לבן משהו, בעיניהם לא היה קמצוץ אחד של חום נחושת. הם הסתכלו עלי, עיני היו מלאות דמעות, שיערי היה מבולגן ואילו הם המשיכו הלאה בחייהם הרגילים והנורמאלים, ורק אני נשארתי שם, בוהה בצוהר לחיים שנלקחו ממני. נחושת. זה המרכיב הארור. כבר כמה חודשים שאני משתזפת בהדרגה למרות שלא הלכתי לים בכלל, רק לבית הספר בעונת החורף עם שרוולים ארוכים. ובכל זאת, עורי הכהה יותר ויותר. גם לא היו סימני שיזוף, כמו שאמור להיות בדרך כלל. נהפכתי לחומה יותר, בצבע אחיד, בצבע נחושת שכזה, בדיוק כמו חוטי חשמל. אני זוכרת שחשדתי שמשהו לא בסדר כשראיתי שגם צבע עיני השתנה. אחר כך התחלתי להקיא בלי שליטה, וכשהגענו לבית החולים, אמרו לי "כשל בכבד." נפלא. פשוט נפלא. טבעת קייזר-פליישר הגיעה קצת אחר כך, כאשר היה ניתן להבחין בבירור בטבעת בצבע נחושת ארורה מצטברת על הדפנות החיצוניות של הקשתית. אז כבר היו הרופאים בטוחים. כולם נראו לי מרושעים אז, עם החלוקים המסריחים שלהם, נוגעים בי בכל מקום, עוטפים בי את המוות. השיזוף המשיך להכהות אותי. נהפכתי לכושית מזוינת. הם תקעו לי דיאטה להקטנת צריכת הנחושת מהמזון והגדלת צריכת האבץ. "זה ירפא אותך," הם אמרו. "את תהיי בריאה שוב. תזכי בחייך בחזרה." חיי חסרי התועלת, אני זוכרת שחשבתי לעצמי במרירות, אבל בכל זאת אכלתי את החסה בחריקת שיניים. לא הייתה לי ברירה. הנחושת הייתה האויב הכי גדול שלי. השיזוף דהה במקצת וזכיתי לראות על עורי את גוון הפנינה שאפיין אותו לפני שחליתי. אבל הרופאים טעו. כן, במה הם לא טועים? בעיית השרירים שלי הגיעה לשיאה לאחר שבועיים. לא יכולתי להרים מזלג, בוודאי שלא ללכת. הם תקעו לי אלקטרודות במוח והתחילו לשחק לי עם הגוף. אני זוכרת שהתעלפתי לפני שפגעתי ברצפה ואילו הם צרחו ומהרו להגיע אלי, לתפוס אותי לפני שהראש שלי יקפץ על הבלטות כמו כדור פינג-פונג. "היא התעלפה!" "היא לא נושמת," "חייבים לצנרר!" אני זוכרת אותם בערפול דוחפים לי צינור פלסטיק ומזרימים אוויר באופן מלאכותי לריאות שלי. הם הובילו אותי במהירות שיא לאחד החדרים ושם התברר כי הדופק שלי התייצב. אחד הרופאים נעמד מעלי והמשיך במלאכת הצנרור, נושף בהקלה. "כמעט איבדנו אותך," הוא מלמל. "משהו משחק לך עם הגוף. לא רק וילסון." מעניין אם הם יצליחו לגלות מה זה לפני שאמות.
התעוררתי והאור הלבן שבקע מהמנורה שהייתה באמצע החדר גרם לי להתפתל ולצווח. "תכבו את האור המזוין!" ניסיתי לצרוח מבעד למכשיר ההנשמה, והרופאים שהיו באותו הרגע בחדר ניגשו אלי בבת אחת. "תפתחי את העיניים," הם ביקשו ממני. האור. זה כל מה שהפריע לי. הרגשתי שהעפעפיים שלי נשרפות. הרמתי את ידי בבת אחת והנחתי אותן על העיניים. ידיי. הן היו נוקשות. בקושי הצלחתי להזיז את מפרקי, אבל הנחישות נצחה את הנחושת שהתקשתה על השרירים. לא טוב. האור חדר מבעד לאצבעות. תלשתי את מכשיר ההנשמה וניסיתי לדבר. "האור-אור-ר-ר-ר 'פריע 'בו 'תו!" אחר כך נחנקתי מחוסר אוויר. רופא אחד טס אל מתג האור ולחץ עליו. האור נכבה. צנחתי את החושך המבורך שהיה טמון גם בכיבוי התודעה וגם בכיבוי האור החיצוני. אז איבדתי את עצמי, ידי הרפו מבעד לקשיחות המתכתית. החיידק הגיע למוח, התחיל לשחק לי עם העצבים, לשנות את נתיבי החשמל. התעוררתי שנית. התחלתי להשתולל. הבחנתי בטשטוש ביד אנושית מעלי. לקחתי אותה באצבעותיי ונשכתי אותה בחזקה. הרופא מוכה-ההלם צווח. הרופאים האחרים ניסו להגיע אל הרופא שנשכתי, לצעוק עזרה במכשיר הקשר אבל אני לא נתתי לאף אחד מהם להתקרב אלי. "היא צריכה אלחוש," רופא אחר אמר בשקט. אני חושבת ששמעתי אותו אומר את זה... "שימו לב לצורת הנשיכה הדהויה שיש על ידה. עדיף לשים לזה סוף, עכשיו. החיידק הגיע למוח. היא תמות בממלא עוד כשניים עשר שעות." "מורפיום..." ואז הפסקתי לשמוע. שריריי התקשו מעבר לקשיחותם הרגילה. לא יכולתי לנשום. מוחי התערבל באינסוף הזיות, ואז עצמתי את עיני. כל זה לקח פחות משנייה.
אני זוכרת את עיניו של הרופא ההוא, מלאות בטבעות בצבע נחושת חיוור, לוחש לי "מחלת וילסון. יש לך מחלת וילסון." חבל שהוא לא ידע שגם אהבתי כלבים...
היי, בונזו, תפוס! צעקתי לו כאשר זרקתי את הסמרטוט... הוא רץ להביא לי אותו בחזרה... כלב טוב... ניסיתי לתלוש את הסמרטוט מפיו, הוא נשך אותי קלושות ואני נפלתי עליו בצחוק... התחלתי ללטף אותו... לא חִיסַנוּ אותו מעולם.... הסמרטוט נח על הרצפה לידינו, מתבונן בנו כדרכם של חפצים...
נסחפתי אל עמק השינה והחלומות הנצחיים. המוח שלח את ניצוץ החשמל האחרון שלו בעת ייאושו לעבר שום מקום, מנסה להחיות שוב את הרקמות אשר כבו כבר מזמן. כמה שאנחנו פגיעים... לא הייתי נורמאלית אף פעם... הצוהר לחיים האמיתיים הוא המוות והצוהר לחיים אשר חשבתי שנלקחו ממני לא התקיים בשום מרחב זמן כלשהו ביקום הידוע; נחושת; וזהו, זה היה המרכיב הארור.
"החיים זה לא הכל" זו הכותרת לסיפור שלכם, שאנחנו בחרנו. עכשיו עליכם לכתוב רק את הסיפור עצמו, ושיהיה קשר לכותרת.
ככל שתהיו יותר מקוריים, כך ייגדלו סיכוייכם לזכות הפעם. (זה שכתוב שם 'חיים' לא אומר שחייבים לרצוח את הדמות בסוף, למרות שזה גם נחמד)
טיפ: תכתבו בהקשר למשימה, שלא תצטרכו להסביר לנו בסוף את ההקשר, אלא שנבין.
תאריך הגשה אחרון: 3/11
הרשמה בתגובות:
שם-
דרך הגשה- מייל/בלוג
נא לא לשכוח להודיע כשאתם מגישים דרך הבלוג בתגובות עם קישור ישיר לקטע!

1.
2.
3.
אל תשכחו לשים את השלט שלנו (רצוי מקושר) אם אתם מתאתגרים!

• ביקורות ע"י לאורנה •
אהבה אסורה
הסיפור שלך מאוד מבלבל אותי, אבל יכול להיות שזה רק אני לפי התגובות שאת מקבלת. ממש לא הבנתי מה קורה שם כי הכל הולך כל כך מהר! יש דמויות חדשות כל פעם וממש אין לי מושג איך ולמה. יש כמה פרקים שיש בהם קפיצה לא מובנת שרק מערפלת את ההבנה שלי יותר, ההתחלה של הסיפור שונה ברמת הכתיבה מההמשך ושמתי לב לדיי הרבה שגיאות כתיב ופיסוק לכל אורך הסיפור. אין לי מושג מי אלו ג'ייק, ג'יימס, ויויאן, ליסה ואיימי. הדמויות שלך לא ממש מאופינות בצורה ברורה וצורת הכתיבה רק הופכת את זה למסורבל עוד יותר. באופן כללי, לא הבנתי כללום.
הדמות של האנה מאוד לא מציאותית לדעתי: לא ברור במי היא מאוהבת, מתי היא שיכורה ומה היחס שלה כלפי אביה. אני שמה לב שאני חוזרת על עצמי, אבל כשאני חושבת על הסיפור אני חושבת רק על "הצילו, לא הבנתי כלום!". לא נעים לי להגיד, אבל הייתי צריכה להכריח את עצמי להמשיך לקרוא מרוב שהכל מעורבב ומסורבל. מצטערת, זו הביקורת העיקרית שלי כי אני לא יכולה להיכנס הרבה לקטנות (הרי לא הבנתי כלום XD)
מתוך המחברת האדומה
הסיפור שלך ממש מגניב! אהבתי את הרעיון ואת רוב הביצוע. ההתחלה מאוד רגילה ומאוד מזכירה לי את הספר "לנצח", אבל ההמשך... בעצם גם הוא קצת מזכיר את הספר XD
אהבתי את ההתפתחות שעם הפרקים, למרות שבקטע שבו היא נהיית חברה של אנתוני הכל הולך קצת מהר, כאילו ממש לא יכולת לחכות והעברת את זה קדימה. באופן כללי, רוב הפרקים עמוסים עם מעט מלל ולא המון תיאורים. זה בסדר לכתוב פרקים ארוכים! בכ"מ, יש בינתיים 11 פרקים, וקצת הפריע לי שאין סיבה ממש ברורה לזה שאנתוני רוצה(צריך) להרוג את אמה. גם הפריע לי שבהתחלה אין התפתחויות גדולות במיוחד, אלא רק לקראת הסוף.
הדמויות עצמן לא מספיק מבוססות לטעמי, ויוצא שהן דיי סותרות את עצמן מידי פעם: אנתוני שהיה אימו כזה ופתאום הוא רומנטי וחבר ממש טוב וכאלה, אמה שלא ממש מתנהגת כמו שהייתי מצפה מנערה ענייה להתנהג (כאילו, היא משלימה עם העובדות בלי טיפת רחמים עצמיים ולא מוכנה לקבל אפילו פרוטה מהחברים שלה, למרות ההצעות שחוזרות על עצמן. הייתי מצפה ממישהי ענייה כזו שמחשבות על כמה שהיא מסכנה או האם כן להסכים לכסף של החברים שלה יופיעו בראש שלה מידי פעם, בהבזקים כאלו, אם את מבינה למה אני מתכוונת)
עכשיו כשאני חושבת על זה, הספר מאווווד מזכיר את "לנצח", אבל נסלח לך הפעם :)
בהצלחה בהמשך הכתיבה!
*ביקורות נוספות מתעדכנות בעריכה*

טעויות שלא כדאי לעשות בסיפור
ע"י לאורנה
כתבתי כאן מספר טעויות נפוצות שלא כדאי לעשות בסיפור שלכם, ואולי זה יעזור לכם בסיפור:
- דמות מרי סו היא דמות מושלמת מכל הבחינות: היא יפה ברמות שאי אפשר לתאר, כולם אוהבים אותה גם אם היא עושה משהו לא כל כך טוב ובסיפורים בהם יש אלמנט של מאגיה היא תמיד בעלת הכוחות הכי מדהימים וטובים (מזכיר קצת את אדוארד מדמדומים, לא?). אל תבנו דמויות מרי סו, כי הן פשוט... משעממות והורסות את הסיפור. לכל דמות יש את הצד הפחות טוב שלה, בין אם זה להתחרפן בקלות, להיות עצבנית נורא וכו'. בדיוק כפי שהדמות שלכם צריכה להיות עם תכונות אופי 'טובות', צריך להיות בה פגם כי אף אחד לא מושלם. (לעוד קצת מידע אתם יכולים להיכנס לכאן ולהתייחס לשני החלקים הראשונים בערך. החלק השלישי לא ממש נכון לדעתי)
- שפה גבוהה יכולה להכשיל אתכם בכתיבת הסיפור שלכם. אתם לא כותבים תנ"ך או משהו, אז אין שום סיבה לכתוב בשפה גבוהה מידי! אני לא אומרת לכתוב בשפה נמוכה של יום יום או נמוך יותר, אבל צריך למצוא את האיזון. כשאני רואה סיפור בשפה גבוהה, אני לא קוראת אותו. זה סתם מעצבן ולא קשור. אתם כותבים במאה ה21, אין שום סיבה לכתוב כאילו נולדתם הרבה-הרבה לפני.
- מחזה עם יותר מידי ניקוד/אותיות מעצבן יותר מכל דבר אחר. אתם לא תמצאו שום ספר ברמה (אני לא מדברת על כל הספרים האלו שמשחקים עם גודל הפונט וזה) שבו יהיה קטע בסגנון הזה:
מדברת עם אמא כשאני בחדר והיא במרתף
אני: "אמא!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
אמא: "מה חמודה??"
אני: "לא עשית כביסההה!"
אמא: "חחחחחח"
לא, אתם לא כותבים מחזה. ואין שום סיבה לכתוב כאילו נתקעה לכם המקלדת על מקשים מסויימים. בצורה נכונה, הקטע ילך ככה:
"אמא!" צעקתי בתקיפות ובעצבים מהחדר שלי.
"מה חמודה?" היא שאלה אותי, לא מבינה על מה אני מדברת, בעודה יורדת למרתף של הבית.
נאנחתי בעצבים וצעקתי בחזרה "לא עשית כביסה!" והיא נאנחה, צוחקת.
או משהו בסגנון. הרבה יותר כיף לקרוא והרבה יותר נכון.
- דברים שכתבו עליהם בעבר הופך את הסיפור לגרוע מאוד. אנחנו לא רוצים לקרוא שוב על הנערה הצעירה שמתאהבת בערפד-קדוש-מעונה, או על מישהי שאבא שלה מת והיא לא מסתדרת יותר עם אמא שלה שהתדרדרה לסמים וכו' וכו'. אם אין לכם רעיון מקורי לסיפור, הפתרון הוא פשוט מאוד: אל תכתבו סיפור. למחזר רעיונות (במיוחד כשהם לא שלכם) זה לא דבר טוב ולא תורם לאף אחד.
- מסתורי-זה-סקסי-ומגניב ממש לא הולך. אם במשך 10 פרקים אנחנו עוד לא יודעים קצת על הדמות המסתורית, האפלה והסקסית שלכם אפילו לא משהו אחד, כנראה שאין פואנטה לסיפור. סיפור הוא הרבה יותר מעניין כשזורקים לאורכו רמזים קטנים, חלקים קטנים שמראים שהדמות היא לא מה שכולם חושבים וכו'. להחזיק אותנו 'במתח' לא ייגרום לנו להמשיך לקרוא, אלא רק ישעמם אותנו.
- סיפור ארוך מידי או קצר מידי הוא בדרך כלל לא מעניין. בסיפור ארוך יכול להיות שתצליחו לשמור על הקוראים שלכם ותיצרו כל פעם תפניות חדשות בסיפור, אבל לא תוכלו להחזיק ככה יותר מידי זמן ובסופו של דבר או שתמחזרו את עצמכם או שתשעממו את הקוראים. כל המוסיף גורע.
בסיפור קצר אתם עלולים לדחוס יותר מידי תוכן למעט מידי מקום וזה מבלבל, מעמיס ולא נוח לקריאה (ראו הארי פוטר 7 הספר. היא כל כך יכלה לפרוס אותו על שני ספרים באורך הזה[+-] במקום על אחד). מותר לכם לתאר, לעשות פסק זמן של משהו 'משעמם' באמצע וכו'. אתם לא חייבים לכתוב בכל שורה משהו חדש אחר. תמצאו את האיזון בין ארוך מידי לקצר מידי.
בהצלחה בהמשך הלימודים!
אוהבות,
| |
לדף הבא
דפים:
|