לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

פרוייקט סודות החיים


 

הקדמה

 

מדובר במשהו ניסיוני בבלוג הזה - פרוייקט בהמשכים שבו אפרוש בפניכם את סודות החיים, באופן שכנראה לא העלתם בדעתכם על קיומם. וראשית דבר ננסה להבין בעזרת המדע מה קרה לחיים שהפך אותם לפני שני מיליארד שנים מבקטריה קדמונית ליצור רב תאי "מפותח" כמונו. 

 

ובכן  מתרבות העדויות המדעיות  על פלישה קדומה של יצורונים מסתוריים לתוך חיינו - אותם אנחנו עדיין מאכסנים בגופנו ואפילו הפכנו להיות תלויים בהם. יצורונים שהובילו אותנו למה שאנחנו. אבל כתוצאה מהפלישה הזו איבדנו את חיי הנצח. למעשה התאים של כל עולם החי והצומח היו במקורם טורפים. כן כן, גם תאי הצמחים הראשונים טרפו את "הירוקים" הנעים האלה המתגוררים בתוך תאי הצמחים, כולל בצמחים שאנחנו אוכלים:

 

 מיהם היצורונים הירוקים האלה הנעים בתאי הצמחים?

  

בעקבות הפלישה התפתחו תהליכי הסקס והמוות. לפחות מבחינה פילוסופית פמיניסטית ניתן להביט על הסקס כתהליך טריפה תאי (אם נסתכל על זה מנקודת המבט שהביצית "טורפת" את הזרע). לכן נבחן כאן גם את השאלה האם מעצם התפתחות הסקס, נגזר עלינו תהליך מוות בלתי נמנע המסיים את חיינו. ומשום שאיבדנו את חיי הנצח באו עלינו רעות חולות כמו מחלות הסרטן למשל. ובעצם נבחן את האפשרות שהכל התחיל ספק בפלישה, ספק כתוצאה מקניבליזם של בקטריות.  בעצם במדע קוראים להם פרוטוזואה (כלומר, חיים ראשוניים בלטינית) .

 

הבקטריות האלו היו קיימות בכדור הארץ כמליארד שנים לפחות לפני שבכלל החמצן הפך להיות  אחד מהמרכיבים באטמוספרה של כדור הארץ. ובעצם אזכיר כבר כאן שהקונספציה שחיים מחייבים נוכחות של חמצן, כפי שאנחנו מרבים לחשוב - מוטעית היא. גם הקונספציה  שהחיים נוצרו ("נבראו") בכדור הארץ מוטלת בספק מול האפשרות שהחיים פלשו לכדור הארץ, למשל דרך טרמפ על כוכבי שביט שנשאו אותם אלינו  וחדרו לאטמוספרה של כדור הארץ. נשמע לכם  כסיפור בדיה? ובכן אזכיר לכם ששנים רבות הציביליזציה האנושית הייתה בטוחה שהשמש סובבת את כדור הארץ ולא ההיפך. יש לנו נטייה תמיד להעמיד את עצמנו במרכז היקום: כדור הארץ במרכז הבריאה, האדם במרכז, העם במרכז וכדומה. וזה ימשיך להיות כך כנראה, למרות המדע, כל עוד אנשים "נאורים" דמויי מנחם בן (גיבור הריאליטי) עדיין חיים בתפיסתם בימי הביניים. 

 

מדוע חיינו כל כך שונים מחיי הצמחים? נראה שההבדל נובע מהשוני בסוגי הפולשים בין שתי מחלקות החיים האלה. כפי שנראה בהמשך, כל אחד מתאי גופנו מכיל פולשים מסוג אחד ואשר מועברים מאם לצאצאיה (העברה היא רק אמאית!). לעומת זאת תאי הצמחים השתנו והפכו לירוקים כתוצאה מחדירה נוספת של פולשים מסוג אופייני אחר, שהפך אותם לירוקים. דבר זה מעמיד לא רק גם בסימן שאלה את סדר היווצרות המינים כפי שמתואר בתהליך הבריאה על פי ספר בראשית, אלא מאתגר בשאלה, האם גם אנחנו עשויים להפוך בעתיד לירוקים כצמחים וכמוהם נספק את האנרגיה הדרושה לנו מנשימת אוויר, מים ואור בלבד (בתהליך הפוטוסינתזה הידוע)?  האם אפשרי שבכך אולי נהפוך לקולטי שמש מתנועעים? ובעצם אולי נפסיק להיות תלויים בצורך לאכול?

 

האם באמת יש דברים בגו? אולי תופתעו שכמה ניסויים כבר נערכו בכיוון הזה על ידי המדע וחלקם אפילו על ידי הטבע עצמו. האם שמעתם על כך? כנראה שלא. כי מטבע הדברים האנושות בכלל והתקשורת בפרט מתעניינות במדע הגג'טים, האפליקציות והטכנולוגיות הנוגעות לחיי היומיום שלנו וכל השאר נשמע לרבים כמדע בדיוני. דברים עולים לכותרות בדרך כלל בשני מקרים בלבד. המקרה הראשון והנפוץ הוא כאשר הדברים בעלי תועלת מיידית לחיינו. המקרה השני הוא כאשר הדברים בעלי סיכון מיידי לחיינו. 

  

למעשה הדיון בנושא כאן יתחיל בתיאורית האנדו-סימביוזה (לא להבהל מהשם) שהגתה לראשונה המדענית מרילין מרגוליס מאוניברסיטת בוסטון, בשנות השישים במאה הקודמת. במאמר מוסגר, אותה אוניברסיטה העניקה לי מינוי פרופסור-לווין ( adjunct professor) מטעמה, המסמיך אותי ללמד מטעמה תלמידי רפואה מארה"ב שמגיעים לארץ לתוכנית חד שנתית במסגרת חילופי סטודנטים.  



 

 

בסידרה בת מספר פרקים אפרוס בפניכם מחשבות ועובדות נסתרות שמשמעותן מעבר לכל דמיון, על עברנו ועל עתידנו. עובדות התומכות בפלישה הגדולה ששינתה את החיים על פני כדור הארץ לפני כשני מיליארד שנים. אותם חיים קדומים עדיין איתנו והם ימשיכו כנראה לשמר את החיים בכדור הארץ גם אם וכאשר האדם ישמיד את עצמו ואת החי והצומח על פני האדמה. אלה יצורי "ממלכת גאיה" (על שם אלת האדמה היוונית המיתולוגית), שהם אלו שבעצם שהפכו את כדור הארץ לפלנטה חיה ומשתנה. התפיסה הזו דרך אגב אומצה על ידי נאס"א - סוכנות החלל האמריקאית.

 

כהקדמה לבאות נתחיל מרעיון הפלישה הראשוני שעיצב את החיים על פני כדור הארץ כפי שמוכרים לנו היום - רעיון שאותו ננסה להוכיח על ידי סידרת עובדות בפרקים הבאים שאביא כאן.  הרעיון מוצג כאן לראשונה כמעין סיפור לילדים בשפה  פשוטה  בסרטון הקצר הבא. נשמע כסיפור ילדים מופרך, אך אאמינו לי כעת שאכן יש דברים בגו. עוד נדבר על כך בהמשך.

 

 

 

מוכנים להמשך?  בכלל מעניין אתכם, או שאתם מסתפקים בכתוב בספר בראשית? חשוב לי לדעת ואתם מוזמנים להגיב על כך. דרך אגב זוכרים שבימי הבלוג הראשונים שאלתי אתכם למידת העניין בנושאים כמו: האם יש באמת אנשים ערפדים, או מדוע ואן גוך וניוטון השתגעו? בשל מספר התגובות הדל אז, הגעתי למסקנה שפוסטים כאלו כנראה שלא מעניינים במיוחד את מרבית הקוראים בישרא. גם פוסטים שכתבתי כמו אלו על פרת משה רבנו והקוקיה, לא זכו להרבה תגובות. מטבע הדברים פוסטים בתחומי הבריאות והתזונה זוכים כאן לעניין, אבל לעיתים אינני בטוח בכלל לגבי מידת העניין בתחומים מדעיים אחרים. אז הפרוייקט שמתחיל בפוסט הזה הוא בעצם ניסיון. ואתם בעצם תקבעו עד כמה ארחיב אותו.

אז לאחר הקדמה זו, פרק ראשון בסידרה בפוסט הבא.



ולסיום חומר למחשבה - האם היצורים האלה שיכים לעולם הצומח או לעולם החי?


 


 

 

***

 

תוספת עריכה


ראו על מה דווחה מערכת ההגנה של המחשב שלי:

 




 

תבדקו אם המחשב שלכם אינו מכיל את זה. מערכת עריכת MP3 של עמותת ישראבלוג היא סוס טרויאני. אין לי מושג איך נמצאו שלושה עותקים ממנה במחשב שלי. מערכת האנטיוירוס הסירה אותה לאחר סריקה מלאה של המחשב. לידיעתכם.

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 5/7/2014 11:09   בקטגוריות סודות החיים, פרוייקט סודות החיים, אנדו-סימביוזה, לין מרגוליס, תיאורית גאליה, ביולוגיה, מסתרי החיים, פרוייקט מסתרי החיים, פילוסופיה של הביולוגיה  
44 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-25/2/2015 08:07
 



מתזונה ל"מדע בדיוני"


 

ספורטאים בכלל ושחקני כדורגל בפרט צריכים לוותר על שתיית קולה וחטיף שוקולד לפני אימונים ומשחקים. שחקני כדורגל ובמיוחד נוער עושים הרבה טעויות תזונתיות שפוגעות בכושר ובביצועים שלהם. על הטעויות האלו ועל עקרונות תזונה נכונה כתבתי פוסט שלישי בסידרה בבלוג המונדיאל. כיצד רפואת הכדורגל והספורט בכלל צועדת אל המדע הבדיוני של רפואת חלקי חילוף, תוכלו לצפות בסרטון קצר בפוסט שם.

 

רפואת חלקי החילוף לכולנו לריפוי מחלות כרוניות, כמו סוכרת ומחלות לב הן רק שאלה של זמן וכסף. רפואה לעשירים? ואולי צריך לשאול מדוע יש  שבעים מליארד דולר להפקת מונדיאל בקלות ואילו מדענים צריכים "לבקש נדבות" עבור קידום המחקר בתחום הרפואה השיקומית? תארו לעצמכם השתלה של לב חדש שמיוצר מתאי החולה לאחר התקף לב. תארו לעצמכם חולי דיאליזה מצמיחים לעצמם כליות חדשות. חולי סרטן שיקבלו כבד חדש ובריא במקום הכבד הנגוע.                           

  

פורסם מקרה של אדם קטוע קצה אצבע,שבעזרת מריחה של תכשיר שפותח על ידי המדע על קצה הגדם - האצבע שוחזרה במלואה. הנה ראו:

 

 

 

 מדובר בתהליך רגנרציה -  כמו שהסלמנדרה מצמיחה באופן טבעי גפיים שנקטעו והלטאה זנב חדש: 

  

 

 

נשאלת השאלה מדוע אנחנו לא יכולים להצמיח באופן טבעי גפיים קטועות שלמות?

 

 הסיבה לכך נובעת מהגנטיקה שלנו. כי הגן שאחראי לצמיחת גפיים בסלמנדרה נמצא אצלנו בתרדמה. בניסויים בעכברים הצליחו "להעיר" את הגן הזה בעזרת תרופה חדשה והתוצאות מבטיחות. לידיעת המתנגדים לניסויים בבעלי חיים!  

 

בקרוב אפרסם כאן פוסט מקיף בנושא הרפואה השיקומית. נושא שנחקר גם במעבדה שלנו ואפילו רשמנו פטנט על אמצאה משמעותית בתחום. אבל על כך בפעם אחרת. למעונייים, כדאי לעקוב אחר הפרסום הזה. בהחלט יש למה לצפות. להזכיר שרישום כמנוי לבלוג יבטיח לכם קבלת עידכונים על כל הפוסטים המפורסמים בבלוג.

  

נכתב על ידי קנקן התה , 25/6/2014 09:16   בקטגוריות רפואה שיקומית, רגנרציה, רפואה רגנרטיבית, רפואה לעשירים?, מדע, ביולוגיה, רפואה, רפואת ספורט  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-29/6/2014 16:56
 



בעלי נטיות אנורקסיות - לא לקרוא!


  

לאחר התחבטות לא קלה החלטתי לשנות את הכותרת לפוסט, שהיתה במקור "גם צמחוניים וטבעוניים אוכלים בשר?!" אני עומד להציג דברים קשים, ידועים בחלקם ואנחנו (לפעמים בצדק) מדחיקים. אבל אולי המדחיקים הגדולים ביותר הם הטבעוניים והצמחוניים הנמנעים ממאכל בשר.

 

גרי יורובסקי ושו"ת מנסים להגעיל אותנו השכם וערב כטקטיקה להפוך אנשים לצמחונים. וכפי שכבר הזכרתי בעבר, הם מציגים למשל צלחת פסטה עם נתחי בשר עגל כאילו וזה בשר כלב.  ועוד כהנה וכהנה. זה בהחלט מקובל עלי שאנשים בוחרים בצמחונות בשל אדיאולוגיה. אבל עד כאן, אידיאולוגיה בלבד! בלי שכנועי בריאות שממש לא מדוייקים, בלי שיקולים כלכליים לא מעשיים, בלי לומר שהאדם צריך להיות חיה צמחונית בעוד שהוא ממש לא מותאם לצמחונות. והכי חשוב (וזה נושא הפוסט) - אפילו גם טבעוניים אוכלים בשר חי. ואפילו לא מעט.

 

לפני שאמשיך, אציין שאין בפוסט הזה שום דבר מגמתי כנגד צמחוניים וטבעוניים. כפי שתראו, יובאו כאן דברים קשים שנוגעים לכולנו - גם אוכלי כל. 

 

לפני שנים מספר ביקרנו עם הילדים בחווה טבעונית בצפון. מההסבר האידיאולוגי הארוך של בעלת החווה כבר אינני זוכר דבר מלבד משפט אחד: "אם תולעת לא מוכנה לאכול מכרוב (עם חומר הדברה), מה זה אומר לגביכם, תחשבו על זה". אם ננתח את המשפט הזה של הגברת אפשר לומר שהוא דו-משמעי (למרות שלא התכוונה לכך). כי מצד אחד צודקת הדוברת שחומרי הדברה רעילים ורעים לבריאותנו. אבל מצד שני, בהמנעות מאכילת ירקות ופירות מודברים, יוצא שהגברת מעדיפה לאכול את הכרוב יחד עם התולעת שמסתתרת הטב בכרוב. ובדרך כלל, התולעת או הזבובון אינם בודדים.

 

מדגם קטן ביותר

 

אכילת שרצים וטפילים בלתי נראים היא אחת מהעבירות הדתיות החמורות ביותר. לכן היא מטרידה רבנים רבים המביאים כל מיני תקנות - כמו השריית הירקות והפירות במים וסבון ושטיפה מסיבית במים זורמים לאחר מכן. וכן השטיפה המפורסמת בחומץ. אבל... החומץ אולי הורג את החרקים (גם לא את כולם!), אבל גם עשוי לקבע אותם - ובמקום בשר זבובון או תולעת חי, אנחנו אוכלים בשר מת (גוועלט, טריפה, בשר שיקוצים, פיגולים, טפו, טפו,טפו). ובעצם בשר כבוש.

 

הסרטון הבא מובא בהקשר כשרות  דתית, אבל כדאי לכם לצפות מה אנחנו אוכלים עם תותים ובמיוחד עם תותים אורגניים שלא הודברו. ואנחנו אוכלים את זה גם כששוטפים אותם היטב היטב במים וסבון.

 

 

 

לאחרונה פורסם מחקר המצביע על קשר נסיבתי בין אכילה של ירקות ללא חשש חרקים הנצרך על ידי החרדים לבין עליה במקרי הסרטן באוכלוסיה זו. בעקבות המחקר הזה רבנים המליצו לחזור לירקות הרגילים ולשטוף בחומץ. כלומר, אולי פחות חומרי הדברה רעילים אבל עם כמות מסויימת של "חרקים כבושים".

 

מיותר גם לציין שתקנות הכשרות מתעלמות מחרקים וטפילים מיקרוסקופיים. משמע רחוק מהעין רחוק מהלב. ולכן גם לגבי כשרות בשר חייבים לדעת שהכשרות נותנת רק תשובה חלקית מאוד לנגעים כמו טפילים, ביצים ושרצים בבשר. לכן בעיניי נחשב יותר מבחינה בריאותית חותמת של השירותים הוטרינריים מאשר חותמת כשרות.

 

כולנו, הצמחוניים כמו אוכלי כל, אוכלים לא פעם זוועות בלחם ובדברי המאפה. בוודאי כולכם נתקלתם בככרות לחם שלאחר מספר ימים בבית (ולפעמים גם בחנות) מעלים עובש (מסוכן לאכילה!) גם אם הוא ארוז באריזה אטומה ולפני תאריך התפוגה הרשום עליו. הסיבה לכך הם נבגים של עובשים הגרים במיכלים ובצנרות הייצור. אבל לא רק חומר צמחוני כמו עובשים מתרבה בקו היצור של הקמח אלא מגוון חרקונים זעירים וביצים שלהם.  כלומר, אנחנו אוכלים בשר חרקים (חיים או מתים) בלחם ובדברי המאפה. גם קמח מנופה עשוי להכיל חרקים וביצי חרקים כי הוא מועבר אחר כך בצנרות מזוהמות.

 

אני אחסוך מכם סרטים פיקנטים על מפגעים חיים כאלה במוצרי קמח. תוכלו למצוא אותם בעצמכם ביוטיוב. בוודאי קמח מלא וגם קמח אורגני לא נקיים מבשר חרקים, שרצים וטפילים.

 

אמנם יש כאלו שאוכלים במתכוון מזונות כאלו 



קָאזוּ מַרְזוּ- גבינת גורמה איטלקית מתולעים חיים 

 

 אבל לא נדיר שאנחנו אוכלים דברים כאלה גם בקמח למשל. חלק מהתולעים האלו ממש שקופות וקשה להבחין בהן בעין בלתי מזוינת. וחוצמזה

 

 

 

 

ומכאן שאין צמחונים נטו, מכיוון שהצמחים שאוכלים ה"צמחונים" מהטבע מכילים בשר תולעים שבלולים ועוד מיני חרקים. טבעוניים ורבים אחרים מפרנסים כיום בשפע חנויות אורגניות למיניהן. אז  כאן המקום להזכיר, שעם הירקות, הפירות והאגוזים האורגניים "הנקיים" (כי זה לא תמיד נכון) מחומרי הדברה - אנחנו עשויים לאכול (פוליטיקלי קורקט אני לא אומר אוכלים) גם בשר בעלי חיים. השאלה היא כמובן רק כמה ומה גודלם. אני אישית מצאתי לא פעם תולעים מיובשות יחד עם הפרי או האגוזים והשקדים ואפילו בקמח אורגני מצאתי זבובונים ותולעים.

 

תחליטו אתם אם שווה לכם להוציא הון על מזון אורגני כזה. אבל מה שבטוח בטוח - עם כל המאמצים, אין אף אחד בעולם שהוא צמחוני .  כי כולנו, אבל כולנו אוכלים בטונות במשך כל ימי חיינו את מה שאתם רואים בתמונה הבאה, כל פעם שאנחנו פותחים את הפה - מה שכולנו לא מבחינים בעיניים, אבל בולעים ואוכלים הרבה הרבה - חלבון מהחי:  

 

 

קרדית האבק 

  

 

 ולסיום, מהסרטון הבא אני לא יודע אם לצחוק או לבכות (ושימו לב שהוא מדבר רק אל האישה, כי גברים הרי לא מבשלים במטבח): 

 

 

 

ועוד משהו קטן לסיום. אם אתם אוכלים בחומוסיות, פלאפליות ומסעדות. לא מן הנמנע אתם אוכלים פלאפל (מזון צמחוני למהדרין) עם רגלי וכנפי ג'וקים טחונים. מי שקרא כאן וודאי זוכר כיצד הייתי עד לטחינה של ג'וק ענק לתערובת פלאפל של פלאפליה ידועה בירושלים, שיש לה תעודת כשרות של הבד"צ ואישור הפעלה של משרד הבריאות. 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 30/4/2014 21:29   בקטגוריות צמחונות, טבעונות, מזון, שרצים, חרקים, תולעים, ביצים, מזון אורגני, קרדית האבק, חקלאות, תזונה, ביולוגיה, כשרות, ביולוגיה  
50 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-4/5/2014 17:14
 



בעלי נטיות אנורקסיות - לא לקרוא!


  

לאחר התחבטות לא קלה החלטתי לשנות את הכותרת לפוסט, שהיתה במקור "גם צמחוניים וטבעוניים אוכלים בשר?!" אני עומד להציג דברים קשים, ידועים בחלקם ואנחנו (לפעמים בצדק) מדחיקים. אבל אולי המדחיקים הגדולים ביותר הם הטבעוניים והצמחוניים הנמנעים ממאכל בשר.

 

גרי יורובסקי ושו"ת מנסים להגעיל אותנו השכם וערב כטקטיקה להפוך אנשים לצמחונים. וכפי שכבר הזכרתי בעבר, הם מציגים למשל צלחת פסטה עם נתחי בשר עגל כאילו וזה בשר כלב.  ועוד כהנה וכהנה. זה בהחלט מקובל עלי שאנשים בוחרים בצמחונות בשל אדיאולוגיה. אבל עד כאן, אידיאולוגיה בלבד! בלי שכנועי בריאות שממש לא מדוייקים, בלי שיקולים כלכליים לא מעשיים, בלי לומר שהאדם צריך להיות חיה צמחונית בעוד שהוא ממש לא מותאם לצמחונות. והכי חשוב (וזה נושא הפוסט) - אפילו גם טבעוניים אוכלים בשר חי. ואפילו לא מעט.

 

לפני שאמשיך, אציין שאין בפוסט הזה שום דבר מגמתי כנגד צמחוניים וטבעוניים. כפי שתראו, יובאו כאן דברים קשים שנוגעים לכולנו - גם אוכלי כל. 

 

לפני שנים מספר ביקרנו עם הילדים בחווה טבעונית בצפון. מההסבר האידיאולוגי הארוך של בעלת החווה כבר אינני זוכר דבר מלבד משפט אחד: "אם תולעת לא מוכנה לאכול מכרוב (עם חומר הדברה), מה זה אומר לגביכם, תחשבו על זה". אם ננתח את המשפט הזה של הגברת אפשר לומר שהוא דו-משמעי (למרות שלא התכוונה לכך). כי מצד אחד צודקת הדוברת שחומרי הדברה רעילים ורעים לבריאותנו. אבל מצד שני, בהמנעות מאכילת ירקות ופירות מודברים, יוצא שהגברת מעדיפה לאכול את הכרוב יחד עם התולעת שמסתתרת הטב בכרוב. ובדרך כלל, התולעת או הזבובון אינם בודדים.

 

מדגם קטן ביותר

 

אכילת שרצים וטפילים בלתי נראים היא אחת מהעבירות הדתיות החמורות ביותר. לכן היא מטרידה רבנים רבים המביאים כל מיני תקנות - כמו השריית הירקות והפירות במים וסבון ושטיפה מסיבית במים זורמים לאחר מכן. וכן השטיפה המפורסמת בחומץ. אבל... החומץ אולי הורג את החרקים (גם לא את כולם!), אבל גם עשוי לקבע אותם - ובמקום בשר זבובון או תולעת חי, אנחנו אוכלים בשר מת (גוועלט, טריפה, בשר שיקוצים, פיגולים, טפו, טפו,טפו). ובעצם בשר כבוש.

 

הסרטון הבא מובא בהקשר כשרות  דתית, אבל כדאי לכם לצפות מה אנחנו אוכלים עם תותים ובמיוחד עם תותים אורגניים שלא הודברו. ואנחנו אוכלים את זה גם כששוטפים אותם היטב היטב במים וסבון.

 

 

 

לאחרונה פורסם מחקר המצביע על קשר נסיבתי בין אכילה של ירקות ללא חשש חרקים הנצרך על ידי החרדים לבין עליה במקרי הסרטן באוכלוסיה זו. בעקבות המחקר הזה רבנים המליצו לחזור לירקות הרגילים ולשטוף בחומץ. כלומר, אולי פחות חומרי הדברה רעילים אבל עם כמות מסויימת של "חרקים כבושים".

 

מיותר גם לציין שתקנות הכשרות מתעלמות מחרקים וטפילים מיקרוסקופיים. משמע רחוק מהעין רחוק מהלב. ולכן גם לגבי כשרות בשר חייבים לדעת שהכשרות נותנת רק תשובה חלקית מאוד לנגעים כמו טפילים, ביצים ושרצים בבשר. לכן בעיניי נחשב יותר מבחינה בריאותית חותמת של השירותים הוטרינריים מאשר חותמת כשרות.

 

כולנו, הצמחוניים כמו אוכלי כל, אוכלים לא פעם זוועות בלחם ובדברי המאפה. בוודאי כולכם נתקלתם בככרות לחם שלאחר מספר ימים בבית (ולפעמים גם בחנות) מעלים עובש (מסוכן לאכילה!) גם אם הוא ארוז באריזה אטומה ולפני תאריך התפוגה הרשום עליו. הסיבה לכך הם נבגים של עובשים הגרים במיכלים ובצנרות הייצור. אבל לא רק חומר צמחוני כמו עובשים מתרבה בקו היצור של הקמח אלא מגוון חרקונים זעירים וביצים שלהם.  כלומר, אנחנו אוכלים בשר חרקים (חיים או מתים) בלחם ובדברי המאפה. גם קמח מנופה עשוי להכיל חרקים וביצי חרקים כי הוא מועבר אחר כך בצנרות מזוהמות.

 

אני אחסוך מכם סרטים פיקנטים על מפגעים חיים כאלה במוצרי קמח. תוכלו למצוא אותם בעצמכם ביוטיוב. בוודאי קמח מלא וגם קמח אורגני לא נקיים מבשר חרקים, שרצים וטפילים.

 

אמנם יש כאלו שאוכלים במתכוון מזונות כאלו 



קָאזוּ מַרְזוּ- גבינת גורמה איטלקית מתולעים חיים 

 

 אבל לא נדיר שאנחנו אוכלים דברים כאלה גם בקמח למשל. חלק מהתולעים האלו ממש שקופות וקשה להבחין בהן בעין בלתי מזוינת. וחוצמזה

 

 

 

 

ומכאן שאין צמחונים נטו, מכיוון שהצמחים שאוכלים ה"צמחונים" מהטבע מכילים בשר תולעים שבלולים ועוד מיני חרקים. טבעוניים ורבים אחרים מפרנסים כיום בשפע חנויות אורגניות למיניהן. אז  כאן המקום להזכיר, שעם הירקות, הפירות והאגוזים האורגניים "הנקיים" (כי זה לא תמיד נכון) מחומרי הדברה - אנחנו עשויים לאכול (פוליטיקלי קורקט אני לא אומר אוכלים) גם בשר בעלי חיים. השאלה היא כמובן רק כמה ומה גודלם. אני אישית מצאתי לא פעם תולעים מיובשות יחד עם הפרי או האגוזים והשקדים ואפילו בקמח אורגני מצאתי זבובונים ותולעים.

 

תחליטו אתם אם שווה לכם להוציא הון על מזון אורגני כזה. אבל מה שבטוח בטוח - עם כל המאמצים, אין אף אחד בעולם שהוא צמחוני .  כי כולנו, אבל כולנו אוכלים בטונות במשך כל ימי חיינו את מה שאתם רואים בתמונה הבאה, כל פעם שאנחנו פותחים את הפה - מה שכולנו לא מבחינים בעיניים, אבל בולעים ואוכלים הרבה הרבה - חלבון מהחי:  

 

 

קרדית האבק 

  

 

 ולסיום, מהסרטון הבא אני לא יודע אם לצחוק או לבכות (ושימו לב שהוא מדבר רק אל האישה, כי גברים הרי לא מבשלים במטבח): 

 

 

 

ועוד משהו קטן לסיום. אם אתם אוכלים בחומוסיות, פלאפליות ומסעדות. לא מן הנמנע אתם אוכלים פלאפל (מזון צמחוני למהדרין) עם רגלי וכנפי ג'וקים טחונים. מי שקרא כאן וודאי זוכר כיצד הייתי עד לטחינה של ג'וק ענק לתערובת פלאפל של פלאפליה ידועה בירושלים, שיש לה תעודת כשרות של הבד"צ ואישור הפעלה של משרד הבריאות. 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 30/4/2014 21:29   בקטגוריות צמחונות, טבעונות, מזון, שרצים, חרקים, תולעים, ביצים, מזון אורגני, קרדית האבק, חקלאות, תזונה, ביולוגיה, כשרות, ביולוגיה  
50 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-4/5/2014 17:14
 



שמרנות - תכונה חייתית?!


 

הפוסט הזה עוסק בהשלכות מחקר שפורסם היום כמעט בכל אמצעי התקשורת הכתובים, בארץ ובעולם (ועוד אדבר בהמשך על תופעת העדר הזו בהמשך). במחקר הזה עקבו אחר תנועת אוכלוסיית איילים באזור הגבול שבין צ'כיה לגרמניה. אולי תאמרו שזה מעניין כמו גידול חסה בשטחים, אבל לא ולא ולא. תוצאות המחקר הזה לא סתם התפרסמו בכל כך הרבה מקומות. אפילו עיתון מעריב שנמצא בשלהי גסיסתו – פרסם כתבת ענק על המחקר הזה בעמוד השער האחורי.

 



 

במאמר מוסגר, יתכן שהמהדורה המצומצמת של עיתון מעריב (שפרסם היום את הכתבה על מחקר הצבאים הצ'כי) היא האחרונה לפני סגירה סופית של העיתון. כי אמנם ג'רוזלם פוסט מעוניין לרכוש את מעריב, אבל נכון לעכשיו הממונה על ההגבלים העסקיים לא אישר את העסקה. ביום חמישי הקרוב יתקיים דיון מכריע בבית המשפט ואשר יקבע אם ינעץ המסמר האחרון בארון המתים של מעריב, שיצטרף אז לבית הקברות של עיתוני ישראל: חדשות, דבר, על המשמר, והעולם הזה. הייתי יכול לעשות מזה מטעמים בבלוג האקטואליה שלי לשעבר, שגם אותו קברתי (בעצם פוליטיקלי קורקט - "השהיתי" - השהיה מאוד פופולרית בימים אלה) בעיקר בשל חוסר עניין לציבור – אז אולי אשאיר את הדיון על מה שקורה לעיתונאות הישראלית למישהו אחר כאן בישרא.

 

ואשוב לעיקר. מדוע הכתבה על מחקר הצבאים (שנראה שולי לחלוטין במבט ראשון) הייתה ראויה בעיניי עורכי מעריב להתפרסם בדף שער? אולי תאמרו שלעיתון שעומד בפני סגירה כבר אין יותר שיקולי רייטינג, אבל המחקר הזה תפס כותרות גם במיטב אמצעי הידיעות העולמיים. ראו דגימה בתמונה הבאה:

 



 

ומכאן אפשר לראות דוגמה מצוינת לתופעת העדר של אמצעי התקשורת.  מקור פרסום המחקר הוא כנראה סוכנות הידיעות AP וכל האחרים כותבים אותו הדבר וממחזרים תמונה זו או אחרת מאלו שפורסמו על ידי סוכנות AP. ועוד דבר מעניין הוא שכולם מצטטים בשמו של מדען ש"האיילים הם חיות שמרניות"

 

אז הנה כמה מילים בקצרה על המחקר הזה ולאחר מכן אביא את הדרש שהוא הרבה יותר מעניין וחשוב לדעתי לגבי המין האנושי עצמו. הרקע למחקר הוא ההשלכה של המלחמה הקרה בין המערב למזרח על אוכלוסיות הצבאים שמשני צידי הגבול בין צ'כיה לגרמניה. בגבול הזה הציבו בזמן המלחמה הקרה גדר חשמלית שמנעה מאדם וחי מעבר חופשי בין שתי המדינות. הגדר החשמלית הזו מנעה מהאיילים לחצות את הגבול. המחקר שנערך ב-300 איילים משני צידי הגבול שהוצמדו להם משדרי GPS הביא למסקנה מרתקת. למרות שהמלחמה הקרה הסתיימה והגבול הזה פתוח כבר עשרים וחמש שנה – אוכלוסיות האיילים נשארות מופרדות,  כל אחת משני צידי הגבול, שכבר לא קיימת בו כל הפרדה פיזית. כל האיילים היום כבר נולדו לאחר המלחמה הקרה. אז מה מפריע להם לחצות את הגבול כשהוא פתוח למעבר?

 



 

בזמן המלחמה הקרה האיילים למדו לא לחצות את הגבול בגלל הגדר החשמלית. אבל מדוע הדור החדש שנולד לגבול פתוח ממשיך כבימי המלחמה הקרה? התשובה פשוטה – לא רק המין האנושי מלמד ומעביר אינפורמציה ודעות לדורות הבאים. כך גם האיילים. המחקר הזה מוכיח גם שהאיילים לא חוצים את הכביש בגלל שמרנות. איני יודע אם אתם יורדים לסוף דעתי – האיילים מראים תופעה של שמרנות - תכונה שהיא מיוחסת לאדם. למעשה המחקר הזה מצביע על שלוש עובדות: האחת -    השמרנות היא תופעה שמקורה חייתי, השנייה – השמרנות מקורה בפחד, הפחד מפני השינוי. והשלישית – גם לחיות יש התפתחות תרבותית. האיילים יצרו בעצם שתי "תרבויות" משני צידי הגבול וכל אחת משתי התרבויות ממשיכה לשמור על "המסורת" של מהם אזורי מחיה  מותרים והיכן נמתח גבול המסורת.

 



 

אנחנו נוטים לחשוב שהחיות הן יצורים הנוהגים על פי אינסטינקטים, ללא מחשבה ובוודאי שאין להם תרבות. מחקר האיילים מראה שאנחנו צריכים לשנות את הסטיגמה המחשבתית הזו. גם לחיות יש תרבויות. לגורילות ההר באפריקה יש התנהגויות וגינונים שונים מהגורילות המערביות. ימה מלוחה בלתי עבירה המפרידה בין שתי אוכלוסיות שימפנזים – יצרה גם היא שתי "תרבויות". למשל, השימפנזים מהעבר האחד אוכלים תפוחי אדמה שהם עוקרים היישר לפיהם ואילו השימפנזים מהעבר השני ממליחים את תפוחי האדמה קודם האכילה, על ידי שטיפתם וטבילתם במים המלוחים בימה. המלחת תפוחי האדמה הונהגה על ידי קופה אחת שרצתה לשטוף את שאריות האדמה מהתפוח בימה, ותראה כי טוב טעמם לאחר ההמלחה. הקופה הזו הלכה ולימדה את בני השבט שלה את דרך השבחה זו של טעם תפוחי האדמה. לאוכלוסיות מבודדות שונות של קופי אדם יש גם "בתי מרקחת" שונים של צמחי מרפא המיטיבים עם מחושיהם בהתאמה לצומח באזור מגוריהם. כלומר ניתן לראות שונות תרבותית בין קופים. שונות התלויה בצמחיית "צמחי המרפא" האזורית. ברור שידע הריפוי נרכש על ידי הקופים בדרך של  ניסוי וטעייה ולאחר שנרכש הידע קיים תהליך של שימור הידע והעברה לדורות הבאים. לא מדובר כאן באינסטינקטים.

 

מכאן אנחנו למדים שגם אצל החיות קיימת התפתחות תרבותית שהיא רק איטית יותר מההתפתחות התרבותית האנושית. אבל את האמרה האחרונה אני אומר בעירבון מוגבל. כי יש כידוע גם אוכלוסיות בני אדם שהקידמה מהם והלאה והשמרנות שלהם בולמת התפתחות תרבותית. הדבר ניכר בקרב שבטים, מדינות מסוימות ובחלק מאנשי דת ומסורת. להם וודאי לא תנעם ההשוואה למחקרים המורים שחיות שומרות בעצם על מסורת המונעת מפחדים, דמויי הפחדים של האיילים ממעבר הגבול (למרות שלמעשה אין יותר כל מעצור פיזי).

 

ישנן מספר אמרות המיוחסות לידוענים והוגי דעות לגבי השמרנות והרי לקט שמצאתי:

 

"שמרן הוא אדם בעל שתי רגליים בריאות לחלוטין, אלא שהן לא למדו לצעוד קדימה" (פרנקלין רוזוולט)

 

 "שמרן הוא אדם שיושב וחושב. בעיקר יושב" (וודרו וילסון)

 

" שמרן הוא אדם פחדן מדי כדי להילחם ושמן מדי כדי לברוח" (אלברט גרין הובארד)

 

"הרדיקל ממציא את הרעיונות החדשים, ואילו השמרן מאמץ אותם כשהם מתיישנים" (מרק טווין)

וזה בהחלט מתקיים בפוליטיקה הישראלית (למשל, עיין ערך "שתי מדינות לשני העמים", ולא ארחיב, כי אני משתדל לא לעסוק בבלוג הזה בפוליטיקה)  

 

"שמרן: מדינאי שמאוהב ברע הקיים, להבדיל מליברל הרוצה להחליף אותו חדש" (אמברוס ביירס מתוך הספר "מילון השטן").

 

ולסיכום כל העיתונות מצטטת את המדען הצ'כי האומר ש"האיילים הן חיות שמרניות". ומדוע שלא נגיד "האדם  (לפחות בחלקו) הוא חיה שמרנית"? מחקר האיילים הצ'כי מלמד כי פחד ושמרנות משותפים הן לאדם והן לחיות. כמו כן המחקר הזה ואחרים מראים כי גם לחיות הכושר לפתח תרבויות וכי גם הן שומרות על מסורת. חומר למחשבה!

 

 

מספר עובדות על איילים וצבאים:

 

1. במקרא מוזכר גם הצבי וגם האייל, לעיתים כשמות נרדפים: "דּוֹמֶה דוֹדִי לִצְבִי, אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים" (שיר השירים ב' ט').

 

2. למעשה בארץ אין איילים מלבד אחדים ברמת הגולן.

 

3. אז מה ההבדל בין אייל לצבי?

 

לצבי (Gazella) יש לשני המינים (זכר ונקבה) קרניים קבועות נבובות (חלולות בפנים), ארוכות ולא מפוצלות.

 

לאייל (Deer) יש לזכרים קרניים מפוצלות שנושרות כל שנה וצומחות מחדש.

 



 עמק הצבאים בירושלים - אי בין שכונות מגורים

 

***

 

נקודת ציון (הכניסה ה - 50,000):



 

נכתב על ידי קנקן התה , 26/4/2014 00:01   בקטגוריות איילים, אייל אדמוני בצ'כיה, המלחמה הקרה, מסך הברזל, מחקר, שמרנות, מסורת, תרבות, התפתחות תרבויות בחיות, ביולוגיה, מדעי החברה, פילוסופיה, פילוסופיה של המדע, גלובליזציה בעיתונות, עתון מעריב, עיתונים נסגרים בישראל, ההבדל בין צבי לאייל, עמק הצבאים בירושלים  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-29/4/2014 00:35
 




דפים:  
122,072
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)