מעשה שהחל בשבוע שעבר כאשר
הגיע הזמן להחליף קערות שתיה לחמודי ולולה. לאחר שנים
של שימוש, התכלת בקערות הפלסטיק כבר הסתתרה מתחת שכבת אבנית עבה. לכן קיבלו
שניהם מתנה לחג - קערות נירוסטה חדשות לתפארת ולבריאות טובה. שמחה הגברת מאוד בקערתה החדשה ואילו הוא, הטרייר, סירב בכל תוקף לשתות ממנה.
הוא פחד מהכלב המביט בו באיום מהקערה.
חשבנו
שחמודי יתרגל לשתות מהקערה החדשה, הרי וודאי ישתה כשיגבר עליו צימאונו. אבל הוא לא שתה ממנה, אלא העדיף את שלוליות הגשם המרופשות ברחוב.
בפורים הבן התחפש לשריף וחמודי היה הדפיוטי שלו, לקול צחוקם של המתבוננים. אבל אלה לא ידעו שסגן השריף העשוי ללא חת, זה שיכול להתעמת ללא שום בעיה עם הכלבים הבריונים של השכונה - מפחד פחד מוות מדמות עצמו המשתקפת מקערת המים.
ואז הושבתה השמחה. סגן השריף התחיל להשאיר שלוליות שתן בבית. לא
היה מסוגל להתאפק עד לטיול הבא. המסכן הקפיד לעשות זאת
בסתר, ללא עדים - כי נורא התבייש.
אז מה עושים? אין מנוס, סגן השריף נלקח לרופא. דלקת בדרכי השתן פוסק
הווטרינר,
רושם אנטיביוטיקה בדף מרשם שבראשו מתנוסס שמו הפרטי של הפציינט - 'חמודי'. שם משפחתו - שם המשפחה המאמצת (כך הוא גם רשום בעירייה כבן משפחה מן המנין בכל המסמכים הרשמיים).
מאתיים חמישים מיליגרם צפוראל שלוש פעמים ביום למשך
שבוע, רושם הווטרינר. ומיד מוסיף ורושם גם חשבונית בסכום
סמלי - 426 שקלים, לא כולל מחיר האנטיביוטיקה שנרכשת בבית מרקחת של בני אדם ללא סיבסוד קופת חולים.
חמודי לא אוהב לקחת
אנטיביוטיקה, אבל מאוד אוהב שמגלגלים אותה בתוך פרוסת נקניק, או תוחבים אותה
לנקניקיה, והחגיגה גדולה. מזל שכך, כלבתנו ז"ל הייתה שולפת את האנטיביוטיקה ואוכלת רק את הנקניקיה.
לאחר יומיים וחצי של נטילת אנטיביוטיקה, חמודי עדיין מתקשה להתאפק
בבית ומתכווץ המסכן
מכאב בכל הטלת שתן. אבל בין לבין, שמח הוא וטוב לב. תיאבון יש לו ברוך השם. לשתות
הוא שותה כעת מקופסת פלסטיק פשוטה לאחסון מזון. לפחות עדיף משלוליות מטונפות. 'לולה' הקנאית, חברתו לחיים, נהנית גם היא מהמצב - וכי מה פתאום
שרק חמודי יקבל נקניקים
ונקניקיות? הרי כל מה ששלו - גם היא תמיד רוצה... כמה אנושי.
***
אישה תמיד אישה
(מוקדש ליום האישה הבינלאומי)
יום האישה הבינלאומי 2015 - הדודל של גוגל
יום שני שבוע שעבר, מורידים אישה ממחלקת השיקום למכון הפזיותרפיה. בעצם צל של אישה. גופה רפוי, ראשה המוטה שמאלה צונח. לבושה פיג'מה של בית, שני פיזיותרפיסטים אוחזים בה משני צידיה, תומכים בגופה הרופס. בני משפחתה מלווים אותה, מדברים אליה, אבל היא נראית מנותקת מהמציאות ומהסביבה. היא לא צעירה, אבל במצבה קשה להעריך את גילה.
יום רביעי התקדמות - פזיותרפיסטית אחת מוליכה אותה במסלול היקפי בין חדרי המכון. גופה הרופס נתמך בזרוע הפיזיותרפיסטית השלובה תחת בית שחיה. מסיבוב לסיבוב קצב ההליכה הולך ומשתפר. והנה היא עוברת ליד פיזיותרפיסט אחד שיושב על אחת ממיטות הטיפול ומשגיח על מטופל שלו. והאישה, זו שנתמכת בצד גופה הימני, זו שבקושי מונעת מראשה להשלים צניחה מלאה, זו שרגע לפני נראתה מנותקת - זיק ניצת בעיניה ושולחת לפתע בזריזות מפתיעה את ידה השמאלית. דוחפת בשובבות את פיו של הפזיותרפיסט הצעיר ממנה לפחות בעשרים שנה. מזרזת האישה צעדיה להשלים סיבוב נוסף וכעבור כדקה חולפת שוב ליד התרפיסט. הפעם מוסיפה גם צביטת חיבה הגונה בפניו.
היה משעשע למדי, גם מבוכתו של הפיזיותרפיסט. אבל תהייה חלפה בראשי: אם היא הייתה הוא, והוא היה היא - האם היה זה גם משעשע? או אולי בימינו היה נחשב הדבר להטרדה מינית?
לפעמים אני מוצא באינטרנט דברים שבכלל לא חפשתי ורק אלוהים יודע איך הגעתי אליהם. כמו למשל הסרטון הקצרצר מאוד הזה:
אני לא יודע מה עשתה לכם הצפייה. אני מודה שאני החסרתי פעימת לב. רציתי לדעת אם נבהלתי בגלל גורם ההפתעה ולכן צפיתי בזה שנית. אבל למרות שהייתי מוכן הגעתי שוב למצב שבו האימה השתלטה לשבריר שניה. לא רציתי לראות זאת שוב לעולם, אלמלא הסרטון היה השראה לפוסט הזה שנושאו אימה קמאית.
לקח לי זמן למצוא שוב את הסרטון הזה , ואני שוב מודה שהצפייה בפעם השלישית לא הייתה קלה יותר. אני אומר לכם, יותר לא אצפה בזה, גם אם ישתלט עלי מזוכיזם אפל - אני לא יודע מה אתכם. אתפלא אם יש מישהו כאן שיכול לצפות בזה בשלוות נפש (למרות הידע שהסרטון מבוים).
ובעצם ההקדמה הזו מעלה את השאלה מאין מגיעים פחדי האימים שלנו. לא אחדש שלכל אחד יש פחדים שממלאים אותו אימים. אשר גורמים לו לבעתה בלתי נשלטת.
למשל, כשהייתי בשיקום האחרון - סטודנטיות מתנדבות מבצלאל הביאו לקראת פורים מסכות פלסטיק לבנות וערכות צבעים. בסדנא שארגנו איפשרו לכל המעוניין חווית יצירת מסיכה. בסיום הדביקו את המסכות המצויירות על שמשות חלונות חדר האוכל. אבל, תוך זמן קצר מישהו עלום הוריד את המסכות, למעט אחת, והניח אותן במקום חבוי ליד לוח המודעות, עד שנעלמו גם משם (שאר הקישוטים בחדר האוכל נשארו עד לאחר פורים).
אז לא הבנתי שהמסכות הפחידו מישהו, עד שלאחר כשבועיים הגיעה אישה כבת שלושים פלוס שהייתה מורדמת ומונשמת במשך חודש בשל זיהום של חיידק. בעקבות ההרדמה הארוכה, היא סבלה מאובדן זכרון זמני, מחולשת שרירים וחוסר יכולת ללכת. לכן הגיעה לשיקום. זמן מה לאחר שהעירו אותה מהתרדמה היו לה הזיות - היא ראתה סביבה נחשים ותולעים שמילאו אותה אימה. היא הייתה בטוחה שהיא אכן רואה את זה ומסכנים היו בני המשפחה שלידה.
לאחר שכבר יצאה מההזיות האלה התחילה להגיע לחדר האוכל, תמיד בלווית בנה הצעיר בן הארבע עשרה. ואז היא ראתה את המסכה שהייתה תלויה בחלון. הנה משהו שמזכיר את המסכה הזו (כי לא צלמתי אותה):
וכשראתה את המסכה הזו נמלאה אימה וצעקה בחדר האוכל שהמסיכה מפחידה אותה ומי שעשה אותה חולה נפש. לאחר שהאנשים התפזרו מחדר האוכל, בנה הסיר את המסכה מהחלון והעלים אותה.
נשאלת השאלה מה כל כך הפחיד את האשה הנורמטיבית לחלוטין הזאת. היא אישה מאוד חכמה. קצת שתלטנית אבל פיקחית. פחדים מסוג כזה אגורים במרכז במוח שנקרא אמיגדלה. מקובל לחשוב שחוויות אימים שעוברים עלינו במשך התנסויות בחיים מוטבעות במרכז העצבי הזה במוח, וגם שעות רבות עם פסיכולוג בדרך כלל לא ימחקו את הפחדים האלה. גם לא שום רציונאליות. הפחדים האלה מכונים פוֹבּיוֹת. מרכז הפחד הפרימיטיבי הזה באמיגדלה שבמוח משותף לנו כמו בחיות.
אינני יודע איזו אסוציאציה לחוויה מסויימת עוררה המסכה הזאת אצל אותה אישה ונצרבה באמיגדלה שלה. אבל, זה הזכיר לי מסכה של שטן שקניתי בארה"ב לכבוד מסיבת הלואין שהוזמנתי אליה. בעצם אינני יודע מדוע אני קורא למסיכה הזו מסכה של שטן. לא זכור לי שנפגשתי אי פעם עם השטן. אך מכיוון (מסיבות שתבינו מיד) כבר נפטרתי מהמסכה הזו - חיפשתי מסכה דומה בגוגל תמונות תחת מילות החיפוש
"devil mask", "Satan mask " . והופתעתי שלמעלה מתשעים אחוז מממסכות השטן הרבות הן בצבע אדום. רק מיעוט בצבע שחור. שדים לעומת זאת רובם בצבע שחור. מעניין שכאשר קניתי את המסכה -לא היה על האריזה שום תאור מהי. אני החלטתי ללא כל היסוס שזו מסכה של שטן. אם כך שטן טבוע גם במוחי כצבע פנים אדום והמסכה הספציפית שקניתי דומה לזו:
ובכלל מרבית המסכות בגוגל תמונות אינן רק אדומות אלא כולן מזכירות דגם דומה. אני מניח שאף אחד מאיתנו אינו זוכר שראה שטן בחייו. אולי רק בחלום. אז מדוע שטן חרות בתודעה האנושית כדגם אדום פנים טיפוסי? האם זה נובע מכך שזה מה שהראו לנו בספרות וסרטי ילדים? נשמע סביר, אבל הסיפור האמיתי הבא מעורר אצלי תהיות. למרות שנושא כזה נראה רחוק מנושא הראוי לדיון מדעי, אני כמדען תוהה גם על תופעות שרובנו כבר מזמן לא נותן דעתו אליהם.
אז אמשיך בסיפור מסכת "השטן" שרכשתי בארה"ב. כשבני היה בן כשלושה חודשים הוא שכב על הספה הרחבה בסלון. הוא עדיין לא היה מסוגל להתהפך, כמובן גם לא לזחול. איני זוכר מדוע, אבל נכנסתי לסלון עם המסכה וגלימת שמיכה כדי להשתעשע עם הבת. אבל הבן ראה והזדעזע קשות. למרות שבגיל כזה אי אפשרי מבחינה מוטורית - הוא קפץ באויר והיה לא רחוק מנפילה לשטיח שליד הספה. הוא רעד מאימה עד שאפילו לא היה מסוגל לבכות מרוב הלם. כמובן שמיד הורדתי את המסיכה מפני בנוכחותו, חיבקתי והרגעתי אותו. אבל למרות שהרחקתי את המסיכה הזו, הוא זוכר עד היום את המסיכה המפחידה הזו - זכרון שנותר מגיל מספר חודשים מועט. חשוב לציין שמסיכה של אריה או זאב לא גרמו לו כלל לפחד (ניסיתי את זה).
מכאן נשאלת השאלה מהיכן הגיע הפחד הנוראי הזה אצל תינוק בן שלושה חודשים ממסכת שטן? תינוק שלא נחשף עדיין לשום פולקלור ודעות קדומות. האם קיימת במוחנו תודעה מולדת של שטן ושדים? או אולי בעצם טבועים במוחנו דפוסים מולדים שמעוררים בכלל האנושות את הזיקה לאותה דמות שמתפרשת בכל התרבויות כולן כשטן או שד. למשל מה מעוררים בכם הדפוסים הבאים?
סביר מאוד שאם תציגו דגמים אלו לתינוק הם יעוררו בו חוסר נוחות עד כדי בכי, אפילו הסטרי. אז מהיכן מגיע הפחד הזה?
אינני מאמין שכמדען אני מעלה את זה על הדעת, אבל כרגע אינני יכול לסתור כפי שאני לא יכול להוכיח את זה: האם נולדנו עם תודעה הסטורית של מפגש קודם עם ישויות מסוג זה? אבל נסו לחשוב מדוע תמונת פנים של אריה או דוב אינם מעוררים לא אצל תינוק ולא אצל מרביתנו אימה כזו (אלא אם נתקלנו בהם בחיים בנסיבות מסוכנות)? מדוע האחרונים אינם גורמים לנו "לפחד מוות" כזה? חשבתם פעם מדוע בכלל אנחנו מכנים את רגשות האימה והפלצות שמתעוררים בנו - "פחד מוות"? האם חשבתם פעם על כך שנולדנו מהאין ונשוב אל האין? כלומר, שהגענו ממוות ונשוב אליו? האם דפוסי הפחד האנושיים המשותפים הטבועים בנו מגיעים ממפגש אינסופי עם המוות?
אז מדוע אנחנו בכלל פוחדים ממוות? מדוע למרות שהתחלנו מהאין אנחנו פוחדים לשוב לאין? אך האם זה באמת אין? ראו הכתבה האם יש חיים לאחר המוות?
לסיום כמה דקות של נחת עם מפיסטופלס (שם נרדף לשטן)
ורסוס פאוסט:
* פאוסט הוא מופע האופרה הראשון בחיי שנוכחתי בו, ביום הולדת חמש. התאהבתי אז בקטע הזה. "זמרי האופרה" היו בובות בגודל אדם בביצוע להקה איטלקית שהגיעה למספר מופעים בארץ. את פאוסט במופע אופראי מלא ומרשים צפיתי באולם האופרה של ברלין, עשרים ושלוש שנים לאחר מכן.
הפוסט הזה עוסק בהשלכות מחקר שפורסם היום כמעט בכל אמצעי התקשורת הכתובים, בארץ ובעולם (ועוד אדבר בהמשך על תופעת העדר הזו בהמשך). במחקר הזה עקבו אחר תנועת אוכלוסיית איילים באזור הגבול שבין צ'כיה לגרמניה. אולי תאמרו שזה מעניין כמו גידול חסה בשטחים, אבל לא ולא ולא. תוצאות המחקר הזה לא סתם התפרסמו בכל כך הרבה מקומות. אפילו עיתון מעריב שנמצא בשלהי גסיסתו – פרסם כתבת ענק על המחקר הזה בעמוד השער האחורי.
במאמר מוסגר, יתכן שהמהדורה המצומצמת של עיתון מעריב (שפרסם היום את הכתבה על מחקר הצבאים הצ'כי) היא האחרונה לפני סגירה סופית של העיתון. כי אמנם ג'רוזלם פוסט מעוניין לרכוש את מעריב, אבל נכון לעכשיו הממונה על ההגבלים העסקיים לא אישר את העסקה. ביום חמישי הקרוב יתקיים דיון מכריע בבית המשפט ואשר יקבע אם ינעץ המסמר האחרון בארון המתים של מעריב, שיצטרף אז לבית הקברות של עיתוני ישראל: חדשות, דבר, על המשמר, והעולם הזה. הייתי יכול לעשות מזה מטעמים בבלוג האקטואליה שלי לשעבר, שגם אותו קברתי (בעצם פוליטיקלי קורקט - "השהיתי" - השהיה מאוד פופולרית בימים אלה) בעיקר בשל חוסר עניין לציבור – אז אולי אשאיר את הדיון על מה שקורה לעיתונאות הישראלית למישהו אחר כאן בישרא.
ואשוב לעיקר. מדוע הכתבה על מחקר הצבאים (שנראה שולי לחלוטין במבט ראשון) הייתה ראויה בעיניי עורכי מעריב להתפרסם בדף שער? אולי תאמרו שלעיתון שעומד בפני סגירה כבר אין יותר שיקולי רייטינג, אבל המחקר הזה תפס כותרות גם במיטב אמצעי הידיעות העולמיים. ראו דגימה בתמונה הבאה:
ומכאן אפשר לראות דוגמה מצוינת לתופעת העדר של אמצעי התקשורת. מקור פרסום המחקר הוא כנראה סוכנות הידיעות AP וכל האחרים כותבים אותו הדבר וממחזרים תמונה זו או אחרת מאלו שפורסמו על ידי סוכנות AP. ועוד דבר מעניין הוא שכולם מצטטים בשמו של מדען ש"האיילים הם חיות שמרניות"
אז הנה כמה מילים בקצרה על המחקר הזה ולאחר מכן אביא את הדרש שהוא הרבה יותר מעניין וחשוב לדעתי לגבי המין האנושי עצמו. הרקע למחקר הוא ההשלכה של המלחמה הקרה בין המערב למזרח על אוכלוסיות הצבאים שמשני צידי הגבול בין צ'כיה לגרמניה. בגבול הזה הציבו בזמן המלחמה הקרה גדר חשמלית שמנעה מאדם וחי מעבר חופשי בין שתי המדינות. הגדר החשמלית הזו מנעה מהאיילים לחצות את הגבול. המחקר שנערך ב-300 איילים משני צידי הגבול שהוצמדו להם משדרי GPS הביא למסקנה מרתקת. למרות שהמלחמה הקרה הסתיימה והגבול הזה פתוח כבר עשרים וחמש שנה – אוכלוסיות האיילים נשארות מופרדות, כל אחת משני צידי הגבול, שכבר לא קיימת בו כל הפרדה פיזית. כל האיילים היום כבר נולדו לאחר המלחמה הקרה. אז מה מפריע להם לחצות את הגבול כשהוא פתוח למעבר?
בזמן המלחמה הקרה האיילים למדו לא לחצות את הגבול בגלל הגדר החשמלית. אבל מדוע הדור החדש שנולד לגבול פתוח ממשיך כבימי המלחמה הקרה? התשובה פשוטה – לא רק המין האנושי מלמד ומעביר אינפורמציה ודעות לדורות הבאים. כך גם האיילים. המחקר הזה מוכיח גם שהאיילים לא חוצים את הכביש בגלל שמרנות. איני יודע אם אתם יורדים לסוף דעתי – האיילים מראים תופעה של שמרנות - תכונה שהיא מיוחסת לאדם. למעשה המחקר הזה מצביע על שלוש עובדות: האחת - השמרנות היא תופעה שמקורה חייתי, השנייה – השמרנות מקורה בפחד, הפחד מפני השינוי. והשלישית – גם לחיות יש התפתחות תרבותית. האיילים יצרו בעצם שתי "תרבויות" משני צידי הגבול וכל אחת משתי התרבויות ממשיכה לשמור על "המסורת" של מהם אזורי מחיה מותרים והיכן נמתח גבול המסורת.
אנחנו נוטים לחשוב שהחיות הן יצורים הנוהגים על פי אינסטינקטים, ללא מחשבה ובוודאי שאין להם תרבות. מחקר האיילים מראה שאנחנו צריכים לשנות את הסטיגמה המחשבתית הזו. גם לחיות יש תרבויות. לגורילות ההר באפריקה יש התנהגויות וגינונים שונים מהגורילות המערביות. ימה מלוחה בלתי עבירה המפרידה בין שתי אוכלוסיות שימפנזים – יצרה גם היא שתי "תרבויות". למשל, השימפנזים מהעבר האחד אוכלים תפוחי אדמה שהם עוקרים היישר לפיהם ואילו השימפנזים מהעבר השני ממליחים את תפוחי האדמה קודם האכילה, על ידי שטיפתם וטבילתם במים המלוחים בימה. המלחת תפוחי האדמה הונהגה על ידי קופה אחת שרצתה לשטוף את שאריות האדמה מהתפוח בימה, ותראה כי טוב טעמם לאחר ההמלחה. הקופה הזו הלכה ולימדה את בני השבט שלה את דרך השבחה זו של טעם תפוחי האדמה. לאוכלוסיות מבודדות שונות של קופי אדם יש גם "בתי מרקחת" שונים של צמחי מרפא המיטיבים עם מחושיהם בהתאמה לצומח באזור מגוריהם. כלומר ניתן לראות שונות תרבותית בין קופים. שונות התלויה בצמחיית "צמחי המרפא" האזורית. ברור שידע הריפוי נרכש על ידי הקופים בדרך של ניסוי וטעייה ולאחר שנרכש הידע קיים תהליך של שימור הידע והעברה לדורות הבאים. לא מדובר כאן באינסטינקטים.
מכאן אנחנו למדים שגם אצל החיות קיימת התפתחות תרבותית שהיא רק איטית יותר מההתפתחות התרבותית האנושית. אבל את האמרה האחרונה אני אומר בעירבון מוגבל. כי יש כידוע גם אוכלוסיות בני אדם שהקידמה מהם והלאה והשמרנות שלהם בולמת התפתחות תרבותית. הדבר ניכר בקרב שבטים, מדינות מסוימות ובחלק מאנשי דת ומסורת. להם וודאי לא תנעם ההשוואה למחקרים המורים שחיות שומרות בעצם על מסורת המונעת מפחדים, דמויי הפחדים של האיילים ממעבר הגבול (למרות שלמעשה אין יותר כל מעצור פיזי).
ישנן מספר אמרות המיוחסות לידוענים והוגי דעות לגבי השמרנות והרי לקט שמצאתי:
"שמרן הוא אדם בעל שתי רגליים בריאות לחלוטין, אלא שהן לא למדו לצעוד קדימה" (פרנקלין רוזוולט)
"שמרן הוא אדם שיושב וחושב. בעיקר יושב" (וודרו וילסון)
" שמרן הוא אדם פחדן מדי כדי להילחם ושמן מדי כדי לברוח" (אלברט גרין הובארד)
"הרדיקל ממציא את הרעיונות החדשים, ואילו השמרן מאמץ אותם כשהם מתיישנים" (מרק טווין)
וזה בהחלט מתקיים בפוליטיקה הישראלית (למשל, עיין ערך "שתי מדינות לשני העמים", ולא ארחיב, כי אני משתדל לא לעסוק בבלוג הזה בפוליטיקה)
"שמרן: מדינאי שמאוהב ברע הקיים, להבדיל מליברל הרוצה להחליף אותו חדש" (אמברוס ביירס מתוך הספר "מילון השטן").
ולסיכום כל העיתונות מצטטת את המדען הצ'כי האומר ש"האיילים הן חיות שמרניות". ומדוע שלא נגיד "האדם (לפחות בחלקו) הוא חיה שמרנית"? מחקר האיילים הצ'כי מלמד כי פחד ושמרנות משותפים הן לאדם והן לחיות. כמו כן המחקר הזה ואחרים מראים כי גם לחיות הכושר לפתח תרבויות וכי גם הן שומרות על מסורת. חומר למחשבה!
מספר עובדות על איילים וצבאים:
1. במקרא מוזכר גם הצבי וגם האייל, לעיתים כשמות נרדפים: "דּוֹמֶה דוֹדִי לִצְבִי, אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים" (שיר השירים ב' ט').
2. למעשה בארץ אין איילים מלבד אחדים ברמת הגולן.
3. אז מה ההבדל בין אייל לצבי?
לצבי (Gazella) יש לשני המינים (זכר ונקבה) קרניים קבועות נבובות (חלולות בפנים), ארוכות ולא מפוצלות.
לאייל (Deer) יש לזכרים קרניים מפוצלות שנושרות כל שנה וצומחות מחדש.
בפוסטים האחרונים הזה והזה צירפתי ציורים חדשים שלי. לאחר שתיקה של שנים ארוכות בתחום, חידשתי פעילות זאת. אולי המצב שנקלעתי אליו באחרונה הוציא את השד הכלוא מהבקבוק - דרך להתמודדות, כמו גם כתיבת שירה שמצאה עד לאחרונה את מקומה במגירה. רק לאחרונה העזתי לפרסם מעט מהשירים והפרוזה שכתבתי במסגרת פורום ספרותי אינטרנטי - תחת הכינוי קנקן.
בחיי היומיום אני עוסק במדעים המדוייקים - הרחוקים כשנות אור מהאמנות. כבר כתבתי כאן פעם פוסט מדוע בחרתי להיות מדען ולא לעסוק באמנויות. הנה כאן קטע ערוך מתוך הפוסט ההוא:
המורה לאמנות
בעברי ציירתי, גילפתי יצירות עץ, פיסלתי בחֵמר וגבס. אפילו יצרתי דברים ביזאריים. כמו ציורים על צדפים שהייתי אוסף בחוף הים, ובסיום מצפה אותם בלכה שקופה. הצדפים המצוירים היו מאד מבוקשים, אך היה לי קשה להיפרד מהם.
חשבתי שיש לי עתיד באמנות, בעיקר בציור, אך לא כך חשבה המורה שלי בתיכון לאמנות. מורה בוגרת בצלאל. לקראת סיום סמסטר הלימודים, נהגה אותה מורה לזמן כל תלמיד ותלמידה אל מרומי הקתדרה שלה בכיתה כדי להציג בפניה את תיק העבודות האישי. כאשר הגיע תורי, הצגתי בפניה בחדווה את בבת יצירותיי. לאחר עיון בהן, קראה המורה לשקט בכיתה והכריזה " אני רוצה שתתבוננו בציורים האלה" והציגה אותם בפני הכיתה, אחד אחר השני. " אתם רואים אותם? לבחור אין כישרון, אך הוא משתדל ויוצא איכשהו משהו סביר ".
נעלבתי עד לעמקי נשמתי. רק משהו סביר? לא יותר מזה ? היא העניקה לי ציון 80 ולמעשה הוציאה לי את כל הרוח מהמפרשים. הרי במורה בוגרת בצלאל לא מזלזלים.
שלוש שנים לאחר מכן , אחותי לומדת אצל אותה מורה. אחותי שתחייה לא מסוגלת לצייר, אפילו פרח. גם ילד בן שלוש מקשקש טוב יותר ממנה. לכן, היא פנתה אלי בתחנונים שאעניק לה בהשאלה את ציוריי שהכנתי בעבר לאותה מורה. כשחזרתי מהצבא לחופשות היא ירדה לחיי, כדי שאשלים לה כמה ציורים נוספים. נו, מה לא עושים למען אחות מפונקת.
לקראת סיום הסמסטר, אחותי מציגה למורה את ציוריי "הבלתי כישרוניים" מתיק העבודות שלה. " שקט! " מבקשת המורה מהתלמידים: " הביטו איזה ציורים נפלאים. הבחורה ממש ציירת גאונית. עבודה מעולה – עוד לא ראיתי כאן דבר כזה! " והעניקה לה ציון 100.
תמיד הייתי מודע לכך שהמקצועות ההוּמאניים הם סובייקטיביים. תמיד יש מישהו שאוהב יצירה ואחר ששונא אותה. אבל, כשנוכחתי כי קיים פער כזה גדול בשיפוט יצירה בהתאם למי שמציג אותה - הייתי מזועזע!!! כשנוכחתי שהנחתום כן עשוי להעיד על עיסתו וכי הקנקן עשוי להיות חשוב יותר מאשר תוכנו – נפל האסימון. הגעתי אז למסקנה שהמקצועות ההומאניים כעיסוק לחיים הם לא בשבילי וכי רק במקצועות ריאלים ישנה אובייקטיביות בשיפוט.
אמנם המדע הוא הדבר הקרוב ביותר לאמת, אך לימים נוכחתי שאובייקטיביות מוחלטת אינה קיימת גם במדעים המדויקים. גם כאן יש נסיכים שכל עבודה שלהם, טובה או לא טובה, מתקבלת לפרסום במיטב כתבי העת. ויש מדענים שבזיעת אפם אוכלים לחם. אחד כזה הוא מדען, שהבוס שלו בארצות הברית העיף אותו מהמעבדה - בשל ממצאיו שלא היו מתאימים לדוֹגמה (למקובל). "אתה מביא עלינו קלון" אמר וגירש אותו. היום אותו מדען הוא לא אחר מאשר חתן פרס נובל לכימיה - פרופסור דן שכטמן מהטכניון.
***
מסיבות שונות הקפאתי את הבלוג האחר שלי שעסק באקטואליה. למרות הצעת מגיבים לאחד את שני הבלוגים - אני נמנע לכתוב כאן פוליטיקה. אבל אצרף הפעם רק שיר שכתבתי והמבין יבין.
להפתעתי הפוסט הקודם התקבל בעניין ואפילו קבלתי בקשות כאן ובמייל לכתוב עוד פוסטים בתחום החי והצומח בארץ ישראל. אז כבר הכנתי לפוסט הבא תעוד של כמה דברים מדהימים בטבע, שגם אנחנו יכולים לנצל אותם לטובתנו. הפעם הפוסט בתחום אחר לגמרי. בתחום שכתבתי לא מעט טיוטות וכרגיל הן מחכות לפרסום בעיתוי המתאים. כבר כתבתי על זה - כאשר אני מקבל "אותות" מסויימים. מי שמעוניין או אינו זוכר, מוזמן לקרוא את הפוסטים בקטגוריות מיסטיקה. אז הרי אני משחרר עוד פוסט כזה בתחום שנחשב על ידי רבים כלא רציונאלי.
כבר כתבתי כאן רבות על הרציונאליות או חוסר הרציונאליות של המוח שלנו. על הטבעי והעל טבעי לכאורה. וציינתי ש"הרציונאליות" שלנו מושפעת משלושה גורמים עיקריים:
א. מוגבלות הקלט החושי שלנו. כלומר, מה שהחושים יכולים לקלוט. אמנם יכולת הקליטה הפיזיולוגית שלהם מוגבלת אבל הם קולטים הרבה הרבה יותר ממה שאנחנו מודעים לו בגלל שני הגורמים הבאים.
ב. העיבוד הסלקטיבי של המידע החושי במוח. כלומר מה שנשאר לאחר שהמוח שלנו מסנן.
ג. השפעת החינוך והסביבה - או במילים פחות עדינות - "שטיפת מוח".
השניים הראשונים הם גנטים מולדים, אם כי ניתן במידה מסויימת ללמוד ולפתח את יכולת הקליטה במהלך חיינו. השלישי הוא חברתי וסביבתי. בסופו של דבר החברה מושפעת ברובה מהאינפורמציה שאנחנו מקבלים מחמשת החושים. אבל גם החושים שלנו מוגבלים - חוש הראיה כמו השמיעה עובדים בתחום ספקטרום אורכי גל מסויים. את מה שרואה הדבורה בתחום האינפרא-אדום וחיות אחרות בתחום האולטרה סגול (שהעין שלנו לא מבחינה) - לגבינו זה כראיית רוח רפאים. כנ"ל לגבי חוש השמיעה והריח (למשל כולם יודעים שהכלב שומע ומריח את מה שאנחנו לא מסוגלים). בעזרת מכשור רגיש ניתן לשמוע עצים נאנקים (מכאב?) לאחר מכת גרזן. כך גם נשאלת השאלה מדוע הכלבים שלנו השתוללו?
הגרוע מכל הוא העיבוד החושי במוח, שהוא רחוק מלהיות מדוייק ושעשוי להוביל למסקנות מוטעות לחלוטין. ויותר מכך, המוח מתעלם מכמות עצומה של מידע הזורם אליו מחמשת החושים. כלומר הוא מסנן. חלק מהסינון מובנה (גנטית), וחלק גדול נרכש במהלך החיים. למשל, תינוק יכול להבדיל בין פרטי פנים של חיות ממינים שונים עד גיל חצי שנה. לאחר מכן הוא מזהה רק הבדלים בפנים של בני אדם, כמונו. כך למשל אם אנחנו אומרים לילד שדברים שהוא חש הם דמיון - המוח מתחיל להתעלם מדברים מסויימים שהוא רואה, שומע, או חש. גם אם חלק מכך מתועד בצילום או הקלטה - מרבית האנשים אומרים שזה ארטיפקט (כלומר, ממצא שווא). לא רק סתם אנשים, גם מדענים רבים מיחסים לעיתים לתוצאות ניסוי כלא אמיתיות , שנובעות מתקלה טכנית או מהטכנולוגיה ושיטות הבדיקה שננקטו.
והמחשבה שמדובר בארטיפקט מונעת לעיתים רבות קבלת ממצאים מדעיים במשך שנים רבות, לעיתים עשרות שנים. המדע מתגבר על כך על ידי ביצוע מדידות ובדיקות בשיטות שונות - מה שמוכח בכמה שיטות שונות קשה הרבה יותר להפרכה. למרות זאת המיינסטרים של המדע הכחיש שנים רבות את קיומם של הגבישים שגילה חתן פרס הנובל פרופסור דן שכטמן.
מכאן חייבים לקחת בחשבון שראיית עולמנו מתבססת על האינפורמציה החושית המעובדת על ידי המוח. והרושם הנוצר במוח כל כך חזק עד שכאשר מובאת אינפורמציה שנקלטה על ידי מכשיר אובייקטיבי (כמו מצלמה או מכשיר הקלטה רגיש), אנחנו דוחים אותה לעיתים רבות כארטיפקט. דוגמה אחת היא תופעת ההילות האנרגטיות (ׂׂאאוּרוֹת) סביב יצורים חיים (לעומת מתים), שאותן רואים אנשים מסויימים ומצלמות מיוחדות (מצלמות קיריליניות). מרבית האנשים אינם מבחינים בהילות האלו ולכן דוחים את קיומם. ואם מראים להם צילומי מצלמות - הם גם דוחים את קיומם בטענה שזה ארטיפקט. אבל זה כבר יהיה נושא לפוסט אחר.
deosum.com
אתם יכולים להיחשף ימים לקרינה רדיואקטיבית חזקה ולא תבחינו או תרגישו בכך, עד שתתחילו לחוש בנזקי הקרינה כעבור מספר שבועות. אם לא הייתם נפגעים לבסוף מהקרינה, חמשת החושים שלכם לא היו נותנים לכם אינפורמציה שאתם בסביבה רדיואקטיבית. הייתם אומרים שהיא אינה קיימת עד שנפגעתם, משל היא רוח רפאים.
מקובל לחשוב ששני החושים - הראיה והשמיעה - הם המדוייקים ביותר (למרות שהבאתי בעבר כאן פוסטים על תעתועי ראיה ושמיעה, המטילים ספק במסקנות רבות שלנו, המבוססות על שני חושים אלה). לעומת זאת חוש הטעם והריח, ובמידה מסויימת חוש החישה, הם הסובייקטיבים ביותר והמטעים ביותר. לא לחינם קיים הפתגם "על טעם וריח אין להתווכח". על חוש הריח אדון בפוסט נפרד.
כדי להתגבר על מציאות מדומה (אשליה) המתקבלת מחוש אחד, המוח למעשה עורך סימביוזה (שיתוף פעולה) בין החושים השונים - שיתוף חושים שנותן לנו לעיתים תמונה מדוייקת יותר של המציאות. זוכרים כיצד רימה יעקב את אביו יצחק העיוור ("הידיים ידי עשו והקול קול יעקב")? אבל לעיתים דווקא בשל שיתוף הפעולה בין החושים מתקבלת במוח תמונה מוטעית של המציאות.
למשל כאשר טועמים קינמון, הטעם שונה אם אתם מריחים אותו או לא. אם תאטמו את נחיריכם, לקינמון יהיה טעם חריף. תתרנים האוכלים קינמון, ירגישו רק טעם חריף. תנסו את זה.
הדיון הקצר הזה בא לעורר את שאלת השאלות: מה זה בעצם רציונאלי? האם זה פשוט רק מה שמקובל על ידי הרוב? אם תגידו כן, אז אולי גם אם אתם למשל בדעת מיעוט פוליטי - אתם לא רציונאלים?