לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 12

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2015    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

שמרנות - תכונה חייתית?!


 

הפוסט הזה עוסק בהשלכות מחקר שפורסם היום כמעט בכל אמצעי התקשורת הכתובים, בארץ ובעולם (ועוד אדבר בהמשך על תופעת העדר הזו בהמשך). במחקר הזה עקבו אחר תנועת אוכלוסיית איילים באזור הגבול שבין צ'כיה לגרמניה. אולי תאמרו שזה מעניין כמו גידול חסה בשטחים, אבל לא ולא ולא. תוצאות המחקר הזה לא סתם התפרסמו בכל כך הרבה מקומות. אפילו עיתון מעריב שנמצא בשלהי גסיסתו – פרסם כתבת ענק על המחקר הזה בעמוד השער האחורי.

 



 

במאמר מוסגר, יתכן שהמהדורה המצומצמת של עיתון מעריב (שפרסם היום את הכתבה על מחקר הצבאים הצ'כי) היא האחרונה לפני סגירה סופית של העיתון. כי אמנם ג'רוזלם פוסט מעוניין לרכוש את מעריב, אבל נכון לעכשיו הממונה על ההגבלים העסקיים לא אישר את העסקה. ביום חמישי הקרוב יתקיים דיון מכריע בבית המשפט ואשר יקבע אם ינעץ המסמר האחרון בארון המתים של מעריב, שיצטרף אז לבית הקברות של עיתוני ישראל: חדשות, דבר, על המשמר, והעולם הזה. הייתי יכול לעשות מזה מטעמים בבלוג האקטואליה שלי לשעבר, שגם אותו קברתי (בעצם פוליטיקלי קורקט - "השהיתי" - השהיה מאוד פופולרית בימים אלה) בעיקר בשל חוסר עניין לציבור – אז אולי אשאיר את הדיון על מה שקורה לעיתונאות הישראלית למישהו אחר כאן בישרא.

 

ואשוב לעיקר. מדוע הכתבה על מחקר הצבאים (שנראה שולי לחלוטין במבט ראשון) הייתה ראויה בעיניי עורכי מעריב להתפרסם בדף שער? אולי תאמרו שלעיתון שעומד בפני סגירה כבר אין יותר שיקולי רייטינג, אבל המחקר הזה תפס כותרות גם במיטב אמצעי הידיעות העולמיים. ראו דגימה בתמונה הבאה:

 



 

ומכאן אפשר לראות דוגמה מצוינת לתופעת העדר של אמצעי התקשורת.  מקור פרסום המחקר הוא כנראה סוכנות הידיעות AP וכל האחרים כותבים אותו הדבר וממחזרים תמונה זו או אחרת מאלו שפורסמו על ידי סוכנות AP. ועוד דבר מעניין הוא שכולם מצטטים בשמו של מדען ש"האיילים הם חיות שמרניות"

 

אז הנה כמה מילים בקצרה על המחקר הזה ולאחר מכן אביא את הדרש שהוא הרבה יותר מעניין וחשוב לדעתי לגבי המין האנושי עצמו. הרקע למחקר הוא ההשלכה של המלחמה הקרה בין המערב למזרח על אוכלוסיות הצבאים שמשני צידי הגבול בין צ'כיה לגרמניה. בגבול הזה הציבו בזמן המלחמה הקרה גדר חשמלית שמנעה מאדם וחי מעבר חופשי בין שתי המדינות. הגדר החשמלית הזו מנעה מהאיילים לחצות את הגבול. המחקר שנערך ב-300 איילים משני צידי הגבול שהוצמדו להם משדרי GPS הביא למסקנה מרתקת. למרות שהמלחמה הקרה הסתיימה והגבול הזה פתוח כבר עשרים וחמש שנה – אוכלוסיות האיילים נשארות מופרדות,  כל אחת משני צידי הגבול, שכבר לא קיימת בו כל הפרדה פיזית. כל האיילים היום כבר נולדו לאחר המלחמה הקרה. אז מה מפריע להם לחצות את הגבול כשהוא פתוח למעבר?

 



 

בזמן המלחמה הקרה האיילים למדו לא לחצות את הגבול בגלל הגדר החשמלית. אבל מדוע הדור החדש שנולד לגבול פתוח ממשיך כבימי המלחמה הקרה? התשובה פשוטה – לא רק המין האנושי מלמד ומעביר אינפורמציה ודעות לדורות הבאים. כך גם האיילים. המחקר הזה מוכיח גם שהאיילים לא חוצים את הכביש בגלל שמרנות. איני יודע אם אתם יורדים לסוף דעתי – האיילים מראים תופעה של שמרנות - תכונה שהיא מיוחסת לאדם. למעשה המחקר הזה מצביע על שלוש עובדות: האחת -    השמרנות היא תופעה שמקורה חייתי, השנייה – השמרנות מקורה בפחד, הפחד מפני השינוי. והשלישית – גם לחיות יש התפתחות תרבותית. האיילים יצרו בעצם שתי "תרבויות" משני צידי הגבול וכל אחת משתי התרבויות ממשיכה לשמור על "המסורת" של מהם אזורי מחיה  מותרים והיכן נמתח גבול המסורת.

 



 

אנחנו נוטים לחשוב שהחיות הן יצורים הנוהגים על פי אינסטינקטים, ללא מחשבה ובוודאי שאין להם תרבות. מחקר האיילים מראה שאנחנו צריכים לשנות את הסטיגמה המחשבתית הזו. גם לחיות יש תרבויות. לגורילות ההר באפריקה יש התנהגויות וגינונים שונים מהגורילות המערביות. ימה מלוחה בלתי עבירה המפרידה בין שתי אוכלוסיות שימפנזים – יצרה גם היא שתי "תרבויות". למשל, השימפנזים מהעבר האחד אוכלים תפוחי אדמה שהם עוקרים היישר לפיהם ואילו השימפנזים מהעבר השני ממליחים את תפוחי האדמה קודם האכילה, על ידי שטיפתם וטבילתם במים המלוחים בימה. המלחת תפוחי האדמה הונהגה על ידי קופה אחת שרצתה לשטוף את שאריות האדמה מהתפוח בימה, ותראה כי טוב טעמם לאחר ההמלחה. הקופה הזו הלכה ולימדה את בני השבט שלה את דרך השבחה זו של טעם תפוחי האדמה. לאוכלוסיות מבודדות שונות של קופי אדם יש גם "בתי מרקחת" שונים של צמחי מרפא המיטיבים עם מחושיהם בהתאמה לצומח באזור מגוריהם. כלומר ניתן לראות שונות תרבותית בין קופים. שונות התלויה בצמחיית "צמחי המרפא" האזורית. ברור שידע הריפוי נרכש על ידי הקופים בדרך של  ניסוי וטעייה ולאחר שנרכש הידע קיים תהליך של שימור הידע והעברה לדורות הבאים. לא מדובר כאן באינסטינקטים.

 

מכאן אנחנו למדים שגם אצל החיות קיימת התפתחות תרבותית שהיא רק איטית יותר מההתפתחות התרבותית האנושית. אבל את האמרה האחרונה אני אומר בעירבון מוגבל. כי יש כידוע גם אוכלוסיות בני אדם שהקידמה מהם והלאה והשמרנות שלהם בולמת התפתחות תרבותית. הדבר ניכר בקרב שבטים, מדינות מסוימות ובחלק מאנשי דת ומסורת. להם וודאי לא תנעם ההשוואה למחקרים המורים שחיות שומרות בעצם על מסורת המונעת מפחדים, דמויי הפחדים של האיילים ממעבר הגבול (למרות שלמעשה אין יותר כל מעצור פיזי).

 

ישנן מספר אמרות המיוחסות לידוענים והוגי דעות לגבי השמרנות והרי לקט שמצאתי:

 

"שמרן הוא אדם בעל שתי רגליים בריאות לחלוטין, אלא שהן לא למדו לצעוד קדימה" (פרנקלין רוזוולט)

 

 "שמרן הוא אדם שיושב וחושב. בעיקר יושב" (וודרו וילסון)

 

" שמרן הוא אדם פחדן מדי כדי להילחם ושמן מדי כדי לברוח" (אלברט גרין הובארד)

 

"הרדיקל ממציא את הרעיונות החדשים, ואילו השמרן מאמץ אותם כשהם מתיישנים" (מרק טווין)

וזה בהחלט מתקיים בפוליטיקה הישראלית (למשל, עיין ערך "שתי מדינות לשני העמים", ולא ארחיב, כי אני משתדל לא לעסוק בבלוג הזה בפוליטיקה)  

 

"שמרן: מדינאי שמאוהב ברע הקיים, להבדיל מליברל הרוצה להחליף אותו חדש" (אמברוס ביירס מתוך הספר "מילון השטן").

 

ולסיכום כל העיתונות מצטטת את המדען הצ'כי האומר ש"האיילים הן חיות שמרניות". ומדוע שלא נגיד "האדם  (לפחות בחלקו) הוא חיה שמרנית"? מחקר האיילים הצ'כי מלמד כי פחד ושמרנות משותפים הן לאדם והן לחיות. כמו כן המחקר הזה ואחרים מראים כי גם לחיות הכושר לפתח תרבויות וכי גם הן שומרות על מסורת. חומר למחשבה!

 

 

מספר עובדות על איילים וצבאים:

 

1. במקרא מוזכר גם הצבי וגם האייל, לעיתים כשמות נרדפים: "דּוֹמֶה דוֹדִי לִצְבִי, אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים" (שיר השירים ב' ט').

 

2. למעשה בארץ אין איילים מלבד אחדים ברמת הגולן.

 

3. אז מה ההבדל בין אייל לצבי?

 

לצבי (Gazella) יש לשני המינים (זכר ונקבה) קרניים קבועות נבובות (חלולות בפנים), ארוכות ולא מפוצלות.

 

לאייל (Deer) יש לזכרים קרניים מפוצלות שנושרות כל שנה וצומחות מחדש.

 



 עמק הצבאים בירושלים - אי בין שכונות מגורים

 

***

 

נקודת ציון (הכניסה ה - 50,000):



 

נכתב על ידי קנקן התה , 26/4/2014 00:01   בקטגוריות איילים, אייל אדמוני בצ'כיה, המלחמה הקרה, מסך הברזל, מחקר, שמרנות, מסורת, תרבות, התפתחות תרבויות בחיות, ביולוגיה, מדעי החברה, פילוסופיה, פילוסופיה של המדע, גלובליזציה בעיתונות, עתון מעריב, עיתונים נסגרים בישראל, ההבדל בין צבי לאייל, עמק הצבאים בירושלים  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-29/4/2014 00:35
 



122,075
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , בריאות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)