גיליון 21
התכוונתי לפרסם את הגיליון ביום שישי אבל בגלל הרבה תוכניות זה ישתבש, מקווה שתהנו!
מה יש בגיליון?
-לקרוא או לקרוע?
-מדור הציטוטים-ציטוטים מהספר מורדים מאת ורוניקה רות
-העט המרקד שלב 1
-מדור עצות מקומות
-מפעל שחור לבן הגשה לתחרות של מאי
-חיפוש שותפים נמשך!

לקרוא או לקרוע?
פרטים על הספר: הצבעוני השחור מאת אלכסנדר דימא
מאת: הריט
תקציר: סכנת פלישה ותהפוכות פוליטיות מטלטלות את הולנד השלווה במאה השבע-עשרה. האירועים הסוערים משפיעים גם על קוֹרנֶליוּס וַן בֶּרלֶה, מגדל צבעונים צעיר. קוֹרנֶליוּס שואף לזכות בפרס המיועד למי שיצליח לעשות את הבלתי אפשרי – לגדל צבעוני שחור. אבל ממש לפני הגשמת מטרתו הוא נופל קורבן לעלילה פוליטית ונידון למאסר עולם.
בכלא הקודר מתפתחת אהבה עזה בין קוֹרנֶליוּס האסיר לרוֹזָה בת הסוהֵר. אהבתם, הפורחת בעת ובעונה אחת עם הפרח המופלא – הצבעוני השחור – מחוללת את הלא ייאמן ומחזירה לחייהם את החופש והאור.
ביקורת: מספר שנכתב במאה השבע עשרה לא ציפיתי לעלילה מטלטלת כל כך, אבל בספר הזה יש עלילה מרתקת מאוד. היא בנויה היטב ושומרת על מתח תמידי. התרגום היה אחד התרגומים היותר טובים שקראתי (אני ממליצה על המדורה של כתר שיצאה בשנת 2012). קשה לי להגיד שהספר יהיה מושלם למרות העלילה והתרגום. לדמויות יהיה לי מאוד קשה להתחבר ואת האמת די שנאתי אותן והרומן בספר יהיה קצת יבש. אני עדין בספק האם זה בגלל שהיום אני חיה בשנת 2013 ולכן קצת יתר קשה לי להבין את מה שנכתב לפני 163 שנה או בגלל הסופר. אול אתם תהיו בדעה קצת אחרת משלי, לכן אני כן ממליצה על הספר.
לקרוא או לקרוע? לקרוא!


מדור הציטוטים-ציטוטים מהספר מורדים מאת ורוניקה רות
מאת: הריט
-
"אני עשיתי הרבה דברים קודם, אבל זה לא אומר שעשיתי אותם טוב."
-
" יש לנו אויב משותף, אבל האם זה הופך אותנו לידידים?"
-
"'את בוחרת להתייחס לעצמך בדרכים שונות, בהתאם למה שנוח לך,' היא אומרת ונשענת לאחור על הכיסא. 'לפעמיים את עומדת על כך שאת לא ילדה קטנה, ולפעמיים את טוענת שאת ילדה קטנה. מה שאני סקרנית לדעת זה: איך את באמת רואה את עצמך? כילדה קטנה או לא? אולי גם כך וגם כך? או שלא כך ולא כך?'"


העט המרקד-שלב 1
מאת: הריט
בשלב הזה אני אני לא אדרוש מכן הרבה והוא יתמקד בעיקר במקוריות וניסוח. אתן צריכות לכתוב על משפחה מאיזה נקודת מבט שתרצו, אתן יכולות להחליט אם לכתוב על מקרה ספציפי או בכליליות, אתן יכולות לכתוב לכתוב קטע\שיר\סיפור. בקיצור, תתפרעו! כל עוד הקטע\סיפור\שיר שאתן כותבות קשור למשפחה בדרך זו או אחרת. עזרה: אין לכן רעיון? תעשו "שמש" לנושא.
תאריך הגשה: 13.7
1.

מדור עצות-מקומות
מאת: מאי
כל סיפור טוב מתרחש במקום מסוים, ולעתים קרובות הוא חלק חשוב בסיפור. שאלו בתגובות ואני עונה, וגם מוסיפה עצה בונוס, שיהיה.
כן, הפעם המדור עוסק במקומות, פשוט כי דמויות לא יכולות לרחף סתם בחלל לבן. (או שבעצם כן?)
1. איך לבחור מקום מתאים לסיפור או לקטע?
כדי לבחור מקום, צריך קודם לדעת מה העלילה שאתם רוצים שתתרחש, או מה הם הדמויות בסיפור או בקטע. רוצים לתאר אווירה מסתורית? מרדף מפחיד ואפל? בדרך כלל זה לא יהיה בקניון עמוס באנשים. רוצים לתאר פגישה בין שני אוהבים? כאן קניון יתאים, וגם מסעדה, פארק, חוף ים, או כל מקום אחר שיכול להתאים. בנוסף, גם דמות שלדוגמא אוהבת את הטבע תעדיף פחות לגור בעיר בטון. (אלא אם כן נאלצה לגור בה, שלא מרצונה או כי לא הייתה לא ברירה, וזה משהו אחר.)
2. איך לתאר מעבר ממקום למקום?
לעתים קרובות הדמויות שלנו נאלצות להגיע ממקום אחד לאחר, אם הן רוצות ואם לא. במקרים כאלה, חשוב לתאר את סיבת המעבר. הדמות נחטפה? הדמות עברה דירה? ואם כן, למה עברה דירה? היא ברחה מהבית? סתם רצתה לטייל בחוץ? בנוסף, יהיה נחמד אם גם תתארו את המקום. אתם יכולים להשוות בין המקום הנוכחי למקום הקודם בו הדמות הייתה, אתם יכולים להתייחס למקום הנוכחי בלבד, אבל תתארו. לא יודעים איך לתאר? טוב, רשמתי על זה באחד מהגיליונות הקודמים, תבדקו.
3. כדאי להכניס הרבה מקומות?
תלוי. אין סוף למספר המקומות שיכולים להיכנס בסיפור או קטע אחד, אבל צריך לעשות את זה בחכמה. כשאתם כותבים "הלכתי לחוף הים ואז הלכתי לפארק אבל אז התחרטתי אז חזרתי הביתה ושם יוסי חיכה לי ולקח אותי לנשף ריקודים." זה יוצר בלבול. לעומת זאת, אם תספרו על כל מקום, תספרו מה היה שם ולמה היה שם וכמה היה שם, זה יהיה הרבה יותר טוב. אני לא אומרת שצריך עכשיו לחפור על כל מקום כי זה רק ישעמם את הקורא, אבל קצת פרטים לא יזיקו, ואם אתם רואים שמקום מסוים לא מוסיף לעלילה בכלל פשוט תמחקו אותו, הקורא לא צריך פרטים מיותרים.
עוד נקודה חשובה: מקומות יכולים להכיל רמזים להמשך.
למשל בספר "הארי פוטר והנסיך חצוי הדם", ומי שלא קרא את כל הסדרה עדיף שלא יקרא את המשך המשפט כי הוא מכיל ספויילרים. אם אני לא טועה והתבלבלתי עם משהו אחר, בספר השישי הארי נכנס לחדר הנחיצות ומחביא שם את ספר הלימוד שלו ליד כתר מוזר. אותו הכתר, היה עתרת רייבנקלו שהיה גם אחד ההורקרוקסים של וולדמורט.
בנוסף, אני מניחה שרובכם מכירים את המשפט "אקדח שמופיע במערכה הראשונה יירה בשלישית." והמשפט הזה נכון גם כאן. במקום שבחרתם אתם יכולים להחביא רמזים חשובים, חפצים, או כל דבר שעשוי לשמש אתכם בהמשך.
וזהו חבריי היקרים, אם מישהו רוצה לשאול שאלה לגבי משהו שהוא לא מבין, מישהו שצריך עצות מסוימות שקשורות לקריאה או כתיבה, מוזמן לבקש בתגובות ואני אענה עליהם בגיליון הבא. מקווה שעזרתי.


מפעל שחור לבן- הגשה לתחרות של מאי
מאת: הריט
זה היה אחד המפעלים הגדולים ביותר שבן ראה. מכונות מוזרות וגדולות שבן לא הבין מה הן עושות פעלו במרץ ויצרו אותות חשמליים. בן לא הבין איך הוא הגיע למפעל הענקי הזה. הוא התחיל להסתכל במכונות המרתקות, היה שם אגרוף ענק שגרמת לנקודות להבהב בכל פעם שהן נגעו בו, היו מטוסים קטנים שחלקם פתאום התפוצצו והייתה מכונה שאיש אחד שלט עליה ולחץ על כל מיני כפתורים. הוא פנה אל האיש ושאל: "סלח לי, תוכל לומר לי איך יוצאים מכאן?". "דרך הלבן" ענה האיש כמו אוטומט והמשיך לעבוד. בן לא הבין מה זה "הלבן" אבל ניסה למצוא אותו. הוא הלך והלך אבל לא מצא את הלבן, לבסוף פנה בן לעוד איש גבוה ועצבני ושאל: "סלח לי, אתה יודע במקרה יפה נמצא הלבן?". "למה שאדע?!" צעק האיש על בן ונעלם. בן המשיך לפסוע במפעל, לאט לאט הקירות נעשו בהירים יותר ויותר. הוא כבר נרתע מלשאול את האנשים איפה זה הלבן בגלל הצעקה שחטף. לבסוף בן הגיע לגשר, הוא התחיל לפסוע בו ועצר בגלל מכונה ענקית. הוא ראה לידו איש גבוה אבל הוא לא נראה עצבני רק טיפה מדוכא. הוא ראה שעל המכונה כתובה השאלה:"האם טוב לי בחיים?" וליד שלושה כפתורים שנכתב עליהם: "טוב מאוד", "בסדר" ו"נוראי". האיש ליד המכונה אמר לו:"תלחץ טוב מאוד לא משנה מה, רק כך תוכל להגיע לצד הלבן". "איך אתה יודע שאני רוצה להגיע לצד הלבן?" שאל בן בהפתעה. "כולם רוצים להגיע ללבן וגם אם הם לא רוצים הם חייבים כי פה זה השחור" ענה האיש. בן חיך עליו והבין פתאום איפה הוא, בלי להסס הוא לחץ על "טוב מאוד" וראה את שאר הגשר.




(אני הכנתי (הריט) מה דעתכם על החתימה?)