Johnny Cash – Hurt
נדמה לי שרב האנשים די מופתעים אם הם מגלים שהביצוע הזה הוא בעצם גרסת כיסוי (קאבר) לשיר של ה Nine Inch Nails , ייתכן שזה בגלל פשוט בגלל אנונימיות של המקור ויש שיגידו שזה שזה בגלל שהמקור לא משתווה לו. האמת שנראה לי שזה די נדיר שגרסת כיסוי נעשית על ידי אמן הרבה יותר "מבוגר" (ואפילו ז"ל בימינו) ולמרות זאת עדיין מתקבלת בכל הרבה אהבה, לדעתי הכיסוי הרבה יותר נוגע מהמקור אפילו שההבדלים לא כל כך גדולים - שינוי של מילה אחת שעושה הבדל גדול ושינויים די קלים בקצב המנגינה.
אני חייב להודות שלמרות שיש המון קאברים שאני אוהב - את הקונספט עצמו אני לא כל כך אוהב(גרסאות כיסוי חצי מאולתרות שעושים בהופעות זה דווקא נחמד). לרב מדובר בסוג של ניצול ההישגים של השיר המקורי. הרבה יותר קל לנו "להתרגל" לביצוע שמהשמיעה הראשונה שלו אנחנו כבר מכירים את המילים ולפעמים גם את המנגינה, מדובר בקיצור דרך שעושה המבצע אל תודעתנו- על הנייר מדובר בסידור נח שכולם מרוויחים ממנו, אבל די נדיר שאותו סידור מניב משהו באמת מוצלח שהיה מצליח באותה המידה גם המקור לא היה קיים או אם המקור לא היה טוב בפני עצמו. כמובן שיש יוצאי דופן (כגון גרסאות כיסוי לשירים אנונימיים או עוד כמה שלא אכנס אליהם) אבל קשה להתעלם מזה שלאחרונה שומעים ברדיו יותר ויותר שירים מתוך פרוייקט עבודה עברית לרגל חגיגות ה 60 למדינת ישראל. בפרויקט המדובר מיטב (פחחח) אמני ישראל מבצעים גרסאות משלהם לשירים ישראליים, לא ברור לי ממש מה החגיגה בלמלא את הרדיו בביצועים לא מקוריים, למה שלא פשוט יכתבו שירים חדשים על כל העבודה הכרוכה בדבר, חלק לא קטן מהביצועים הם לשירים די מודרניים ורובם פשוט מחורבנים.
זה נחמד לתוכניות כמו כוכב נולד שבהם הדגש על המבצע ולא על השיר אבל למה צריך לספוג את זה גם בכל מקום אחר ?! האם זה יותר מידי לבקש מאמנים שיכתבו שיר למדינה ולא לדיסק שלהם ?
אז אם כבר גרסת כיסוי, שלפחות תעשה כמו שצריך.
ואולי כל הפוסט הזה בכלל כיסוי.