מאת: אילנה תמיר, מנהלת תוכן גולשים
אם תשאלו גולשי אינטרנט שלא נוהגים לקרוא בלוגים, איך הם יכולים להתעלם מהעושר העצום שיש בבלוגוספירה, סביר להניח שהתשובה תהיה "אבל אי אפשר למצוא בבלוגים האלו שום דבר!". אם תתעקשו, הם ירחיבו את ההסבר שלהם ויגידו שראשית, קשה להם למצוא חומר רלוונטי שנוגע לתחומי העניין שלהם ושנית, קשה להם למצוא חומר קריאה איכותי.
והאמת – הם די צודקים.
נכון שמי שכבר שוחה בביצה הזו, ויש לו את הבלוגים הקבועים שהוא אוהב, יודע להנות מנפלאותיה של הכתיבה העצמאית ברשת. אבל אפילו קוראים מנוסים יודו שהם היו צריכים להקדיש לא מעט שעות של כיתות רגליים, עד שהם מצאו את בלוגים שגם עוסקים בתחומים שמעניינים אותם וגם עושים זאת היטב.
הרבה אנשים טובים ברשת עומלים, כל אחד בדרכו שלו, על מציאת פתרונות לשתי הבעיות האלו. פרויקטים כמו רשימות, וובסטר, חדשHOT או שווה קריאה, בלוגים המוקדשים למתן המלצות על בלוגים אחרים ואפילו סתם רשימת הבלוגים שאני נוהגת לקרוא, כל אלו הם אמצעים שנועדו לעשות קצת סדר באי סדר.
לאחרונה עלו גם בישרא-בלוג כמה פיצ'רים שנועדו לעזור להציף פוסטים מעניינים ו/או רלוונטים למעלה. היה את ענן התאגים בדף הראשי שיריב העלה לפני משהו כמו חודש, את האופציה לראות במרוכז פוסטים מבלוגים שונים שמקוטלגים תחת אותה קטגוריה, את האופציה להוסיף פוסטים ספציפים שאהבתי לרשימת מומלצים שלי וכן מנגנון ההשלמה האוטומטית בעת הוספת קטגוריות חדשות לקטע.
הפיצ'רים האלו לא כ"כ מיועדים לבלוגרים שמעדיפים להישאר באינטימיות שלהם ושמעוניינים להיחשף רק בפני קהל הקוראים הקבוע שלהם ולא יותר. אבל עבור אלו שדווקא כן מחפשים קהל קוראים חדש ובמיוחד עבור הבלוגרים שיש להם אג'נדה כלשהי אותה הם רוצים לקדם, אלו כלים שיכולים לעזור להם להגדיל את הסיכוי שקוראים פוטנציאליים ימצאו אותם.
נכון לעכשיו, השימוש בקטגוריות בישרא-בלוג (בעולם לרוב קוראים לזה תאגים, או Tags, אבל זה אותו הרעיון) הוא עדיין יחסית קטן וזה די חבל לי, פשוט כי ככה הרבה פוסטים מגניבים/מרתקים/וואט אבר, נעלמים מהר מידי בארכיון. הפאנטזיה הלא כל כך בלעדית שלי, היא שבלוגרים יקטלגו באופן קבוע את הפוסטים שלהם ויקחו חלק אקטיבי בטווית הקורים שמחברים בין בלוג לבלוג.
זה לא שצריך להיסחף ולתייג באובססיביות כל גרפס, כמו ששירה גל אמרה זאת בעדינות בזמנו, תחת רשימת קטגוריות בסגנון "ריאה, לוע, עמוק, פנימי, מלוח, שום, מתמשך, שניות". אבל אם תהיה פה מאסה קריטית של קיטלוגים רלוונטים, זה יכול להיות מאד מעניין.
באילו קטגוריות צריך להשתמש? את זה אני לא יכולה להגיד. הדברים האלו הם כמו אופנות בבגדים - טרנדים שלא ממש ברור מי התחיל בהם ולמה, אבל הם מצליחים לסחוף אחריהם רבים. יש את הקטגוריות ה"קלאסיות" שאפשר להשתמש בהן, כמו למשל "תמונות", "משפחה", "גוגל" או "שירים". לרוב אפילו עדיף להשתמש בשם קטגוריה מתבקש ופופולרי, כי סביר להניח שזה מה שהקוראים יחפשו. אבל גם אם יתחילו טרנדים של שימוש בשמות קטגוריות קצת פחות מיינסטרימים, זה יהיה מרתק לא פחות.