הוסף לקבועים

ישראבלוג 



 

אז ככה באמת נראים החיים האמיתיים שאחרי התואר. דירה שכורה רק לעצמי, אוטו מהעבודה ומשכורת מכובדת.
העיר הגדולה קוראת לי, עכשיו נראה לאן ממשיכים מכאן.
אוגי, 41, תל אביב.

 

לעידכונים במייל:

הצטרף בטל מנוי          שלח

טבעות:
« טבעת בודדה. » ±
« צהוב/ה » ±


מיקרו אוגי


שכנים
Symphony
NineLives
Suki da yo
מקליין
צבובה
אראמיס
בימבה
יובל
פ(י)לו
סימבה
האחת

הקוראים האחרונים

אמילי1212
Pillow
Violetsun
רוג_
Kaia Girl
שמחת זקנתי
LIL_WHO
Suga Mama
קמיל ה
Yuval's Studio.


 
ארכיון:


חיפוש טקסט בקטעים:

חפש


11/2009


 

18
11/2009

  איש על הירח
תגיות: אוגי-מיוזיק

בקורס פסיכולוגיה של המוזיקה כל אחד צריך לבחור שיר ש"עושה לו את זה" ולהסביר למה, מתי הוא שמע אותו פעם ראשונה ואיך הוא מרגיש בעניין. היום היה תורי להציג את שלי וזה הטקסט שהבאתי איתי (השיר למטה):

השיר Man on the Moon הוא הרצועה העשירית באלבום Automatic for the people של R.E.M. (האלבום השמיני של הלהקה). האלבום יצא באוקטובר 1992, והשיר יצא כסינגל בנובמבר 1992 (השני מתוך שישה שירים שיצאו כסינגלים). האלבום נחשב לטוב מבין כל האלבומים שהוציאה הלהקה, זכה לציונים גבוהים ולביקורות של 5 כוכבים ונחשב לאחד הטובים שיצאו במהלך שנות התשעים (בגלגלצ בחרו בו במקום השלישי מבין אלבומי שנות התשעים, העיתון רולינג סטונז בחר בו במקום ה-247 ברשימת 500 האלבומים הטובים בכל הזמנים). בוויקיפדיה ציינו גם שמדובר בדיסק האחרון שקורט קוביין, סולן נירוונה, שמע לפני שמת.

האלבום הוא אלבום די מלנכולי ופיטר באק, הגיטריסט של הלהקה, תיאר אותו כ"אלבום שעסק בתחושות של אבל ואובדן בעקבות גיל 30, כי העולם שבו היינו מעורבים נעלם, וזה התבטא במוזיקה ובמילים". אני רואה אותו כאלבום משמתחיל שקט וקודר עם רצועת הפתיחה של Drive, יורד לרצועה הרביעית הכי מלנכולית ומפורסמת שלו Everybody hurts, ואז מתחיל לטפס קצת יותר ויותר למעלה כשהשיא מבחינתי מגיע ברצועה העשירית שלו Man on the Moon.

השיר נכתב לזכרו של הקומיקאי האמריקאי המנוח אנדי קאופמן, שנפטר 8 שנים לפני שהשיר יצא מסרטן ריאות נדיר. קאופמן היה קומיקאי שהתפרסם בתוכנית סטרדיי נייט לייב ואחר כך בסיטקום טקסי, והיה ידוע בהומור וולגרי שהקדים את זמנו. קאופמן מוזכר כמה פעמים בשיר, ומוזכרים כל מיני אירועים בקריירה שלו כמו חיקויים של אלביס פרסלי או קרבות אגרוף שלו עם המתאגרפים שונים כמו פרד בלסי שמוזכר בבית הראשון. בנוסף, הכותרת של השיר, הווידיאו קליפ וחלק מהמילים מרמזות על התיאוריה שלפיה הנחיתה על הירח הייתה זיוף. יש כאלו שקושרים את השיר גם לתיאוריה שאנדי קאופמן זייף את מותו, שהגיע די במפתיע למעריציו (בפזמון נכתב "nothing up on his sleeves"). ב-1999 יצא סרט בשם "איש על הירח" שמבוסס על חייו של אנדי קאופמן. הלהקה לקחה חלק בהפקת הסרט וכתבה שירים ומנגינות לפסקול (השיר נכלל בו).

אני אהבתי את השיר כבר מהפעמים הראשונות ששמעתי אותו, אבל רק שהאזנתי לדיסק בפעם הראשונה בצורה מלאה, הוא קיבל את המשמעות היותר עמוקה מבחינתי. את הדיסק קיבלתי שנה או שנתיים אחרי שהוא יצא מדוד שלי שגר בזמנו בארה"ב. במהלך התיכון הייתי שומע אותו הרבה, בעיקר בזמנים שהרגשתי עצוב ומדוכא וחיפשתי דרכים לעודד את עצמי ולהקשיב לדיסק הייתה אחת הדרכים, בגלל העובדה שהוא מתחיל ממקום נמוך ומטפס למעלה, לקראת השיר. כשאני שומע את הצלילים הראשונים של השיר, זה כבר נותן לי תחושה של אופטימיות והרגשה טובה יותר. זה גם אחד השירים הקצביים בדיסק, אז הוא נדבק מאוד בקלות. זה גם בא לידי ביטוי בקליפ של השיר, כשבסצנה האחרונה שלו מייקל סטייפ, הסולן, מגיע לדיינר אמריקאי באמצע המדבר, ואחרי שכל הקליפ ראו אותו שר, הוא מפסיק ובמקומו כל שאר האנשים מתחילים לשיר את הפזמון. עד לעכשיו, לא ממש ידעתי מה המילים של השיר ולכן לא הבנתי בדיוק את כל המשמעויות של הדברים שנאמרים בו, אבל הפזמון די נטמע בראש, כשהם אומרים שאם תאמין, אפשר לשים איש על הירח וזה מעודד ונותן את התחושה שהכל אפשרי למרות כל מה שמסביב. זה היה נכון אז, ואחר כך גם התחלתי ליישם את זה ככל שהתקדמתי בחיים. אני שומע את השיר מדי פעם עכשיו, וכל פעם שאני שומע את הצלילים הראשונים שלו, אני עוצר לכמה רגעים, מקשיב, וממשיך הלאה עם תחושה טובה יותר.

[Man on the Moon - R.E.M]


7 תגובות   הוסף תגובה     הצג תגובות כאן     0 הפניות לכאן     קישור ישיר לקטע
תגובה אחרונה של og211 ב-21/11/2009 11:40
לקטע הקודם     לקטע הבא     לבלוג המלא     



 

אוגי 2011, כל הזכויות שמורות
29,378 כניסות
Site Meter