פינת שרשרת מעשים טובים:
Jonjon מדווח על כך שהוא התנדב באקי"ם וכעת, מחוסר זמן הוא מתנדב במרכז הלמידה של הפנימייה בה הוא נמצא.
במרפאה וטרינרית ג. עזרה למצוא כלבה דנית ענקית שאבדה למישהו בבאר שבע והגיעה למרפאה בקריית אונו. לאחר חיפוש ארוך הבעלים המקוריים נמצאו וסיפרו שכבר שבוע עבר והם לא מצאו את הכלב, השמחה כמובן הייתה גדולה.
כמישהו שאיבד כלב והיה בסחרחרת המטורפת של איבוד כלב אני שמח לשמוע על זה.
למי שמחפש דרך לעזור, להלן קישור לאתר המכיל המון מקומות התנדבותיים http://www.sahar.org.il/helporgs.asp
אסתי מחיפה מתנדבת בבית תמחוי של חב"ד והיא מתחילה לעזור לילדים חולי סרטן ותורמת להם בגדים ואף עומדת לעזור לנשים הנמצאות בהריון והן בקשיים כלכליים.
תמשיכו לשלוח מעשים טובים ותזכרו לצרף את המפשט "האם עשיתם מעשה טוב היום?" לחתימה שלכם.
תודה.
מחמם את הלב ומאוד מרגש, עושה לי את היום לקבל הודעות כאלו בבוקר.
ישו הכפול - המאמר
לאחרונה התחלתי לקרוא ספר מרתק הקרוי The Hiram Key שנכתב ע"י Christopher Knight ו Robert Lomas.
אני ממליץ בחום ואני רוצה לדבר על משהו שקראתי שם.
בין הכתובים השונים של הברית החדשה מופיעה דמות שהפכה להיות שנואה מאוד על ידי הנצרות והסיבה לשנאה כנגד היהודים. האיש מכונה בראבאס הוא זה אשר נבחר ע"י היהודים במקומו של ישו כאשר המפקד הרומי העניק לעם את הבחירה. ישו עלה ונצלב בעוד בראבאס, פושע פשוט ניצל.
אירוע זה הוא שגרם לשנאה התהומית של הנצרות ליהודים ולרדיפה בת 200 השנים. אך כאשר מתבוננים בעובדות בצורה קרובה יותר תמונה מרתקת מתחילה להתממש לנגד עינינו.
אחת הבעיות הגדולות ביותר עם כתבים וגלגוליהם היא התרגום. למילים שונות היו משמעויות שונות לאורך ההיסטוריה ולא פעם למילה יש מספר משמעויות אשר גרמו לבלבול וחוסר הבנה למי שעמד מחוץ למעגל החברתי/תרבותי. דוגמה שלכודה לי בראש היא המשפט "עם רדת הנשף שבו הילדים לביתם" נשף, על פי רוב מדבר על אותה מסיבה אשר רבים חוגגים, נשף מסיכות, נשף סיום וכדומה. אך נשף משמעו ערב וכך כאשר אנו לוקחים זאת בחשבון אנו מגלים משפט שונה לחלוטין וברור הרבה יותר מזה שהיה קודם, לא כך?
אותו הדבר עם מילים רבות נוספות.
עבור היהודים הקדומים המילה משיח משמעותה הייתה האיש שנמשח, האיש שיהיה מלך היהודים ותו לא. שום משמעות מיסטית לא קיימת לדמות המשיחית. בן לשושלת דויד אשר ייקח את המלכות וינהיג את העם לחופש. היהודים לא חשבו שהמלכים הם בני האלוהים וניתן לראות זאת מקריאת ספר מלכים. המלכים נבחרו ע"י כוהני האל אבל הם היו בני אדם וזוהי נקודה שחשוב לזכור ולהפנים.
הנוצרים, בין שאר השינויים שעשו בכתבים, הפכו את המילה משיח לבעלת משמעות אחרת לחלוטין "מביא הישועה דרך גאולת החטא" שונה "מעט" מהמשמעות המקורית.
על אותו משקל אנו מוצאים את השם בראבאס כמילה הנמצאת באי הבנה גדולה.
לפני שנגיע לפירוש המילה ולהשלכות שהיא מביאה בואו ונביט על האירועים שהביאו להוצאתו להורג של ישו.
ישו נלכד ע"י הרומאים לאחר שהשתולל בחצר השוק ופגע באנשים וברכוש, מאשים את האנשים בעבודת אלילים ובבגידה בעם. האנשים בשוק זימנו את החיל הרומי וזה לכד את האיש.
באותו הזמן, אדם אחר משתולל גם הוא שוק אחר ופוגע באנשים.
השניים נפגשים בכלא הרומי ומובלים אל הצליבה.
הקהל סביב הרומאים תוסס כולו ומפקד החיל, חושש לחייו, מעניק לעם אפשרות לבחור את זה שישוחרר אליהם, בכך יחרצו את גורלו של אחר.
האנשים זועקים בראבאס וישו נשלח אל הצלב.
בבשורה על מתיו, בגרסה המלאה יותר שהורחקה מהקאנון המוכר אנו מוצאים את שמו המלא של בראבאס והשם הוא "ישו בראבאס".
שני ישו, שניהם משתוללים בשוק, שניהם נלכדים ומובלים אל מותם, אחד ניצל.
אך כפי שציינתי, השם בראבאס הובן שלא נכון והוא למעשה תואר, תואר שפירושו "בן האלוהים" (השם בעברית הוא בר אבא - בן האב, כאשר האב מדבר על האב העליון - האלוהים). כאשר אנו קוראים את הכתובים בקונטקסט הזה אנו מבינים שמי שנבחר ע"י העם הוא לא אחר מאשר ישו בן האלוהים. ישו (בשמו המלא והנכון ישועה) מושיעה העם, בן האלוהים לא עלה אל הצלב ולא הומת.
אבל ישו אחר כן הומת.
מי הוא מי?
כתות נוצריות קדומות כבר ציינו ואמרו שישו לא מת על הצלב, הוא ניצל הם אמרו, בן האלוהים ניצל ממוות ואחר בה במקומו, קורבן כפרה שנועד להציל את המושיע האמיתי.
המוסלמים מעריכים את ישו בתור הנביא שניצל ואחר הובל במקומו.
אך אם ישו ניצל, מי היה זה שנצלב ומה זה אומר על תפיסת הנצרות?
ובכן לא תהייה זו הפעם הראשונה שבה חיי אנשים שונים התמזגו לאחד. שני אנשים ששמם ישועה חיו במקביל, שניהם מנהיגים גדולים שסחפו אחריהם מאמינים שהביאו לכך שהעם ראה שעולו עומד להסתיים ומשיחו הגיע. לאחד קראו ישו מלך היהודים. לשני קראו ישו בן האלוהים. שניהם מובלים אל הצליבה לאחר המהומות והפגיעה שגרמו. תומכי שניהם צועקים בבוז לחיל הרומי ומאיימים בהתרעות שתוביל למותם של החיילים אם לא יותר מכך. כאשר הם מתבקשים לבחור הדבר שעומד מול עיניהם הוא אחד:
על מנת שהמשיחות תתגשם שני מנהיגים קמים – הראשון משיח בן דויד, נצר לשושלת הגדולה שנבחר להנהיג את העם. השני, בן למשפחת לוי, כוהן אלוהים שמכוון את דרכו של המלך ושל העם.
העם בוחר בסופו של דבר בכוהן, שדבר האלוהים שגור בפיו ומעלים קורבן את בן דויד, מתוך אמונה שזה יהיה המעשה הנכון ביותר.
מי מבין הישועים שלנו הוא ישו שנולד לבתולה מרים?
בחינה לוגית של המצב תעלה את האפשרויות הבאות:
סוף שושלתו של דויד המלך מיוצגת ביוסף, אביו הפיזי של ישועה. ישועה נולד למרים ללא מדע אדם וזה אומר שיוסף לא היה אביו האמיתי ולכן ישו שנולד למרים אינו בן דויד ולכן לא יכול להיות מלך היהודים. אם נביט בשושלתה של מרים נגלה שהיא הייתה קרובה ליוחנן המטביל שהוא עצמו נצר למשפחת לוי, דבר המוביל למסקנה שישועה, בן מרים והאל מכיל בתוכו דם לויים.
כך שישועה, ישו, בן האלוהים (בראבאס) אינו בן לשושלת דויד ולכן לא היה ה"משיח" המדובר אלא המלווה שלו, איש הדת, המשיח הפועל בצד הרוחני.
לאורך השנים הנצרות ניסתה לסלק את העבודות הללו ועוד אחרות אבל המילים שם. לגבי התיאוריה? ניתן להמשיך ולחשוב על ההשלכות אבל לא משנה כיצד נסתכל על העניין, מבחינה היסטורית ישו אחד נצלב וישו אחר חי במקומו.
האם המנהיג הרוחני נותר חי להוביל את אנשיו לאחר שאיבדו את בן דויד שניתן כקורבן?
האם הקורבן הזה והצלתו של בראבאס לא מוכיחה את אלוהותו של ישו ובכך הופכת אותו למנהיג נבחר?
כך נכנסת נקודה מעניינת נוספת לגבי חזרתו לחיים של ישו.
אם ישו בן האלוהים לא נצלב, כיצד הוא חזר לחיים?
ובכן, מגילה נוספת שהתגלתה בין המגילות במצריים ומשויכת לנצרות הגנוסטית מעלה טיעון מעניין על פיו ההתעוררות לחיים נעשתה בעוד ישו בחיים.
חזרתו לחיים של ישו הינה מטפורית ומדברת על ההארה שקיבל לאחר שעבר את החוויה הטראומתית בה מת ישו מלך היהודים.
המריבות הרבות הקיימות בתוך הנצרות בין הגנוסטים לאורתודוקסים ובין פלגים שונים בתוך התנועה האורתודוקסית קיימת שנים והיא תמשיך להתקיים. עוצמתה הפוליטית של הכנסייה הקתולית היא רבה מאוד ומשהו מאוד גדול יאלץ להתרחש על מנת שהיא תאבד מכוחה. אבל העובדות מסתובבות להן והספקולציות נשארות לי ולכם.
אשמח לשמוע תגובות,
שלכם,
זיו
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them? So, now I take great comfort in the general hostility and unfairness of the universe."
Marcus - Babylon 5 - JSM