בני משפחתם של דר' נתן לויט ודר' גניה זיסקינד שכרו לפני שבוע את שירותיו של יועץ תקשורת. מזה חודש ימים, מאז נעצרו ברומניה שני הרופאים, הם מתחבטים בשאלה האם להשתמש בתקשורת, להוציא את כל הכעס והזעם שהצטבר אצלם בשבועות האחרונים, או להניח לדברים לקרות מאליהם. בסוף הם נשברו וביקשו מיועץ התקשורת שיעזור להם להפעיל לחץ ציבורי פה בישראל כדי שמישהו יתעורר וינסה להחזיר לחיקם את יקיריהם.

 

אין לי שום דרך לדעת האם שני הרופאים המכובדים עברו על החוק הרומני, האם ידעו שלכאורה במרפאה מתנהלים הדברים בניגוד לחוקים החדשים שנחקקו ברומניה בנושא של תרומת ביציות. אני מניחה שהדברים הללו יתבררו בבית המשפט. דבר אחד בטוח - שני הרופאים הללו עבדו בבית חולים ממשלתי, בני ציון בחיפה. שאף אחד לא יתמם, דר' אילן קלדרון, מנהל המחלקה להפרייה חוץ גופית בבית החולים, המליץ למטופלות לגשת לדר לויט ודר' זיסקינד כדי שאלו ינסו לסייע להן להביא ילד לעולם במרפאה המדוברת ברומניה. עשרות מטופלות, מספרות את אותו הסיפור ומתעקשות שבבני ציון זה לא נעשה בהיחבא, לא בסתר, הכול על השולחן. גם קופת חולים כללית התחייבה לתת החזר כספי למטופלות שנוסעות לשם.

 

אז איך לעזאזל הם יושבים להם, ספונים במשרדם, מנהל בית החולים, דר' אמנון רופא, ומנהל המחלקה, המשמש גם כסגן של המוסד הרפואי, ולא מצייצים?! אם רק תזכירו להם את המילה "רומניה" הם מייד יקבלו צמרמורת. התמונות מהפשיטה במרפאה, שבהן נראו סדינים עם הלוגו של בית החולים, גרמה להם להתכווץ בכיסאם. לפני שבועיים ביקש עורך הדין הרומני של שני הרופאים מאשתו של דר' לויט ומבעלה של דר' זיסקינד שינסו להביא מבני ציון מכתב שבו ייכתב שבית החולים זקוק לשירותם של השניים והם חיוניים מאוד למוסד הרפואי. שעות ארוכות של תחנונים מצד ילדיהם של שני הרופאים נדרשו עד שמנהל בית החולים נאות לכתוב כמה שורות אנמיות שאולי יסייעו להחזיר אותם הביתה.

 

ואיפה משרד הבריאות בכל הסיפור הזה? נציגי המשפחות נפגשו ביום חמישי שעבר עם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' אבי ישראלי. המשפחות ביקשו ממנו מכתב תמיכה ממשרד הבריאות – שלוש שורות לא יותר - כדי שיוגש לבית המשפט ברומניה. המנכ"ל הבטיח להעביר את המכתב למשפחות "תוך יום-יומיים". מאז עבר שבוע. המשפחות עדיין ממתינות. מדוע סגן שר הבריאות מצא לנכון להתערב בפרשת האם המרעיבה מירושלים והציע לבית המשפט שהיא תשהה בביתו, אך לסייע לשני רופאים ישראלים זה לא בראש מעייניו? המשפחות גם ביקשו להיפגש לשיחה אישית עם נשיא המדינה, שמעון פרס. הנשיא משום מה מסרב לקבל אותם.

 

ייתכן שהשניים עברו על החוק, במודע או שלא, ייתכן שלא דיווחו על ההכנסות לרשות המיסים, אבל בסופו של דבר הרי שלא מדובר בפושעים מסוכנים. מדובר בשני רופאים שמשפחות רבות חייבות להם את האושר שהן חוות כעת.

 

בשבוע הבא מתחתן בנה של דר' זיסקינד, לא בטוח שהיא תהיה שם כדי ללוות אותו לחופה. גם תמר הבת, מלכת היופי לשעבר, למדה כבר להשתמש בתואר שלה כדי לגרום לעיתונאים לא להוריד את הפרשה מסדר היום. אבל גם הכתר מסתבר לא ממש עוזר לה להחזיר את אמא שלה הביתה.

 

ישנם הרבה מאוד דברים לא ברורים בפרשה הזאת, אבל דבר אחד בטוח - הממסד הרפואי זנח, התנער ובחר למלא פיו במים. צודקים, בשביל מה לנסות לסייע לשני אנשים מהקהילייה שלהם - הקהילייה הרפואית, הרי הרבה יותר פשוט להסתתר מאחורי המשפט הנדוש שהם חזרו עליו כמו במנטרה: "בואו ניתן לבית המשפט לעשות את עבודתו".