אולי זה באמת לא הזמן לכתוב על בעיות מוניציפאליות, כשהכלכלה העולמית בקריסה, המיתון כבר כאן, בחירות כלליות בפתחנו והכרעות גורליות על עתיד המדינה ניצבות על הפרק, אבל אין מנוס - בתוך עמנו אנו חיים ואם לא עכשיו אז מתי. אז תרשה לי, מר יונה יהב ראש עיריית חיפה, כמה מילים בנימה אישית.

 בעוד יומיים יסתיימו 30 ימי החסד שנתתי לך, מאז הצלחת להיבחר שוב ולשוב לכיסא שאתה כל כך אוהב, הכיסא של העיר השלישית בגודלה במדינת ישראל. יש שיאמרו שהפעם היה לך מזל גדול, הרי לא התאמצת במהלך מערכת הבחירות, היית בטוח שהעיר בכיס שלך, ולא יצאת מגדרך כדי לשכנע את התושבים שאתה האדם הנכון במקום הנכון. לא בכדי עבר עליך ליל שימורים עד שהתבשרת על כך שתמשיך לנהל את חיפה עוד כמה שנים. רק לשם הגילוי הנאות מר יהב, אני לא הצבעתי  במערכת הבחירות הזאת וחלילה אין לי שום דבר אישי נגדך, אלא שקשה לי לראות מה שנעשה בעיר הזאת או שמא יש לומר לא ממש נעשה. כאחת שנולדה בחיפה ואהבה מאוד את העיר, אני פשוט מזועזעת.

האם שמעת, מר יהב, על כך שבעיר שאתה כל כך אוהב יש גם צעירים, שרובם היו שמחים להישאר בעיר הכי יפה בארץ, שהיו מוותרים ללא היסוס על מגורים בעיר הגדולה ועל בעיות החנייה, על הרעש, הפקקים ושכר הדירה הרצחני?  בטח שמעת לא אחת את הטענה הזאת, בטח גם הבטחת תחת כל עץ רענן למנוע את הגירת הצעירים מהעיר, ודאי גם  יש לך בשלוף כמה פרויקטים שאתה חושב שקידמת למען הצעירים.

 אז נכון שהצלחת לשים את חיפה על המפה אחרי מלחמת לבנון השנייה, הצלחת להביא תקציבים לשיקום העיר וגם תפסת כמה הופעות טלויזיוניות . תאמר תודה לחיזבאללה, קיבלת קמפיין תיירות מספר אחת בחסות משרד הפרסום של נסראללה. כל זה טוב ויפה אבל זה לא מספיק בשביל מי שרוצה לחיות כאן והוא מתחת לגיל 60.

האם זה נראה לך הגיוני שאמנים, זמרים, שחקנים לא רוצים להגיע לכאן? האמת אני לא מתפלאת. רק לפני חודשיים נפל דבר בחיפה, ממש אירוע היסטורי בעיר, אהוד בנאי הגיע לכאן להופיע!!! התרגשות כזאת לא נרשמה פה מזמן, וזה מר ראש העיר בגלל שלא היה פה אולם או מועדון שהיה ראוי להופעות. הרבה מאוד זמן, יותר מדי זמן, לקח עד שנפתח מקום אחד, וגם זה רק בזכות כמה צעירים עקשניים שנאלצו לשכנע גם אותך שחשוב שהעירייה תסייע ותפתח צוהר לקצת תרבות, שהחיפאי יקבל גם קצת חמצן לנפש ולנשמה חוץ מענני העשן שהוא מקבל מהמפעלים במפרץ. לא חבל שדווקא באזור שבו גדלו וצמחו יהודה פוליקר, ארכדי דוכין ועוד רבים וטובים אחרים, יש בקושי במה אחת לרפואה?

 

אתה בטח תאמר, בואי נסתכל על חצי הכוס המלאה, למה להיות בגישה של הדשא של השכן תמיד ירוק יותר? חיפה הרי היא עיר עם סדר עדיפות שונה, התושב החיפאי מעדיף השקעה בחינוך ובעוד כמה כיכרות ירוקות. ובכלל, הרי פעמיים בשנה יש כאן פסטיבלים. גם את זה כבר שמעתי יותר מדי פעמים.

 אתה טוען שאתה עושה הרבה כדי להביא מפעלים שיישבו בעיר ולשמר את חברות ההייטק בחיפה. גם על זה לצערי קשה לי לתת לך קרדיט, אבל נניח וזה היה נכון, צעירים לא רוצים לעבוד בעיר שנראית כמו עיירה שכוחת אל אחרי השעה שש בערב. זה כואב שאם אתה לא מהנדס מחשבים או צעיר שחלם להיות מפעיל עגורן בנמל, הסיכוי שלך למצוא כאן עבודה שואף לאפס. בוא נרענן מעט את זיכרונך, יש עוד כמה תחומי עיסוק כמו: פרסום ,אופנה, אמנות. כן... אמנות וזאת לא מילה גסה.

  למה זה צריך להיות כל כך מסובך להחיות מעט את העיר? למה שכל האנשים המוכשרים יברחו מכאן? הרי אם היית משקיע בזה טיפה של מחשבה אולי היית מבין שצעירים בעיר זה כוח. כוח צרכני, כוח כלכלי ובוא אני אפתיע אותך - אולי אם תזיז משהו בחמש השנים הבאות, אולי הם גם יתנו לך את הקול שלהם ולא תצטרך לכסוס ציפורניים כשבורובסקי נושף בעורפך. אומרים שהצעירים הם העתיד של המדינה, הם גם העתיד של העיר הזאת שהולכת וקמלה משנייה לשנייה. אפילו האוניברסיטה המצוינת שלנו סובלת, למה שסטודנטים ירצו ללמוד כאן אם אפשר לבחור באוניברסיטה אחרת בעיר קצת יותר שוקקת?

 

 אין שום סיבה שחיפאי שרוצה לראות הצגה טובה ייאלץ להכפיל את מחיר הכרטיס, כי הרי הוא צריך לנסוע עד ת"א, לשלם על הדלק, על חנייה ולחזור טרוט עיניים בלילה. ולהזכירך, יש גם לא מעט שלא יכולים להרשות לעצמם את כל הטיול השנתי הזה עד לעיר הגדולה ובחזרה.

 

 אז אדון יהב, בוא נסכם שנפתח דף חדש, אני אמנם לא הצבעתי לך וכפי ששמת לב אני לא ממש אופטימית לגבי עתידה של העיר הזאת וגם לא כל כך מאמינה לפוליטיקאים, אבל יש לך עכשיו חמש שנים כדי לנסות לעשות משהו, להזיז משהו, אפילו במילימטר, כדי שצעירים שטעמו את טעם המטרופולין המכונה "המרכז" לא  ירגישו שהם חזרו שנים רבות אחורה במכונת הזמן. וגם כדי שצעירים ששמרו אמונים לחיפה יחושו באמת שהם חיים בעיר השלישית בגודלה במדינה ישראל.

 

בהצלחה!