מה הכביש הטוב ביותר במדינת ישראל? אם תשאלו בן אדם נורמלי הוא בד"כ יענה לכם שמדובר בכביש 6. אם הוא נוסטלגי הוא אולי ימליץ על כביש הסרגל, יודעים מה? אולי יהיה מישהו שיגיד כביש החוף.
האמת היא שכל הכבישים האלה הם כבישים ישרים, חלקם רחבים, במקרה של כביש 6 הוא אפילו בנוי בסטנדרטים מודרניים (למרות שלא ממש ברור איך בנו כביש חדש עם שני נתיבים בלבד לכל כיוון). אבל למעשה אלה כבישים מאוד משעממים ולא מאתגרים (אלא אם כן כשאתם חושבים על אתגר אתם מתכוונים לאופן שבו אנשים שורדים את העומס הקבוע ממחלף קיסריה למחלף ינאי במוצ"ש ונשארים שפויים).
כששואלים אותי מה הכביש הטוב ביותר במדינה, אני מחפש כביש תלול, צר, כביש שבו כל פנייה מחייבת את הרכב למאמץ מקסימלי. אבל כדי לקבוע מה הכביש הטוב ביותר במדינה צריך גם רכב שיהיה ראוי לבדיקה הזו. במקרה קיבלתי לנסיעה את הוולוו סי 70, מכונית כיפית וחזקה. הגרסה שקיבלתי לבדיקה בעלת 220 כוחות סוס, עם נפח מנוע של 2.5 ליטרים.,למעשה מדובר במכונית עם פיצול אישיות, קופה קבריולה. מצד אחד וולוו, כלומר רכב איכותי וסולידי, מצד שני אוטו חזק ומאיים. חשוב לומר - לא מדובר במכונית ספורט לכל דבר, זו לא רודסטר אלא שילוב לא רע בכלל בין רכב מנהלים לאוטו עם יכולות ספורטיביות.
נחזור למסע החיפושים שלנו. יש לא מעט כבישים בארץ שעונים להגדרה של כביש מאתגר לנהגים שאוהבים לנהוג. הכביש שיורד מערד לכיוון ים המלח הוא כביש מפותל אבל לא מספיק. הכביש הישן שעולה דרך יערות הכרמל מאזור עתלית עד לבית אורן הוא ללא ספק אחד הכבישים היפים במדינה בכל עונה וגם הוא מפותל ותלול, אבל לדעתי הכביש הטוב ביותר לנהיגה הוא זה שמחבר את חמת גדר עם רמת הגולן.
זה מתחיל בעלייה מתונה מאזור אתר המעיינות החמים אבל ברגע שעולים על כביש 98 הכביש הופך להיות פשוט מסלול של משחק מחשב. הפעם האחרונה שבה עליתי על הכביש הייתה ביום שישי, בשעת לילה בה החושך מוסיף עוד נופך דרמטי לנהיגה. הוולוו שבה נהגתי ממש ננעצה בכביש. לכל מקום אליו הפניתי את ההגה המכונית צייתה לי לחלוטין. בלי תת היגוי או היגוי יתר המנוע החזק איפשר לי לטפס בלי שום בעיות את הזוויות התלולות שיצרו עבורנו סוללי הכביש. מיותר לציין שכל כמה מאות מטרים נאלצתי לחכות כדי שהמכונית הנוספת שהייתה איתי בשיירה (בלי שמות, לא רוצה להשמיץ) תדביק את הפער. זה היה פשוט גילוי חלומי, הרכב והכביש פשוט התאימו כל כך זה לזה, ומדובר בנהיגה במהירות של 60-70 קמ"ש - כלומר חוקית לחלוטין.
כן, כן, בארץ ישראל נטולת מסלולי המירוצים ובעלת תרבות פוריטנית בכל מה שקשור לרכב, אפשר לקבל ריגושים בנהיגה חוקית לחלוטין. בלי להתחרות, בלי לעבור את המהירות המותרת, והכי חשוב בלי לסכן את יתר המשתמשים בדרך. אפשר ליהנות מנהיגה אתגרית. צריך פשוט להגיע צפונה עם אוטו חזק ולעלות על כביש שעונה על כל המאוויים של חובבי רכב אמיתיים.