אין ספק, ראש הממשלה אהוד אולמרט היה מחליף מחר את הצרות שלו עם אלו של חברו הטוב ג'ורג' בוש, ובכל זאת סקוט מקללן, מי ששירת את בוש בנאמנות כעשור, גורם לנשיא האמריקני לא מעט כאב ראש בימים אלה. בראשית השבוע הקרוב יופיע כאן בחנויות הספרים ספרו של מקללן, "המתרחש בבית הלבן של בוש ותרבות הולכת השולל בוושינגטון". השם מבטיח שערורייה, וב-341 הדפים מקללן מקפיד לספק את הסחורה. מקללן הלך עם בוש דרך ארוכה, עוד מטקסס, כשזה היה מושל. עד לפני שנתיים היה מקללן דובר הבית הלבן. בטקס הפרידה שקיים לו הנשיא בוש בגן הוורדים הוא אמר עליו: "סקוט מילא את תפקידו ביושר ובסטייל. הוא דוגמא לכל מה שטוב בטקסס ובארה"ב בכלל. יהיה קשה למלא את החלל שסקוט מותיר אחריו".

 

עכשיו, למקללן יש הרבה מה להגיד על בוש. הוא מספר על מנהיג יהיר שלעולם לא יודה בטעותו. הוא מתאר את הנשיא כאדם לא סקרן. מנהיג מנותק, החי בבועה ומסרב בעקשנות להודות בטעויות.

 

"אם הוא היה יותר בטוח בעצמו", כותב מקללן על הבוס שלו לשעבר, "הוא היה יכול להודות בכשלונות, ולסמוך יותר על הציבור שידע לסלוח לו על טעויותיו".

לפרקים נותר מקללן המום מבוש. כך, למשל, הוא זוכר ששמע שיחת טלפון בשנת 2000 שמוכיחה לדבריו כי בוש החל להאמין בספין של עצמו. "שמעתי אותו אומר: אני לא זוכר אם השתמשתי בקוקאין. וחשבתי לעצמי – איך זה יכול להיות?"

 

בכלל, מרגע שבוש נכנס לבית הלבן היתה לו רק מטרה אחת ע"פ מקללן, לא לתת להיסטוריה של אביו, שזכה רק לכהונה אחת כנשיא, לחזור על עצמה. לכן הבית הלבן תיפקד במתכונת של קמפיין בחירות במשך כל ארבע השנים של הכהונה הראשונה, וזאת כדי להבטיח דבר אחד בלבד, שבוש לא יהיה כמו אביו ושיזכה בכהונה שנייה.

 

מקללן מקדיש פרק נרחב לתיאור מלחמת השולל שבוש יצא אליה בעיראק, והוא מתאר כיצד בעצם לא נישקלו אופציות אחרות מלבד המלחמה. הוא כותב כי מלחמת עיראק שווקה לאמריקאים באמצעות קמפיין תעמולה מתוחכם שנוהל ע"י בוש ונרקם ע"י היועץ הפוליטי שלו, קארל רוב. קמפיין שנועד ליצור מניפולציה בדעת הקהל האמריקאית.

 

סקוט גם מתחשבן עם קונדליזה רייס ועם סגן הנשיא דיק צ'ייני. את רייס הוא מתאר כ" זריזה בבריחה מאחריות ואשפית בהטלת האשמה על אחרים" ולצ'ייני הוא קורא "הקוסם", בשל יכולתו לנווט את הבית הלבן כרצונו מבלי להשאיר שום טביעת אצבעות.

 

מקללן מאשים גם את יועצו הפוליטי של בוש, קארל רוב, ואת ראש מטה סגן הנשיא, "סקוטר" ליבי בכך ששיקרו לו בעניין חשיפת זהותה של ואלרי פליים, סוכנת הסי.איי.איי, והוא, מקללן, נאלץ לשקר בגללם לתקשורת בתדרוכי הבית הלבן.

 

מקללן גם לא חוסך את ביקורתו מהתקשורת האמריקאית וטוען כי "התקשורת האמריקאית עשתה לבוש חיים קלים" ולא מילאה את תפקידה.

 

אגב, הדוברת (הבלונדינית) הנוכחית של הבית הלבן, דנה פרינו, הודיעה כי "בוש עסוק מכדי להגיב לספרי זכרונות של פקידים לשעבר" ובתגובה לעצם הפרסום אמרה: "זה עצוב, זה לא הסקוט שאנחנו מכירים".