Im Ausland

החיים חזקים יותר
 
הוסף לקבועים שלי
רוצים להמליץ על הבלוג? לחצו כאן
קישור ישיר לבלוג
דף כניסה לישראבלוג
רסס


ברוכים הבאים למועדון המעריצים של שמילקיהו!

כינוי: רונן א. קידר
גיל: 52
רוצים מנוי? מלאו כאן את כתובת ה-email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח
חיפוש טקסט בקטעים:

חפש


פינת החתול


חתול עולה באש?
או שזו סתם הילה של קדוש?


בלוגים חביבים עלי
סינמסקופ
דגש קל
ליבריסטאן
אמיר אור
המתופפת הקטנה
החיים שמתחת לחיים
לדבר את האהבה הטובה
יעל ישראל עושה אהבה
מולטי קולטי - בלוג בישול
עדה
קיטי
Alon's Blog
תירס חם
סיטי בלונד
אדמיאל קוסמן
שירה ומחשבות
עיר מקלט
אני והעיר הקדושה


מורה נבוכים
באופן כללי
מי אני ומה אני עושה בגרמניה
מה אני בעצם מתרגם שם?
איך אני נראה עכשיו (מסופר)
החתול שנותן לי לגור אצלו
על ספר השירים שלי, "סימני נשיכה"
הבלוג השני שלי - מה שהיה מותר
זוטא - אם יש לכם רגע
-
שירים
zuhause
הגבול
חרדה
החומה (טכנולוגיה היא קיר)
היום הקצר ביותר
להיות גרמני (השיר מופיע בסוף הפוסט)
יראת אלוהים
בתוך הראש
מבקרים
שני שירים מתוך 'סימני נשיכה'
-
פרוזה
השואה היתה - פתיחה
עסקי הספרות
Life goes on
פרוטוקול


פוסטים מומלצים מבלוגים אחרים
על הרע שבעשיית הטוב / את תלכי בשדה
כן, אבל לא עכשיו / המתופפת הקטנה
תיאורית המחירים / המתופפת הקטנה
תשוקה היא תשוקה היא תשוקה / המתופפת הקטנה
אלוהים אדירים / miss kitty fantastico
אם הקירות / את תלכי בשדה
ב"נ ומ"מ רוקדות/ החיים שמתחת לחיים
קריאה ב'פרימה'/ורד דור
שנה וקללותיה/ אורי אלחייני
בקבוק מים/ מיכל ברגמן
מהר מהר שלא ייגמר /אסתי
על האומץ/עדה
על הקל והכבד/ את תלכי בשדה
צהריים בטוסקנה/אקס
סוף העולם/ שרה (הקודמת)
משחקים בבננות / אמיר אור וחברים
גברים מתוך קטלוג/ את תלכי בשדה
השתלשלות / אסתי ירושלמי בע"מ
בובת חרסינה / אסתי ירושלמי בע"מ
למה אני שונאת את השדים שבפנים / גן צועני
דו"ח מצב נקודתי - חלק ב' / טרף קל


קטעים לפי קטגוריות


 << אוקטובר 2006 >> 
א ב ג ד ה ו ש
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

הבלוג חבר בטבעות:
« הקומונה של לי » ±
« ישראלים בחו"ל » ±

ארכיון:

10/2006

הנקודה היהודית
(על העניין הזה רציתי לכתוב כבר זמן מה, ותמיד היו עניינים אחרים לעסוק בהם, אז איכשהו זה יוצא שזה דווקא בערב יום כיפור, ולא בכוונה. אבל אם כבר, זה מתאים)

כשהחלטנו שאנחנו עוברים לגרמניה, אחד הנושאים שחזר בשיחות עם כל מיני אנשים - קרובים ורחוקים - הוא איך אנחנו, כזוג יהודים-ישראלים, מרגישים עם לעבור לגור בגרמניה דווקא. זה היה בולט בעיקר על רקע העובדה שאנחנו כמעט ולא התייחסנו לנושא; מבחינתנו היתה הרבה התרגשות מהמעבר לארץ חדשה, ולמקום חדש, אבל לא חשבנו דווקא על 'הנקודה היהודית'. לעומת זאת, חברים שונים ומשונים טרחו לציין בפנינו את ההתנגדויות שלהם, כיהודים, לגרמניה ולגרמנים, להזהיר אותה מהאנטישמיות הגואה, ולהעלות את התהיה איך נוכל לקרוא למקום הזה 'בית'.
עכשיו, כשאנחנו כאן כבר חודש וקצת, שהיו קשים הרבה יותר ממה שחשבתי שיהיו, הרהרתי קצת בדברים האלו. אין ספק שמבחינה מסוימת, פעם אחר פעם נתקלתי בתחושה שקשה לי להתייחס למקום בתור בית, אם בשל ההתנהגויות המשונות של הגרמנים ואם בשל היצמדותם לשפה שלהם והתחושה שאני רחוק מלתפקד בה (ובמקביל גם קראתי מחדש את הספר הנפלא "רביעיית רוזנדורף", ותהיתי אם אי פעם אוכל לסגל לעצמי את הגרמנית כשפת כתיבה או שכמו הסופר אגון לוונטל המתואר שם תמיד אשאר כותב בלשון זרה ללשון המקום בו אני חי). אבל האלמנט האחר במשוואה, אותה 'נקודה יהודית', לא הופיעה כלל, ולמעשה כמעט שנשתכחה ממני לגמרי.
אולי זו העובדה שזארברוקן היא עיר בינונית עד קטנה ולא מרכז עירוני, אבל אני חייב לציין שהדבר הקרוב ביותר לאנטישמיות שנתקלנו בו הוא נימת פליאה עצומה שהשתלטה על קולו של גרמני מבוגר וחצי עיוור שהראה לנו בית להשכרה כשאמרנו שאנחנו מישראל והוא הגיב ב"אה! זי זינט יודן!" כשהוא מאריך את השורוק עד כמה שאפשר. באוכלוסייה הערבית של גרמניה דווקא נתקלנו לא מעט, ואף פיתחנו סוג של יחסי ידידות עם בעל מרכז האינטרנט הטורקי ועם מוכר הזיתים האיראני. אבל גם מהם לא חשנו עוינות, אולי רק - כפי שתיארה זאת אסנת - את העובדה ש"כאן הם מתנהגים בחופשיות ממש כמונו" (עובדה שבמחשבה שנייה אומרת בעיקר דברים רעים על החברה הישראלית).
העיסוק היחיד בזהות היהודית מאז שאנחנו כאן הגיע דווקא מהכיוון ההפוך, ממקור בלתי צפוי - ירון, המורה של אסנת, שלא היכרנו אותו כדתי במיוחד. תחילה הסתבר לנו במסעדות גרליץ שלפני כמה שנים הוא החליט לא לאכול חזיר מטעמי כשרות, ושהשנה הוא אף צם ביום כיפור. לא דברים מפתיעים, אבל בהחלט משהו לחשוב עליו כשהו מגיע מירון, אחד האנשים היותר חופשיים-במחשבתם שאני מכיר. וזה כמובן גרם לי לתהות, כי לא נראה שהדבר מגיע כהתנגדות לאיזושהיא אנטישמיות הרווחת פה (אנטי-מה?).
אז מה העניין? אני עוד לא פתרתי הכל, אבל באיזשהו מקום אני חושב שהיחס כאן ליהודים אינו של שנאה או תיעוב אלא של התעלמות; אחרי הכל, כאשר כל רבע שעה מצלצלים בכל רחבי השכונה פעמוני הכנסייה, תחושת הקהילה היא ברורה, והיהודים הם זיכרון ישן של משהו שהיה פעפ באירופה. ואיך אני מרגיש עם זה? שאלה פתוחה; נראה לאן הכל יתפתח בהמשך.

(ובלי קשר: קשת מרהיבה מהחלון מהווה עכשיו אקורד אחרון ליום הולדת חלומי שהיה לי, כולל טיול נהדר על חוף הזאאר עם פרחים, עצים, ברווזים וסירות משייטות, וארוחת פיקניק על ספסל הצופה לנהר, עם לחם צרפתי ממולא ברי ונקניק, וחצי בקבוק יין בורדו)

נכתב על ידי רונן א. קידר, 1/10/2006 17:47, ושייך לקטגוריות בשבילנו זו אירופה אירופה, מעברים 10-20-30
5 תגובות   הוספת תגובה     הצגת תגובות כאן     0 הפניות (TrackBack) לכאן     קישור ישיר לקטע     שלח ל'שווה קריאה'     הוסף למומלצים שלי     לקטע הקודם     לקטע הבא     לבלוג המלא
התגובה האחרונה היתה של ענבל ב-8/10/2006 04:04



45,971
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לרונן א. קידר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על רונן א. קידר ועליו/ה בלבד