Im Ausland

החיים חזקים יותר
 
הוסף לקבועים שלי
רוצים להמליץ על הבלוג? לחצו כאן
קישור ישיר לבלוג
דף כניסה לישראבלוג
רסס


ברוכים הבאים למועדון המעריצים של שמילקיהו!

כינוי: רונן א. קידר
גיל: 52
רוצים מנוי? מלאו כאן את כתובת ה-email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח
חיפוש טקסט בקטעים:

חפש


פינת החתול


חתול עולה באש?
או שזו סתם הילה של קדוש?


בלוגים חביבים עלי
סינמסקופ
דגש קל
ליבריסטאן
אמיר אור
המתופפת הקטנה
החיים שמתחת לחיים
לדבר את האהבה הטובה
יעל ישראל עושה אהבה
מולטי קולטי - בלוג בישול
עדה
קיטי
Alon's Blog
תירס חם
סיטי בלונד
אדמיאל קוסמן
שירה ומחשבות
עיר מקלט
אני והעיר הקדושה


מורה נבוכים
באופן כללי
מי אני ומה אני עושה בגרמניה
מה אני בעצם מתרגם שם?
איך אני נראה עכשיו (מסופר)
החתול שנותן לי לגור אצלו
על ספר השירים שלי, "סימני נשיכה"
הבלוג השני שלי - מה שהיה מותר
זוטא - אם יש לכם רגע
-
שירים
zuhause
הגבול
חרדה
החומה (טכנולוגיה היא קיר)
היום הקצר ביותר
להיות גרמני (השיר מופיע בסוף הפוסט)
יראת אלוהים
בתוך הראש
מבקרים
שני שירים מתוך 'סימני נשיכה'
-
פרוזה
השואה היתה - פתיחה
עסקי הספרות
Life goes on
פרוטוקול


פוסטים מומלצים מבלוגים אחרים
על הרע שבעשיית הטוב / את תלכי בשדה
כן, אבל לא עכשיו / המתופפת הקטנה
תיאורית המחירים / המתופפת הקטנה
תשוקה היא תשוקה היא תשוקה / המתופפת הקטנה
אלוהים אדירים / miss kitty fantastico
אם הקירות / את תלכי בשדה
ב"נ ומ"מ רוקדות/ החיים שמתחת לחיים
קריאה ב'פרימה'/ורד דור
שנה וקללותיה/ אורי אלחייני
בקבוק מים/ מיכל ברגמן
מהר מהר שלא ייגמר /אסתי
על האומץ/עדה
על הקל והכבד/ את תלכי בשדה
צהריים בטוסקנה/אקס
סוף העולם/ שרה (הקודמת)
משחקים בבננות / אמיר אור וחברים
גברים מתוך קטלוג/ את תלכי בשדה
השתלשלות / אסתי ירושלמי בע"מ
בובת חרסינה / אסתי ירושלמי בע"מ
למה אני שונאת את השדים שבפנים / גן צועני
דו"ח מצב נקודתי - חלק ב' / טרף קל


קטעים לפי קטגוריות


 << ינואר 2007 >> 
א ב ג ד ה ו ש
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

הבלוג חבר בטבעות:
« הקומונה של לי » ±
« ישראלים בחו"ל » ±

ארכיון:

1/2007

שירה עברית
בגיחה הקצרה שלי לארץ הספקתי גם קצת להתעדכן בעולם העמוס ורווי-המתחים של כתבי-העת לשירה בישראל. לכאורה, מדובר באבסורד אמיתי, שכן, כפי שכתבה שימבורסקה, רק 'אחדים אוהבים שירה', והרבה מאלו הם המשוררים עצמם, ובישראל - על אחת כמה וכמה; במצב כזה, נראה היה הגיוני שחובבי השירה בישראל יתאחדו בכתב-עת אחד או שניים איכותיים וינסו יחד להביא את שירתם לקהל הרחב, או לפחות לקהל המצומצם של שוחרי האמנות. אלא שזה לא קורה: כתבי-עת לשירה צצים ללא הרף, מכל המינים והצבעים, החל מכתב-פלסתר על נייר עיתון שכמה שירים מצורפים אליו כתירוץ ('כתם'), המשך בכתב-עת סטודנטיאלי שהעיצוב הוא הנקודה החזקה ביותר בו ('מגמה') וכלה אפילו באסופה נאה של שירים בכריכת קרטון הצהרתית עם מסע השקה כלל-ארצי לגיבוי ('דקה'). על רקע המבול המטורף הזה הופכים מיד כתבי-העת החדשים של השנה-שנתיים האחרונות ('הו!', 'מטעם', 'מעין' וכו') לוותיקים בשטח, ואלו שיוצאים כבר מספר שנים ('משיב הרוח', 'שבו') לוותיקים-שבוותיקים; אין מה לדבר על כתבי-עת שיוצאים 15 שנה או יותר, שכן בזמן המואץ של היסטוריית כתבי-העת הם נראים כמי שהופיעו בד בבד עם התפרדות היבשות והתפתחות האדם מן הקוף, אי-שם בשחר ההיסטוריה.
15 שנה, אגב, לא היה פרק זמן שנזרק סתם כך; זהו, בערך, משך קיומו של כתב העת 'הליקון', שהוא גם נושאן של מספר מתקפות מצד כתבי-העת האולטרה-צעירים. 'הליקון' אמנם נולד כאוונגארד, תוך ניסיון לקרוא תיגר על כתבי העת הוותיקים של אותה תקופה ועל שיטת הקליקות ששלטה אז בשירה הישראלית, אבל כיום, בעיני כתבי-העת החדשים, הוא הממסד השירי בהתגלמותו. ולא רק בעיניהם: הרי ההוכחה הטובה ביותר להיותו של מוסד 'מרכז' בתחום מסוים, היא עצם העובדה שהשחקנים החדשים בשיח (אנשי השוליים) תוקפים אותו שוב ושוב (יש תיאוריה יפה של איתמר אבן-זוהר על הנושא הזה). המתקפות הן אולי אף סימן מובהק יותר למרכזיות של 'הליקון' מאשר נסיונות החיקוי (ביניהם כיתת השירה שפתחו אנשי 'משיב הרוח' כדוגמת בית הספר לשירה של 'הליקון'), ולו בגלל שהן מוכיחות שאפילו למתנגדים האידיאולוגיים של השיטה קשה להתעלם משחקן כה מרכזי בשטח.
הנקודה המעניינת היא שהמרכזיות של 'הליקון' ברורה בערך לכולם - פרט לאנשי 'הליקון' עצמם. הסיבה פשוטה: כשמסתכלים מבפנים, ניתן לראות שכל פעילות הליקון מתבססת על 3-4 עובדים בשכר ומספר מצומצם של מתנדבים, וקשה לראות איך גוף יכול להיות 'מרכז' על בסיס רעוע שכזה. אולי העובדה ש'הליקון' היא בכל זאת מרכז מעידה יותר מכל על מצבה הקשה של השירה בישראל: נראה שכתבי-עת רבים מתקוטטים על עור הדוב כאשר ברשותם, במקרה הטוב, עכבר.




נקודה מעניינת אחת לגבי מבול כתבי-העת החדשים (כולל עוד כמה המוקדשים לפרוזה) היא שכולם נדרשים לפורמט הישן והטוב של דפוס על נייר. על אף היתרונות המובהקים של האינטרנט (פחות הוצאות, יותר נראות), ובניגוד לטיעונים המסורתיים המציבים את הפלורליזם של הרשת כגורם מרכזי בהתפוצצות מרחב היצירתי, בחרו "מגמה", "דקה", "כתם", "אשמורת", "מסמרים", "מעין", "אורבניה" ואחרים לצאת דווקא בדפוס, ואילו שני הנסיונות שנעשו עד כה ליצירת כתב-עת אינטרנטי לשירה - "דג אנונימי" ו"אוקפי" - הלכו לעולמם בשלב מוקדם ולא הותירו יורשים משמעותיים. מה זה אומר? האם העמדה המסורתית, המעניקה חשיבות דווקא לנייר, ניצחה? ואיך זה שלא קם עדיין מישהו רציני והקים אתר שירה ראוי לשמו, לאו דווקא בפורמט המגביל של כתב-עת היוצא אחת לחודש, אלא כזה המנצל את יתרונות האינטרנט?




פינת הגילוי הנאות:
1. אני בוגר כיתת השירה של 'הליקון', לימדתי בכיתת השירה, השתתפתי כמפיק בפסטיבל "שער" וספרי הראשון עומד לראות אור בקרוב בהוצאה.
2. פרסמתי שירים בחלק לא קטן מכתבי העת המצוינים לעיל, ואני מכיר באופן אישי כמה מהעורכים.
3.עייפתי מתגובות שמאשימות אותי, ישירות או בעקיפין, בהתנשאות. אני תוהה כמה מתוכן נובעות מהזיהוי שלי עם 'הליקון' לאור סעיף 1, ומהוות נגזרת של המתקפה על 'ממסד הליקון' הנערכת כיום בישראל.

נכתב על ידי רונן א. קידר, 19/1/2007 00:38, ושייך לקטגוריות אמנות, שחרור קיטור, אינטרנט
3 תגובות   הוספת תגובה     הצגת תגובות כאן     1 הפניות (TrackBack) לכאן     קישור ישיר לקטע     שלח ל'שווה קריאה'     הוסף למומלצים שלי     לקטע הקודם     לקטע הבא     לבלוג המלא
התגובה האחרונה היתה של עדה ב-19/1/2007 11:45



45,971
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לרונן א. קידר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על רונן א. קידר ועליו/ה בלבד