Im Ausland

החיים חזקים יותר
 
הוסף לקבועים שלי
רוצים להמליץ על הבלוג? לחצו כאן
קישור ישיר לבלוג
דף כניסה לישראבלוג
רסס


ברוכים הבאים למועדון המעריצים של שמילקיהו!

כינוי: רונן א. קידר
גיל: 52
רוצים מנוי? מלאו כאן את כתובת ה-email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח
חיפוש טקסט בקטעים:

חפש


פינת החתול


חתול עולה באש?
או שזו סתם הילה של קדוש?


בלוגים חביבים עלי
סינמסקופ
דגש קל
ליבריסטאן
אמיר אור
המתופפת הקטנה
החיים שמתחת לחיים
לדבר את האהבה הטובה
יעל ישראל עושה אהבה
מולטי קולטי - בלוג בישול
עדה
קיטי
Alon's Blog
תירס חם
סיטי בלונד
אדמיאל קוסמן
שירה ומחשבות
עיר מקלט
אני והעיר הקדושה


מורה נבוכים
באופן כללי
מי אני ומה אני עושה בגרמניה
מה אני בעצם מתרגם שם?
איך אני נראה עכשיו (מסופר)
החתול שנותן לי לגור אצלו
על ספר השירים שלי, "סימני נשיכה"
הבלוג השני שלי - מה שהיה מותר
זוטא - אם יש לכם רגע
-
שירים
zuhause
הגבול
חרדה
החומה (טכנולוגיה היא קיר)
היום הקצר ביותר
להיות גרמני (השיר מופיע בסוף הפוסט)
יראת אלוהים
בתוך הראש
מבקרים
שני שירים מתוך 'סימני נשיכה'
-
פרוזה
השואה היתה - פתיחה
עסקי הספרות
Life goes on
פרוטוקול


פוסטים מומלצים מבלוגים אחרים
על הרע שבעשיית הטוב / את תלכי בשדה
כן, אבל לא עכשיו / המתופפת הקטנה
תיאורית המחירים / המתופפת הקטנה
תשוקה היא תשוקה היא תשוקה / המתופפת הקטנה
אלוהים אדירים / miss kitty fantastico
אם הקירות / את תלכי בשדה
ב"נ ומ"מ רוקדות/ החיים שמתחת לחיים
קריאה ב'פרימה'/ורד דור
שנה וקללותיה/ אורי אלחייני
בקבוק מים/ מיכל ברגמן
מהר מהר שלא ייגמר /אסתי
על האומץ/עדה
על הקל והכבד/ את תלכי בשדה
צהריים בטוסקנה/אקס
סוף העולם/ שרה (הקודמת)
משחקים בבננות / אמיר אור וחברים
גברים מתוך קטלוג/ את תלכי בשדה
השתלשלות / אסתי ירושלמי בע"מ
בובת חרסינה / אסתי ירושלמי בע"מ
למה אני שונאת את השדים שבפנים / גן צועני
דו"ח מצב נקודתי - חלק ב' / טרף קל


קטעים לפי קטגוריות


 << פברואר 2007 >> 
א ב ג ד ה ו ש
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28      

הבלוג חבר בטבעות:
« הקומונה של לי » ±
« ישראלים בחו"ל » ±

ארכיון:

2/2007

מגדל בבל
מזג האוויר האביבי נמשך, ואולי מחר גם נסתובב ויהיו תמונות חדשות. בינתיים, אני חייב לכם פתרון לחידה מהפוסט הקודם. אז מה משותף לפלסטינים, לשארל דה גול, לבאבילון חמש ולסלטיקס? כולם נקראים על שם עמים קדומים שנכחדו מזמן, ורק שמם עוד חי אתנו. הפלסטינים הם גלגול של הפלישתים הקדמונים, שישבו בעזה ובנותיה; תחנת החלל באבילון חמש נקראת על שם בבל (באנגלית); הבוסטון סלטיקס קיבלו את שמם מהאירים של בוסטון, שנזכרו בשורשים הקלטיים שלהם; ושארל דה גול (ששמו נכתב De Gaul) הוא כמובן יורש של הגאלים הגאים, עמו של אסטריקס הלוחם ברומאים.
ולמה חשבתי על זה? הכל התחיל כשעברתי בדרך לעיר על פני מועדון לילה סגור בשם Babylon, ונזכרתי שזה היה גם שמו של מועדון הגייז בסדרה 'הכי גאים שיש'. ואז הרהרתי בבבלים הקדמונים, עם גאה ששלט במסופוטמיה תקופה לא קצרה ותרם הרבה לתרבות המערבית - החל מתגליות אסטרונומיות מרתקות ועד קובץ החוקים הראשון בהיסטוריה. אבל באופן מעוות, שמם של הבבלים נותר בתודעה לא בזכות השגיהם הרבים, אלא בגלל סיפור אחד שבכלל לא עוסק בהם - אותה פרשייה עם המגדל העולה לשמיים, המופיעה בכלל בספרי הקודש של עם אחר. בזכות המגדל הזה נקשרו הבבלים לעד לחטא היוהרה כנגד האל - ולעונשו, פיצול שפות האדם ללשונות שונות כדי למנוע מאתנו להבין זה את זה (ולספק פרנסה לאלפי מורים, מתרגמים, מדובבים, בלשנים ומילונאים). באופן מעניין התגלגל הקישור הראשון עד שקבע, בתודעה הנוצרית, את Babylon כעיר החטאים, כמעט באותה רמה כמו סדום, וכך - בהפוך-על-הפוך - גרם לקהילות 'חוטאות' (גייז וקלאברים) לאמץ אותה כמציינת מאורות חטאים, מועדוני לילה וחדרי חושך. במקביל הפך גם העונש את עורו, ואף כי המושג 'בבל' עוד מציין אי-הבנה לשונית (למשל בסרטו החדש של אינאריטו, המועמד לאוסקר) הרי שבמקרים רבים הוא מציין דווקא את מה שמגשר בין הלשונות (תוכנת באבילון, תחנת החלל באבילון חמש, 'דג בבל' של דאגלס אדאמס ועוד) ובכך 'עוקף' את העונש שהשית האל על הבבלים.
כדי להשלים את התמונה, יש לציין שהבבלים ממשיכים אתנו לא רק בזכות המגדל, אלא גם בזכות אינטרקציה נוספת שלהם עם היהודים - גלות בבל. במהלך גלות בבל כתבו חכמי היהודים את התלמוד הבבלי, שהאזכור הבולט ביותר שלו בתרבות החילונית של היום הוא שכונה בצפון תל אביב ('בבלי'). אותה גלות היא גם שנתנה לנו את 'על נהרות בבל, שם ישבנו גם בכינו', משפט מחץ שהפך להמנון ספירטואלי ואז ללהיט ריקודים של בוני אם. מעניין מי היה הדי.ג'יי. הראשון שהבריק וניגן את Rivers of Babylon במועדון בשם Babylon.
מהבבלים המשכתי כמובן לעמים קדומים אחרים שהסתובבו באזור ובכלל, אבל לצערי לא הותירו כל-כך הרבה אזכורים שמיים בתרבות הפופ. העמונים חיים וקיימים ברבת עמון, המואבים העניקו את שמם לעיר ביוטה ול
פצצה רבת עוצמה, הפלישתים הפכו לפלסטינים (וגם לכינוי גנאי לאדם חסר תרבות - philistine), ויש כמובן את הדוגמאות מהחידה שבראש העמוד (אם יש לכם עוד דוגמאות של עמים שנכחדו אך שמם השתמר כמושג תרבותי - אשמח להוסיפם לרשימה). אבל אחרים - למשל האכדים, הארמים, היבוסים והחיתים - נכחדו מבלי ששמם השתמר בתרבות, ושמם אינו מעלה אפילו בדל של הקשר בקורא של היום. עצוב? לא יודע. האם עדיף לא להיזכר כלל או להיזכר בזכות שתי אנקדוטות בהיסטוריה של עם אחר? שנשאל את הבבלים?

תיקון: טוב, ככה זה כשכותבים פוסט ולא בודקים קודם בוויקיפדיה. עיון מחודש כאן תיקן את הרושם שהיה לי שהקישור בין בבל לחטא נבע מסיפור המגדל, והחליף אותו בסיפור הרבה יותר מסובך. מה שנכנס באמצע הוא חזון יוחנן מ'הברית החדשה', שם הופכת בבל ההיסטורית ל'זונה הגדולה בבל', המייצגת את שלטון הרשע שיש להתקומם נגדו ושייפול עם אחרית הימים. לפי רוב החוקרים, בבל היא מטאפורה לרומא, ששלטה אז בעולם הנוצרי; אבל מה שמעניין בהקשר האטימולוגי הוא הסיבה שדווקא השם 'בבל' נבחר למטאפורה הזו, והסיבה היא כנראה הקישור בין בבל לשלטון דכאני עוד מימי גלות בבל. בקיצור, זה לא המגדל, זו הגלות.

תיקון 2: התלמוד הבבלי לא נוצר בתקופת הגלות אלא שנים מאוחר יותר, ורק קיבל את שמו מהשם היהודי לאותה ממלכה קדומה (תודה ליעל על התיקון).

נכתב על ידי רונן א. קידר, 17/2/2007 22:54, ושייך לקטגוריות אטימולוגיה בשקל תשעים
24 תגובות   הוספת תגובה     הצגת תגובות כאן     0 הפניות (TrackBack) לכאן     קישור ישיר לקטע     שלח ל'שווה קריאה'     הוסף למומלצים שלי     לקטע הקודם     לקטע הבא     לבלוג המלא
התגובה האחרונה היתה של ארי ב-21/2/2007 14:29



45,971
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לרונן א. קידר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על רונן א. קידר ועליו/ה בלבד