Im Ausland

החיים חזקים יותר
 
הוסף לקבועים שלי
רוצים להמליץ על הבלוג? לחצו כאן
קישור ישיר לבלוג
דף כניסה לישראבלוג
רסס


ברוכים הבאים למועדון המעריצים של שמילקיהו!

כינוי: רונן א. קידר
גיל: 52
רוצים מנוי? מלאו כאן את כתובת ה-email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח
חיפוש טקסט בקטעים:

חפש


פינת החתול


חתול עולה באש?
או שזו סתם הילה של קדוש?


בלוגים חביבים עלי
סינמסקופ
דגש קל
ליבריסטאן
אמיר אור
המתופפת הקטנה
החיים שמתחת לחיים
לדבר את האהבה הטובה
יעל ישראל עושה אהבה
מולטי קולטי - בלוג בישול
עדה
קיטי
Alon's Blog
תירס חם
סיטי בלונד
אדמיאל קוסמן
שירה ומחשבות
עיר מקלט
אני והעיר הקדושה


מורה נבוכים
באופן כללי
מי אני ומה אני עושה בגרמניה
מה אני בעצם מתרגם שם?
איך אני נראה עכשיו (מסופר)
החתול שנותן לי לגור אצלו
על ספר השירים שלי, "סימני נשיכה"
הבלוג השני שלי - מה שהיה מותר
זוטא - אם יש לכם רגע
-
שירים
zuhause
הגבול
חרדה
החומה (טכנולוגיה היא קיר)
היום הקצר ביותר
להיות גרמני (השיר מופיע בסוף הפוסט)
יראת אלוהים
בתוך הראש
מבקרים
שני שירים מתוך 'סימני נשיכה'
-
פרוזה
השואה היתה - פתיחה
עסקי הספרות
Life goes on
פרוטוקול


פוסטים מומלצים מבלוגים אחרים
על הרע שבעשיית הטוב / את תלכי בשדה
כן, אבל לא עכשיו / המתופפת הקטנה
תיאורית המחירים / המתופפת הקטנה
תשוקה היא תשוקה היא תשוקה / המתופפת הקטנה
אלוהים אדירים / miss kitty fantastico
אם הקירות / את תלכי בשדה
ב"נ ומ"מ רוקדות/ החיים שמתחת לחיים
קריאה ב'פרימה'/ורד דור
שנה וקללותיה/ אורי אלחייני
בקבוק מים/ מיכל ברגמן
מהר מהר שלא ייגמר /אסתי
על האומץ/עדה
על הקל והכבד/ את תלכי בשדה
צהריים בטוסקנה/אקס
סוף העולם/ שרה (הקודמת)
משחקים בבננות / אמיר אור וחברים
גברים מתוך קטלוג/ את תלכי בשדה
השתלשלות / אסתי ירושלמי בע"מ
בובת חרסינה / אסתי ירושלמי בע"מ
למה אני שונאת את השדים שבפנים / גן צועני
דו"ח מצב נקודתי - חלק ב' / טרף קל


קטעים לפי קטגוריות


 << אפריל 2007 >> 
א ב ג ד ה ו ש
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

הבלוג חבר בטבעות:
« הקומונה של לי » ±
« ישראלים בחו"ל » ±

ארכיון:

4/2007

תלוי בנקודת המבט

ויקיפדיה היא אנציקלופדיית-רשת שימושית, שכל אחד יכול לערוך (אבל לא כל עריכה נשמרת). הזכרתי אותה כאן כבר מספר פעמים, והפניתי אליה הרבה יותר. באופן מוצהר, הוויקיפדיה באנגלית (וכל אחיותיה) אמונות על עיקרון שנקרא "נקודת מבט נייטרלית" (Neutral point of view; בקיצור נמ"נ או NPOV) - דהיינו שהכתיבה על כל נושא תיעשה בצורה מרוחקת ונייטרלית ככל האפשר, על מנת שהערכים ישקפו עובדות והסכמות ולא אמונות ודעות פרטיים של הכותבים. מהי בדיוק נמ"נ הוא נושא לוויכוח ער בכל מקום שנפגשים בו שני וויקיפדים (וכמו אצל יהודים, לפחות שלוש דעות), ולא בכדי: ההנחה שאנציקלופדיה נכתבת מאיזו 'נקודת משען' חיצונית היפותטית, מעין 'מבטו של אלוהים על הקוסמוס' רחוקה מלהיות מדויקת, ואפשר לשלוף אנציקלופדיות נייר רבות כדי להראות שערכים רבים בהם משקפים היטב את נקודת המבט של כותביהם, שאינם בהכרח נייטרלי. הוויכוח על נקודת המבט (אם תרצו - על הנראטיב) מתחדד בוויקיפדיה, שמעצם היותה אינטרנטית ומתחדשת עוסקת יותר באנשים הנמצאים בלב החדשות ובאירועים שטרם יבש עליהם הדיו; אבל מחלוקות על נקודת מבט ועל נייטרליות עולות גם בערכים היסטוריים (למשל מלחמת העצמאות) או מדעיים (אבולוציה, מישהו?). ערן בילינסקי, אחד הכותבים הבולטים בוויקיפדיה העברית, פירט לאחרונה בבלוג שלו את התפיסה שלו לגבי ויקיפדיה. אם אני קורא אותו נכון, בילינסקי בעצם מודה שהשאיפה לנקודת מבט נייטרלית היא משימה בלתי אפשרית, ומאתר נכונה את נטייתה של ויקיפדיה לשקף את העמדה ההגמונית, אותה הוא מכנה 'קונצנזוס'. העמדה הזו משתנה, כמובן, משפה לשפה; הוויקיפדיה העברית, למשל, מבטאת היטב את הנראטיב היהודי-ציוני-אשכנזי-מרכזי, המנצח במאבקים עם נראטיבים אחרים משמאל ומימין: בוויקי העברית כל הארגונים הפלסטיניים (כולל 'כוח 17') הם ארגוני טרור, ואילו האצ"ל והלח"י היו רק 'מחתרות'; מצד שני, היישובים מעבר לקו הירוק הם 'התנחלויות' ולא 'יישובים' כפי שדורש הימין. בעצם, בכך שהוא מודה שוויקיפדיה משקפת את ההגמוניה, עושה בילינסקי שירות חשוב לשוליים; שהרי חשיפת העובדה שהנראטיב ה'לא פוליטי/לא מוטה/נייטרלי' הוא בעצם 'פוליטי/מוטה/לא נייטרלי' בדיוק כמו כל האחרים, ושהוא משרת לא קבוצת שוליים זו או אחרת אלא את ההגמוניה, שומטת את הדרישה לקבלתו של נראטיב זה כפשוטו על-ידי כולם, ובעצם שומטת את הקרקע מתחת להגדרתו כ'קונצנזוס' (בסיס משותף שעליו כולם מסכימים). בילינסקי עושה עוד צעד מרתק, ולאחר שחשף את ההטיה לטובת ההגמוניה בוויקיפדיה, הוא קובע כי זה גם מה שצריך להיות (דהיינו 'הרצוי הוא המצוי'). ההסבר הוא שאנציקלופדיה אמורה לשקף את הידע הקיים בחברה ולא לשאוף לשנותו. בכך הוא כמובן צודק, אך רק בהנחה ש'מה שהיה הוא שיהיה' ושוויקיפדיה אמורה להיות אנציקלופדיה ככל אנציקלופדיה אחרת, רק ברשת ועם גישה חופשית. בעיני זוהי גישה מצרה, ששוללת מראש את האפשרות שהמדיום החדש (הן האינטרנט והן פורמט הוויקי) ישנה גם את כללי המשחק, כמו שהמצאת הקולנוע, למשל, שינתה חלק מכללי המשחק במערכת היחסים בין אמנות ובידור. כוונתי אינה דווקא לכך שבוויקיפדיה צריכה לשלוט עמדה אחרת מהעמדה ההגמונית בחוץ (שכן אז זו פשוט החלפה של הגמוניה בהגמוניה) אלא שבזכות הפורמט האינטרנטי, שאין בו בעיות מקום, אפשר במקרים רבים לנהל משא ומתן בין נראטיבים שונים ולכתוב ערך שמכיר ביותר מאחד. אפשר לראות דוגמא מעניינת בערך טרור (כדאי להציץ בדף השיחה), שם נפתר ויכוח על הגדרות שונות של המונח באמצעות כתיבת פרק שלם על ההיסטוריה של הגדרת המונח ועל הוויכוח סביבו. זהו בעיני הדיאלוג שמאפשר הפורמט החדש, והמרתו בשיקוף ישיר של ההגמוניה המקובלת פירושה לרדד הרבה מהיתרונות של וויקיפדיה, וחבל.

נכתב על ידי רונן א. קידר, 28/4/2007 02:31, ושייך לקטגוריות מונולוגים מהאמבט, אינטרנט
תגיות בטכנורטי: ,

10 תגובות   הוספת תגובה     הצגת תגובות כאן     0 הפניות (TrackBack) לכאן     קישור ישיר לקטע     שלח ל'שווה קריאה'     הוסף למומלצים שלי     לקטע הקודם     לקטע הבא     לבלוג המלא
התגובה האחרונה היתה של רונן א. קידר ב-30/4/2007 09:11



45,971
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לרונן א. קידר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על רונן א. קידר ועליו/ה בלבד