Im Ausland

החיים חזקים יותר
 
הוסף לקבועים שלי
רוצים להמליץ על הבלוג? לחצו כאן
קישור ישיר לבלוג
דף כניסה לישראבלוג
רסס


ברוכים הבאים למועדון המעריצים של שמילקיהו!

כינוי: רונן א. קידר
גיל: 52
רוצים מנוי? מלאו כאן את כתובת ה-email שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח
חיפוש טקסט בקטעים:

חפש


פינת החתול


חתול עולה באש?
או שזו סתם הילה של קדוש?


בלוגים חביבים עלי
סינמסקופ
דגש קל
ליבריסטאן
אמיר אור
המתופפת הקטנה
החיים שמתחת לחיים
לדבר את האהבה הטובה
יעל ישראל עושה אהבה
מולטי קולטי - בלוג בישול
עדה
קיטי
Alon's Blog
תירס חם
סיטי בלונד
אדמיאל קוסמן
שירה ומחשבות
עיר מקלט
אני והעיר הקדושה


מורה נבוכים
באופן כללי
מי אני ומה אני עושה בגרמניה
מה אני בעצם מתרגם שם?
איך אני נראה עכשיו (מסופר)
החתול שנותן לי לגור אצלו
על ספר השירים שלי, "סימני נשיכה"
הבלוג השני שלי - מה שהיה מותר
זוטא - אם יש לכם רגע
-
שירים
zuhause
הגבול
חרדה
החומה (טכנולוגיה היא קיר)
היום הקצר ביותר
להיות גרמני (השיר מופיע בסוף הפוסט)
יראת אלוהים
בתוך הראש
מבקרים
שני שירים מתוך 'סימני נשיכה'
-
פרוזה
השואה היתה - פתיחה
עסקי הספרות
Life goes on
פרוטוקול


פוסטים מומלצים מבלוגים אחרים
על הרע שבעשיית הטוב / את תלכי בשדה
כן, אבל לא עכשיו / המתופפת הקטנה
תיאורית המחירים / המתופפת הקטנה
תשוקה היא תשוקה היא תשוקה / המתופפת הקטנה
אלוהים אדירים / miss kitty fantastico
אם הקירות / את תלכי בשדה
ב"נ ומ"מ רוקדות/ החיים שמתחת לחיים
קריאה ב'פרימה'/ורד דור
שנה וקללותיה/ אורי אלחייני
בקבוק מים/ מיכל ברגמן
מהר מהר שלא ייגמר /אסתי
על האומץ/עדה
על הקל והכבד/ את תלכי בשדה
צהריים בטוסקנה/אקס
סוף העולם/ שרה (הקודמת)
משחקים בבננות / אמיר אור וחברים
גברים מתוך קטלוג/ את תלכי בשדה
השתלשלות / אסתי ירושלמי בע"מ
בובת חרסינה / אסתי ירושלמי בע"מ
למה אני שונאת את השדים שבפנים / גן צועני
דו"ח מצב נקודתי - חלק ב' / טרף קל


קטעים לפי קטגוריות


 << אוגוסט 2011 >> 
א ב ג ד ה ו ש
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

הבלוג חבר בטבעות:
« הקומונה של לי » ±
« ישראלים בחו"ל » ±

ארכיון:

8/2011

יוקר המחייה

על רקע המחאה החברתית בארץ, נשמעות מדי פעם טענות שזו 'מחאה של מפונקים' ושהמוחים מתלוננים על מחירים של 'מותרות'. ההגדרה של מותרות היא כמובן עניין יחסי (לפני מאה שנה, מקלחת חמה היתה מותרות שרק העשירים הרשו לעצמם), אבל נבחרי הציבור היקרים שלנו כבר הגדירו זאת במונחי סושי, נרגילות, מסעדות ונסיעות לחו"ל.

כדי לברר האם אמנם יוקר המחייה בישראל הוא אגדה שנוגעת רק לחובבי הסושי והמכורים לדירות בתל אביב, החלטנו לבצע השוואה קטנה בין מחירים של מוצרי יסוד של ממש, בין גרמניה לבין ישראל. השוואות מחירים בין מדינות הן עניין בעייתי בדרך כלל, כי צריך לנסות ולהימנע מאפקטים מקומיים (שרלוונטיים לסופרמרקט אחד מסוים) ועונתיים (מבצעים, עונות מוצרים מסוימים וכו'), לקחת בחשבון את ההבדל בין מוצרים מיובאים לייצור מקומי (אבוקדו עולה המון בגרמניה, אוכמניות עולות המון בישראל), ולהתחשב גם בגורמים כמו השכר במשק, שקובע את כוח הקנייה של הצרכן הממוצע.

כדי לא להיכנס לתחומי המותרות, הגבלנו את המחקר למוצרי יסוד של ממש - שמן, מלח, סוכר, חלב וכד' - ולצדם כמה מוצרים קצת פחות יסודיים, אבל גם כאלה שאפשר למצוא בכל בית. את המוצרים האלה קנינו בסופרמרקט סמוך לביתנו בברלין (מרחק חמש דקות הליכה בקושי). הסופר שייך לרשת Edeka, שאינה נחשבת אחת הרשתות הזולות בגרמניה (רשת Aldi, שבה אנחנו קונים בדרך כלל, זולה יותר); מצד שני, ברוב המקרים קנינו את המוצרים מהמותג הפרטי של הסופר, מה שמנמיך את המחיר ומקרב אותו למחירים ברשת הזולה יותר. עם זאת, לא מדובר במוצרים במבצע. את המחירים הכפלנו בחמש (פלוס מינוס שער האירו כרגע; ההבדלים שגילינו כ"כ גדולים, שהשער המדויק באמת לא משנה) כדי להגיע למחיר בש"ח.

את מחירי המוצרים בארץ מצאנו באמצעות האתר הסופר, שלהבנתנו מספק אף הוא מחירים 'רגילים' (כלומר: לא במבצע) ממגוון רשתות שיווק וסופרמרקטים בארץ. בכל המקרים, כשהיו אפשרויות בחרנו את המוצר הזול ביותר האפשרי - לא ממותג, לא באריזה מיוחדת, לא שום דבר.

 

התוצאות? מרתקות.

 

ניקח קמח למשל. מוצר יסוד ללא ספק. אומרים שאם אין קמח אין תורה, אבל בארץ שנתנה לעולם את התורה, מסתבר שקמח זה עניין יקר יחסית. ק"ג קמח חיטה רגיל לגמרי עולה בשופרסל 3.29 ש"ח, וב'רמי לוי' (רשת שנחשבת זולה במיוחד, אאל"ט) 2.60 ש"ח. בברלין? 0.25 אירו, שהם 1.25 ש"ח.

חלב עמיד יש תמיד, נכון? אבל רק אם משלמים. ליטר חלב עמיד עולה בשופרסל 6.99 ש"ח, ואצל רמי לוי 5.40. בברלין? 0.60 אירו, שהם שלושה ש"ח בדיוק.

חשבנו ששמן זית יהיה בטוח זול יותר בישראל. אחרי הכל, ארץ שופעת זיתים אנחנו, וגרמניה ממש לא. יש הרבה סוגים של שמן זית בחנויות, ומשום מה דווקא המיובאים מספרד עולים בישראל פחות. 750 מ"ל של שמן זית יד מרדכי כתית מעולה עולים 44.99 ש"ח בשופרסל, 29.40 ש"ח אצל רמי לוי (היה מבצע או משהו?); 750 מ"ל של שמן זית 'בורחס' מיובא עולים 33-37 ש"ח בשופרסל, וכאן רמי לוי דווקא דומה במחיר. בגרמניה (הפעם בסופר המעט-יותר-זול, ברשת Aldi) קנינו 750 מ"ל של שמן זית כתית מעולה, מיובא מספרד, ב-2.60 אירו, שהם 13 ש"ח.

גבינה צהובה היא אמנם לא מוצר בפיקוח, אבל אני מתקשה לחשוב על משפחה עם ילדים שבשבילה זה נחשב מותרות. כדי לא להסתבך עם מוצרי יבוא החלטנו לקנות במקרה הזה גבינה מקומית הן בישראל והן בגרמניה.בישראל מדובר ב-400 ג' של גבינת עמק של תנובה, בפרוסות; המחיר שמצאנו הוא 31.31 ש"ח בשופרסל, 25 ש"ח אצל רמי לוי. בברלין בחרנו גבינת גאודה הולנדית בפרוסות (מקומי, כי זה בתוך האיחוד האירופי), שגם אותה קנינו ב-Aldi. המחיר? 1.89 אירו, כלומר 9.50 ש"ח.

בתחום היוגורט-עם-פירות (עוד מוצר שהוא די בגדר חובה למשפחות עם ילדים או למכורים כמוני), היה הרבה יותר קשה להשוות, כי משום מה רוב היוגורטים שנמכרים בארץ הם מוצרי יבוא (למה בעצם?), או לא בגודל המתאים להשוואה עם גרמניה. אבל רק לשם ההשואה, גביע יופלה (תנובה) בגודל 150 ג' עולה 3.70 ש"ח, גביע יוגורט עם פירות של מולר עולה 5.09 ש"ח, ואפילו יוגורט באדי בטעם תות (125 ג' בלבד) עולה 2.70 ש"ח. בברלין? 0.29 אירו ל-150 ג', כלומר 1.45 ש"ח.

בשביל להימנע ממותרות, החלטנו לא לקנות עוגות במעדנייה או בחנות, אלא להכין אותן בעצמנו. לשם כך קנינו 100 ג' אבקת אפייה (3 ש"ח בשופרסל, 1 ש"ח באדקה בברלין) ו-500 גר' קקאו (35.99 בשופרסל, 23.10 אצל רמי לוי, 18 ש"ח בברלין).

בכל הדגימה הזו מצאנו רק שלושה מוצרים שבהם המחירים היו איכשהו קרובים זה לזה: ק"ג סוכר לבן פשוט (לא ממותג, ללא אריזה מיוחדת) עלה 3.60 ש"ח בשופרסל, ו-3.25 ש"ח בברלין; ק"ג מלח עלה 1.95 ש"ח בישראל, ו- ש"ח 1.50 בברלין (בברלין קנינו אותו כשתי אריזות של 500 גר', מה שאמור לייקר את המחיר); ושמן צמחי (קנולה בישראל, ממותג פרטי של שופרסל, ושמן פרחי לפתית - rapeseed - בגרמניה) עלה בערך אותו דבר - 7 ש"ח בישראל, 6.95 ש"ח בגרמניה.

לא מצאנו אף מוצר שלגביו המחיר בישראל היה זול יותר. 


בסך הכל עלה 'סל הקניות' של מוצרי היסוד האלה 58.90 ש"ח בשני הסופרים בברלין (שנזכיר: בשני המקרים מדובר ברשתות, כלומר המחיר זהה בכל גרמניה, לא ספציפית זול בגלל איזו אנומליה בברלין, ללא מבצעים, ובמרחק הליכה מהבית - אין צורך להיכנס לאוטו). הקונה המקביל התיאורטי שהלך לשופרסל, לעומת זאת, שילם 129.83 ש"ח - יותר מפי שניים (ברמי לוי כ-105 ש"ח, אבל זה אומר להיטרטר עד לחנויות שלהם).

כזכור, הזהרתי מראש שהשוואות כאלה הן בעייתיות, בגלל ההבדלים בכוח הקנייה במדינות שונות. בהחלט ייתכן שהמוצרים במדינה מסוימת יעלו פי שניים לעומת מדינה אחרת, בהנחה שגם המשכורות גבוהות פי שניים. אלא שכאן, במפתיע, הכיוון הפוך: השכר הממוצע (ברוטו) בברלין בשנה שעברה עמד על 2400 אירו לחודש (12000 ש"ח) ואילו בישראל הוא כ-8300 ש"ח. כך שאם בכלל, היינו מצפים שהמחירים בגרמניה יהיו גבוהים ב-50% מאלה שבישראל, ולא נמוכים ב-50%. וכזכור, לא מדובר בסושי ונרגילות, אלא בקמח, סוכר, שמן, חלב ודומיהם. סיכם זאת היטב ה'ברלינר צייטונג', שפרסם אתמול כתבת רוחב על המחאות בישראל, באירלנד ובצרפת, שכותרתה היתה Wenn wohnen zum Luxus wird - 'כשלגור הופך ללוקסוס'.

 

זאת גם הזדמנות טובה להפנות את קוראיי (בהנחה שהם לא נעלמו בעקבות אי-הסדירות של הבלוג או סתם יצאו לרחובות להפגין) לגיליון המיוחד של זוטא בנושא 'יוקר המחייה', וגם לשיר שאולי יזכיר לכולם שהמחאה חייבת להימשך. כי לא מדובר במותרות.


נכתב על ידי רונן א. קידר, 19/8/2011 21:21, ושייך לקטגוריות אנחנו עם סגולה, אקטואליה, שחרור קיטור
10 תגובות   הוספת תגובה     הצגת תגובות כאן     0 הפניות (TrackBack) לכאן     קישור ישיר לקטע     שלח ל'שווה קריאה'     הוסף למומלצים שלי
התגובה האחרונה היתה של רונן א. קידר ב-24/8/2011 21:32




דפים: 1  

החודש הקודם (6/2011)  החודש הבא (9/2011)  
45,971
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לרונן א. קידר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על רונן א. קידר ועליו/ה בלבד