נהוג לחשוב שאת העולם האקדמי מאפיינים מתינות ואיפוק. אלא שאם לשפוט לפי החודש האחרון, זה בעיקר נראה כמו אין אונות.

 

בראשון ביוני האקדח הונח על השולחן. ראשי האוניברסיטאות איימו במסיבת עיתונאים שאם דוח שוחט לא יתקבל בממשלה תוך שבועיים והאוניברסיטאות לא יקבלו תקציבים נוספים (שבהחלט דרושים), הם ישביתו את הלימודים. שביתה נוספת, אחרי שביתה בת חודשיים של הסטודנטים בשנה שעברה ועוד אחת חסרת תקדים בת שלושה חודשים של המרצים השנה, היא צעד שיטלטל את האקדמיה הישראלית. בעולם האקדמיה, כנראה, אקדח שמופיע במערכה הראשונה, מחליד במערכה השלישית:

 

במערבון הזה עומדים שניים, זה מול זה. בצד אחד של הרחוב ניצב ראש אגף התקציבים באוצר, רם בלינקוב ומולו, חמוש בחולצה לבנה מכופתרת, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, פרופ' מנחם מגידור. בלינקוב שומע את האיום ונדמה שהוא מסנן "לא מאיימים על יונה עם יין". לא רק שהוא לא מוסיף תקציבים נוספים, הוא מקפיא 150 מיליון שקלים שניתנו לאוניברסיטאות בתחילת שנת הלימודים. פרופ' מגידור, מנגד, חושב, מושיט יד לאקדח וממשש אותו. על הטריבונה יושבים הסטודנטים וצועקים לו "אנחנו איתך". הוא מסתובב ובורח. הסטודנטים נבוכים. באוצר מבינים שבניגוד לתדמית, פרופסורים זה דווקא עניין מצחיק.

 

ספוילר

בסרט "ואלס עם באשיר", נקלעת הפלוגה של ארי פולמן למארב באחת הערים בדרום לבנון. מכת אש אדירה מגיעה אליהם מבניינים שחולשים על הציר בו עוברים החיילים. אחד הקצינים חוטף מא"ג מחייל שלידו, יוצא מהמחסה למרכז הציר כשהוא חשוף כולו ומתחיל לירות לכל עבר. "הבנתי שדרוש כאן מעשה חריג", הוא אומר אחר כך בסרט. גם חברי ועדת התכנון והתקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה חושבים שבמצב הנוכחי דרוש מעשה חריג.

 

בשבוע שעבר הם חשבו להתפטר כולם יחד. מה זה חשבו? כבר ניסחו מסמך. ואז הם החליטו (ובצדק) שהתפטרות של כמה חברי ועדה אנונימית לא תשפיע על אף אחד. הם פנו לראשי המוסדות להשכלה גבוהה.  המטרה הייתה להחתים את כל נשיאי האוניברסיטאות על מסמך מחייב שבו הם מודיעים על התפטרותם במידה ולא יגיעו תקציבים נוספים ומספקים. התפטרות קולקטיבית כזו היא רעידת אדמה. באוצר לא היו מרשים לעצמם לצחוק ברגע שהיו מרגישים אותה. נשיא אוניברסיטת ת"א ונשיא אוניברסיטת חיפה, הגיבו באופן חיובי. כולם ציפו לתשובתו של פרופ' מגידור. מתוקף תפקידו כיו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות הוא נתן את הטון. כשהוא החזיר תשובה שלילית, המהלך נקבר.

 

באוצר יכולים להמשיך לחייך ולעשות באקדמיה כבשלהם.