הוושינגטון פוסט הפגיש בסוף השבוע את קוראיו עם נורם אייזן, עו"ד יהודי שלמד משפטים ביחד עם ברק אובמה בהרווארד, ומאז שאובמה  נבחר לנשיא, אייזן הוא האחראי לאכיפת כללי האתיקה של הממשל החדש.

 

נורם הוא בן לניצולי שואה, אמריקני, דור ראשון. עד לבחירות הוא עבד כעו"ד באחת הפירמות המשגשגות בבירה. במהלך קמפיין הבחירות הוא יצר קשר עם חברו לשעבר לספסל הלימודים (אובמה) והציע לו את עזרתו. הוא גייס עבורו כספים וסייע לו בייעוץ משפטי, אבל אובמה הועיד לו תפקיד גדול יותר בממשלו. אובמה הבטיח במהלך קמפיין הבחירות למגר את השחיתות והסיאוב הפוליטיים שאכלו כל חלקה טובה בימי ממשל בוש. הלוביסטים, למשל, הפכו למלכי העיר. הם הניעו את הממשל האמריקני כבובות על חוט, מתודלקים ומתדלקים אותו ואת פקידיו בדולרים ובטובות הנאה שמימנו לקוחותיהם, כדי להשיג את האינטרסים שלהם בבירה.

 

אובמה החליט לשים קץ לתופעה הזאת ולכן כבר ביומו הראשון בתפקיד חתם על פקודה נשיאותית שמגבילה את השפעתם של הלוביסטים. כך למשל, לא יועסק בממשל, מי שעסק בלובינג (שתדלנות פוליטית) בשנתיים האחרונות, אלא אם כן, יש לו כישורים יחודיים. וכן, כל מי שעובד בממשל אובמה לא יוכל לעזוב את הממשל ולהצטרף לחברת לוביסטים כדי לנצל את קשריו ולהפיק מהם רווחים לטובת לקוחותיו.

 

את הכללים האלה ניסח עבור אובמה, כמובן ידידו נורם. אבל זו היתה רק ההתחלה. מיד לאחר הבחירות נורם לקח לידיו את ספרי הקוד האתי של הממשל האמריקני. מסמך בן יותר מאלף עמודים הכולל עשרות אלפי סעיפי עשה ואל תעשה. הוא למד את כולם וסימן את אלו שלדעתו יש לשנותם. משרדו של אייזן  לא נמצא  בבית הלבן עצמו אלא בבניין פדרלי המרוחק בלוק וחצי משם, אבל בחודשיים הראשונים של הממשל החדש  אייזן נדרש להגיע לבית הלבן בין 10 ל-20 פעמים ביום כדי לטפל בסוגיות האתיות שמתעוררות.

 

בימים הראשונים הוא היה פחות עסוק ממה שהוא עכשיו, כי אנשי אובמה לא מיהרו לקרוא לו ולהיוועץ בו, אבל מעמדו הפך מרכזי לאחר ההתחלה הצולעת של אובמה עם הניסיון למנות לממשל אנשים שלא שילמו את מיסיהם במלואם או כאלה בעלי קשרים לוביסטיים ענפים. אחרי הפדיחות הראשונות, עכשיו כבר מתייעצים איתו בכל מינוי ובכל עניין, כמו למשל: האם אפשר לקבל מתנת יומהולדת מלקוח לשעבר? בדרך כלל התשובה שלו היא: "לא" וכבר דבק בו הכינוי "מר לא". הוא אומר "לא" לכולם מפקידים בכירים, דרך שרי קבינט שמבקשים ממנו פטור מיוחד להעסיק לוביסט לשעבר במשרדיהם ועד לפקיד זוטר שקיבל כרטיס של 20 דולר  ל"סטארבקס" כתודה על סיור שערך למישהו בבית הלבן.

 

הכלל שלו לפקידים: "אם יש לכם ספק, סימן שאין ספק ואסור לכם לעשות זאת והעיקר, הוא אומר, הפעילו שיקול דעת ותחשבו איך יראה מה שאתם עומדים לעשות אם זה יתפרסם בעמוד הראשון של הוושינגטון פוסט?".

 

"רבים מהפקידים", הוא מסביר, "לא מתכוונים לעבור על החוק, הם רק עושים צעד קטנטן ועוד צעד קטנטן ונשאבים פנימה מבלי לספר לאיש ואז זה טופח ומתפוצץ להם בפנים. אני האיש שזמין להם 24 שעות ביממה להתייעץ איתו ולעצור את כדור השלג הזה לפני שהוא בכלל מתגבש לכדי כדור".

 

"אני לא חושב שארוחת ערב אחת שלוביסט הזמין אותך אליה בריץ' קרלטון היא שוחד. אבל האם היא לא תגרום לך להרים את הטלפון כשהוא מתקשר אליך ולקבל את השיחה? והאם אחרי שנים של ארוחות כאלה לא הפכת ל"רך" וחלש יותר? כל עובד בבית הלבן, לא חשוב מעמדו ודרגתו, חייב לעבור תדרוך אתי אצל אייזן שמקפיד לפגוש כל סטאז'ר, מתלמד, פקיד ושר ולהסביר להם מה מותר להם ומה לא.

 

אובמה שנתן לו את תפקיד "היועץ המיוחד לענייני אתיקה ורפורמה ממשלית" מעריך מאוד את דעתו ודלתו פתוחה בפניו בכל שעות היום, מה שמעניק לתפקידו של אייזן חופש, גישה והשפעה חסרי תקדים. הנשיא מצפה ממנו כי יוודא ביומיום שהממשל מיישם את המילים הגבוהות מנאומי הבחירות על ניקיון כפיים. "תפקידי הוא להפחיד אותם, שלא יעזו", מסביר אייזן בדרכו לעוד הזנקה מהבית הלבן כשמתחת לבית שיחיו הוא מחזיק קלסר בעובי של 12 ס"מ עם תקציר ה"תקשי"ר" האמריקני.

אייזן הוא אנציקלופדיה מהלכת של מה מותר ומה אסור. הוא נגיש לכולם מהבכיר ביותר ועד לאחרון הזוטרים והוא מקפיד לסיים כל שיחה ותדרוך שלו במילים "אל תהססו להתקשר אלי בכל עניין, בכל שעה".

 

מה דעתכם? אולי גם לנו דרוש נורם אייזן שכזה? פקיד שלא מכבה שריפות אלא מונע את הצתתן.