המלחמה על תפקיד השר לפיתוח הנגב

מדהים היה לשמוע השבוע, מפי מקורבים לראש הממשלה המיועד, על המלחמה שמתנהלת בימים אלה מאחורי הקלעים על תפקיד השר לפיתוח הנגב והגליל. כן, שמעתם נכון: לא משרד הביטחון, גם לא החוץ או האוצר, אלא המשרד לפיתוח הנגב והגליל שהקים נשיא המדינה שמעון פרס בימי ממשלת שרון.

 

וכך היה: זמן קצר לאחר שהתפרסמו תוצאות המדגמים, התקשר יושב ראש ש"ס אלי ישי לנתניהו ואמר לו: "תבטיח לליבני את אשר תבטיח לה, על שני דברים אנחנו לא מוותרים: הגדלת קצבאות הילדים והמשרד לפיתוח הנגב והגליל". נתניהו לא האמין למשמע אוזניו, אך גם לא חשב פעמיים ואמר לישי: "קיבלת". שלושה ימים לאחר מכן התקשר נתניהו לליברמן וביקש, או ליתר דיוק התחנן, שימליץ עליו בפני נשיא המדינה. ליברמן שמר את הקלפים קרוב לחזה, אבל דבר אחד הוא אמר לנתניהו כבר באותה השיחה: "תיק החוץ והמשרד לפיתוח הנגב והגליל הם לפני הכול, אחר כך נדבר על השאר". נתניהו לא הצליח להירדם כל הלילה. בבוקר הוא כבר זימן אליו את אלי ישי והפציר בו לוותר על המשרד לפיתוח הנגב והגליל בתמורה לתיק החינוך ותפקיד המשנה לראש הממשלה. ישי הבטיח לחשוב והלך להתייעץ עם הרב עובדיה. השבוע, כשתמו כל הנסיונות לצרף את קדימה לממשלה, קרא יובל שטייניץ, הממונה על המו"מ מטעם הליכוד, לברק והציע לו עד חצי המלכות. ברק, המופתע מנדיבותו של נתניהו, ביקש רק דבר אחד לפני שצוותי המשא ומתן של המפלגות יתכנסו: "ברוורמן ופרץ לא יצטרפו אלי אם לא נקבל את המשרד לפיתוח הנגב והגליל". שטייניץ חייך, לחץ את ידו של ברק ואמר: "זה שלך". דבר אחד הוא לא ידע - שליברמן כבר קיבל הבטחה דומה והרב עובדיה סירב להצעה חלופית.

 

אם אתם עדיין מפנטזים כמוני שכל זה באמת אירע, אז הגיע הזמן להתעורר.

תפקיד השר לפיתוח הנגב והגליל לא עלה באף לא אחד מהמשאים ומתנים הרבים על הרכבת הקואליציה. המפלגות, מסתבר, לא "זורקות" לכיוון התיק הזה. 

 

לא ש"ס, לא ישראל ביתנו וגם לא מפלגת העבודה חשבו, ולו לרגע, לדרוש מנתניהו תיק זניח כל כך (ולמי זה אכפת אם הוא חולש על יותר מחצי מדינה).

 

האמת, למה להאשים אותם? מישהו מכיר מתאבדים פוליטיים שיקפצו על משרד האוצר בתקופה של משבר כלכלי?! הרי כולם בורחים ממנו כמו מאש. אז שהם ייקחו על עצמם את המשרד לפיתוח הנגב והגליל?! הרי ברור לכל בר דעת שהנפגעים העיקריים מהמשבר הנוכחי יהיו תושבי הפריפריה, והתקציבים, כפי שכבר למדו תושבי האזור מניסיון העבר, לא יגיעו לכאן. אז למה שמישהו יסכים לקחת על עצמו תפקיד שנועד מראש לכישלון?!

התוכנית של פרס (וגם של שרון ואולמרט) נשארה לצערי רק על הנייר. ייעודה היה למשוך לנגב אוכלוסייה חזקה ועסקים חדשים, לפתח את הכלכלה ולשפר את איכות החיים.

 

התוכנית הכוללת, בהיקף של 17 מיליארדי שקלים, אושרה כבר ב-2005, אך על פי בדיקה שנערכה לאחרונה, התברר כי התקציבים שאושרו בפועל עד היום שווים בקושי ל-10% מהתקציב המקורי שאושר ברוב טקס והדר. תוכנית האב עוד לא מתה (טפו, טפו, תבדל לחיים ארוכים)  וכבר המציא שר האוצר (היוצא) רוני בראון תוכנית חדשה ("עדיפות לאומית לפריפריה" מכנים אותה. שם קליט לא?). אל דאגה, גם היא לא תהיה שווה את הנייר שעליו היא כתובה. לא חלילה כי היא לא חשובה, היא פשוט לא מעניינת אף אחד. מה זה לעומת עוד רשת גנים סקטוריאלית.


רצח מאדום לשחור - על כביש הערבה

בלילה שלפני כמעט ולא נרדמתי. התלבטתי ארוכות האם זוהי אכן הדרך הנכונה. החשש ממה שעלול לקרות לא הניח לי ולכן חרגתי ממנהגי והתייעצתי עם חברי הקרובים. כמעט כולם המליצו לי, פחות או יותר באותן המילים, "עזוב אותך, תבחר בדרך הקצרה, רק תשתדל לעשות זאת בזהירות".

 

החלטתי, אבל רגע לפני (ממש כמו בסרטים) הכול עבר לי מול העיניים ושאלתי את עצמי שוב האם לקחת את הסיכון? האם זה שווה את זה. לבסוף, אל תשאלו אותי למה, עשיתי זאת. קשה לי לתאר לכם כמה מפחיד זה היה.  האמת היא שכבר לקחתי כמה סיכונים בחיים שלי, קפצתי באנג'י מחמישים מטרים וגם צנחתי מגובה של כ- 12,000 רגל, ובכל זאת ברגעים מסוימים זה היה מפחיד לא פחות ואולי אפילו קצת יותר. אני לא מדבר על כניסה עם יחידה מובחרת לעזה במהלך מבצע עופרת יצוקה (סביר להניח שעל זה הייתי מוותר) וגם לא על סיבוב ברכבת הרים בלי חגורה. בסך הכל נסעתי לחופשה באילת דרך כביש הערבה.

 

כביש הערבה. צילום: הארון תחאכו

 

הגזמתי? ממש לא. תשאלו את מי שנסע איתי ברכב ועצר את נשימתו כל עת שנאלצתי לעקוף משאית שנוסעת במהירות של 50 קמ"ש, או את שני הצעירים שנסעו לפני בזהירות, ושלא באשמתם מצאו את עצמם על הכביש עם מסכות חמצן וסד לקיבוע הצוואר לאחר שהתנגשו ברכב שהגיח ממול והתהפכו מספר פעמיים. למרבה המזל, הם נפצעו קל בלבד.

 

אנחנו, לעומתם, עברנו הפעם את הכביש בשלום, אבל אין כל ספק שכביש הערבה הוא אסון והגיע הזמן שמישהו ייעשה משהו כדי שלא נשמע עוד סיפור טראגי על משפחה שלמה שנמחקה בדרכה לבילוי באילת. נכון, כביש הערבה ארוך מאוד ועלות הפיכתו לכביש דו-סטרי תעלה מיליארדים למדינה, אבל אם כבר בוחרים לדבר במספרים (ומתעלמים בהפגנתיות מכל כאב, סבל וצער נפשי), מישהו פעם טרח לחשב כמה עולה לקופת המדינה הטיפול המתמשך בהרוגים ובפצועים שנפגעו בעת נסיעה על כביש הדמים הזה?!

 

עדיין לא התבשרנו על קואליציה ואיננו יודעים מי יהיו השרים בממשלה החדשה, אבל אני מבקש לפנות למי שיאייש את אחד התפקידים החשובים בממשלה הבאה -  אדוני שר התחבורה הנכנס, הנה לך חפיפה קצרה שאולי לא תקבל משאול מופז שעסוק בימים אלה בעיקר במשחק הכיסאות עם ציפי לבני:

 

בשנת 2004 נהרגו על הכביש האדום הזה 13 בני אדם,

בשנת 2005 – 4

בשנת 2006- 6

בשנת 2007- 13

סך הכל במהלך ארבע השנים האחרונות נהרגו בדרך לחופשה 36 איש.

הרוג אחד אדוני השר, על פי הערכת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עולה למדינה כחמישה מיליון שקלים. את החישוב אני מניח תוכל לעשות לבד.

השורה התחתונה היא שעד היום לא נעשה מספיק, או יותר נכון לא נעשה דבר, והתוצאות הקטלניות מדברות בעד עצמן!

אז רגע לפני שאנחנו מתחילים לספור את ההרוגים לשנת 2009, הגיע הזמן לעשות משהו שיהפוך את הכביש הזה מאדום לשחור. 


לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים