טרור כלכלי, "האח הגדול" ותרומות לחג - 3 הערות לסדר

1. ממש לאחרונה קראתי שהרשות הפלסטינית חויבה ע"י בית המשפט בארצות הברית ואח"כ גם בישראל לשלם 116 מיליון דולר לשני ילדים שהוריהם נהרגו בפיגוע טרור. וזה ממש מצוין. עכשיו רק צריך לחכות שישראל תחויב לשלם מיליונים על ילדים פלסטינים שהיא הרגה, בשוגג כמובן, ואז .... סוף סוף יבוא שלום. פשוט צריך להכיר את הבשורה שמביאה המאה ה 21 , ולדעת להשתמש בה. הכל זה כסף. הכל דרך הכיס. וכמובן שהכל מתאפשר אם יש לך עורך דין טוב. לא אולמרט, לא לבני, לא אבו מאזן ולא נעליים. שלום בעידן האולטרה קפיטליסטי מגיע רק כשהאינטרס הוא כלכלי ומיידי. או שלום או פשיטת רגל. ואז אולי באמת יבוא שלום עלינו.

 

2. הצלחתי לראות את "האח הגדול", קצת בפרומואים וקצת בכלל, ומה ששבר אותי זה שהם לא עושים שם כלום. כלומר, סחתיין על האינטריגות והמתחים והקומבינות וזה כנראה ממש מרתק. אבל הם לא יכלו לעשות משהו יצרני תוך כדי??? כל היום לבד בבית הזה, אז שיועילו במשהו לאנושות. התרמה בטלפון למען האגודה למלחמה בסרטן, לארוז חבילות שי לחיילים בודדים, למכור חלקות על הירח, משהו. אני מבינה שהם חייבים להיות מנותקים מהעולם החיצון, שזה קצת כמו מפלגת מרצ, אבל אפשר טיפה להגמיש את הקונספט.

 

3. אני כבר לא עושה כתבות רווחה במהדורת החדשות היומית, עברתי לכתבות חברתיות רחבות יותר לטובת מהדורות סוף השבוע. אם יש משהו שאני ממש שמחה שנחסך ממני זה הרוטינה של הנזקקים בחגים. זה מתחיל חודש לפני ראש השנה. עשר עמותות מתקשרות כל יום לספר על המבצעים שהן עושות לחג, איך הן מאפשרות למשפחות עניות לחגוג כמו שצריך. ואין לי טענה לעמותות האלה, כי הן ברובן מנסות לעשות רק טוב. רק שלפעמים מהטוב הזה יוצא קצת רע, כי הן עוזרות לנו למרק את המצפון החברתי, לשלוח sms של עשרה שקלים או לאסוף 1 אורז, 1 פסטה ו-1 שוקולד השחר ולהרגיש טובים יותר. והן גם יוצרות מן מצב רוח לאומי כזה שהנה סידרנו לאנשים את החג. ואז אנחנו באים למחסנים לצלם את החבילות האלה, שבסה"כ נתנו לאנשים קצת מאוד אוכל על השולחן, ולא ארוחת חג ולא נעליים, ואנחנו מרגישים שזה סוג של בלוף.

 

ההתנהלות הזאת, בעיניי, מונעת מהחבית להתפוצץ, זה מה שבולם רעידת אדמה אמיתית, אולי בלי כל פסטיבל העוני הזה אנשים באמת היו יוצאים לרחובות ושורפים את המועדון כי יש כאן עוני עמוק וחונק. בעבר השתדלתי להכניס בכתבות שלי קצת פרופורציות לגבי התרומות לחג. להגיד שזה יפה אבל נורא מעט. להסביר שזה לא הסיפור האמיתי. ותמיד הייתי בדילמה, הרי צריך להזכיר שיש כאן אנשים שאין להם מה לתת לילדים, ומצד שני הרי  לא יהיה להם מה לתת גם אח"כ, אחרי שכל המסיבה הזאת תיגמר. ותמיד יש את הדילמה האם לחשוף את האנשים שמוכנים להיחשף. כי כשיש להם פנים הם מצליחים באמת לדבר אלינו ואז אולי יבוא תורם חד פעמי ויעזור להם. מצד שני הרי יש משהו בעייתי בחשיפה, במיוחד כלפי ילדיהם. מצד שלישי זה קצת פטרוני להחליט עבורם. בקיצור, זה לא קל, ואני שמחה לא להיות בתוך זה השנה. שתהיה לכם שנה טובה ותזכרו שיש כאן המון ילדים עניים ותרומות הן דבר יפה וראוי אבל לא זה הפתרון.    


מי בכלל יודע מה זה חוק ההסדרים?

למרות שכל הזמן מדברים וכותבים בתקשורת על "חוק ההסדרים", אני מופתעת כל פעם מחדש לגלות שאין הרבה אנשים שיודעים מה זה בדיוק החוק המושמץ הזה. מה שנקרא "לכמה מחבריי הטובים" פשוט אין מושג.

 

אז הנה הבהרה, החוק הזה לא מושמץ מספיק. השיטה הזאת המכונה חוק ההסדרים היא זוועה חברתית. זה הג'וקר של משרד האוצר שמנצח את כל החוקים והקלפים שיש לכנסת. והג'וקר הזה הוא מפחיד.

 

חוק ההסדרים נולד ב-1985 כשיצחק מודעי היה שר האוצר ורצו למנוע מהמשק להיכנס למשבר כלכלי עמוק ולאינפלציה גואה והחליטו שאין זמן להתחיל להעביר כל החלטה בנפרד. זה לא מעשי, זה ייקח המון זמן, צריך מענה מיידי למשק וצריך התנהלות של מצב חירום. אז החליטו לאגד רשימה ארוכה של החלטות וחוקים הקשורים בתקציב ובהתנהלות המשק, והעבירו אותם יחד בהצבעה אחת.

 

זה היה חיוני אולי בתקופה ההיא, אבל מה שקורה מאז, זה שכל שנה כותב משרד האוצר ספר ארוך ובו מאות סעיפים בשפה לא תמיד ברורה שעליהם מצביעים חברי הכנסת בהצבעה אחת בלי להבין תמיד את ההשלכות של כל סעיף וסעיף. חשוב להבהיר, כל סעיף כזה הוא חוק בפני עצמו או תיקון לחוק ויש לו השפעות מרחיקות לכת. במקום שבית המחוקקים שלנו ידון בכל רעיון ורעיון, הם מצביעים לפעמים ממש "על עיוור".

 

ככה, בקלות, יכול האוצר להפחית מענקים לחיילים משוחררים, לקצר חופשת לידה שרק לאחרונה הכנסת האריכה, לא לתמוך בחולי פוליו, לקצץ לחד הוריות ועוד ועוד. גם חברי הכנסת שכן עומדים על המשמר וכן טורחים לקרוא כל סעיף וסעיף ולדרוש הבהרות, אפילו הם לא יכולים לנהל פתאום מלחמה על עשרים סעיפים במקביל.

 

אי אפשר להילחם בכל החזיתות יחד. צריך לבחור שניים שלושה סעיפים בוערים ולדון בהם בבחינת ייהרג ובל יעבור. אבל מה עם השאר? אז ככה יוצא שמתוך עשרות או מאות סעיפים וחוקים אנטי חברתיים, מצליחים לרסן כמה בודדים, והשאר עוברים כפי שהם.

הכלבים אפילו לא נבחו והשיירה עברה.

 

פורום המאבק נגד חוק ההסדרים


עוד על דחיקת אייטמים חברתיים

קיבלתי תגובות רבות לפוסט הקודם, חלקן היו נוקבות מאוד. זה תמיד קצת מעצבן לקבל ביקורת ואפילו קצת יותר מעצבן כשהביקורת מוצדקת, אבל זה גם נותן מקום למקצה שיפורים. מה שאמרו לי זה שהעליתי נורא יפה את השאלה "למה התקשורת דוחקת אייטמים חברתיים" אבל לא באמת התעכבתי על התשובה. אז הנה תשובתי המעט יותר מפורטת.

 

קודם כל התקשורת במידה רבה היא פניה של החברה. נכון שהיא גם משפיעה עליה וקובעת סדר יום, אבל היא גם משקפת את ההעדפות הקיימות בשטח. אז עם יד הלב, איפה אתם כצופים? האם אתם בשמונה בערב, בסוף היום, כשסיימתם יום עבודה מתיש והשכבתם את הילדים לישון (או שגרוע מזה - הם עדיין מתרוצצים בסלון), האם אז אתם באמת רוצים לשמוע מי סובל כאן סבל קיומי אמיתי, או שיותר קל ליהנות מהעיניים שסרקוזי תוקע בשדיים של בר רפאלי? אולי גם יותר פשוט לתת לפוליטיקאים לפטפט פטפטת מתמשכת שלא ממש נוגעת בנו ורק נשמעת נורא דרמטית, למרות שרוב הזמן היא לא.

 

אנחנו חושבים שאנחנו עם רחום, עם שמתגייס האחד למען השני, ואם יש כתבה על אמא וארבעה ילדים שגרים ברחוב אז כולנו נעזור לה. אבל זה ממש לא המצב. כל יום אנשים נזרקים כאן לרחוב, אבל הצופה יסכים לראות את זה רק פעם בחודשיים. ומצבו של הדיור הציבורי ממש לא מעניין אותנו, למרות שזה הפתרון לעניין הזה. איכשהו השואו שנותנים לנו חברי הכנסת כשהם מתגוששים במליאה כמו בגנון, בסיטואציה שאין בה שום תוכן אמיתי, יסעיר את רוב הצופים הרבה יותר מעוד עובד קבלן עשוק.

 

דבר שני, שאליו דווקא כן קצת התייחסתי, זה שלפעמים הדברים הגדולים נופלים על האנשים הקטנים, על הפרטים הקטנים ועל היומיום. לא לכל העורכים יש אג'נדה חברתית, חלקם גדלו על מהות קפיטליסטית לחלוטין ובכלל לא מבינים מה הדרישה המוגזמת הזאת לאחריות חברתית. אם ניקח לדוגמה את נושא זכויות העובדים, אז נקודת המבט של אותם אנשים דווקא תוהה על זכויות המעסיק, אולי הוא יתמוטט אם נקשה עליו יותר מדי. זו כמובן שאלה לגיטימית, אבל המיקוד של הדיון משתנה בה. הדוגלים בזווית זו גם יראו את הנזק והכוח המופרז שיש לאיגודים מקצועיים ולא את התועלת שהתאגדות כזאת מביאה לפועל הפשוט (או לפועל המתוחכם בהיי-טק).

 

הנקודה האחרונה כבר לא שייכת לפרקטיקה היומיומית, אלא יותר שורשית, וכאן התקשורת היא שחקן משנה. יש שחקנים הרבה יותר גדולים שיש להם אינטרס אמיתי שסדר היום הציבורי ילך אוטומטית לנושאים המדיניים, הביטחוניים והפוליטיים, כי שינוי חברתי עולה המון כסף למי שאוהב שהכסף יישאר אצלו. קל יותר לנצל כלכלית קבוצות מוחלשות מפוצלות. אין כאן שותפות מעמדית אמיתית. לא תראו את המאבטחים הרוסים והקופאיות הרוסיות חוברים לפועלים האתיופים ולתופרות הערביות. רובם כנראה עסוקים בלשנוא אחד את השני, ובטוחים שהשנאה הזאת יותר מועילה להם ממאבק חברתי מאוחד.

 

ואולי הם פשוט לא רואים איך שיתוף פעולה כזה באמת יעזור להם לגמור את החודש בפלוס בבנק. גם מערכת החינוך שמה דגש אדיר על לאומיות וצבא ומורשת, ולא על סולידאריות חברתית. הסולידאריות האמיתית היא בגולני, לא במסדרונות של הביטוח הלאומי. חוץ מזה, מי ידחוף נושאים חברתיים? ההצבעה לכנסת עדיין נקבעת על פי ימין ושמאל מדיני ולא על פי תפיסה כלכלית, אפילו בימים הכי קשים של הגזירות הכלכליות. עמיר פרץ היה סוג של הבטחה לשינוי אבל זה התמוסס. הוא הפך, כמה סמלי, לשר ביטחון.

 

אבל אני חייבת לסיים בנימה אופטימית, כי אם מתעקשים זה מצליח. למשל, בשבת האחרונה בתכנית של אושרת קוטלר שידרנו כתבה על מזרח ירושלים. 8 דקות על האיחוד שלא קרה, על זה שאין שם מים בברז, אין תשתיות, אין רחובות. ארנונה הם כן משלמים לעירייה אבל לא מקבלים הרבה תמורתה. למי שלא ראה, מומלץ להיכנס עכשיו לקישור, רק כדי לחזות בדבריו של ראש העיר, שנדמה שאי אפשר לרדת נמוך מהם.

 

לא קל להרים כתבה על מזרח ירושלים, ועוד 8 דקות. מתי בכלל שמעתם משהו "אזרחי" על הערבים במזרח ירושלים? והנה - הפתעה, היום ב"ידיעות אחרונות" מתפרסמת כתבה באורך שני עמודים(!) על מזרח ירושלים. אז אולי זה מקרי, או שפשוט ככה זה עובד, גם התקשורת מושפעת מעצמה. והסוד הוא להרים כתבות שאת מאמינה בהן, גם אם הן ממש מחוץ למפה המקובלת, בתקווה שמשהו יזוז כאן אחרי הכל.


לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים