אני לא מצליחה להבין איך אנשים בונים את חייהם בעמל רב, מתחתנים, מקימים בית, יולדים ילדים, בונים חיים, ואז ברגע אחד הורסים את הכל. את כל מה שהם השיגו הם מחריבים. בשיטתיות. בלי רחמים. בלי יכולת לספוג, להבליג, לסלוח. משאירים אדמה חרוכה.

 

ככה נראו רוב מקרי הגירושין שפגשתי. בטח עכשיו כל אחד ייזכר באיזה זוג שהוא מכיר ונפרד יפה. אבל לצערי אין הרבה כאלה. או שאולי הם פשוט לא רצו להתראיין. ומנגד יש אינספור מקרים של מלחמת עולמות. מקרים שמפרנסים את כל עורכי הדין בתחום, ויש הרבה כאלה.

 

אני לא מצליחה להבין איך קם אדם בוקר אחד ומפנה גב לילדיו. ילדים שהם בשר מבשרו. ילדים שהוא בטח היה אומר עליהם ש"הם הכי יקרים בעולם". איך יש כ"כ הרבה גברים (עשרות אלפים, זה ספור) שמחליטים שהילדים שלהם לא צריכים לאכול ולא לשתות ולא חינוך. הם לא משלמים מזונות. הם מפרים הסדרי ראייה, הם מבריזים, הם מאחרים, הם מלכלכים על האמא. מה עם הילדים??? הרי גם אם אשתך בגדה בך עם החבר הכי טוב שלך, הילדים שלך עדיין צריכים לאכול, לא?

 

אני לא מבינה למה כשגבר לא משלם מזונות זאת לא עבירה פלילית. למה אם העלמת מס אתה הולך לכלא, ואם לקחת לחם מילדייך, רק אשתך לשעבר רצה אחרייך. למה אי תשלום מזונות זאת לא עבירה של האדם מול המדינה, אלא מעין נקמה מקובלת של גבר באקסית שלו?

 

אני לא מצליחה להבין למה נשים הן אלה שיוזמות את הגירושין בדרך כלל. מחקרים מראים שהאישה תשלם מחיר גבוה יותר על גירושיה. היא תתרסק כלכלית, היא לא תלך לפרק ב' כל כך מהר והיא לרוב תישאר עם הילדים ותקרוס תחת העומס. אז למה אנחנו יוזמות? אולי כי אנחנו סובלות יותר בנישואין? אולי כי נשים בסוף יותר אמיצות או חזקות או מסתגלות טוב יותר לשינויים.

 

אני לא מצליחה להבין מה אנחנו באמת רוצות. יש יותר ויותר גברים שכן מעורבים בבית. באים מוקדם מהעבודה, לוקחים את הילדים לחוגים, משכיבים לישון. הם עדיין מיעוט, אבל הם שם, עוד ועוד. הם כבר אפילו מעזים להיכנס לחדר לידה. אז כשהם יבקשו משמורת משותפת, האם הם יקבלו? האם נשים משחררות קצת את החבל?

 

ועדיין לא אמרתי מילה על הילדים עצמם. על המחיר שהם משלמים. על העומס הפסיכולוגי. בסדרה שתעלה ביום ראשון הקרוב  במהדורה המרכזית שלנו בערוץ 10 תוכלו לראות מי הילדים שישלמו מחיר יקר ומי הילדים שדווקא ייצאו מחוזקים מהסיפור הלא פשוט שנקרא "גירושין".

 

אני שומעת המון את המשפט "בגלל זה אני לא אתחתן". כאילו שהתעודה הזאת או הכתובה זה כל הסיפור. אבל לדעתי, ברגע שיש ילדים ויש רכוש ויש יצרים ואהבה ושנאה, זה כבר לא משנה אם אתם נשואים או לא. אתם עדיין צריכים להתאמץ מאוד כדי לסיים יפה. זה חוסך רק חלק מהבלגאן, אבל לא את כולו. זה חוסך את הרבנות (וזה לא מעט), אבל משאיר הרבה פתחים למאבקים ומלחמות.

 

העבודה על הסדרה הזאת היתה עבורי מסע מטלטל. ידעתי שכל זוג שלישי מתגרש, והסטטיסטיקה הזאת יוצרת איזושהי אשליה כאילו זה קל. אם זה קורה הרבה, זה בטח פשוט. אני נדהמתי לראות את עוצמת ההרס שמשאירים שני אנשים שפעם אהבו.  

 

כל כתבות פרויקט מתגרשים »

 

• הסדרה "מתגרשים" תשודר במהדורת החדשות המרכזית בערוץ 10 מיום ראשון הקרוב, 3.4.11.