שנים טחנו כאן את זאב רווח. זו הייתה אופנה. זו עדיין, בחלק מהמקומות.
בכלל, אצלנו הרבה פלצני קולנוע אוהבים לפרק את כל מי שלא מצטט את טריפו על בסיס דו שבועי.
את בועז דודיזון הוקיעו עד שהבחור "תפס קריזה" ונסע ללוס אנג'לס. בהוליווד הוא מייצר סרטים במאות מיליוני דולרים בלי להתרגש ממבקרים חנוטים. מנחם גולן קוטלג כבדיחה וולגרית בלי לזכור לרגע את הדברים הגדולים שעשה. כמות הלעג והבוז שחטף כל כך גדולה עד שהיצירה הפכה בלתי אפשרית עבורו. כבר לא נותנים לו לגעת בכלום. ביוסף שילוח נזכרו רק עכשיו, כשמצבו לא פשוט. שנים הוא ספג עלבונות על הפרסי שייצר. למרות שהפרסים ששילוח גילם הן מאסטר פייס וחלק מתוק מחיינו. אפילו קישון הגדול אכל פה לוקשים על הסרטים שלו. וקישון הוא גדול. רק אחרי שהלך הוא הפך לקונצנזוס. אבל יותר מכול אהבו להתעמר בזאב רווח.
אחד מחברי נהג לומר שאם זאביק היה מככב בסרט של קוסטוריצה היו מכתירים אותו כגאון, אולי אפילו שולחים אותו לאוסקר. אבל אצלנו עשו לו אוטו דה פה. חכם חנוכה, המובטל בטיטו, ששון, מישל, אלימלך זורקין ושאר החברים, נעים בין קומדיה קלילה ליצירות מופת. אבל לאף אחד לא היו את הביצים לכתוב את זה. רווח שבמדינה אחרת היה נישא על כפיים פלוס נשיקות לרגליו, רץ בין מיני מופעים עממיים שהוא מפיק כדי לסחוב פרנסה, כין אין לו מקום במקומות אחרים. מזל שחיים בוזגלו נזכר בו ונתן לו קצת לנשום, אחרת עוד היינו זוכרים אותו כנגען ומטרידן מהפרשייה האחרונה שנטפלה אליו.
אני לא מתייחס כרגע לרקע הקלאסי ולידע של האיש שהוא עמוק ומרשים, אלא לעובדה שרווח נחשב שנים לדוגמה של יצירה נגועה. אחד ממורי הקולנוע שלי באוניברסיטת תל אביב (אדם מחוק ומהוה שממשיך ליצור רק הודות לחברים במיני קרנות. את היצירות שלו אף אחד לא זוכר או מכיר והן נקברות עם הכסף שהושקע בהן בקבר עמוק של חוסר חשיבות) נהג בחוצפתו לדסקס תפקידים של רווח וללעוג להם, בערך כל שני שיעורים. אגב, עלבונות בנוגע לרווח היו עניין מקובל באוניברסיטה. השבוע, כשהתברר שזאביק יקבל הכרה ממסדית נאה, אפשר להגיד לכל החמורים שביזו אותו שנים-אתם אלה שטעיתם. זאב עשה לנו כיף גדול ועכשיו אפשר להוסיף לאהבת הקהל, גם חותמת רשמית ונצצת של האקדמיה הישראלית.
נ.ב. נכון, הוא כבר זכה בפרס אופיר על "בית"ר פרובאנס", אבל גם זה היה מעט ומדי מאוחר מדי