מושגים כמו שחיתות, מוסר, חוק ואתיקה הם מאד יחסיים ביקום הפוליטי - לא רק שלנו – אלא בעולם כולו. לא שזה בא להצדיק במשהו את המעטפות התפוחות, אבל יש מקומות בעולם שבהן עוברות מאנשי הון לאנשי שררה גם מזוודות עמוסות. ולא רק בדולרים. ולא, לא מדובר בדודה מאיטליה של שר האוצר הישראלי לשעבר. כלומר לא רק בה.

 

כך למשל, ראש ממשלת איטליה המכהן, סילביו ברלוסקוני, כבר נחשד ואפילו הואשם בשורה של סעיפים: החל בבעלויות צולבות, דרך רישום כוזב, הונאות מס, ועד מתן שוחד לשוטרים ולשופטים שאותם הוא מכנה "חולי נפש". אפילו נטען שיש לו קשרים עם המאפיה, אבל ברלוסקוני נחלץ מכל זה לעתים מחוסר אשמה, ולפעמים משום שעורכי דינו הצליחו למתוח את הדיונים במשך תקופה כה ארוכה עד שאפילו חוקי ההתיישנות בעצמם עייפו מהדיון, נרדמו משעמום וקברו את התיק. אבל האמצעי הכי יעיל שברלסוקוני יישם במסגרת ההתמודדות עם ההאשמות – פשוט גאוני: לשנות את החוק על פי הצורך. החוק אומר שסילביו חשוד? המפלגה של ברלוסקוני ישנה את החוק. בזמנו קבע חוק שמונע חקירה ותביעה של אישי ציבור בכירים ביותר – כמוהו למשל. החוק פסל, אבל ברלסוקוני מכוון להעבירו עכשיו בשנית.

  חשוד? איו? ברלוסקוני, צילום: רויטרס

שיטה דומה נהוגה בצרפת. הנשיאים לשעבר פרנסואה מיטראן וז'אק שיראק חמקו משורה של חקירות וחשדות בשחיתות בזכות חוק שאוסר תביעה של נשיאים ונשיאים לשעבר על פעולות שנעשו בזמן כהונתם. כך שיראק, נחקר בחשד למימון מפלגות בלתי חוקי בתקופה שבה כיהן כראש עיריית פריז (1977-1995) אבל לא על חשדות שקשורים בתקופת נשיאותו (1995-2007). בן בריתו הקרוב ביותר של שיראק, ראש הממשלה לשעבר אלן ז'ופה, דווקא הורשע ב-2004 בפרשת תרומות בלתי חוקיות, והורחק מהחיים הפוליטיים לשנה אחת. אכן עונש כבד. 

חשוד? מואה?? צילום: רויטס

הרבה לפני פרשת לווינסקי, הסתבכו בני הזוג קלינטון מארה"ב בחשדות, שכללו, גם אז, גם שם, שמועות על מזוודות מלאות דולרים שהחליפו ידיים. פרשת ווייטווטר התפוצצה ב1993 והתייחסה לפרויקט נדל"ן בשם הזה בארקנסו. על פי החשד בתקופה שבה קלינטון היה מושל ארקנסו בשנות ה-70 לחצו הוא ורעייתו הילרי על יזם מקומי לתת הלוואה בתנאים מועדפים לשותפתם לעסקים. כתבי אישום הוגשו נגד השותפים העסקיים של הזוג, ונגד סגן המושל – שגם ישב בכלא. אחד העדים המרכזיים בפרשה, וינס פוסטר, התאבד. והקלינטונים עצמם? הם מעולם לא הואשמו, והחקירה בעניינם נסגרה. אחר כך קלינטון הואשם כתוצר של פרשת לוויסנקי במתן עדות שקר (לא במתן בסתר של סיגרים), וגם עבר הליך הדחה משפיל, אבל בסופו של דבר זוכה.

 

היו גם אלה שנענשו על שחיתות עמוקה בגירוש מן ההיכל - קרלוס מנם, נשיא ארגנטינה לשעבר, נחשד ב-2001 שגרף לכיסו 10 מיליון דולר מעסקאות נשק עם קרואטיה ואקוודור, והפקיד אותם בחשבונות סודיים בשוויץ. הוא נמלט לצ'ילה, ואחרי שבוטלו סעיפי האישום בפרשה הזו ובפרשת מעילה (בסך 60 מיליון דולר), מנם שב הביתה. בסופו של דבר הציבור בארגנטינה מאס בו והוא הובס בבחירות.

  חשוד? יו? קרלוס מנם, צילום: רויטרס

ואילו תקסין שינווטרה, ראש ממשלת תאילנד נחשד במהלך דומה אבל רווחי הרבה יותר - מכירת חברת טלפוניה תאילנדית לסינגפור וגריפת רווחים במיליארדי דולרים בלי לשלם את המס הדרוש. תקסין רשם לעצמו מכה יפה, אבל גם ספג אחת, כשמצא את עצמו מול טורי טנקים שנכנסו לבנגקוק, והודח בהפיכה צבאית. היום הוא מתמקד בבנייה מחדש של בסיס כוחו בתאילנד (באמצעות המפלגה בעלת השם המנצח PPP) ובמינוי מאמנים למנצ'סטר סיטי. וכך כשסוון גוראן אריקסון הולך, כדאי לאברם גרנט לשקול טוב טוב אם הוא באמת רוצה לשרת את ראש הממשלה התאילנדי המודח – לא נעים לראות נציג רשמי (או לא ממש) מחבורת הגנרלים האויבים של בעלי המועדון מפציע לביקור באמצע הלילה. תקסין עצמו שב לתאילנד לא מזמן, נעצר לכמה דקות, ואז הועמד לדין באשמת שחיתות, אבל בתנאים מאד נוחים. השופט מגלה הבנה לחיבה של הנאשם המיליארדר לכדורגל ומאפשר לו ליסוע לביקורים באנגליה.

 

מצד שני, יש גם כאלו שנופלים בגלל פשעים ועבירות קלות. שר החוץ של קנדה מקסים ברנייה התפטר בשבוע שעבר. הוא בחר בעיתוי מושלם, כמה שעות לפני שנודע שהשאיר מסמכים מסווגים של נאט"ו בביתה של חברתו לשעבר. בחורה יפה, וגם קצת פרחה. בגיליון ההישגים שלה אפשר לציין קשר לא מחייב עם חבר במאפיה הקנדית (יש דבר כזה!?) ועם האופנוענים של "הל'ס איינג'לס". אלה עם מעילי העור. והניטים. והאופנועים הכבדים. כך (בתמונה למטה) היא הופיעה לטקס ההשבעה של השר הבויפרינד. לגבי הלוק שעטתה עליה כשהתפטר - זה כנראה עניין לאתרים מסוג אחר.  

מסמכים? אני והיא? ברנייה והמאהבת

ולקינוח שוודיה.  שם, שרת התרבות ושרת החינוך התפטרו שתיהן בשנה שעברה. הסיבה לשערורייה, כלומר למבוכה, כלומר למשבר הקואליציוני שפרץ: אי תשלום אגרת הטלוויזיה השנתית בסך 200 דולר. אומר שנית: 650 שקל שלא הועברו במעטפה המתאימה ובזמן הנכון גרמו לשתי שרות ללכת הביתה. בשוודיה.

 

אז איפה כל זה שם אותנו, את ישראל? בסופו של דבר ישראל יוצאת דופן ביחס לדמוקרטיות המערביות. מצד אחד, מגוון ומספר עצום ומביך של אישי ציבור שעומדים לחקירה. ראש ממשלה. נשיא. שר בכיר לשעבר. ראשי ערים לרוב, לא מעט חברי כנסת (ולא תמיד בדימוס). מצד שני, סיבה לגאווה: באיזו מדינה דמוקרטית בעולם מישהו בכלל מעז לחקור הרכב כזה של פוליטיקאים בהווה ובעבר? טוב, כל זה נאמר בהנחה שישראל היא מדינה דמוקרטיה מתפקדת, כמובן.